Gå til innhold

Advance.no politianmeldes imorgen.


Anbefalte innlegg

Denne tråden har et par punkter som bør rettes opp av trådstarter.

Det finns ingen bevis at Advance.no sitter med pengene og holder på de, ei heller grunnlag til å politianmelde de siden skyldsspørsmålet er uavklart.

Dermed er topicen misvisende og bør forandres.

 

For det andre bør trådstarter gjøre mer undersøkelser hvor og hvem eventuelt har pengene. Webshoppen har sagt at de blir retunert HVIS dem sitter på de..

Helt vanlig i dag at regneskapet er eksternt og man ikke har ajourført info på kontoret.

 

Man har tre muligheter hvor pengena kan være: Visasystemet, banken og webshoppen. Alle disse har en rimelig tidsfrist til å tilbakeføre pengene.

Har selv hatt penger i samme systemet(reservert) og ting tar tid. ;)

 

Videre diskusjon i denne tråden bør være basert på fakta og ikke synsing og OT

om andre ting.

 

Mvh

jarmo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne tråden har et par punkter som bør rettes opp av trådstarter.

Det finns ingen bevis at Advance.no sitter med pengene og holder på de, ei heller grunnlag til å politianmelde de siden skyldsspørsmålet er uavklart.

Dermed er topicen misvisende og bør forandres.

 

For det andre bør trådstarter gjøre mer undersøkelser hvor og hvem eventuelt har pengene. Webshoppen har sagt at de blir retunert HVIS dem sitter på de..

Helt vanlig i dag at regneskapet er eksternt og man ikke har ajourført info på kontoret.

 

Man har tre muligheter hvor pengena kan være: Visasystemet, banken og webshoppen.  Alle disse har en rimelig tidsfrist til å tilbakeføre pengene.

Har selv hatt penger i samme systemet(resevert) og ting tar tid.  ;)

 

Videre diskusjon i denne tråden bør være basert på fakta og ikke synsing og OT

om andre ting.

 

Mvh

jarmo  :)

7295628[/snapback]

 

men her er det da vitterlig snakk om både visa og forskuddsbetaling.

 

reservasjonen er ordnet slik jeg forstår tråden, men forskuddsbeløpet kan jo ikke lastes visa eller banken, de holder da ikke på pengene i 14 dager?

Lenke til kommentar

Forskuddsbetaling går også gjennom banksystemet men hvis det er snakk om 14 dager så bør beløpet være hos webshoppen i dette tilfelle, seff... :)

Antar at den betalingen er foretatt over nettbanken så den saken er grei, tror jeg..

 

Likevel har jeg opplevd at kreditering av tilgodehavende beløp har tatt opp til 2-3 uker hos flere webshops så la oss vente en uke til og se.... :)

Lenke til kommentar
Likevel har jeg opplevd at kreditering av tilgodehavende beløp har tatt opp til 2-3 uker hos flere webshops så la oss vente en uke til og se....

 

Jeg synes det høres ut som en fornuftig ide. Etter en slik feilprising med dertil tilhørende kaos med ordrer og forskuddsbetalinger og støy fra misfornøyde (grådige) kunder kan jeg ha forståelse for at en tilbakebetaling kan ta litt mer enn 14 dager.

 

Bare se på en tidslinje, fra Jan-Vidar her har betalt kan det ta opptil 4 dager før Advance.no får inn pengene og får registrert de mot riktig ordre. Da skal man vurdere saken, og få tid til å sette seg ned med kontolistene og kontrollere disse. Kanskje har Advance en spesiell dag hvor de gjør sånt.

 

Hvis kunden i dette tilfelle "driver og kjefter og smeller" på telefonen eller eposten blir det kanskje en betent sak som man vegrer seg litt å ta i, det er utrolig hvordan en sur kunde kan ødelegge en hel uke for den ansatte.

 

Så da når en ansatt har fått satt seg ned og sett på saken, bekreftet at pengene har kommet inn, at varene ikke er sendt og ordren er slettet, må han finne frem kontonummeret til kunde, og da har det vips gått 14 dager før man har fått summet seg.

 

I dag, hvor butikkdrift er en av de mest hektiske ting man kan ta seg til, forbauser det meg ikke at det kan ta litt tid for å få summet seg til å gjøre noe så uortodoks som å betale ut penger. Tross alt er det ikke hver dag man gjør det i en butikk, man skal jo helst få betalt inn penger, med mindre jeg har misforstått en forelesning i bedriftsøkonomi.

 

Jan-Vidar, ta deg en pinne, ring advance.no om noen dager, med en hyggelig tone, og spør om de har tenkt å tilbakebetale beløpet. Eller gå til din lokale politistasjon og anmeld advance.no for hva som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For det første er det vel ikke avklart om det er *butikken* som holder igjen pengene han ønsket å benytte for å kjøpe svært rimelige (les: *åpenbart* feilprisede) skjermer.

7295527[/snapback]

 

Da kan du rett og slett ikke ha lest tråden.

Kunden har betalt 4 ganger. 2 ganger med visa på en pc, 1 gang med visa på en laptop, og en gang via nettbanken - direkte inn på kontoen til nettbutikken.

Altså, holder butikken igjen pengene som er innbetalt til via nettbanken.

7295609[/snapback]

 

Joda.. jeg har lest tråden.

"Gorber" har svart bra på din (og "christian86"'s) mangelfulle innsikt i hva som skjer når du betaler noe/noen via nettbanken din. Dette er dessverre ikke noe som er "real-time" eller kjapt å annulere når transasjonen først er havnet "i systemet".

 

PS og edit:

Følger opp "gorber" i å be "Jan-Vidar" ta seg en pinne..eller tre.. Han kommer nok lengre med en annen tone for å si det sånn. :)

Som sagt:

Jeg har forståelse for at det er frustrerende å ikke ha penger på konto som burde vært der, men ikke reaksjonsmåte.. eller manglende evne til å innse at man selv har ansvar for konsekvensen av sine handlinger.

 

Takker forøvrig Jarmo for ett fint innlegg.. og benytter anledning til å beklage dersom noen oppfatter at jeg er ute etter å "ta mannen istedetfor ballen". For det er jeg ikke.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at trådstarter har mistet hodet underveis.

 

3 reservasjoner som har holdt 4000 kroner hver, samt en giroinnbetaling som kostet 4000 kroner. Det blir faktisk 16 tusen kroner borte fra kontoen en liten stund. Nå vet jeg ikke hvor lenge reservasjonene lå inne, men etter 3-4 dager, så hadde hodet mitt nok kokt litt oxo. Og alle vet at når hodet koker, så sier man dumme ting før man har fått tenkt seg skikkelig om.

 

Mitt råd til trådstarter er å bite i det sure eplet og beklage sin "dumme" oppførsel tidligere og så forhøre seg hvor lang tid Advance regner med å bruke på å finne ut om pengene hans er i systemet deres. For alt vi vet kan trådstarter ha tastet "feil" kontonummer når han betalte giroen.

 

Jeg skal ikke spekulere i alt som kan ha gått galt når han skulle betale giroen. Min anbefaling er å kontrollere med Advance om betalingsopplysningene som ble brukt ved girobetalingen stemmer overens med de opplysningene som burde blitt brukt ved betalingen.

 

Hvis trådstarter er mann nok til å beklage eventuelle krasse "angrep" på de han har snakket med hos Advance regner jeg med at denne saken løser seg i løpet av noen få dager.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Nå begynner dette å bli latterlig. det fremgår ikke av tonen til trådstarter at dette er den genrelle holdningen, ei heller via noe e-post kommunikasjon. Så personlige angrep kan jo flere i denne tråden spare seg for da de baserer det på løse antakelser som ikke virker å ha rot i virkeligheten.

 

meget mulig at vi er uenig om lovligheten å holde på pengene til en kunde uten å ha belegg for det, men dersom en butikk tok pengene dine, avsluttet handlen, nektet å svare og lot deg sitte der, så ville nok du med tid og stund vurdert anmeldelse for bedrageri?

 

 

hva angår rimelig tid, så er det som eksempel nevnt 14 dager fra varen mottas i angrerettsloven til pengene skal være utbetalt. Her er det minst 14 dager siden handelen ble avsluttet, og med mindre du kan vise til noe som gir grunnlag for at kunde skal vente i nærmere 42 dager før han anmelder, vel det vil jeg gjerne se.

7294786[/snapback]

Å lese før man svarer kan noen ganger være en fordel.

 

Tonen til trådstarter er at han gjentatte ganger i løpet av 14 dager har purret og satt frister. Merk gjentatte ganger i løpet av 14 dager. Han har også truet med anmeldelse. Dette var, ifølge trådstarter selv, før butikken sluttet å svare. Jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt at Advance ikke gidder å bruke mere tid enn absolutt nødvendig på en slik kunde. De ønsker neppe å ha den kunden videre allikevel.

 

Hva angår rimelig tid, så anbefalte jeg å sette en 14 dagers frist for tilbakebetaling. Normale frister for betaling er mellom 2-4 uker. Når man har kommet så skjevt ut som å sette flere frister samt true med grunnløse anmeldelser før 14 dager har gått i det hele tatt, har man hatt en så useriøs og rotete fremteden fra starten av at man bør begynne på 0 for å ha noe håp om å bli tatt seriøst.

 

Dersom butikken faktisk ønsker å være vanskelig, så lar de kunden gå til Forbrukerråd, politi eller forliksråd, hva som måtte passe best. Behandlingen der tar noen måneder, og butikken holder på pengene så lenge. Når de så omsider kommer til megling, gir de pengene tilbake sammen med renter. Butikken har ikke tapt noe, mens kunden har kastet bort flere måneder på å "ha rett". Å bite i det sure eplet og innrømme at man kanskje var litt vel krass i starten kan være en raskere løsning, selv om egoet kanskje får seg en liten trøkk.

 

Og det du valgte å ikke se som jeg også skrev, var at jeg faktisk ikke synes 14 dager er rimelig. Jeg er faktisk enig i at pengene burde vært tilbakført raskere. Men det passet tydeligvis ikke inn i det du hadde lyst til å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...