Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg studerer på en skole der jeg må bestå en eksamen i Java programmering.. (for å få gå ferdig det studiet jeg vil gå, som ikke omhandler Java*thank god*) Hjernen min er ikke helt med på tankemåten Java har.. Jeg har boken Java på 21 dager, Deiltel og Deiltel og Java for Dummies, men er ikke så flink til å lese så svære bøker fra perm til perm. Noen som har noen bra steder eller bra tips til hvordan jeg skal lære meg Java? Setter STOR pris på all hjelp. Gjerne noen å chatte med på msn om noen har tid og lyst. ([email protected])

Jeg sliter... *gråtelitt*

Endret av Emily83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

meld deg opp i et av skolens nybegynner-kurs i java. Eller - jeg tipper du allerede går der? På min skole har vi masse veiledere o.l. som kan hjelpe til når man står fast... Også må man krysse fingrende for at foreleseren er god ;)

 

Når man har lært seg helt basic programmering, så er jo "tankemåten" med java å bruke objekter. Man lager mange ulike objekter av ting&tang med dertil passende metoder for å manipulere objektet.

 

Men først, lær grunnleggende programmering, til det trenger du et skriveprogram og java-kompilatoren. Bør står forklart i bøkene dine vil jeg tro?

 

dårlig eksempel på en java-fil, kalt MinFil.java

class MinFil{

public static void main(String[] args){

  System.out.println("Hello World");
 
  int i = 0;
  i = i+4;
  int j = i*3;
 System.out.println("verdien til j: "+j);
}
}

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Litt av en utfordring du har foran deg. Når har du eksamen?

 

Du må nok forstå begrepet objektorientert programmering, men før du tar fatt på det, må du nok lære deg vanlig funksjonsbasert programmering.

 

Du må ihvertfall begynne å laste ned Java og en Java-kompilator og ta fatt på øvingene.

 

class HalloVerden {
  public static void main(String[] args) {
     String teksten = "Hallo, verden";
     System.out.println(teksten);
  }
}

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg bruker JCreator, og har gjort endel oppgaver, men sliter med å finne ut hvilken måte jeg skal løse oppgavene på.. Falt ut av forelesningene da vi startet med while og do while osv... Masse { i alle retninger.. Foreleseren min suger.. Klarer ikke høre på han.. Så må nok prøve å lære med det selv.. Har jo falt ut for mange forelesninger siden, så det han babler om nå fatter jeg jo ikke uansett.. :cry:

Lenke til kommentar
Jeg bruker JCreator, og har gjort endel oppgaver, men sliter med å finne ut hvilken måte jeg skal løse oppgavene på.. Falt ut av forelesningene da vi startet med while og do while osv... Masse { i alle retninger.. Foreleseren min suger.. Klarer ikke høre på han.. Så må nok prøve å lære med det selv.. Har jo falt ut for mange forelesninger siden, så det han babler om nå fatter jeg jo ikke uansett..  :cry:

7293425[/snapback]

 

Hvis du henger etter må du hvertfall forsøke å ta igjen det du ikke har forstått. Altså lære while, do-while, for-løkker osv. Hopper du over noe av dette hjelper det lite om du er en villmann på objektorienteringsbiten.

Lenke til kommentar

Programmering er en ting man kun kan lære seg til en viss grad ved å lese. Den største nytten gjør det å lære seg ved å gjøre oppgaver osv. Dette er ihvertfall min erfaring, og dette passet meg ypperlig.

 

Dersom du sliter med enkle ting som while-løkker, så har du dét på din side, at det ikke er komplisert å lære seg! Jeg kan gjerne hjelpe litt på msn hvis du legger meg til: jhsveli-at-online.no (bytt ut -at- med @). Jeg begynte på informatikk høsten 2003 uten å kunne en dritt om programmering, noe de fleste av studiekameratene mine gjorde. For å lære meg ting skrev jeg av eksempler for hånd, ikke copy-paste, og endret på de for å se hvordan resultatet av kjøring ble annerledes.

 

Jeg har vært studentassistent 3 semestre nå, og hjelper gjerne flere trengende :)

 

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar
Tusen takk Jørgen =) . Og nei. jeg studerer på NITH jeg :p dRIVER Å LESER BØKER OG PRØVER Å GJØRE OPPGAVER.. fÅR BARE HÅPEDET KOMMER TIL MEG PLUTSELIG.. (oj da caps..) Veldig greit å prate litt med andre.. så slipper man miste motet helt..

7316521[/snapback]

Du har full tilgang til alle presentasjonene som presenteres, så vil anbefale at du begynner med den første presentasjonen og går gjennom presentasjon etter presentasjon og gjør gjør oppgavene for hver del og. Så øver du deg til du får ting til, for du må rett og slett kode for å få det til.

 

Er og mulig å få hjelp av medelever vettu, har hjulpet mange med diverse java hittil i år og du er langt fra den eneste som sliter litt med faget. :)

 

Ja jeg studerer og ved NITH, studerer i Stavanger frem til januar når jeg hopper over til Oslo. (Så er bare å spør i vei om det trengst, MSN addresse ligger i profilen min)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En av de første tingene du bør gjøre er å lære deg hvordan javakoden skal formateres, det er rimelig elementært...

 

F.eks indenting, hvor det skal være små/store bokstaver etc. Det er relativt vanlig at nybegynnere formaterer koden så dårlig at den er uleselig for andre med 10 års erfaring. Da sier det seg selv at ting kan bli vanskelig for en nybegynner.

 

Kodestandard er etter hva jeg har erfart utelatt fra pensum av en eller annen besynderlig grunn. Her er sun sin kodestandard for java: http://java.sun.com/docs/codeconv/html/CodeConvTOC.doc.html

 

Å lære dette bør gjøres samtidig som man lærer de elementære tingene som hva forskjellen på et objekt og en klasse er, if/else if setninger og for/for each/while looper.

 

Oppgavene bør være helt trivielle.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Er og mulig å få hjelp av medelever vettu, har hjulpet mange med diverse java hittil i år og du er langt fra den eneste som sliter litt med faget.  :)
Du sa du ikke skulle si det til noen! :p

 

Oppgavene bør være helt trivielle.

Der er jeg egentlig litt uenig. Slik som oppgavene på NITH framstår for meg, er de så trivielle at jeg får halvveis avsmak fra å gjøre de. Gi meg noe som er relevant i forhold til det jeg har søkt meg til - webkommunikasjon, og jeg går villig i gang med oppgavene. Java er nok et fint språk for nybegynnere innen programmering, og kanskje særlig innen OOP, men tror kanskje jeg hadde vært mer interessert i å lære ting om det kunne tas i bruk i web-sammenheng mer eller mindre med én gang. Ellers er jeg enig med deg, syntax og kodeformatering er viktig å lære seg.

Lenke til kommentar
Oppgavene bør være helt trivielle.

Der er jeg egentlig litt uenig. Slik som oppgavene på NITH framstår for meg, er de så trivielle at jeg får halvveis avsmak fra å gjøre de. Gi meg noe som er relevant i forhold til det jeg har søkt meg til - webkommunikasjon, og jeg går villig i gang med oppgavene.

7388130[/snapback]

Tja... Problemet med OOP er at det er ekstremt abstrakt. Det er ikke bare bare å sette igang en helt ny student og forklare at de skal lage en webside-klasse som skal inneholde webside-objekter. Og en nettleserklasse som skal inneholde en ArrayList eller en annen type liste av webside-objekter.

 

Problemet med objekter er at det ikke kommer uten øving.

Lenke til kommentar

Det er veldig sant. På NITH har vi et felles førsteår, og om det hadde vært mulig, hadde jeg heller sett at det var litt forskjell i oppgavene avhengig av hva den enkelte har tenkt å gå videre. Mer web-relaterte oppgaver hadde for meg vært en gulrot, en gulrot som ikke er tilstede i dag. Kanskje jeg er for utålmodig, men JOP og console gjør liksom ikke det helt store for meg.

Lenke til kommentar
Er og mulig å få hjelp av medelever vettu, har hjulpet mange med diverse java hittil i år og du er langt fra den eneste som sliter litt med faget.  :)
Du sa du ikke skulle si det til noen! :p

 

Oppgavene bør være helt trivielle.

Der er jeg egentlig litt uenig. Slik som oppgavene på NITH framstår for meg, er de så trivielle at jeg får halvveis avsmak fra å gjøre de. Gi meg noe som er relevant i forhold til det jeg har søkt meg til - webkommunikasjon, og jeg går villig i gang med oppgavene. Java er nok et fint språk for nybegynnere innen programmering, og kanskje særlig innen OOP, men tror kanskje jeg hadde vært mer interessert i å lære ting om det kunne tas i bruk i web-sammenheng mer eller mindre med én gang. Ellers er jeg enig med deg, syntax og kodeformatering er viktig å lære seg.

7388130[/snapback]

 

Jeg sa ikke at du skulle ha mange slike oppgaver, de skal være helt trivielle og relativt korte og lære deg hva forskjellen på et objekt og en klasse er og basistingene som if/for setninger.

 

Personlig kan jeg ikke fordra alle oppgavene som impliserer et tekst-grensesnitt hvor du blir spurt om hva du vil gjøre istedetfor brukergrensesnitt som venter på at brukeren gjør noe.

 

Mao, det er like greit å lære folk f.eks Swing med en gang. Det er noe abstrakt, men det er mye nærmere de programmene man vil utvikle etterhvert.

 

Å skrive god OO kode i web sammenheng er en skikkelig utfordring og jeg ville ikke ha kastet en førsteårs student inn i den problematikken hvis målet var å lære bort OOP.

 

En oppgave som nok ville fått folk til å tenne litt var f.eks: lag en peer-to-peer chatte client, men oppgaven kan ikke gis før evt student kan et minimum av kunskaper som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Kodestandard er utrolig viktig. Det handler om å lage lesbar kode. En annen ting det slurves fryktelig mye med er navngiving av klasser, metoder, variabler osv. Ikke bare korrekt bruk av store/små bokstaver men også _fornuftig_ navngiving.

 

I en ikke så altfor fjern fortid så var dette med indentering noe man måtte passe på selv, og ikke noe editoren/IDE'en din hjalp deg med. Syntax highligting og markering av feil i koden fantes ikke, så det var jo med en viss spenning man kompilerte. Og når feilene kom, så var det å studere error-loggen fra kompilatoren og så finne fram til feilene selv.

 

Refactoring av kode er vel en av de tingene jeg setter mest pris på i dagens IDE'er. Det å kunne forandre et klasse/metode/variabel-navn er uvurderlig. Refactoring er mye annet også, som jeg ikke skal komme inn på her.

 

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...