Gå til innhold

Dårlig headset, eller svak pc?


Mr. ve

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg DISSE hodetelefonene i går, for å spille Counter-Strike med.

 

Men lyden er RÆVVA i CS! :mad: Det høres nesten ut som headsetet er sprengt. Kvast, skurrete og grøtete! Men dette er kun i CS (har ikke prøvd med andre spill, da jeg ikke har noen :blush: ), i winamp fungerer det greit.

 

Kan det ha noe med at PC'en er forholdsvis svak (Celeron 2,5Ghz, 512mb RAM), at den ikke klarer å skille lydene eller noe slikt?

Eller er det headsetet som suger eselballe?

 

Har foressten DETTE lydkortet, med coax til forsterker, og headsetet i forsterkeren.

 

Edit: Kan det kanskje være noen instillinger i CS?

Endret av vegarvea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom lyden er fin i WinAMP tyder det på at lyden i CSS clipper av en eller annen grunn. Clipping oppstår når dynamikken i lyden overskrider enten bitdybden tilgjengelig for å gjengi en lydbølge, eller tillatte spenninger for digital-til-analog konverteren på lydkortet. Finnes forøvrig flere måter clipping kan oppstå, f.eks DC offset (likestrømsspenning) o.l., men disse tipper jeg er lite sannsynelig i denne sammenhengen.

Du finner mer info om clipping her (wikipedia.org).

 

Først kan du prøve å senke volumet for lyden i options i CSS.

Deretter kan du prøve å skru av EAX-effekter og andre slike effekter dersom du benytter slike. Prøv også å skru av/på hardware akselerasjon av lyd dersom du kan dette.

 

En annen ting som kan hjelpe oss å hjelpe deg, er om du kan gå i WinAMP - Options/Preferences - Plug-ins - Output - og se hvilken output som benyttes. Dersom det ikke er DirectSound kan det tyde på at lydproblemet ditt ligger i DirectX.

 

Forøvrig er hva de andre sier bare tull; dersom lyden er fin i WinAMP, men fæl i CSS er det CSS som er problemet - ikke headsettet ditt! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det jeg skrev i forrige post gjelder egentlig lydkort også (og all fysisk maskinvare).

Men det kan jo være drivere/DirectSound-kompatabiliteten som er dårlig, noe som indirekte kan sies å være et dårlig lydkort.

Det kan også være EAX og eventuelt andre integrerte effekter/DSP'er som også kan skape clipping, DC-offset og andre problemer med lyden.

 

Et lydkort vet ingenting om hvilke programmer/spill du kjører, så det kan heller ikke "bestemme seg" for å lage dårlig lyd i ett program/spill framfor et annet. Da er det programmet/spillet eller drivere/lyd-API som skaper problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...