Gå til innhold

RPG for nybegynner (ikke nettbasert med betaling)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har igrunn aldri spilt et skikkelig RPG før, før jeg for en stund siden plukket opp "The Bard's Tale" i en tilbudskurv for en stund siden. Lurer på hvilke andre spill som er populære innen samme sjangeren, kanskje med mindre vekt på hack n'slash. Da jeg stort sett bare spiller strategi og FPS, er RPG et rimelig nytt territorium for meg, hvilket spill passer best for en nybegynner? Spillet bør være lett å komme inn i, men ikke så simpelt at jeg mister lysten etter et par timer. Er ikke interresert i nettbasert spill, ihvertfall ikke noe der jeg må betale mer enn for selve kjøpet av spillet.

Sitter på en ett år gammel maskin, AMD Athlon 2,2 GHz, 1 GB Ram med Nvidia GeForce 6800, vet egentlig ikke hva spill krever i dag .

Hvilke RPG-spill er tilgjengelig i dag, og kommer det flere tittler før jul jeg gjerne bør vente på? Fortell gjerne litt om spillet, slik at jeg slipper å være helt på bærtur når jeg står ved kassa. (Har sett en special edition av noe spom het "Guildwars", tror jeg, som ser meget spennede ut, kan dette være noe?)

Takker for all hjelp :)

Endret av JacEr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guildwars er nettbasert.

Gode RPGer kan være Baldurs gate serien eller Icewind Dale (selv om jeg liker Baldurs gate bedre) evt kan du prøve Planscape Torment. Det var et konge spill :)

Skrevet

Neverwinter Nights 2 er jo et greit spill. Tviler på at du har stor interesse for verken Icewind Dale, Baldurs gate eller Planescape hvis du ikke har vokst opp med slike spill. Grafikken er gammel og daff, men hvis du er ute etter et RPG spill for gameplayen er jo de så klart å anbefale.

Prøvde selv å runne Baldurs Gate nå nylig, spillet hadde en gammel pust, så kom aldri langt før jeg slutta.

Skrevet

Støtter Neverwinter Nights 2. Det har et ganske komplisert regelsystem, men du kan så absolutt nyte spillet uten å kunne reglene. Alt du trenger å vite er 'Høye tall = bra'. Men husk på at kravene er ganske høye, så hvis du ikke tror maskinen takler det så kan du jo gå for Neverwinter Nights 1. Det er lagt fint opp til nybegynnere, og du har ikke det party-baserte gameplayet. Du har kun deg selv å tenke på.

Hovedkampanjen til NWN1 er ikke så veldig bra i forhold til andre spill av samme utviklere, men det er laget 100vis av 'moduler', dvs oppdrag som spillere har laget selv. Disse kan vare fra alt mellom 1 time til 30 timer og mer, så det burde være nok av innhold for å holde det gående en stund. Det er også stor variasjon blant modulene. Hvis du foretrekker combat-heavy'e grotteutforskninger så fins det masser av, eller hvis du vil ha en dyp rollespill-opplevelse så er det der det å.

Det er kommet to tilleggspakker til NWN1, men du burde få kjøpt alt til under 200 kr. Fikk min pakke med NWN1 + 2 tilleggspakker + 3 premium modules (modules laget av profesjonelle spillutviklere som koster penger å laste ned) til under 200 på Amazon.co.uk.

Du kan gå online med NWN1 og spille med f.eks. venner, og det koster ikke et rødt øre. Du kan til og med finne deg en PW (Persistent World, en verden som spilles av en server som er oppe hele tiden) for å få en MMO-aktig følelse.

Skrevet

Vampire The Masquerade: Bloodlines er en veldig grei blanding mellom FPS og RPG - bra story og enkelt å sette seg inn i.

(ta ned offisielle og uoffisielle patcher - 3.1 er høyest tror jeg)

Fallout 1 og 2 er en meget bra blanding mellom RTS stil og RPG. (ikke RTS sånn sett, da det er turn-basert, men har samme type overhead view og liknende kommandoer)

Ekstremt bra RPG - noe du virkelig bør bli kjent med for å utforske noe av det beste RPG verden har å by på.

Skrevet

Kan nevne Fable viss du vil ha en lett innføring i rpg, er mindre åpent enn andre rpg'er og på grensen til hva jeg vil kalle action spill.

Ellers burde Vampires : Bloodlines og Morrowind/Oblivion og vere greie.

NWN er som sagt, en god innføring i D&D reglene, men en kjedelig singleplayer etter min mening.

Baldur Gate, Planescape Torment, Icewind Dale, Gothic og Fall Out er veldig gode spill/serier men ingenting å anbefale for nybegynnere pga. grafikk og da noen av dem er litt "avanserte".

Skrevet

Guildwars er nettbasert, men du betaler ikke noe i måneden. Så det kan jo være gøy :)

Guildwars er en nettbasert RPG spill som har noen elementer fra MMORPG, men ligner egentlig mer på en RPG. Du kan spille alene eller sammen med andre, og du trenger ikke å spille i timesvis for å få progresjon.

Men det som jeg syns er morsomt med guildwars er Player VS Player delen der strategi, taktikk og ferdigheter har mye å si :)

Kan virke litt kjedelig i begynnelsen, men etter hvert som du lærer deg spillet er det billig moro :)

Skrevet (endret)

Tror jeg vil slutte meg til Blomvik. Fable er et greit spill for å bli introdusert for sjangeren. Spillet er ikke så tungt på rollespillaspektene, men mer action fokusert og lett å komme inn i. Ikke et favoritt spill av meg men en god start. Og vil kjøre bra på maskina di. Du får Plukket opp Fable med ekspansjon for en billig penge i butikkene nå.

Om du har lyst på noen virkelige klassikere er Baldur's Gate-spilelen og Planescape:Torment og anbefalle. De sies at BG revlosjunerte sjangeren på slutten av 90-tallet. Men er må du være borbredt på gamell 2d grafikk. Men det er vakkert. :)

Årets hoteste rollespill er Oblivion, Gothic 3 og NWN2. De 2 første spillene kntrollerer du en person, og er ikke alt for tunge å sette seg inn i, NWN2 er litt mer avansert å komme inn i systematiken. De to sistnevnte krever også en del av maskina og er nok litt vel tungt å kjøre for deg.

Endret av SirGalrim
Skrevet (endret)

Takker for mange svar, selvom det virker som noe av det jeg skrev er misforstått. Det er absolutt rollespill-delen jeg er ute etter, at action kommer i andre rekke gjør ingenting. Mener jeg har vært borti "Baldur's Gate" tidligere. Jeg begynte inni en borg hvor det bla. var fire hekser e.l. som sang i en ring, jeg prøvde stort sett å drepe alt jeg kunne drepe (som sagt, jeg er stort sett vant til FPS, trodde det var det man skulle), og gav opp spillet når jeg aldri fikk has på soldatene. Var i denne perioden jeg var fullstendig hektet på Sid Meyer's Civilization, så gikk tilbake til dette og gav f i BG. Ser Amazon kjører ganske greie priser på BG2 +expansion packs, bør gjerne fornye bekjentskapen. Kan gjerne være greit å spare litt penger til andre spill hvis dette er noe jeg faller for. Med tanke på alderen på spillet, vil det være problematisk å kjøre på XP med SP2? Har tidligere hatt en del problemer med å kjøre gamle spill på nye maskiner.

Nettbaserte spill er forresten OK, sålenge jeg slipper å betale for "adgang".

Igjen, takk for hjelpen :)

EDIT: Er det nødvendig/tilrådelig å spille BG1 før BG2?

Endret av JacEr
Skrevet
Takker for mange svar, selvom det virker som noe av det jeg skrev er misforstått. Det er absolutt rollespill-delen jeg er ute etter, at action kommer i andre rekke gjør ingenting. Mener jeg har vært borti "Baldur's Gate" tidligere. Jeg begynte inni en borg hvor det bla. var fire hekser e.l. som sang i en ring, jeg prøvde stort sett å drepe alt jeg kunne drepe (som sagt, jeg er stort sett vant til FPS, trodde det var det man skulle), og gav opp spillet når jeg aldri fikk has på soldatene. Var i denne perioden jeg var fullstendig hektet på Sid Meyer's Civilization, så gikk tilbake til dette og gav f i BG. Ser Amazon kjører ganske greie priser på BG2 +expansion packs, bør gjerne fornye bekjentskapen. Kan gjerne være greit å spare litt penger til andre spill hvis dette er noe jeg faller for. Med tanke på alderen på spillet, vil det være problematisk å kjøre på XP med SP2? Har tidligere hatt en del problemer med å kjøre gamle spill på nye maskiner.

Nettbaserte spill er forresten OK, sålenge jeg slipper å betale for "adgang".

Igjen, takk for hjelpen :)

7267287[/snapback]

Neida, har faktisk selv aldri runna enern :p

Bare tatt toern. Historien i enern får du så og si vite gjennom toern, så det skulle gått greit.

Skrevet (endret)

Anbefaler at du starter med utvidelsespakkene til Neverwinter Nights. Bare glem orginalen, du vil få en dårlig start på RPG-opplevelsen. Kom heller tilbake senere.

Hvis du likte NWN kan du se på NWN2 etterpå. Så har du Baldurs Gate-serien er som nevnt. Det tar som regel tronen som "beste RPG" sammen med Planescape: Torment. De er dog noe eldre, men fremdeles fantastiske.

Du bør også kikke på Star Wars: Knights of the Old Republic som også topper RPG-listen. Samme reglesett som i NWN, bare satt i SW-universet. Du trenger ikke like SW for å spille det - du kommer nemlig til å bli forelsket i det i løpet av spillet :)

Spill å styre unna mener jeg er Oblivion, Fable og Gothic 3. Iallefall for nå. Prøv heller de "ekte" rollespillene nevnt tidligere først.

Edit: Baldurs Gate serien kjører uten noen problemer på WinXP. Samme gjør Planescape. Og du bør holde deg veldig, veldig langt unna nettspill dersom du er ute etter rollespill-følelsen. Nettspill fokuserer mer på player-versus-player og andre faktorer enn en dyp, personlig storyline.

Siden et "skikkelig" rollespill gjerne varer noen uker kan du komme tilbake her på nyåret for flere anbefalinger hvis du vil :)

Endret av Blib
Skrevet

7267287[/snapback]

Du trenger ikke, men det som er spennende er at den karakteren du lager og spiller gjennom 1ern med kan du importere inn i 2ern og fortsette med der :)

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefalle å spille BG1 før 2'eren rett og slett fordi det er et knall spill. Jeg syntes på noen område det nesten er bedre enn 2'eren. Og dersom spillene virkelig faller i smak er det litt bittert å ha spill 2'eren først, blir ikke helt det semme å spille 1'ern etterpå da. Men med 1'ern først derimot ;)

Uansett kan du når kjøpe ne samlepakke med alle BG-spillene for omtrent samme pris som BG2 uansett.

Og i tilleg så er det en kul mod for å kjøre BG1 i BG2 motoren BGTutu, alternativt en mod for å samle alle spillene til et helhetlig spill; Baldur's Gate Trilogy :D

Endret av SirGalrim
Skrevet

Baldurs Gate 1 og 2

Icewind Dale

Partyspill der du ser ovenfra. Klassiske rollespill.

Ellers er Gothic 1 og 2 noe du absolutt burde prøve.

3. personsrollespill som virkelig suger deg inn i historien.

Nr. 1 handler om en gruvekoloni som består av fanger som er blitt kastet inn i en stor dal full av resurser og blitt stengt inne av trollmenn. Problemet var at da de ble magisk stengt inne med en barriere gjorde de opprør mot vaktene og tok over. Så blir det din oppgave å overleve der inne. Finne et folk som passer til deg. Bli med de og sørge for å finne en vei ut av barrieren. Oppfølgeren er også fantastisk, der havner du ute på øya som denne gruvedalen ligger i. Du kan også vende tilbake der du var. Jeg spilte det i gal rekkefølge, men satan å kult det var å finne ut hvordan det så ut der tidligere. Flotte rollespill som gir deg varierte muligheter i forhold til yrke (2ern) og ulike retninger du vil trene. Varierte områder og npc-er og flotte landområder.

De er ikke altfor vanskelige, lette å sette seg inn i.

Evnt. har du Jagged Alliance 2. Som er satt i en litt mer moderne era. Det er turn-based, men fortsatt et bra rollespill der du leder en gruppe leiesoldater som skal frigjøre et land som heter arulco. Der lager du først din egen karakter som er hovedkarakteren. Så ansetter du diverse leiesoldater via diverse sider på webben. Og så skal du frigjøre flere ulike byer i et soneindelt land. Delt opp som på kart. Byene består av 3-5 soner eller lignende. Man tar over gruver og får lojalitet i byene slik at man tjener penger. Trener lokal milits til å stå imot troppene til den onde dronningen.

Ok, det ble mye om Jagged Alliance. Men det er et genialt spill. Du kan forresten også velge om du skal spille Sci-fi eller realistisk. Jeg har alltid spilt på realistisk som gjør at du møter hovedsaklig mennesklig motstand (det dukker opp noen litt lite vennlig pumaer også ved skogen helt øst =)

Håper noe hjalp.

Skrevet (endret)

//edit: ops, en liten glipp.. er enig i det som blir sagt.. Baldurs gate 1&2, icewind dale 1&2, fallout serien, fable, guild wars, neverwinter nights 1 og 2 osv er alle gode spill.

Endret av slash

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...