Gå til innhold

Hvilken distro for 300Mhz laptop


pjuik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Generell regel er vel: Vet du ikke hvilken distro du vil ha/trenger, ikke velg arch/gentoo/slack..

7260764[/snapback]

Jeg lærte mye av å prøve gentoo som en tidlig distro, om ikke annet at det faktisk er mulig å lage bruksanvisninger til Linux som stemmer. Men det er ikke noe godt valg hvis du vil bruke Linux og ikke nødvendigvis trenger kontroll over alt mulig, spesielt hvis du er nybegynner.

Lenke til kommentar
Generell regel er vel: Vet du ikke hvilken distro du vil ha/trenger, ikke velg arch/gentoo/slack..

7260764[/snapback]

Jeg lærte mye av å prøve gentoo som en tidlig distro, om ikke annet at det faktisk er mulig å lage bruksanvisninger til Linux som stemmer. Men det er ikke noe godt valg hvis du vil bruke Linux og ikke nødvendigvis trenger kontroll over alt mulig, spesielt hvis du er nybegynner.

7261005[/snapback]

lærer av å velge vanskeligste utveien ja...

brukte ubuntu 2 uker så ble det slack og etterhvert arch.

Lenke til kommentar

Tull og tøys folkens. Du klarer å kjøre Linux på en PC med 64 mbram. Ser aldri helt problemet med det jeg. Hvis noen faktisk har lest systemkravene til Slackware så forstår dere at Slackware kan kjøres på PC`en til Trådstarter. Her er systemkravene til Slackware:

 

Slackware Linux doesn't require an extremely powerful system to run (though having one is quite nice :). It will run on systems as far back as the 486. Below is a list of minimum system requirements needed to install and run Slackware.

 

* 486 processor

* 16MB RAM (32MB suggested)

* 100-500 megabytes of hard disk space for a minimal and around 3.5GB for full install

* 3.5" floppy drive

 

Additional hardware may be needed if you want to run the X Window System at a usable speed or if you want network capabilities.

 

Så du skal da klare å kjøre iallefall Slackware på den.

Lenke til kommentar

Såklart kjører Linux glatt på den maskinen her, spørsmålet er val hvor mye mer enn Linux du klarer å kjøre (GUI f.eks, tvilsomt). Hvis folk vil prøve hvordan det er å kun ha 64 mb minne kan dere bare legge til mem=64m som opsjon til kjernen når dere booter. Tror ikke det er mange som vil komme fram til den grafiske innloggingen en gang og systemet vil være langt fra brukelig.

Lenke til kommentar
Så du skal da klare å kjøre iallefall Slackware på den.

7269381[/snapback]

Du leser systemkravene litt for slavisk, wil :p

 

En ting er at du får installert og bootet opp slackware på en slik maskin - det går helt ypperlig. Har faktisk en langt dårligere maskin stående som kjører debian (sarge) uten problemer.

 

Men til all-round desktop bruk er det kanskje ikke så festlig? Programmer som Firefox og OpenOffice trives best med litt hvassere hardware :thumbup:

Lenke til kommentar
Har man mindre en 256MB RAM så glem Linux.

7266121[/snapback]

 

Tull, kan fint kjøre Linux med 64mb ram. Fluxbox funker med firefox og abiword etc med 64MB ram.

7268964[/snapback]

 

Jeg har hatt en bærbar P2 300mhz med 64MB og 2GB HD (har den enda, men blir ikke brukt). Jeg vet hva en slik maskin kan gjøre.

 

Jeg kjørte Fluxbox, Firefox, GIMP, XMMS og MPlayer på den. Firefox var et mareritt, ble mer venting en surfing (Mozilla gikk bedre, men to laaang tid å loade første gang). GIMP gikk, men ble mye venting der også. XMMS fungerte fint (såklart, skal mye til for å slite med den). MPlayer gikk ok, men ikke uten en del configurering. Skal også nevnes at jeg kjørte en veldig modifisert Slackware for i det hele tatt få et fungerende system.

 

Alt går ann (er man desperat nok), men jeg mener at 256MB er et absolutt minimumskrav, samme hva du eller noen andre sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...