Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne skjult SSID?


Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg SSID på nettverk der hvor jeg bor?

Trenger egentlig ikke SSID men KANALEN som nettverkene i mitt nabolag benytter...

Hensikten er ganske enkelt å bruke en kanal som ikke er i bruk i mitt nabolag, slik at nettet skal bli så stabilt som mulig!

Jeg kjører Windows XP og kommer til å fortsette med det! :o)

 

 

 

Kent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hensikten er ganske enkelt å bruke en kanal som ikke er i bruk i mitt nabolag, slik at nettet skal bli så stabilt som mulig!

7260343[/snapback]

 

 

Vanlig misforståelse som jeg fikk klarnet opp i senest for noen veldig få dager siden.

 

Tommelfingerregel for 802.11b/g er å aldri bruke noe annet enn kanal 1, 6 eller 11. Av og til er det noen luringer (inkludert meg selv før) som prøver å komme seg et sted mellom disse tre kanalene, fordi hele nabolaget har forskjellige rutere/aksesspunkt som tilsammen bruker 1, 6 og 11. Slik jeg tenkte før ville jeg da ha satt min trådløse ruter på 4 eller 9 for å ikke få forstyrrelse.

Men faktisk er det da du skaper forstyrrelse, både for deg selv og for naboene i nærheten. Man skal faktisk sette seg på samme kanal som de rundt seg, for å ikke forstyrre frekvensen, men heller forsterke den frekvensen som man selv og naboene er på.

 

Med Netstumbler sjekker du da hva naboene opererer på. La oss si at du har 4 naboer:

Kanal 1, 4 6 og 11. Den naboen som har 4 har nok tenkt "lurt" og vil prøve å unngå forstyrrelse. I dette tilfellet må du sette deg på kanal 11, fordi både 1 og 6 kan være påvirket av forstyrrelser fra kanal 4.

 

Edit: Jo, med Netstumbler ser man MAC-adresse, signalstyrke og kanal på alle tilgjengelige trådløse nettverk som WLAN-kortet ditt er i stand til å lese. Man kan riktignok ikke se navnet på de med skjult SSID, men de er der absolutt.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...