Gå til innhold

Tips til et bra kamera til en ABSOLUTT NYBEGYNNER.


Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første digitale speilrefleks kamera. Har ingen erfaringer med et slikt kamera før, men gleder meg veldig til å lære...

Jeg vet her er mange tråder innenfor dette temaet, men kan noen likevel hjelpe meg litt med valg av kamera? (blr bare mer og mer forvirret til mer tråder/innlegg jeg leser, så jeg oppretter min egen :roll: )

 

Jeg er på utkikk etter et rimelig og godt kamera, som er enkelt å håndtrere for nybegynnere.

Har sett på Nikon D50, Canon eos 350D og 400D, samt lest litt om Sony sitt.

 

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg snart får fingrene ut å kjøpe et...

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei :)

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første digitale speilrefleks kamera. Har ingen erfaringer med et slikt kamera før, men gleder meg veldig til å lære...

Jeg vet her er mange tråder innenfor dette temaet, men kan noen likevel hjelpe meg litt med valg av kamera? (blr bare mer og mer forvirret til mer tråder/innlegg jeg leser, så jeg oppretter min egen :roll: )

 

Jeg er på utkikk etter et rimelig og godt kamera, som er enkelt å håndtrere for nybegynnere.

Har sett på Nikon D50, Canon eos 350D og 400D, samt lest litt om Sony sitt.

 

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg snart får fingrene ut å kjøpe et...

:D

7257167[/snapback]

 

Les gaiden du så har du svar på det meste......

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256

Lenke til kommentar

Sorry, men ingen kan egentlig hjelpe deg med dette valget, siden det du trenger er å holde de enkelte kameraene i hånden. Ingen av disse kameraene er spesielt mye vanskeligere eller lettere å håndtere enn de andre, og alle er fin-fine for førstegangskjøperen, men Canon og Nikon kameraene er totalt ulike å ha i hånden.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men til en totalt nybegynner annbefaler jeg deg å kjøpe et kompakt digitalkamera med zoom. Da får du på en måte alt  på en gang, og kan teste ut om fotografering er kjekt. Jeg vet om flere som ikke liker DLSR en gang , fordi det er så bra med en ultrazoom.

7257471[/snapback]

Jeg er nybegynner i speilrefleks kamera..skrev jo d...

Har kompakt kamera fra før, men vil nå prøve meg på et speilrefleks...

Dessuten synes jeg det er rart at du absolut anbefaler et kompakt kamera til en nybegynner fremfor et speilrefleks. En må ut med ganske mange tusenlapper for å få et godt kompakt kamera, og hvorfor ikke da heller velge et rimelig speilrefleks kamera til nesten samme pris?

Stiller meg undrende til din "anbefaling".... :ohmy:

Lenke til kommentar
men til en totalt nybegynner annbefaler jeg deg å kjøpe et kompakt digitalkamera med zoom.

7257471[/snapback]

BRENN KJETTEREN! :D

 

Nei, helt alvorlig, så mener jeg du tar feil. Zoom er som kjent ikke alt her i livet, og det er

a) lettere

og

b) morsommere

å fotografere med speilrefleks.

Lenke til kommentar
men til en totalt nybegynner annbefaler jeg deg å kjøpe et kompakt digitalkamera med zoom.

7257471[/snapback]

BRENN KJETTEREN! :D

 

Nei, helt alvorlig, så mener jeg du tar feil. Zoom er som kjent ikke alt her i livet, og det er

a) lettere

og

b) morsommere

å fotografere med speilrefleks.

7257541[/snapback]

:thumbup: takk for innspillet...synes det var en usakelig anbefaling av vedkommende ovenfor....

Lenke til kommentar
kanskje nikon d50, d70 eller fujifilm finepix 9500. på 9500 kan du ikke bytte ut objektivet, men til gjengjeld har du 200mm zoom og optikk av glass. kameraet er veldig brukervenlig og har en marco nærgrense på 1cm.

 

:)  På et canon 350d er det plast, men der ville jeg anbefale å bytte ut objektet.

7263381[/snapback]

Nå er Finepix 9500 et kompaktkamera/superzoomkamera, og hun har flere ganger presisert at hun vil ha et speilrefleks. I tillegg skryter du av at objektivet er av glass... alle objektiv i dag er av glass (inkl. 350D/400D sitt kitobjektiv), med unntak av de billigste lommekameraene til noen hundrelapper.

 

Allikevel bør man tenke seg godt om før man kjøper speilrefleks, og det var nok det Litejk mente. Du etterspurte også grunner til hvorfor man ikke skal velge speilrefleks, og jeg kan gi deg noen... bare for informasjonens skyld.

 

-Ikke live-søker på skjermen

-Større og tyngre. Kan resultere i at du ikke tar det med deg

-Bildene er mindre behandlet rett ut fra kameraet (kan oppleves noe mer softe og fargeløse enn bilder fra lommekamera, men det er en bra ting, for da kan man etterbehandle mer etter eget ønske. Overdreven etterbehandling som skjer i mange lommekamera, ødelegger detaljer og stenger for at du kan gjøre egne justeringer.

-Skal du ha like anvendelig optikk som på superzoomkamera (35-480 i brennvidde og bildestabilisator) må du ut med en god del tusenlapper ekstra.

-Litt høyere læreterskel

 

Men til gjengjeld så gir speilrefleks langt bedre bilder, er mye mer lysfølsomme, har større utbyggingsmuligheter, bedre batterilevetid, null utløserforsinkelse, rask autofokus... og ikke minst, utrolig gøy å bruke :)

 

Hvilket du skal kjøpe? Kjøp om mulig kameraet i en butikk. Der kan du holde de først, og mange butikker er minst like billige som internettbutikkene. For kameraene er i utgangspunktet så like, at grepet er veldig viktig.

 

Min mening? Med D80 får du et veldig bra startobjektiv, så tross høyere pris, mener jeg du får mer for pengene enn med D50, Canon 350D eller 400D. Sony sitt kamera har også bra grep, men mer støy og dårligere bildekvalitet på lysfølsomhet (ISO) over 800 enn Nikon og Canon. Men hvis D80 fortsatt er for dyrt, så har fortsatt D50 et bedre objektiv enn Canon kameraene. Finner du D70s, så har det kameraet en god pris også, og med samme objektiv som D80 (Nikon 18-70), så er objektivet alene verdt prisforskjellen fra de andre.

Lenke til kommentar
Hei hei :)

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første digitale speilrefleks kamera. Har ingen erfaringer med et slikt kamera før, men gleder meg veldig til å lære...

Jeg vet her er mange tråder innenfor dette temaet, men kan noen likevel hjelpe meg litt med valg av kamera? (blr bare mer og mer forvirret til mer tråder/innlegg jeg leser, så jeg oppretter min egen :roll: )

 

Jeg er på utkikk etter et rimelig og godt kamera, som er enkelt å håndtrere for nybegynnere.

Har sett på Nikon D50, Canon eos 350D og 400D, samt lest litt om Sony sitt.

 

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg snart får fingrene ut å kjøpe et...

:D

7257167[/snapback]

 

Det er ikke nemt at råde dig, men min egen erfaring er at man er nød til at læse mange test og bruger oplevelser, men inden da må du gøre op med dig selv om hvilke type fotograf du er, og der igennem få fod på dine behov, det kamera jeg har købt for nyligt efter lang overvejlse var et Sony Alpha 100, og hvor for så det? jo 1) jeg kendte til Minolta som er basen i A100 2) jeg havde optikker der passede på A100 3) mange læste test viste at billedkvaliteten med små maginaler var tæt på Canon med 10 MP og Nikon med 10 MP, så tja det er en hård nød at knække det med valg af kamera

Jeg kan dog sige at med mine 28 års erfaring at det i lige så højgrad manden/kvinden bag ved kameraet som der er afgørerne som kameraet

Sony A 100 er både nemt men også et kompliseret kamera der er et godt fotoværktøj med mange kreative muligheder, har på første uge taget ca 400 billeder til et kursus i kampsport og ja der var nogle fejl 40 " 40 mm fra okularet " :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Afseth her.

 

Legg mer vekt på god optikk enn fancy hus i starten. Det får du igjen for siden. Støtter også opp om at du sannsynligvis får mer valuta for pengene med D80, men hvis det blir litt over budsjettet er D50 et god kompromiss.

 

Selv sverger jeg til Nikon, og vil selvfølgelig anbefale deg det. Men uansett mener jeg at følelse med huset og ergonomi er viktig. Og sånn som markedet , og de forskjellige alternativene dine er idag så er det enten Canon-ergonomi, eller Nikon-ergonomi som er å velge mellom. Uansett hva du velger så kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd uansett hvilket kamera du velger. Forskjellen i bildekvalitet er forsvinnende liten innenfor kamera i samme kategori. Det jeg opplever at skiller dem er selvfølgelig oppløsning, men også støy, og heldigvis i mindre grad, etterhvert, kromatisk abberasjon. Det man betaler for i husa er betjeningsmuligheter, byggekvalitet, og spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Fremgangsmåte:

 

1) Gå til en fotobutikk og be om å få prøve både 350D/400D og D50

2) Ignorer selgerern hvis han eller hun påstår at det ene er mye bedre enn det andre

3) Velg det kameraet som sitter best i hånden og du føler deg mest hjemme med, spesielt hvis lommeboka er enig

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Fremgangsmåte:

 

1) Gå til en fotobutikk og be om å få prøve både 350D/400D og D50

2) Ignorer selgerern hvis han eller hun påstår at det ene er mye bedre enn det andre

3) Velg det kameraet som sitter best i hånden og du føler deg mest hjemme med, spesielt hvis lommeboka er enig

 

Enkelt og greit.

7266934[/snapback]

 

Støtter CWalken 100% her. Med de kameraene du vurderer kan du egentlig ikke gå feil. Så det er bedre å bare kjøpe et av de og gå ut og fotografere enn å sitte inne å gruble over hvilket som kan være marginalt bedre enn et annet og ikke få tatt noen bilder :)

 

Håkon

Lenke til kommentar
Fremgangsmåte:

 

1) Gå til en fotobutikk og be om å få prøve både 350D/400D og D50

2) Ignorer selgerern hvis han eller hun påstår at det ene er mye bedre enn det andre

3) Velg det kameraet som sitter best i hånden og du føler deg mest hjemme med, spesielt hvis lommeboka er enig

 

Enkelt og greit.

7266934[/snapback]

 

 

Støtter også CWalken da han i korte trekk sier det samme som gaiden, MEN jeg ville utvidet med å prøve:

 

D70s (som har et veldig bra kit objektiv)

Pentax K100D (har bildestabilisator)

Sony A100 (har bildestabilisator)

 

Velg det kameraet som sitter best i hånden og du føler deg mest hjemme med, spesielt hvis lommeboka er enig

Lenke til kommentar
Nå er Finepix 9500 et kompaktkamera/superzoomkamera, og hun har flere ganger presisert at hun vil ha et speilrefleks. I tillegg skryter du av at objektivet er av glass... alle objektiv i dag er av glass (inkl. 350D/400D sitt kitobjektiv)

 

Det er ikke 100% glass i elementene.

Endret av amorph
Lenke til kommentar

hei hei.

 

Har akkurat kjøpt mitt første speilreflekskamera selv, og som en 19-årig jente uten veldig stor fotobakgrunn var jeg heldig at jeg kjente en del foto-entusiaster.

 

Som mange her har sagt så må du uten tvil kjenne på kameraet!

Siden jeg er fersk i faget selv, skal jeg ikke gi noen råd om linser osv, ville bare si ifra om at hvis du har average jentehender, så er canon 400D kjempehærlig :dribble: . Jeg undersøkte en god del kamera før jeg kjøpte, Nikon, Minolta, Olympus etc, men falt tilslutt for 400D fordi det var utrolig godt å holde i.

 

lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...