Gå til innhold

Feil i læreboka for førerkortet


Revox

Anbefalte innlegg

Kom over en Myte/Fakta sak i læreboka hvor det står følgende.

 

Myte:

Jeg blir raskere edru ved fysisk aktivitet og ved badstu.

 

Fakta:

Bare tiden kan redusere alkoholpåvirkningen. Løping,hardt kroppsarbeid og svetting, utgjør ingen forskjell.

 

 

Badstu svetting kan jeg være enig i men at økt kroppsforbrenning ikke har noe å si syns jeg hører ut som noe tull. Mulig jeg tar feil men synes mye av det som står i denne boka er satt temmelig på spissen bare for å helgardere seg mot at "noe" kan rettferdiggjøre kjøring mot deres prinsipper.

 

Sier ikke at om jeg har drukket en kasse øl så er jeg like fin etter 3km med jogging. Hadde ikke stolt på at forbrenninga mi hadde økt såpass at jeg kunne kjørt igjen samme kvelden jeg har drukket noe. Men å si at det ikke har noen innvirkning på det tror jeg er tull.

 

Hva tror dykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok at fysisk aktivitet har litt å si. Tror kroppen får behandla gifta fortere, høyere puls etc.

 

Men ikke så mye at du kan kjøre samme kveld. Men om du vil bli kvitt fylla asap kan du jo løpe litt og se hva som skjer? :p

 

Mener at jeg har blitt klarere i hodet etter å ha gått et stykke, hjem fra fest feks. Blir mer bevisst og klart.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er sant eller ikke, men hvis man blir klarere ved "hard trening" så hadde ikke de skrevet det. Alt er relativt, hard trening kan være en ting hos en person mens det er 5 ganger så mye hos en annen person.

 

Ved at det oppstår tvil i slike viktige tilfeller er mer eller mindre katastrofale, så de kan ikke si at bare hvis du trener veldig hardt så blir du litt mer edru.

 

Men som sagt, alle er forskjellig, noen tenker bedre etter de har drukket, andre får bedre matteevner o.l, så det kan godt hende at for noen blir man en smule mer edru, men ikke slik at det har noen faktisk virkning.

Lenke til kommentar

Det er leveren som forbrenner alkoholen i blodet. Den forbrenner ca. 0,15 promille pr. time, og kan ikke påvirkes i merkbar grad.

Når man bedriver fysisk aktivitet forbrennes det karbohydrater, fett og proteiner i musklene. Musklene og leveren er to adskilte organer, og påvirker ikke hverandre.

 

Du kan derimot føle deg friskere hvis du går fra et varmt og røykfullt lokale, og ut i kjølig og frisk Norsk natur. Men promillen i blodet ditt har ikke nødvendigvis gått ned, og reaksjonstiden kan fremdeles være svekket.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det er leveren som forbrenner alkoholen i blodet. Den forbrenner ca. 0,15 promille pr. time, og kan ikke påvirkes i merkbar grad.

Når man bedriver fysisk aktivitet forbrennes det karbohydrater, fett og proteiner i musklene. Musklene og leveren er to adskilte organer, og påvirker ikke hverandre.

 

Du kan derimot føle deg friskere hvis du går fra et varmt og røykfullt lokale, og ut i kjølig og frisk Norsk natur. Men promillen i blodet ditt har ikke nødvendigvis gått ned, og reaksjonstiden kan fremdeles være svekket.

7257231[/snapback]

Forsåvidt riktig, men noe av alkoholen går ut av lungene (hvordan skulle man ellers måle promille med alkometer til å blåse i?) og denne hastigheten vil øke med puls, pust osv. Den største faren tror jeg er at folk som er beruset skal trene hardt, føle seg bedre, tro at de er edru og kjøre avgårde.

Lenke til kommentar
Prøv å drikk 6 glass vann, du føler deg så sjukt kvalm og du har lyst til å spy ved synet av mer vann...

7257379[/snapback]

 

Kommer an på person til person.

 

Jeg har ingen problemer med å hive i meg 5 dl med vann når jeg kommer hjem, for så å fylle glasset opp igjen til å drikke senere.

 

Vann går også fortere gjennom systemet enn mat.

Lenke til kommentar
Går vann gjennom leveren ?

 

Hvis så, så burde det vel være fin sak å drikke tonnevis med vann for å skylle alkoholen ut av leveren.

7257361[/snapback]

Alkoholen ligger ikke i leveren, den flyter rundt i blodet, og blodet går stadig gjennom leveren og blir renset for giftstoffer. Vann blir tatt opp i magesekken og i resten av tarmene og går til blodet, musklene og nærmest alle organer i hele kroppen. Blodet går gjennom nyrene, og hvis det er for mye vann i blodet blir det skilt ut i nyrene og havner i urinblæren. Alkohol blir ikke skilt ut i nyrene.

Og selv om pulsen blir høyere og mer blod pumpes rundt i kroppen, greier ikke leveren å omdanne mer enn 0,15 promille alkohol til acetaldehyd (som igjen blir til eddiksyre) hver time.

 

Og om masse pusting:

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_alk..._i_kroppen_7815[/url] ']Forbrenning

...blabla...

Det er forbrenningen i leveren som er hovedårsaken til at alkohol forsvinner ut av kroppen. Vi skiller også ut alkohol i utåndingsluft og urin, men disse mengdene av uomdannet alkohol, betyr lite i forhold til den mengden som omdannes i leveren.

...blabla...

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Forsåvidt riktig, men noe av alkoholen går ut av lungene (hvordan skulle man ellers måle promille med alkometer til å blåse i?) og denne hastigheten vil øke med puls, pust osv. Den største faren tror jeg er at folk som er beruset skal trene hardt, føle seg bedre, tro at de er edru og kjøre avgårde.

7257282[/snapback]

 

Stemmer nok dette, ca 5% av alkoholen kommer ut av kroppen på andre måter:

 

The liver is responsible for the elimination - through metabolism - of 95% of ingested alcohol from the body. The remainder of the alcohol is eliminated through excretion of alcohol in breath, urine, sweat, feces, milk and saliva. The body uses several different metabolic pathways in its oxidation of alcohol to acetaldehyde to acetic acid to carbon dioxide and water.

 

Kilde: intox.com, alcohol.vt.edu

 

Og dersom du fortsatt tviler:

 

Alcohol is eliminated from the body by excretion and metabolism. Most alcohol is metabolized, or burned, in a manner similar to food, yielding carbon dioxide and water. A small portion of alcohol is excreted, such as through the breath, leaving the body as alcohol, unchanged. It is this latter process that allows for breath alcohol testing.

 

Kilde: forcon.ca

 

Men som sagt, det er i hovedsak leveren som er med på å fjerne/omdanne alkoholen, så effekten av å "trene ut" alkoholen vil nok være mer psykisk enn fysisk. Dette er også noe som kommer klart frem i artikkelen som endrebjorsvik har sitert.

 

Edit:

Fant en nettside hvor de mener at 10% av alkoholen går uomdannet ut av kroppen:

 

The elimination of alcohol from the body is a long process. About 90 percent of alcohol must be metabolized through the liver and the remaining 10 percent is eliminated through the lungs and urine. It takes about one hour to eliminate one-half ounce of alcohol.

 

Kilde: tcm.health-info.org

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...