Gå til innhold

Sletta partisjonen på ekstern harddisk

Brekke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :D

Jeg har klart å slette partisjonen :cry:

hvilket program er det dere anbefaler å bruke til å lage ny partisjon :hmm:

takker for alle svar :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En disk som inneholder data vil normalt ha en (eller flere) partisjon som dekker hele størrelsen, det er da ingen ledig plass til å lage en partisjon til. Hvis man skulle ønske å dele en stor partisjon i to mindre, må man bruke tredjepartsprogram som f.eks Partition Magic.

Men du sier jo du har slettet partisjonen. Hvis du bare lager en ny så blir de gamle dataene borte. Da kan løsningen være å bruke TestDisk for å gjenopprette den partisjonen som ble slettet, med data intakt.

Skrevet

Hvis det var meg du refererte til hårek:

Jeg har ikke slettet en partisjon. Det er en ekstern harddisk det som det ligger 50-60GB på (av 250GB). Så vil jeg sette av en partisjon på 10 - 15 GB hvor jeg vil prøve og innstalere Linux...

Er dette mulig?

Skrevet

Det er mulig med program som Partition Magic, Paragon, etc.

Et gratis alternativ er GParted. http://gparted.sourceforge.net/

Man bør ikke gjøre dette uten å ha backup. Det kommer stadig noen innlegg her på forumet om at bruk av PM har gått skeis, og data er borte.

Og hvis du har backup så er det ingen grunn til å bruke et slikt program. Da sletter man bare partisjonen og lager nye.

Skrevet (endret)

hårek: Takk for svar. Får vurdere om jeg skal ta sjangsen på og gjøre det... Har ikke mulighet for og ta backup...

kezoom: Når man deler inn harddisken i flere deler får man partisjoner...

Endret av thomas ll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...