Gå til innhold

Prosessen: svchost.exe. Er det virus?

Arne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Eg såg på prosesser. Så fann eg ein prosess som heiter svchost. Er dette eit virus?

Vær så snill og svar ærleg, eg vil ikkje avslutte prosesser som er viktige for maskina mi.. :)

Eg har hatt denne prosessen lenge, trur eg.

Endret av Fjott
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes som du kanskje har sett endel svchosts, og mange ser kanskje naturlig på at dette er virus siden det er så mange av dem viss de ikke vet bedre.

Dette er ikke virus, men slike filer kan være infiserte. Anbefales at du kjører igjennom maskinen med HJT og poster logg her, og evt. skanner med diverse andre programmer.

Edit: Filene er som nebrewfoz sier, en del av Windows sine prosesser, men alle slike prosesser kan være infiserte, så jeg anbefaler fortsatt en HJT logg om du er i tvil. :)

-Patrick

Endret av PatrickM
Skrevet (endret)

Må legge til at denne posten er feilpostet. Den skal under Programvare - Sikkerhet, om jeg ikke tar feil.

HJT er er Hijackthis. Google it.

Ja, filene kan lese av det som blir skrevet inn på PCen, men dette vil ikke bli brukt til gjerninger det ikke er ment for så sant filene ikke er infisert. Om filene er infisert kan alle tastatrykk bli sendt videre til brukere som kan bruke informasjonen til kreditkort- og passordsvindel.

Endret av PatrickM
Skrevet

HJT = HiJackThis! , et program som skremmer vekk enkelte typer spyware.

Du bør kjøre et par anti-spyware programmer, som f.eks. Ad-Aware og/eller Spyware Search & Destroy, og det er ikke dumt å ha anti-spyware-programmer gående i bakgrunnen på maskinen hele tiden. Windows Defender er vel grei nok til det.

Ad-Aware og Spybot S&D er litt mer "lettskremte" i og med at de hyler opp for den minste Cookie som oppdages, men man trenger jo ikke gjøre alt de sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...