Gå til innhold

Første PC dere var borti? :-P


Anbefalte innlegg

Den første IBM PC jeg var borti tror jeg var i 84. I følge IBM var det det første eksemplaret av en PC i Norge. Den sto hos IBM i Oslo og en av ingeniørene der var stolt som en hane da han viste meg den og lot meg prøve den. Men jeg hadde før benyttet bl.a. Apple og var ikke særlig imponert. Men det var altså grunnlaget for de PC-kompatible maskinene vi har i dag.

 

Året etter fikk jeg en meget avansert PC på jobben, 4,57 Mhz og to diskettstasjoner. Men bare noen måneder senere var jeg innom et datafirma som hadde en PC med 10 MB HD og dette imponerte stort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første PCn jeg var borti var en Dell maskin faktisk..

 

Husker bare at det var PIII i den :p

 

 

Men første PCn pappa var borti var ''Norges Første Datamaskin Som Styrte En Hel Fabrikk''

 

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet mye om den, men det jeg vet er at den ikke hadde skjerm, at det var 8k med RAM og en HDD på 32K. Stort mer vet jeg ikke faktisk, men den var diger! Kabinettet til RAMen var ca like stort som 2-3 19'' rackskap, så da kan man tenke seg resten...

Lenke til kommentar
Er egentlig C64 en datamaskin? trodde det var en spillkonsoll jeg  :hmm:

7403530[/snapback]

 

Nei, det er selvfølgelig en datamaskin. Spillekonsoller har normalt sett f.eks ikke tastatur og mulighet for alskens utvidelser pluss programvare som ikke er spill. Sier jo egentlig seg selv at det ikke er en konsoll. I sin tid ble C64 bredt brukt av bedrifter til seriøse oppgaver.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Kommer mang minner fram.

Min første PC var IBM XTAT og var dosbasert med Wordperfekt som skriveprogramm.

Huske jeg fylte hardisken full i løpet av 3 mnd.

 

Som hobbyprogramerer fjernet jeg filene som jeg ikke kjente til og en mann i fra oslo måtte komme med fly for å instalere Autoexec.bat og config.sys pluss et par 3 filer till.

 

Fikk en del kjeft da.

 

Av spill var det sjakk det gikk i.

Lenke til kommentar

Første PC jeg var borti var en Tiki-100 :love: med 2*5,25" floppy

så en 386dx med utrolige 50 megabyte :dribble: harddisk.

Etter det bygde jeg min første selvbygde som var en top-of-the-line 486DX4, 100MHz

så fulgte cyrix 586, 686, diverse K6 og K6-2'er før jeg gikk over på Athlon XP2000+ "Palamino"... Denne døde desverre for meg og jeg kjøpte en XP2800+ "Barton" som jeg klokket ut av milde helvete før denne døde i en tragisk ulykke. Etter det har jeg sitti på en stakkarslig Celeron 1800 før jeg fikk min elskede lappis med Intel® Core™ Duo T2400 (1,86GHz)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Amstrad 1512DD (den var en av mange IBM kompatible kloner på den tiden med en 8086 prosessor) som hadde byttet ene Floppy stasjonen med en 10MB 5.25" Harddisk (den disken kostet vel 6000kr om du kjøpte den med maskinen)

 

Maskinen kostet 12000kr uten harddisk. Den hadde en matriseskriver som kostet 6000kr (har fortsatt skriveren)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_1512

Lenke til kommentar

oi det bringer tilbake gode minner!

 

Året var 1988. Jeg bodde litt i utlandet under oppveksten pga jobben til fadern. Husker at vi hadde en Copam+ og så vidt jeg var det en 80x88 med 640kb ram eller no og to store diskett stasjoner. Spilte masse pacman på denne! men denne var familiens ikke min..

 

Min første personlige datamaskin var en 386sx20 med matte prosessor(som gjorde den tilsvarende en DX), 4 Mb ram, 120 MB harddisk. kJØPTE den brukt på txt tven til 3200kr. Fikk med spill som Dune2, Flight of the Amazone Queen, Zak Maccracken,indiana jones and the last crusade. Etter hvert fikk jeg oppgradert til discovery pakke 2x cdrom og soundblaster 16. Midi filer ble jo helt utrolig bra! Før det koblet jeg flere høytalere og brukte mod for å spille av musikk. Iplay og Fasttracker funket meget bra!

 

liste over maskiner som jeg har hatt eller oppgradert til

 

AMD 486 SLC 50

AMD 486 DLC 40

INTEL 486 DX 50

AMD 486 DX-4 100 (KRAFT PLUGG!) Banket Pentium 60 og 75!

Intel Pentium 100

Intel Pentium 166

Intel Pentium 200MMX (Betalte 6000 via prisguiden)

Intel Pentium 2 266

Intel Celeron 400@600

Intel P3 450@550

Intel P3 700@900

Intel P3 733

Intel P3 1000

Intel P4 2,26

Intel P4 3,4 Prescott

Intel P4 3,4 Northwood (Funker som faen ennå)

Lenke til kommentar
Den første datamaskinen jeg brukte var min brors Commondore VIC-20. Brukte mye tid på et spill som gikk ut på å lande et romskip. Hvis noen har en anelse om hva det heter så blir jeg evig takknemlig :)

 

Jeg tror det spillet der het "Jupiter Lander". Jeg hadde også det spillet :)

 

 

 

Den første maskinen jeg var borti på grunnskolen var en ZX 81 med 1 kb minne og et tastatur som var utformet etter ABCDE-standarden og hadde noen trykkfølsome "taster". Fingertuppene får vondt bare ved tanken på det tastaturet. Denne skolemaskinen ble etterhvert byttet ut med en ZX Spectrum som hadde myke taster, farger på skjermen og hele 16 kb minne.

 

På videregående fikk vi bruke en merkelig variant av en 2 * Z80-basert flerbrukermaskin som var utrustet med 4 stk. 8" diskettstasjoner. De diskette var store. Når vi skulle skrive assemblykode i wordstar var det om å gjøre å få kompilert og kjørt assemblykoden sin før de andre i tilfelle det var feil i den. Hvis noen andre var kjappere og hadde skrevet litt feil i koden låste den ene halvdelen av denne flerbrukermaskinen seg slik at halvparten av terminalene låste seg.

 

For noen år siden skulle jeg rydde litt i hyllene til den gamle sjefen min og fjerne litt gamle databrosjyrer. Der fant jeg en brosjyre og prisliste for en Compaq 486DX20 eller 25 med 8 mb minne og 240 mb harddisk. Prisen var ca kr 200 000,- (to hundretusen) :ohmy:

Lenke til kommentar
Den første datamaskinen jeg brukte var min brors Commondore VIC-20. Brukte mye tid på et spill som gikk ut på å lande et romskip. Hvis noen har en anelse om hva det heter så blir jeg evig takknemlig :)

 

Jeg tror det spillet der het "Jupiter Lander". Jeg hadde også det spillet :)

 

 

 

Den første maskinen jeg var borti på grunnskolen var en ZX 81 med 1 kb minne og et tastatur som var utformet etter ABCDE-standarden og hadde noen trykkfølsome "taster". Fingertuppene får vondt bare ved tanken på det tastaturet. Denne skolemaskinen ble etterhvert byttet ut med en ZX Spectrum som hadde myke taster, farger på skjermen og hele 16 kb minne.

 

På videregående fikk vi bruke en merkelig variant av en 2 * Z80-basert flerbrukermaskin som var utrustet med 4 stk. 8" diskettstasjoner. De diskette var store. Når vi skulle skrive assemblykode i wordstar var det om å gjøre å få kompilert og kjørt assemblykoden sin før de andre i tilfelle det var feil i den. Hvis noen andre var kjappere og hadde skrevet litt feil i koden låste den ene halvdelen av denne flerbrukermaskinen seg slik at halvparten av terminalene låste seg.

 

For noen år siden skulle jeg rydde litt i hyllene til den gamle sjefen min og fjerne litt gamle databrosjyrer. Der fant jeg en brosjyre og prisliste for en Compaq 486DX20 eller 25 med 8 mb minne og 240 mb harddisk. Prisen var ca kr 200 000,- (to hundretusen) :ohmy:

7404782[/snapback]

Insane

:ohmy:

Lenke til kommentar

Å! denne tråden var nam :p hehe

 

den første jeg var borti var en pc fadern hadde fått spesialbestilt fta tyskland eller noe... Den skulle brukes til å tegne fremkallemaskiner i norscreen a/s... hehe

 

prisanslag på dette beistet var over 30k

 

til specsa da(etter at den var oppgradert):

 

ram: hele 8MB

cpu: er ikke helt sikker på det, men lurer på om det var snakk om 33MHz eller noe:P

 

tja... husker egentlig ikke mer om den.. hehe

 

første pcen som jeg egentlig husker å ha brukt var et skikkelig monster bygget av Dokka Data... :p

 

specsa var slik:

CPU: P2 400MHz

RAM: 128MB SDRam

HK: et Asus 440BX med svimlende 100MHz Bus :dribble:

GFX: ATI AMC ver. 2.0... tror det var snakk om 32MB ram der eller 16 kortet var av type bordpynt i min konfirmasjon :p

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Den første datamaskinen jeg var borti var en 486 Olivetti med 3.1 installert. Eller, jeg var vel ikke så mye borti den da kompisen min var så fryktelig redd for den. Husker han betalte noen tusen riksdaler for en 8MB oppgradering av minnet.

 

Dette var i den tiden man hørte "AST - Nå husker du det"-reklamen på radioen hver morra mens en tok skolebussen. Kommer nok aldri til å glemme den setningen der :(

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort ifra C64 og tenker vanlig PC,så var dette mitt første møte:

 

Fabrikat : AST Advantage (Bordmodell selvfølgelig)

CPU : 486sx33Mhz (Integrert)

Hovedkort : (Husker ikke)

RAM : 4MB

GFX : 512KB (Integrert)

HDD : 170MB

Lydkort : ? (Senere oppgradert til Soundblaster 16 med 2X CD-ROM..)

Skjerm : 14"

Windows 3.1

 

Husker jeg hadde problemer med å kjøre spill som Nascar Racing 1 og Doom 2 og dro avgårde for å oppgradere CPU med en DX2 66Mhz,men det gikk dårlig siden min egen var integrert i hovedkort. Det fantes riktignok noe som hette "Overdrive" for å fikse på dette,men det kostet en del penger mener jeg å huske. Fikk imidlertid oppgradert Ram til totalt 8MB da. :)

 

Dette var i samme tidsrom som da Pentium 60Mhz og 66Mhz kom på banen,da sjappa som jeg skulle oppgradere CPU'n i,hadde en par av disse stående inne til reparasjon pga svidde CPU'er. Det var vel et stort problem med de første modellene tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...