Gå til innhold

Hente data fra en systemdisk på en annen maskin.


Juste

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre kokt 2 pc'er med overspenning (overspenningsvern anyone?), og er i prosessen med å kjøpe meg en ny. Så er da saken at det er en del filer på systemdiskene fra de 2 gamle pc'ene som jeg gjerne skulle ha overført til den nye pc'en. Hvordan gjør jeg det enklest mulig.

 

Jeg har prøvd tilsvarende operasjon for lenge siden og PC'en nektet da og boote (antakeligvis pga. 2 systemdisker) .

 

Er det en løsning og sette de i et eksternt HD-kabinett og starte opp den etter at XP har bootet? Eller kan jeg sette den som secondary slave i kabinettet? Vil XP da boote fra primary master IDE'n automatisk?

 

:Juste

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk av eksterne HD-kabinetter og USB/FW-interface er uproblematisk. Og sjansen for at systemet vil boote fra en ekstern disk sånn uten videre er liten. (Noen kabinetter er kresne på om disken er satt som Master eller Slave.)

 

Du skal også kunne koble den gamle disken til en IDE-kontakt i PC'en. For å unngå booting fra feil disk kan du jo sjekke boot-rekkefølgen i BIOS-oppsettet. Du kan også bruke et partisjonsverktøy og sørge for at bare bootpartisjonen på den riktige disken står som Primary, Active.

 

Google "Ultimate Boot CD" for en boot-CD med et slikt verktøy (+++)

Lenke til kommentar
Bruk av eksterne HD-kabinetter og USB/FW-interface er uproblematisk. Og sjansen for at systemet vil boote fra en ekstern disk sånn uten videre er liten. (Noen kabinetter er kresne på om disken er satt som Master eller Slave.)

 

Du skal også kunne koble den gamle disken til en IDE-kontakt i PC'en. For å unngå booting fra feil disk kan du jo sjekke boot-rekkefølgen i BIOS-oppsettet. Du kan også bruke et partisjonsverktøy og sørge for at bare bootpartisjonen på den riktige disken står som Primary, Active.

 

Google "Ultimate Boot CD" for en boot-CD med et slikt verktøy (+++)

7243583[/snapback]

 

Takker for kjapt svar. Prøver med eksternt kabinett først, har et slik liggende og kan teste om det funker med laptopen før den nye filservern kommer fra komplett.

Lenke til kommentar
... og PC'en nektet da og boote (antakeligvis pga. 2 systemdisker) . ...

7243563[/snapback]

Det er da ikke noe problem å ha flere systemdisker. Det er BIOS som lar deg velge hvilken av dem som skal boote.

Antagelig er problemet at du forventet at samme disk som før skal boote etter at du har satt inn en ny disk. Det er ingen selvfølge, du må inn i BIOS menyen og sette rekkefølgen på nytt.

Lenke til kommentar
... og PC'en nektet da og boote (antakeligvis pga. 2 systemdisker) . ...

7243563[/snapback]

Det er da ikke noe problem å ha flere systemdisker.

7244303[/snapback]

Vel, det er et problem hvis det tilfeldigvis er to Master-disker ...

(Noe som lett skjer i kampens hete.)

 

Men, du har rett i at det ikke er det at de er systemdisker som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...