Gå til innhold

Nybegynnerlinse til 30D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo godt folk!

Nå skal jeg snart bestille meg et 30D, men lurer enda på hvilken linse jeg skal dra med. Jeg skal i første omgang ikke bruke så alt for mye penger på linse, men jeg skal ikke ha den verste driten heller. Håpet var å finne en alt-mulig linse til en 2-4 tusen, eller evt. 2 linser...

Noen som har noen anbefalinger?

Og forresten; hva slags tilbehør er "must" til det kameraet? Tenkte stativ og veske, og drøye blitz, filtre ol. til senere, men som sagt har jeg ikke så mye peiling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til den prisen for et alt-i-ett objektiv er det vel mest nærliggende å nevne:

*Canon 17-85 IS

*17-50 2.8 fra tamron eller sigma eller lignende

Evt finnes det noen canon-objektiver litt opp i pris som 17-40 L

Valget mellom lysstyrke eller bildestabilisator.

Skrevet
Hallo godt folk!

Nå skal jeg snart bestille meg et 30D, men lurer enda på hvilken linse jeg skal dra med. Jeg skal i første omgang ikke bruke så alt for mye penger på linse, men jeg skal ikke ha den verste driten heller. Håpet var å finne en alt-mulig linse til en 2-4 tusen, eller evt. 2 linser...

Og forresten; hva slags tilbehør er "must" til det kameraet? Tenkte stativ og veske, og drøye blitz, filtre ol. til senere, men som sagt har jeg ikke så mye peiling.

Vil også anbefale Tamron 17-50 f/2.8, lyssterk og skarp normal-zoom, som du med normalt pen bruk vil kunne ha lenge... Den er i brennviddeomfang nesten identisk med kit-zoomen til 400D (og 30D), bare forskøvet litt mer i vidvinkelretningen. På Canon (med 1.6x crop-faktor) er det nesten bare en fordel. Skal du ha teleobjektiv i tillegg, vil jeg anbefale deg å kjøpe et litt dyrere normalobjektiv, og et billig teleobjektiv, som du heller satser på å skifte ut på sikt, så slipper du å bare bli passe fornøyd med to objektiver.

Ellers er jo gode minnekort (fortrinnsvis Sandisk eller Lexar) på minst 1GB viktig, sammen med en god veske. Vil du ta bilder på stativ, bør du legge litt penger i dette også, ellers kan du likegjerne vente med hele stativet. En monopod kan være et rimelig alternativ, som i mange sammenhenger kan sammenliknes med bildestabilisator; kamerahuset står jo ikke helt stødig, men roligere enn de fleste gjør på frihånd. Fin vandrestav er det også, hvis du skal på fjelltur med kameraet...

Det er egentlig det du trenger, men det er jo alltid mer å bruke penger på...

Skrevet
Tenkte stativ og veske, og drøye blitz, filtre ol. til senere, men som sagt har jeg ikke så mye peiling.

7243365[/snapback]

Når er jeg nybegynner selv, men jeg har forstått det slik at behovet for filtre er kraftig redusert ved bruk av digitale hus. De fleste effekter som går på farge etc gjøres enklere i photoshop.

UV-filter og polariseringsfilter ser ut til å være unntakene.

-k

Skrevet

30D er et veldig bra kamera, men jeg lurer på om du virkelig har behov for det? Ut ifra posten din virker det som om du kunne være bedre satt med et 400D som er litt billigere, men som har bedre billedbrikke, og som er spesielt tilpasset folk som er nye på speilrefleksbanen. Jeg ville heller satsa på et 400D, også heller brukt mellomlegget på en ekstern blitz eller et dyrere objektiv.

Skrevet (endret)

Innbillte meg litt at jeg MÅ ha telezoom, men jeg gjør vel egentlig ikke det.

Så litt på tri-pod, og bruker vel en drøy tusenlapp vil jeg... Skal jeg først kjøpe noe, kjøper jeg enten noe brukbart, eller så sparer jeg.

Trykk her

Her har de endel pakker, noen av de som virker lure? Tenker på 30D pakkene.

Takker for hjelp

Castro: Blir det 3. kameraet, men første speilrefleks. Så jeg har ikke peil på speilrefleks, men jeg vet at interessen min er der. Kjøper jeg et 400 (tenkte på det ja) så må jeg ha et nytt om ikke så alt for lenge.

Endret av bobbo_
Skrevet
30D er et veldig bra kamera, men jeg lurer på om du virkelig har behov for det? Ut ifra posten din virker det som om du kunne være bedre satt med et 400D som er litt billigere, men som har bedre billedbrikke, og som er spesielt tilpasset folk som er nye på speilrefleksbanen. Jeg ville heller satsa på et 400D, også heller brukt mellomlegget på en ekstern blitz eller et dyrere objektiv.

Med mindre 30D er valgt pga bedre byggekvalitet og ergonomi... Jeg forstår ham godt som velger 30D i stedet for 400D - selv om det er fordeler med 400D også. Alternativet for min del ville vært Nikon D80 eller helt andre kameraer...
Skrevet
*Canon 17-85 IS

Har selv dette objektivet på ett 30D kamera og må si meg meget fornøyd med allround funksjonen på dette objektivet. :)

Skrevet
Innbillte meg litt at jeg MÅ ha telezoom, men jeg gjør vel egentlig ikke det.

Du kan få til mye med cropping av en 50mm...

Her har de endel pakker, noen av de som virker lure? Tenker på 30D pakkene.

Pakkene med 17-85IS er jo ikke borte vekk dersom du ønsker det objektivet, men jeg personlig synes det er for lyssvakt - tross IS. Ville heller satset på Tamron 17-50 f/2.8 - da får du mye lysstyrke for pengene, så kan du spare mellomlegget til en bedre telezoom :o)
Skrevet

Med mindre 30D er valgt pga bedre byggekvalitet og ergonomi... Jeg forstår ham godt som velger 30D i stedet for 400D - selv om det er fordeler med 400D også. Alternativet for min del ville vært Nikon D80 eller helt andre kameraer...

7243936[/snapback]

Jeg valgte 30D hovedakelig på grunn av at huset er større og mye bedre å holde i for mine hender. 400D ble for lite rett og slett, samt at jeg likte hjulet på baksiden av 30D. :) Men bildekvalitetmessig så tror jeg de to ligger i ca samme løypa for "normal" bruk. Så stikk innom ett sted og ta og føl på kameraene. :)

Skrevet
Jeg valgte 30D hovedakelig på grunn av at huset er større og mye bedre å holde i for mine hender. 400D ble for lite rett og slett, samt at jeg likte hjulet på baksiden av 30D. :) Men bildekvalitetmessig så tror jeg de to ligger i ca samme løypa for "normal" bruk. Så stikk innom ett sted og ta og føl på kameraene. :)

Jepp, i tillegg er det veldig lite ved 400D som faktisk er en fordel fremfor 30D. Støvfjerning er vel i grunn det eneste, men det finnes da løsninger for det også. Det er tross alt bare en funksjon som har kommet på forbrukerkameraer til nå, hadde det _virkelig_ hatt noe for seg, ville de prøvd det ut på proff-modellene først. Det at de ikke har gjort det, tyder på at det ikke er noe man "må" ha, spør du meg...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ser ut som at det blir:

Canon 30D

Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Ca

Sandisk 2048MB Compact Flash Extreme III

og en eller annen tripod.

Ser det greit ut?

Skrevet
Ser ut som at det blir:

Canon 30D

Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Ca

og en eller annen tripod.

Ser det greit ut?

Det ser veldig greit ut det... :o)
Skrevet
Hallo godt folk!

Noen som har noen anbefalinger?

7243365[/snapback]

Min anbefaling til "allround-objektiv" til 30D: EF 35mm 2.0. Koster under 2500, men er ypperlig optisk og hederlig mekanisk. Metallfatning, dybdeskarphetsskala, muligheter for manuell fokus.

Stativ er en nødvendighet, og veske for å beskytte kameraet likeså.

Lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Canon Digital EOS 30D Kamerahus

Sandisk PCMCIA adapter for CF car

Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC Macro Canon

Sigma 70-300 F4-5,6 DG APO Macro Canon

Tamrac 4372 Foto/digital Sekk

Solblender og stativ ol. tror jeg jeg skaffel her hjemme, for det tjener jeg ikke på å bestille... Ser det ok ut?

Skrevet
Canon Digital EOS 30D Kamerahus

Sandisk PCMCIA adapter for CF car

Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC Macro Canon

Sigma 70-300 F4-5,6 DG APO Macro Canon

Tamrac 4372 Foto/digital Sekk

Solblender og stativ ol. tror jeg jeg skaffel her hjemme, for det tjener jeg ikke på å bestille... Ser det ok ut?

Joda... Ville nok valgt Tamron 17-50 f/2.8 fremfor Sigma 17-70 dog... Er ikke så farlig med "hull" i brennviddeomfanget, foretrekker lysstyrke. Solblendere tror jeg følger med på Sigma og Tamron-objektiver, i hvert fall på de fleste.
Skrevet

Jeg tror også jeg ville valgt Tamron objektivet der.

På en annen side har jeg Canon EF-S 17-85 IS personlig og har ikke noe annet en kjempefin erfaring med det objektivet.

(og husk på skal du kjøpe Canon 30D nå så er det Cashback på den, så du får ca 1200 kr i retur fra Canon)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...