Gå til innhold

Forslag til bedre kjøling av HD


hov55

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har litt problemmer med kjøling til windows disken min den måler 51 C. den er av merke Maxtor modell: 7y250m0.

Jeg har en 120 mm foran hd`en som kjører på max heletiden. specs rundt denne vifta er jeg ikke sikker på er det noe løsning på dette? evt skaffe ny vifte som blåser mere?

 

MvH

 

Andreas

Endret av hov55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke ut forskjellige løsninger i prisguiden - drevrammer og prisguiden - diverse kjølere.

 

Zalman Heatpipe harddisk-kjøler får god brukeromtale og er billig, men jeg blir litt skeptisk av omtalene da disse har et distinkt reklamepreg.

filename_3.jpg

 

Er du ute etter noe mer oppsiktsvekkende kan kanskje Sytrin SHF1 være noe for deg. Tror ikke den blir solgt i Norge enda, men det gjør den nok snart.

M56003-BOX-V10003.jpg

Endret av losjen2000
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har litt problemmer med kjøling til windows disken min den måler 51 C. den er av merke Maxtor modell: 7y250m0.

Jeg har en 120 mm foran hd`en som kjører på max heletiden. specs rundt denne vifta er jeg ikke sikker på er det noe løsning på dette? evt skaffe ny vifte som blåser mere?

 

MvH

 

Andreas

7239994[/snapback]

 

Hehe,du er ikke alene.

Har selv en Maxtor 6V250F0, 250gig,som av en eller annen grunn liker det hett,og legger seg rundt 40-48 grader under kjøring.

Har riktignok ingen kjøling annen enn 3-4 cm med plass imellom den og den andre HDD'en min.

Lenke til kommentar

Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.

 

Kjølingen virker kun på yttersiden av disken, så man kan ikke forvente at diskens temperatur skal bli like lav som omgivelsestemperaturen.

 

Hva sier Maxtor om en avlest temperatur på 51 C, da?

Er det noe å bry seg om i det hele tatt?

 

Hvis du vil studere effekten av viftekjølingen på diskene, så kan du jo slå av viften, eventuelt gå ned på turtallet, og se hvordan temperaturen utvikler seg.

Lenke til kommentar
Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.

 

Kjølingen virker kun på yttersiden av disken, så man kan ikke forvente at diskens temperatur skal bli like lav som omgivelsestemperaturen.

 

Hva sier Maxtor om en avlest temperatur på 51 C, da?

Er det noe å bry seg om i det hele tatt?

 

Hvis du vil studere effekten av viftekjølingen på diskene, så kan du jo slå av viften, eventuelt gå ned på turtallet, og se hvordan temperaturen utvikler seg.

7315230[/snapback]

 

Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD

Lenke til kommentar
Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.

7315230[/snapback]

 

Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD

7316736[/snapback]

Jaja, men er de identiske ellers?

Lenke til kommentar
Alt kommer jo an på hvor temperatursensoren er plassert inni disken. Hvis den sitter nær en varm komponent, så vil det være vanskelig å unngå høye temp.avlesninger (uten å slå av disken). Og dette vil variere fra merke til merke, så det går ikke an å sammenligne disker basert på disse målingene.

7315230[/snapback]

 

Jaja, men så er alle diksene mine av same merket...! WD

7316736[/snapback]

Jaja, men er de identiske ellers?

7319619[/snapback]

 

ehh, nei. den eine er på 200gb ide, den andre 250 gb sata2, og den siste er ein raptor 36 gb sata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...