Gå til innhold

Lisens til program for skoler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg driver og utvikler et program som i beste fall kan bli brukt en del i skolene her i nærområdet mitt (og kanskje andre også, hvis interessen viser seg).

I forbindelse med det har jeg støtt på et problem som aldri har vært aktuelt under min etterhvert ganske lange karriere som hobby-programmerer.

Jeg kommer nemlig til å ta betalt for dette programmet, ikke mye, men nok til å dekke mine utgifter (server, program, osv), og littegrann som kompensasjon for brukt fritid :thumbup: .

Programmet har to deler; en lærerdel, og en eveldel.

Jeg tenker meg at elevprogrammet er gratis, men at det betales en viss sum for hver lærer som skal kunne logge seg på lærerprogrammet.

Så siden det da er kommersielt (?), profesjonelt, og mitt (ikke skolens), vil jeg gjerne ha en lisens på det.

Men jeg har jo ikke peiling på hva en lisens bør inneholde, så derfor spør jeg her.

Er det en lisens som passer til dette bruket, eller må jeg skrive en selv - og i så fall; hva bør en lisens inneholde?

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Tips er jo bra, men uansett bør du få en advokat som spesialiserer seg på slikt til å se gjennom.

Du bør kanskje vurdere en fastpris per skole for å unngå vegring a'la "nei, vi har allerede betalt for en lisens, så vi kan bare la en lærer bruke programmet".

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Huff, advokater er dyre affærer. Inntil videre, så er jo dette egentlig ikke så stort.

Det jeg vil ha, er egentlig bare noe som forhindrer stjeling/endring av programmet, men som fastslår at jeg er eieren, at lærerprogram-kontoene skal betales for (jeg tenker feks 50kr pr lærer pr år... Er det for mye/lite?), og at resten er gratis. Men det er vel flere detaljer som må inn som jeg ikke vet om.

Det med "... allerede betalt lisens ..." vet jeg ikke om jeg forstod helt... Kunne du forklart en gang til? :blush:

Og takk for lykke til-en :)

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Tja, behøver ikke koste mer enn en time eller to med advokatbistand.

Før skatt behøver det ikke overstige 2000kr.

Men du kan naturligvis gå gjennom avtalen/lisensreglene med noen som interesserer seg for juss - evt. jusstudenter.

Det jeg mente, er at det finnes mange ulike måter å lisensiere ting på. Du kan ta per bruker (elev) - per administrator (lærer) - per skole (urettferdig for de med svært få elever) - eller en engangssum.

Uten å vite hva slags program eller innenfor hvilket område du har siktet, så skisserer jeg et eksempel:

Du har laget et læreprogram for vanskeligstilte barn.

Om du velger å ta pris per bruker (elev), så vil det gi skolen en behovsprøving i forbindelse med hvilke barn som får lov til å bruke programmet. Om du legger opp til per lærer så vil de vurdere lærernes behov.

Ettersom programmet ditt er nytt og fint (men dessverre ukjent for de fleste - moi inkludert), så kan du vurdere å selge programmet som en engangssum til hver enkelt skole. De får da alle muligheter til å innlemme flest mulig lærere og elever til å bruke det. Dersom det står an vil ryktene spre seg til andre skoler - og skape salg her.

Du har mulighet for å selge skolene konsulasjonstimer i forbindelse med implementering/feilsøking/kurs, samtidig som du kan selge de en eventuell versjon 2.0 når det kommer.

Jeg vil ihvertfall sette en ringfinger på at cluet er å få programmet ut i bruk, og da bør man ikke begrense brukerne (skolene) så mye..

Mine tanker - naturligvis :)

Skrevet

Vel, jeg takker meget for at du hjelper meg, men det er nok ikke så stort som du har fått inntrykk av :!:

Programmet skal kunne ta over feks It's Learning sin rolle som en plass å lage/ta prøver, og bør brukes i stedet for It's Learning fordi:

- Det er integrert antijuks-funksjoner

- Opplegget er uhyre enkelt, og du skal kunne lage prøver innenfor de fleste fag (dvs alle fag der du kan ha spørsmål med kort-/langsvar, sjekklister, radiobokser, gloser, synonym og lignende - ikke matematikk/fysikk og andre fag med mange rare tegn).

- Hver lærer får sin konto, og administrerer sine brukere, prøver og besvarelser, og kan kommentere og gi poengsum på besvarelser fra hver elev.

- Hver elev får sin konto, og kan ta prøvene læraren sin lager, og vise statistikk over resultatene han har oppnådd.

- Læreren kan lage prøver selv om han ikke har internett tilgjengelig

- Og en hel haug andre små og store funksjoner jeg ikke kommer på i farten. De punktene jeg har listet opp her er dog de viktigste.

Og angående lisensen, så er jeg ikke ute etter noe så seriøst som du snakker om. Ikke i begynnelsen, i alle fall. Foreløbig regner jeg ikke med å tjene noe særlig, med min planlagte pris på 50kr pr lærer pr år blir det kanskje noen hundre kroner på min skole, og kanskje mer hvis interessen brer seg. Så advokatmøte på 2000kr er uaktuelt med det første; kanskje hvis dette blir virkelig stort.

Kanskje eksisterer det allerede slike programmer også, men hverken jeg eller noen på skolen min vet om den, så her kan jeg i alle fall få noen få lærere.

Jeg takker som sagt meget for at du hjelper meg; men trapp litt ned :!: . Jeg tenkte feks en slags allerede-eksisterende lisens (har sansen for GNU, men den gir vel folk lov til å endre/"stjele") som gjør omtrent det jeg sier, og tenkte at dette kanskje allerede eksisterte.

Degeim

Skrevet (endret)

All kode/programmer er vel dekket ganske bra av norsk lovgivning. Det eneste jeg ville gjordt var å skrive "Copyright© Jørn Aakre" på den :cool:

Hvis du skal ha det litt mer seriøst kan du la programmet ta kontakt med serveren din for aktivering på hver nye maskin det installeres på og læreren må registrere seg med brukernavn og aktiveringskode...

Edit: Og ja... "Jeg tar ikke ansvar for evt. tap av data eller feil som måtte oppstå ved kjøring av programmet" (med liten skrift selvsagt).

Endret av jorn79
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Jeg føler deg ;)

Det finnes slike eksisterende avtaler allerede, men det er ingenting som hindrer deg i å ta en avtale og modifisere den. Men husk for all del å rydde bort alle spor etter de du tok avtalen fra :).

Ellers er det absolutt et interessant konsept, og du vil møte litt skjeve øyne fra lærere og elever som må lære seg et nytt verktøy. Tror samtlige ungdomsskoler og oppover har valgt enten ClassFronter eller It's Learning, og begge disse vil være interesserte i å bygge funksjoner som ditt program evt. ville kunne komme med.

Annet tips kan være å kjøpe et domene med programmets navn, så slipper du å haie ut store summer når du blir sønnen til Røkke. Flere rimelige tilbydere hvor det koster 500kr for to års drifting samt oppstart av domene.

Men det var disse pengene.. ;)

Jeg skal ikke drøye ut, men fordi idèen din er såpass god kunne jeg ikke dy meg med forrige utbasunering. Likevel kan du evt. vurdere å kontakte CF / Its for å høre om de vil kjøpe funksjoner av deg.

Jeg tipper ut ifra hva du skriver at dette er en "vanlig" applikasjon, og ikke web-basert som CF / Its? Det ville vært veldig interessant med mer informasjon om programmet, om eller hvis du skulle ønske å dele det i fremtiden.

Skrevet (endret)

Vel, hvis en liten copyright er nok, så får jeg vel la det være med det (selv om en lisens er det tøffeste :cool: ).

Aktivering er ikke nødvendig, for lærerne blir koblet opp mot serveren hver gang de laster opp noe (prøver, besvarelser, kommentarer, poengsummer, osv), siden alt dette skal ligge på serveren likevel.

Edit; så ikke innlegget til noadmin før nå.

Det er ikke web-basert, nei, og antijuks-funksjonene (som blant annet stenger av resten av maskinen (er vel ikke 100% sikker, men unngåing av "Den grå veggen" vil i så fall bli registrert av min WatchCheat ®©-funksjon :!:

Resten av funksjonene er vel relativt enkle, men jeg vet ikke om alle ville virke i en nettleser...

Degeim

Endret av Degeim
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Forresten måtte jeg snike meg inn på nettsiden du referer til i signaturen din, og skjermbildene illusterer faktisk flere poeng som CF / Its er interessert i å implementere hos seg.

For hva det er verdt: Du er nå først ute med noe som elever og lærere etterspør :)

Kunne jeg stilt et siste spørsmål ville det vært hvor lang tid du har brukt på utviklingen av programmet, og om du har bygget det fra skrætsj.

Skrevet (endret)

Vel, det bildet er veldig utdatert. Det er fra den gang jeg hadde arbeidet i ca en mnd, og trodde jeg var ferdig. Siden den gang har det stått (som nå) "Tatt av nettet for større oppdateringer".

Totalt har jeg vel arbeidet i 6-7 måneder nå, og begynner å nærme meg slutten.

Fra scratch... Jeg bruker VB .NET, men vurderer å oppgradere språket mitt hvis det kan gjøre at jeg kan forbedre programmet. Har foreløbig ikke sett behov for det. Bruker også en FTP-klasse jeg fant på Codeproject.com, og har skrevet klart og tydelig "credit" til mannen bak selv om det ikke var nødvendig.

Angående nettsted, så vurderer jeg det også - men jeg har smått med penger for tiden, så jeg leter etter rimelige steder. Som en offtopic kan kanskje de som vet det tipse meg litt om en rimelig tilbyder. :)

Degeim

Endret av Degeim
Skrevet (endret)
Edit: Og ja... "Jeg tar ikke ansvar for evt. tap av data eller feil som måtte oppstå ved kjøring av programmet" (med liten skrift selvsagt).

7240708[/snapback]

Selvsagt. Den er viktig (selv om slikt aldri forekommer med mitt program!).

noadmin; vennligst forklar denne replikken: "Det ville vært veldig interessant med mer informasjon om programmet, om eller hvis du skulle ønske å dele det i fremtiden.".

Tenker du hvis det blir en suksess, å opprette et "firma" (med hermetegn, siden jeg ikke har noen tro på at dette blir noe stort firma i så fall...), eller hadde du andre tanker?

For hvis det faktisk blir en suksess, så vil vel flere utviklere bli nødvendig.

Endret av Degeim
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet
noadmin; vennligst forklar denne replikken: "Det ville vært veldig interessant med mer informasjon om programmet, om eller hvis du skulle ønske å dele det i fremtiden.".

Tenker du hvis det blir en suksess, å opprette et "firma" (med hermetegn, siden jeg ikke har noen tro på at dette blir noe stort firma i så fall...), eller hadde du andre tanker?

For hvis det faktisk blir en suksess, så vil vel flere utviklere bli nødvendig.

7240841[/snapback]

Generelt interesserer jeg meg for hva som skjer på utviklingssiden, da spesielt for utdanningssektoren.

Jeg så ikke at du hadde lagt ut skjermbilder og slikt (derav min etterfølgende post), og ikke var jeg sikker på hva du ønsket å legge ut av info.

Det blir uansett spennende å se hva som skjer fremover, og dersom du gir oss en liten notis når det skjer store ting - så er det bare gøy :)

Repetering av cue:

Få lærerne til å bruke det, og gjerne spre det utover landet.

La de se fordelene fremfor CF / Its.

Skrevet (endret)

Littegranne offtopic:

Vel, siden det tydeligvis er interesse for det - i alle fall fra deg - så skal jeg faktisk ha en liten beta-testingssesjon i løpet av en (eller flere) av de kommende ukene.

Hvis noen er interesserte i å delta som beta-testere (ikke betalt, dessverre, men får navn i "Om", siden det enda ikke er sikkert noe kan tjenes på dette :dontgetit: ), send meg en PM!

Degeim

Endret av Degeim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...