Gå til innhold

Lurer på shaman sin rolle i dungeons

Anbefalte innlegg

Skrevet
I BC blir det jo bare 25 og 10mann instancer. Da kan det hende at en klasse som både kan heale, gå meleedps og casterdps blir veldig nyttig^^

7226266[/snapback]

tvilsomt med den DPSen NPCene gir ut, shamans kommer til å heale da og, fordi de kan ikke gi ut like mye DPS som en mage eller warlock som elemental, heller ikke like my dps som Warrior - Rogue, så de tar bare opp DPS spot til noe som de aldri klarer å leve opp til. Skulle gjærne ha håpet på at shamans kunne yte dps, men sannheten svir, auto attacks og stormstrike går bare ikke:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I BC blir det jo bare 25 og 10mann instancer. Da kan det hende at en klasse som både kan heale, gå meleedps og casterdps blir veldig nyttig^^

7226266[/snapback]

tvilsomt med den DPSen NPCene gir ut, shamans kommer til å heale da og, fordi de kan ikke gi ut like mye DPS som en mage eller warlock som elemental, heller ikke like my dps som Warrior - Rogue, så de tar bare opp DPS spot til noe som de aldri klarer å leve opp til. Skulle gjærne ha håpet på at shamans kunne yte dps, men sannheten svir, auto attacks og stormstrike går bare ikke:(

7226358[/snapback]

Men la oss si at man skal ta ut feks 6-7 caster DPSere. De første 5-6 er mager og warlocks etc. Men på den siste plassen kan man ta enten en tradisjonell mage e.l. eller man kan ta en Shaman med forskjellige totems, som feks Totem of wrath. Da kan det hende at man velger en shaman.

I 25 man raids kan jeg tenke meg at man kan ta 1-5 shamans med. La oss si at man tar 4. Da kan det typisk være 2 resto, 1 elemental og en enancement.

Restoshamanene healer, Elemental er i castergruppe, og Enhancement er i en meleegruppe...

Skrevet

Nå hva er galt med å være healer.

Spiller selv shaman, og er main healer alle end game raids. En shaman har ingen problem med å outheale både priests og druids....

Shamans er perfekte tank healere pga raske heals, og ikke minst +25% armor buffen hvis du har specca den.

Er selv class leader for shamans i min guild, og ja for å bli tatt opp som core raider må du være resto specced. For vanlige members er det ikke noe krav. MEN uansett er din jobb å heale samt buffe raid med totems og dispelle poison og disease når det trengs.

Men selv om jeg er full epic geared selv... opplever jeg ofte kommentaren:

-Ffs why invite shammy OMG we need a healer im leaving shit n00bs

hvis jeg joiner et tilfeldig 5 man party som main healer.

Men over til teorien så skal vi jo være hybrids.

--Men når blizzard designer all end game opp mot at shamans skal være healers er det liten vits i å gjøre så mye med det. Alle klasser kan gjøre dmg.. men bare 3 kan heale så det er ikke så rart at de fleste vil bruke de som kan heale, ja til akkurat å gjøre det.

Og ikke bruk ordet Tvinge. Er ditt valg hva du vil gjøre... men spør deg selv hvis du er mele shaman.... eller feral druid eller shadow priest. Hvorfor vil du da i det hele tatt være med i en end game guild. Vil du som en mele shaman godta at du stiller sist i køen når earthfury og ten storms deles ut. Samtidig som du også er sist i køen når ting til dps warrior/rogues og hunters deles ut. Å være med en guild som har som mål å nå langt i end game dreier seg ofte mer om hva som er best for guilden og ikke for den enkelte.

Skrevet (endret)

7226266[/snapback]

7226358[/snapback]

Men la oss si at man skal ta ut feks 6-7 caster DPSere. De første 5-6 er mager og warlocks etc. Men på den siste plassen kan man ta enten en tradisjonell mage e.l. eller man kan ta en Shaman med forskjellige totems, som feks Totem of wrath. Da kan det hende at man velger en shaman.

I 25 man raids kan jeg tenke meg at man kan ta 1-5 shamans med. La oss si at man tar 4. Da kan det typisk være 2 resto, 1 elemental og en enancement.

Restoshamanene healer, Elemental er i castergruppe, og Enhancement er i en meleegruppe...

7226380[/snapback]

Shamans kan godt være specca til sånt, men de vil alltid være healere, det som er poenget mitt, ingen kommer til å ta inn shamans så DE kan DPSe, shamans healer, og kommer alltid til å BARE heale, hvis ikke d er en "1% zerg boss". Og du kommer deg mye lengere med resto treet i BC enn elemental etc, totemene der har 10 min + cooldown.

Wrath of Air Totem - Rank 1

Requires Level 64

320 Mana

Instant cast

Tools: Air Totem

Summons a Wrath of Air Totem with 5 health at the feet of the caster. Party members within 20 yards of the totem have their magical damage from spells and effects increased by up to 101. Lasts 2 min.

Requires 40 Talent points in Elemental.

Tok bare sånn "random" specc til elemental / Resto

http://www.worldofwarcraft.com/info/classe...050020000000000

Ingen sjans at noen vil ha dette i PvE. Alt for "gimpet" i Restoration tree

Endret av Rosh
Skrevet

Mye sant i det du skriver Thorsen. Selv har jeg spillt min shaman som resto for det meste. Prøvde meg litt som DPS, men for øyeblikket er ikke det så nyttig i raids. Som det er nå er resto nesten det eneste brukbare for shamans i raids.

MEN; i BC kan dette forandre seg litt. Time will show.

Skrevet (endret)

7226266[/snapback]

7226358[/snapback]

7226380[/snapback]

Shamans kan godt være specca til sånt, men de vil alltid være healere, det som er poenget mitt, ingen kommer til å ta inn shamans så DE kan DPSe, shamans healer, og kommer alltid til å BARE heale, hvis ikke d er en "1% zerg boss". Og du kommer deg mye lengere med resto treet i BC enn elemental etc, totemene der har 10 min + cooldown og varer hva? 30 sek eller noe osm jeg har forstått, det holder ikke til å adde DPS i heletatt

7226411[/snapback]

Totem of Wrath kommer til å gi 3% crit og 3% hit til castere i gruppa konstant.

EDIT: I tillegg har du Air totemeet, som kan gi splldmg eller aggro reduction, og mana spring totem. Alt dette til sammen kan gi en reel økning i en casterdps gruppe.

Endret av theWWW
Skrevet (endret)

7226266[/snapback]

7226358[/snapback]

7226380[/snapback]

Shamans kan godt være specca til sånt, men de vil alltid være healere, det som er poenget mitt, ingen kommer til å ta inn shamans så DE kan DPSe, shamans healer, og kommer alltid til å BARE heale, hvis ikke d er en "1% zerg boss". Og du kommer deg mye lengere med resto treet i BC enn elemental etc, totemene der har 10 min + cooldown og varer hva? 30 sek eller noe osm jeg har forstått, det holder ikke til å adde DPS i heletatt

7226411[/snapback]

Totem of Wrath kommer til å gi 3% crit og 3% hit til castere i gruppa konstant.

EDIT: I tillegg har du Air totemeet, som kan gi splldmg eller aggro reduction, og mana spring totem. Alt dette til sammen kan gi en reel økning i en casterdps gruppe.

7226421[/snapback]

Totems vil bli brukt i caster groups etc, men shamans vil fortsatt ikke DPSe, det jeg prøver å komme fram til, og hvis man skal for eksempel ha Totem of wrath så gimper man seg 40 points i elemental som IMO er bare bortkasta. Da har du bare igjen 21 points som du kan bruke ii restoration tree, og det tviler jeg veldig sterkt på, og jeg hvis jeg fortsatt var Classmaster i gammel guilden min og noen applyet me sånn specc hadde jeg bedt de gå til en PvP guild.

her er hvertfall noe som faktisk folk VIL se etter i en PvE shaman :

http://www.worldofwarcraft.com/info/classe...050055310510300

Endret av Rosh
Skrevet

Vi bruker stort sett shamaner til healing og totem-stomping. Men har 2 shamaner som gjør noe dps. 1 i melee-gruppe, og 1 i caster-gruppe. De healer når det trengs, men gjør dps inntil da. Vi lar også prestene slenge inn noen dots og spells innimellom, hvis vi har 5prester, 5 shamaner, 5 druider. Men er jo helt klart healing som er Hovedoppgaven til alle sammen.

Skrevet
Nå hva er galt med å være healer.

Spiller selv shaman, og er main healer alle end game raids. En shaman har ingen problem med å outheale både priests og druids....

Shamans er perfekte tank healere pga raske heals, og ikke minst +25% armor buffen hvis du har specca den.

Er selv class leader for shamans i min guild, og ja for å bli tatt opp som core raider må du være resto specced. For vanlige members er det ikke noe krav. MEN uansett er din jobb å heale samt buffe raid med totems og dispelle poison og disease når det trengs.

Men selv om jeg er full epic geared selv... opplever jeg ofte kommentaren:

-Ffs why invite shammy OMG we need a healer im leaving shit n00bs

hvis jeg joiner et tilfeldig 5 man party som main healer.

Men over til teorien så skal vi jo være hybrids.

--Men når blizzard designer all end game opp mot at shamans skal være healers er det liten vits i å gjøre så mye med det. Alle klasser kan gjøre dmg.. men bare 3 kan heale så det er ikke så rart at de fleste vil bruke de som kan heale, ja til akkurat å gjøre det.

Og ikke bruk ordet Tvinge. Er ditt valg hva du vil gjøre... men spør deg selv hvis du er mele shaman.... eller feral druid eller shadow priest. Hvorfor vil du da i det hele tatt være med i en end game guild. Vil du som en mele shaman godta at du stiller sist i køen når earthfury og ten storms deles ut. Samtidig som du også er sist i køen når ting til dps warrior/rogues og hunters deles ut. Å være med en guild som har som mål å nå langt i end game dreier seg ofte mer om hva som er best for guilden og ikke for den enkelte.

7226391[/snapback]

1) Shamaner outhealer på ingen måte priests på raw healing done og/eller effektiv healing. Det er vi altfor lite mana effektive til, enkelt og greit.. Burst heal? joda, muligens, men på ingen måte raw healing done.

2) Det du i realiteten sier er: "blizzard har gimpet to av tre trær, dermed er det bare slik, punktum. Og siden jeg LIKER det ene treet som blir prioritert er det synd for dem som ikke gjør det". Jeg synes en slik holdning er litt fatalistisk og litt egoistisk. Da mener jeg det er viktigere å faktisk GJØRE noe med dette som ER et problem. Realiteten på mange servere er at druids og shamans slutter å spille den karakteren, fordi de ender opp som healbots, noe de ikke ønsker...

Skrevet (endret)

1) Shamaner outhealer på ingen måte priests på raw healing done og/eller effektiv healing. Det er vi altfor lite mana effektive til, enkelt og greit.. Burst heal? joda, muligens, men på ingen måte raw healing done.

2) Det du i realiteten sier er: "blizzard har gimpet to av tre trær, dermed er det bare slik, punktum. Og siden jeg LIKER det ene treet som blir prioritert er det synd for dem som ikke gjør det". Jeg synes en slik holdning er litt fatalistisk og litt egoistisk. Da mener jeg det er viktigere å faktisk GJØRE noe med dette som ER et problem. Realiteten på mange servere er at druids og shamans slutter å spille den karakteren, fordi de ender opp som healbots, noe de ikke ønsker...

7227308[/snapback]

1. Hvor mye vedder du på det?

Spiller jo shaman selv.. og har cleara hele MC og BWL med guilden så jeg vet nok godt hvor jeg befinner meg på healing gjort i forhold til andre.

2. Hvis de ikke liker å være healere hvorfor startet du en da ?

Har du lyst til å være mage start en mage. Har du lyst til å være rogue start en rogue. Men faktum er er du i en guild og du har intensjoner om å nå langt i endgame, så må du distrubuere den lille delen "item loot" du får på best mulig måte. Dvs:

De som får best utbytte av en item får den. Altså en mage kommer før en elemental shammy. En rogue kommer før en mele shammy. Og en resto shammy kommer før en elemental/mele shammy om healing gear dropper.

2.1 Kjenner meg ikke igjen i det du sier om at mange shammys slutter fordi de blir healbots. Serveren min er full av shammys, og nye søker opptak i guilden nesten hver uke. Så å skaffe shammys som vil være healer er ikke noe problem.

2,2 Er det egentlig et problem i det hele tatt. Vet ikke hvordan du spiller. Men det jeg syns er kjekt med spillet er å klare nye utfordringer sammen med andre, få bedre og bedre utstyr. Klare end game bosser som andre guild har sakt at ditt guild aldri vil klare. Akkurat hva jeg gjør på min char er mindre viktig. Om eg ser store grønne nummer over hode mitt. Eller store hvite, eller gule nummer har lite å si.

Endret av Thorsen
Skrevet

7227308[/snapback]

1. Hvor mye vedder du på det?

Spiller jo shaman selv.. og har cleara hele MC og BWL med guilden så jeg vet nok godt hvor jeg befinner meg på healing gjort i forhold til andre.

2. Hvis de ikke liker å være healere hvorfor startet du en da ?

Har du lyst til å være mage start en mage. Har du lyst til å være rogue start en rogue. Men faktum er er du i en guild og du har intensjoner om å nå langt i endgame, så må du distrubuere den lille delen "item loot" du får på best mulig måte. Dvs:

De som får best utbytte av en item får den. Altså en mage kommer før en elemental shammy. En rogue kommer før en mele shammy. Og en resto shammy kommer før en elemental/mele shammy om healing gear dropper.

2.1 Kjenner meg ikke igjen i det du sier om at mange shammys slutter fordi de blir healbots. Serveren min er full av shammys, og nye søker opptak i guilden nesten hver uke. Så å skaffe shammys som vil være healer er ikke noe problem.

2,2 Er det egentlig et problem i det hele tatt. Vet ikke hvordan du spiller. Men det jeg syns er kjekt med spillet er å klare nye utfordringer sammen med andre, få bedre og bedre utstyr. Klare end game bosser som andre guild har sakt at ditt guild aldri vil klare. Akkurat hva jeg gjør på min char er mindre viktig. Om eg ser store grønne nummer over hode mitt. Eller store hvite, eller gule nummer har lite å si.

7228400[/snapback]

1) Jeg kan vedde ganske mye på det. Akkurat som en enhancement shaman ikke kan outdps-e en rogue melee, en elemental-shaman ikke kan out-dps-e en mage med spells kan ikke en resto-shaman out-heale en priest. Du må gjerne vise meg "healing done"-meters som viser at shamanene i din guild er godt over prestene, men jeg har mine tvil...

2) Du lurer på hvorfor jeg ikke startet en priest..? Du skjønner.. JEG GJORDE IKKE DET.. jeg rollet en HYBRID.. som IKKE ene og alene er healer.. Jeg er HVERKEN en rogue, mage ELLER en priest, jeg er litt av hver. Det du i realiteten sier er "du må jo forstå at du som hybrid ikke gjør like bra damage som en rogue eller like bra spell-damage som en mage", for så å snu deg rundt og si" men selvsagt, du gjør like bra, om ikke bedre healing, enn en priest". Noe som ikke henger på greip i det hele tatt. Grunnen til at shamans blir brukt som healbots er mangel på healere på generell basis, enkelt og greit.

2.1) Sjekk forum på wow-europe o.l. Det er relativt mange, både druids og shamans, som slutter jevnlig, FORDI de er lei av at de blir sett på som healbots som har ene og alene EN oppgave..

2.3) Det er mulig du personlig liker healing, og det er flott for deg, men hvorfor spiller du da ikke en priest? for å bruke din logikk...

Skrevet (endret)

En shaman kan outheale en priest OM HAN HAR GEAR. jeg var ofte nr 1 på healing i guilden min over Priests og druids, men det var ikke pga Effictive heals, overhealing er en selvfølge hos en shaman, en prest i high end gaming vet når og hvem han skal heale, og ikke gå overhealing, jeg for eksempel spammet rank 4 healing wave så de fikk Healingway (som gjorde til at jeg gir 1400 pr heal med 150 mana. og i lengden så kunne jeg bare spamme og spamme heals uten å gå oom, i forhold til prester som kan gå oom hvis de spamhealer, Rollene til en shaman er assist heal (aka Spamheals mesteparten av tiden) mens rollen til priest er å heale (altså ikke spamme men ta 2-3 heals pr 10ende sekund + HOTS etc

og for å ta fra blizzard forum av Classroll til shamans :

The Shaman is a secondary Healing class (to the Priest) with a fun assortment of spells and options. The Shaman is especially liked by party members for its Healing and beneficial totems.

De som ikke skjønte at de kom til å bli en secondary healer i raid, har så si drete seg på draget. Viser egentlig at få faktisk vet hva deres "jobb" er i raid sammenheng når man velger en class.

Endret av Rosh
Skrevet
..... jeg for eksempel spammet rank 4 healing wave så de fikk Healingway (som gjorde til at jeg gir 1400 pr heal med 150 mana. og i lengden så kunne jeg bare spamme og spamme heals uten å gå oom, i forhold til prester som kan gå oom hvis de spamhealer,...

Tull og tøys. En holy speccet priest kan spamme heal rank 1 for 131 mana omtrent uendelig, og heale 1000-1100 per heal. Eventuelt heal rank 2 for 171 mana, og heale 13-1400.

Skrevet
..... jeg for eksempel spammet rank 4 healing wave så de fikk Healingway (som gjorde til at jeg gir 1400 pr heal med 150 mana. og i lengden så kunne jeg bare spamme og spamme heals uten å gå oom, i forhold til prester som kan gå oom hvis de spamhealer,...

Tull og tøys. En holy speccet priest kan spamme heal rank 1 for 131 mana omtrent uendelig, og heale 1000-1100 per heal. Eventuelt heal rank 2 for 171 mana, og heale 13-1400.

7229300[/snapback]

Men det gjør de ikke ;) nettopp fordi de trenger ikke det. Priests trenger høy healing for å holde tanks etc oppe mot bosser, hjelper ikke om de healer for 1000 etc, får bossen hardt slag ut på tanken, så er han dau hvis alle spammer veldig lav rank heals, er derfor shamans er til i dungeons som ASSIST healer og prester MAIN healer

Skrevet

Analogien shaman / priest som du kommer med ulrikft er jeg ikke enig i. Det er så vidt jeg vet like mange prester som vil gå shadow som shamans/ druids som vil gå dps. Og faktum er at en shadow priest i de fleste tilfeller vil outdpse en hvilken som helst mele/elemental shaman.

Og hvis du er ute etter dps gear til shamanen din er det jo bare å joine et PVP guild. Pvp rewards gearet er bedre en det meste du kan få til en dps shaman fra MC og BWL.

Skrevet

7229300[/snapback]

Men det gjør de ikke ;) nettopp fordi de trenger ikke det. Priests trenger høy healing for å holde tanks etc oppe mot bosser, hjelper ikke om de healer for 1000 etc, får bossen hardt slag ut på tanken, så er han dau hvis alle spammer veldig lav rank heals, er derfor shamans er til i dungeons som ASSIST healer og prester MAIN healer

7229363[/snapback]

Altså.. prestene er BEDRE til effektiv healing enn shamanene er, da har vi fastslått det. .

Videre kan vi komme med RESTEN av sitatet fra wow-europe:

Class Role

The old phrase "jack of all trades, master of none" is an excellent way to describe the Shaman; they are the only real "hybrid" class in World of Warcraft. While they do not excel at any one aspect of their repertoire, they function passing well when performing most tasked called upon by a party. Need a support healer? Looking for a secondary tank? After another damage-dealer? Have an empty slot that needs someone to support the group in general? The Shaman can provide. They have a number of utility spells as well that help make life easier for any party.

Vi kan spesielt legge merke til: "support healer", "secondary tank", "damage-dealer"...

Skrevet
Analogien shaman / priest som du kommer med ulrikft er jeg ikke enig i. Det er så vidt jeg vet like mange prester som vil gå shadow som shamans/ druids som vil gå dps. Og faktum er at en shadow priest i de fleste tilfeller vil outdpse en hvilken som helst mele/elemental shaman.

Og hvis du er ute etter dps gear til shamanen din er det jo bare å joine et PVP guild. Pvp rewards gearet er bedre en det meste du kan få til en dps shaman fra MC og BWL.

7229528[/snapback]

Shadowpriest er et OK valg, så lenge han tar spotten til en warlock, de er jo så si warlock pets =) Elsker dmg på warlockene med shadow priest i raidet, bruker å ta betalt noen ganger (A)

Skrevet

7229528[/snapback]

Hvis du ikke skjønner analogien jeg kommer med bør du muligens droppe å kommentere den? :whistle:

Ellers er det akkurat PVP jeg driver med nå.. siden PVE som shaman er det siste jeg kan tenke meg.. ;)

Skrevet
Shadowpriest er et OK valg, så lenge han tar spotten til en warlock, de er jo så si warlock pets =) Elsker dmg på warlockene med shadow priest i raidet, bruker å ta betalt noen ganger (A)

7229563[/snapback]

Ja akkurat. En shadow priest vil føre til mye bedre gjennomsnittlig dps en hva en elemental/mele shaman vil gjøre.

Men nå er jo ikke shamans de ene som må specce pve for å være med i end game raiding.

I vår guild er pve spec et must for å være core raider både for rogues/mages/hunter/warlock osv. Pve spec er greie nok så lenge du lærer deg å leve med dem. Burst dmg er veldig fint i pvp men i pve betyr det som oftes agro som igjen betyr døde players for resten av fighten. Og som kjent er det vanskelig å bidra noe til raidet hvis du er død;)

Du spurte også etter haling/effective healing done meter... Så jaja får vel poste et lite utvalg da.

post-47774-1162826493_thumb.jpg

post-47774-1162826507_thumb.jpg

post-47774-1162826523_thumb.jpg

post-47774-1162826533_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...