Gå til innhold

Hvorfor så få SATA-Brennere?


tovalb

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle bytte ut den gamle DVD-Brenneren og få inn en ny. Siden brenneren er den eneste som nå bruker ide-kabel tenkte jeg å få en satabrenner slik at siste flatkabel i kabinettet forsvant. hovedkortet mitt har forøvrig 8 satakontakter. Men det eneste jeg finner av satabrennere er Samsung, billige men som jeg ikke aner kvaliteten på, eller Plextor som er dyre. Hvor er Benq eller Nec, som jeg har gode erfaringer med?

Er det ikke på tide at de får ut brennere med Sata-kontakter. Mesteparten har vel sata-hovedkort nå (eller satakontroller). Tror de at de vil nå en mindre masse hvis de bruker sata. Hva med å gi ut to versjoner av brennerne, en med sata en med ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har noe med å gjøre at SATA ikke egner seg så bra til optiske drev, skulle jeg mene å huske.

7218216[/snapback]

Har du noe belegg for den påstanden? Tror du virkelig man har utviklet en helt ny standard og helt glemt å tenke på at den også skulle passe for optiske drev?

 

En grunn til at utviklingen av optiske SATA-drev ligger litt på etterskudd er nok at produsentene tenker som så at det ikke er noen ytelsesforbedring å hente (det er begrenset hvor fort du kan spinne en CD/DVD før den går i oppløsning) og det er derfor ganske behagelig å utsette kostbar produktutviklig og i stedet fortsette å "melke" en døende ku så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Har du noe belegg for den påstanden? Tror du virkelig man har utviklet en helt ny standard og helt glemt å tenke på at den også skulle passe for optiske drev?

Jeg tok da godt forbehold, ingen grunn til å ta sånn på vei ... :roll:

 

Jeg mener å huske jeg har lest det et sted, med overveiende sannsynlighet på HW.no eller forumet. Det er nok noe i retning av det Chevelle sier.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål, hvilken SATA-brenner er den ''beste'' til rundt 3-400kr, har nemlig klart og slakte den jeg har (IDE) og ser ingen grunn til og kjøpe ny brenner som også bruker IDE framfor SATA.

 

Noen som har gode erfaringer med den tovalb linka til?

 

Håper det kommer en god del flere SATA-brennere i nær fremtid, alt for få og velge i nå :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...