metropol Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Jeg har en ivrig tenåring i huset som er veldig glad i å spille CS og COD2. I den forbindelse er det mye nettspill, i tillegg til at han setter opp egne servere (COD2) og lar andre slippe inn på denne. Mitt spørsmål er: Hvor sikkert er dette (it-sikkerhet). Er det mulig for andre å hacke seg inn på vår PC når man enten spiller på nettet eller setter opp egen server. Har spillprodusentene noen som helst garanti for at så ikke skal skje? På forhånd takk for alle svar
Ninjahamster Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Så lenge du er tilkoblet internett, om du spiller eller ikke, er det en viss risiko. Jeg vil ikke si at risikoen øker ved å benytte internett til spilling. Spørsmålet du heller bør stille deg er: hvorfor skulle noen "hacke" seg inn på din PC/nettverk? Om du har noe som absolutt ikke bør komme i andre sine hender har du det på en harddisk (eventuelt CD/DVD) som ikke er i samme nettverk som internetten. Dette bør du ha uansett, uavhengig av hva du benytter internett til.
Rookie_NO Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Det å være på nettet funker litt som en sildestim. Du har ingen sjanse hvis en større fisk (les: hacker) skulle finne ut at han vil ta deg. Men siden dere er så mange (Les: brukere som er på "internett" samtidig) så er sjansen for at han tar akkurat DEG minimal. Du blir bare en dråpe i havet for å si det sånn. Det er MYE større sjanse for å bli "hacket" ved nedlasting av piratvarer hvis du ikke vet hva du gjør. Ville heller vært bekymret for det hvis jeg først skulle bekymre meg for noe. Dessuten bør du ta fra poden CS før han skriver stiler på skolen med lizzm og pwn...
metropol Skrevet 3. november 2006 Forfatter Skrevet 3. november 2006 Det å være på nettet funker litt som en sildestim.Du har ingen sjanse hvis en større fisk (les: hacker) skulle finne ut at han vil ta deg. Men siden dere er så mange (Les: brukere som er på "internett" samtidig) så er sjansen for at han tar akkurat DEG minimal. Du blir bare en dråpe i havet for å si det sånn. Det er MYE større sjanse for å bli "hacket" ved nedlasting av piratvarer hvis du ikke vet hva du gjør. Ville heller vært bekymret for det hvis jeg først skulle bekymre meg for noe. Dessuten bør du ta fra poden CS før han skriver stiler på skolen med lizzm og pwn... 7209147[/snapback] he-he. Jepp har hørt sjargongen. Vel. Slik jeg forstår dere, så er det ingen sikkerhet altså. Synes at PC'ene i huset har blitt merkelig tregere etter att nettspillingen startet, spesielt når de setter opp egne servere med "maps" eller hva det nå heter.
fox Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 metropol internett har blitt tregere mener du? Ikke rart for når man lager egne server, tar det mye av deres internetthastighet
Ninjahamster Skrevet 3. november 2006 Skrevet 3. november 2006 Ja, en spillserver tar vel så og si hele linja, litt avhengig av hvilket spill og antall brukere. I tillegg må man ha en grei PC. Gode alternativer er da f.eks. www.gameserver.no eller kjøp/oppgradering av en veldig rask linje hjemme. At det er ingen sikkerhet blir feil å si. Det går på hva du kan selv (kunnskap, forhåndsregler du tar, hvilke programmer du installerer for å øke sikkerheten og ikke minst hvordan du bruker disse), men ingen ting kan bli 100% sikkert/"vanntett" uansett hvor "nerd"/god du er.
metropol Skrevet 3. november 2006 Forfatter Skrevet 3. november 2006 Takker for innspill. Det klages fra junioren om at brannmuren stenger for å sette opp servere, og han slår den av. Alternativet var visst å åpne for noen porter. Hva som er riktig og galt her vet jeg ikke. www.gameserver.no var et godt forslag som jeg skal servere pluggen ved riktig anledning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå