Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar gikk i bakken.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For 3 uker siden datt min bærbare maskin i bakken. Ikke særlig artig. Den fungerte greit i perioder etter det, men var også fryktelig ustabil. Litt humørsvingninger spilte inn på om den i det hele tatt ville skur seg på.

 

Sendte den deretter inn til sjekk på multicom.

 

Her er svaret:

 

Testingen ga først ikke noe entydig resultat. Derfor har den stått en del lengre enn normal behandlingstid. PC-en har fungert tilsynelatene uten feil i relativt lange perioder, hvilket har ført til at ekstra lange tester har vært nødvendig.

 

Konklusjonen er at hovedkortet må byttes for at PC-en kan brukes. Totalt kostnad dersom du ønsker å skifte dette vil være ca kr. 5.250,- Det er ikke en reparasjon jeg kan anbefale, da bruktverdien for en slik PC ligger minst kr. 1.000,- under forespeilet reparasjonspris.

 

Vennligst avklar hva du ønsker skal bli gjort videre med din PC.

 

:no::no::no:

 

 

Skjønner ikke at det skulle være så alvorlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedkort er fryktelig dyrt å reparere på laptoper.. Synd men sant. Hovedkortet koster en del samtidig som det er en del jobb å bytte det, og verkstedene tar seg godt betalt..

7205008[/snapback]

 

 

synes det bare er så rart at det kan bli så dyrt når de selv sier at de måtte teste så lenge for i det hele tatt å finne feilen..men jeg forstår det jo.

Lenke til kommentar

en kompis mistet laptopen sin i gulvet her om dagen, den fungerte ganske likt som din etter fallet...

 

Men etter bytte av harddisk så funket den fint igjen, foreløpig ivvertfall, men så kan det hende du har fått skade et annet sted...

 

Men hvis det er hovedkortet kunne du jo kjøpt en brukt en av samme pc som du har til ca 1000kr... og byttet selv elns. Må bare huske på hvor alle skruene hører til, ellers blir det en del til overs :wee:

Lenke til kommentar

Hey.

 

Tror det er på tide at du ringer forsikringselskapet. Hvis du har reiseforsikring, er det mulig den dekker. Hvis du har innbo, er det mulig. Vet ikke hvor gammel du er, men det er mulig at dine foreldres forsikring kan dekke det.

 

Hvis ikke noen av de ovennevnte dekker, er det kanskje en ide å skaffe seg en god forsikring. Jeg har en bare på laptopen og da kan jeg teoretisk sett behandle den som jeg vil, og de dekker skaden.. Jeg behandler den ganske forsiktig alikavell, men en vet aldrig og det koster ikke mye å ha en god reise eller verdiforsikring..

 

Greb

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Takk for alle tips. Har fått maskinen tilbake fra Multicom nå.

 

Jeg er 23 år, og bor for tiden i samme husstand som mine foreldre. Det skal bli tatt en ringerunde i morgen, for å høre om jeg kan få noe igjen.

 

Skulle helst tatt Clas Ohlsen. Sekken er kjøpt der, og glidelåsen gikk opp i "linninga", og dermed falt alt inni ut.

 

Men noen som tror det er noe håp? Fikk beskjed om at rep ble ca 5000,-. Maskinen kostet 12 995,- da jeg kjøpte den august 04. Hva er det beste jeg kan håpe på tror dere?

 

Takker for alle svar

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Du bør ikke regne med at claes olson tar noe skyld :nei:

 

Men jeg tror forsikringen tar det, siden dere bor under samme tak, hvis det er et seriøst forsikringsselskap  :hmm:

 

Tvi, tvi :cool:

 

Greb

7255478[/snapback]

 

Ok

 

Men om forsikringen tar det, hva får jeg ut av det? 12 995,- i 04. Var det fall med 20% hvert år? Da er vi nede i 8300,-.... får jeg det jubler jeg!

 

( Noe annet som var litt surt var at jeg nylig oppgraderte min gamle laptop med 1GB ekstra minne...men dette kan jeg jo evt sette inn i det evt nye ;) )

Lenke til kommentar

Kjip situasjon det der.

 

I teorien skal vel faktisk Clas Ohlson erstatte, HVIS det er fabrikasjonsfeil på sekken.

Det er det samme hvis f.eks en strømforsyning ryker og tar med seg noen deler i tillegg. Man får erstattet følgeskader også.

 

Jeg ville faktisk ha oppsøkt Clas Ohlson og vist dem sekken. Kan være lurt å ta med kvittering på sekken hvis du har det.

Spør kanskje også forbrukerrådet, de kan så si deg om du har noen mulighet for å søke erstatning.

Lenke til kommentar
Du bør ikke regne med at claes olson tar noe skyld :nei:

 

Men jeg tror forsikringen tar det, siden dere bor under samme tak, hvis det er et seriøst forsikringsselskap  :hmm:

 

Tvi, tvi :cool:

 

Greb

7255478[/snapback]

 

Ok

 

Men om forsikringen tar det, hva får jeg ut av det? 12 995,- i 04. Var det fall med 20% hvert år? Da er vi nede i 8300,-.... får jeg det jubler jeg!

 

( Noe annet som var litt surt var at jeg nylig oppgraderte min gamle laptop med 1GB ekstra minne...men dette kan jeg jo evt sette inn i det evt nye ;) )

7255494[/snapback]

 

Er vel noe egenandel som forsvinner også vil jeg tippe :(

Lenke til kommentar
Det høres ut som en "vi vet ikke hva som er feil og skifter derfor hovedkortet"-prosedyre..

 

---

 

Dessuten har jeg ingen tro på at C.O. har noe som helst ansvar utover kjøpsloven. Du er selv pliktig til å se over utstyret ditt..

7255520[/snapback]

 

Har egentlig ikke vurdert å snakke med C.O heller. Ble bare nevnt.

Men ettersom jeg selv er ansvarlig for å se over utstyret, mener du også at det er dødfødt å prøve å få igjen noe på forsikringen?

Lenke til kommentar
Det høres ut som en "vi vet ikke hva som er feil og skifter derfor hovedkortet"-prosedyre..

 

---

 

Dessuten har jeg ingen tro på at C.O. har noe som helst ansvar utover kjøpsloven. Du er selv pliktig til å se over utstyret ditt..

7255520[/snapback]

 

Glidelåsen skal ikke ryke ved normal bruk, og en sekk er nok ment til å vare i mer enn 2 år også.

 

Jeg ville ha prøvd C.O. først pga. at jeg da ville ha fått erstattet hele maskinen uten noe tap av egenandel.

 

Husk at hvis dem tar i mot sekken og sier at du skal få ny sekk e.l., men ikke erstatning på maskin, så har dem innrømmet feil på sekken og eventuelle følgeskader.

 

Det koster ikke noe å prøve å snakke med O.C. og så forbrukerrådet, det eneste som kan skje er at du vinner eller får et nei :)

Så får du selv avgjøre om du vil krangle videre. Det hadde jeg gjort om en såpass verdifull gjenstand var blitt ødelagt.

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Det høres ut som en "vi vet ikke hva som er feil og skifter derfor hovedkortet"-prosedyre..

 

---

 

Dessuten har jeg ingen tro på at C.O. har noe som helst ansvar utover kjøpsloven. Du er selv pliktig til å se over utstyret ditt..

7255520[/snapback]

 

Har egentlig ikke vurdert å snakke med C.O heller. Ble bare nevnt.

Men ettersom jeg selv er ansvarlig for å se over utstyret, mener du også at det er dødfødt å prøve å få igjen noe på forsikringen?

7255530[/snapback]

 

 

Tror mye vil gå på hvordan du fremstiller saken.

F.eks hadde du ikke nevnt at du selv har laget feilen, kunne det hele gått som reklamasjon, med mindre hele laptopen har sprekt og det er tydelige merker etter et eventuelt fall.

Alt etter hvor moralsk man er. ;)

Lenke til kommentar
Det høres ut som en "vi vet ikke hva som er feil og skifter derfor hovedkortet"-prosedyre..

 

---

 

Dessuten har jeg ingen tro på at C.O. har noe som helst ansvar utover kjøpsloven. Du er selv pliktig til å se over utstyret ditt..

7255520[/snapback]

 

Har egentlig ikke vurdert å snakke med C.O heller. Ble bare nevnt.

Men ettersom jeg selv er ansvarlig for å se over utstyret, mener du også at det er dødfødt å prøve å få igjen noe på forsikringen?

7255530[/snapback]

 

 

Tror mye vil gå på hvordan du fremstiller saken.

F.eks hadde du ikke nevnt at du selv har laget feilen, kunne det hele gått som reklamasjon, med mindre hele laptopen har sprekt og det er tydelige merker etter et eventuelt fall.

Alt etter hvor moralsk man er. ;)

7255548[/snapback]

 

 

 

 

Jeg satt med maskina på t-banen. Ettersom sekken var såpass full, måtte jeg ha tatt ut alt for å få lagt laptopen bakerst, bak "beltet". Ettersom jeg bare skulle gå noen hundre meter lot jeg dette være. Angrer jeg nå? JA!

Lenke til kommentar

Ok

 

Men om forsikringen tar det, hva får jeg ut av det? 12 995,- i 04. Var det fall med 20% hvert år? Da er vi nede i 8300,-.... får jeg det jubler jeg!

 

( Noe annet som var litt surt var at jeg nylig oppgraderte min gamle laptop med 1GB ekstra minne...men dette kan jeg jo evt sette inn i det evt nye ;) )

7255494[/snapback]

 

Du får nok ikke så mye. Du får dagens verdi av tilsvarende pc, minus 20-30%verdiforringelse per år.

 

Dvs ca (8000-20%)-20%=5120,- hvis jeg regnet riktig. Dette er vel absolutte best case scenario vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Ok

 

Men om forsikringen tar det, hva får jeg ut av det? 12 995,- i 04. Var det fall med 20% hvert år? Da er vi nede i 8300,-.... får jeg det jubler jeg!

 

( Noe annet som var litt surt var at jeg nylig oppgraderte min gamle laptop med 1GB ekstra minne...men dette kan jeg jo evt sette inn i det evt nye ;) )

7255494[/snapback]

 

Du får nok ikke så mye. Du får dagens verdi av tilsvarende pc, minus 20-30%verdiforringelse per år.

 

Dvs ca (8000-20%)-20%=5120,- hvis jeg regnet riktig. Dette er vel absolutte best case scenario vil jeg tro.

7256642[/snapback]

 

Uups, logga inn som feil bruker her. Meg som svarte ;)

Lenke til kommentar
Vil nok tro at saken din står mye svakere hvis du ikke har brukt beltet og du opplyser om det.  En som vet hva han driver med (hvis slike finnes på CO) vil nok spørre om du har brukt denne. Sier du at du har gjort det vil han nok sjekke om beltet er defekt.

7256696[/snapback]

 

Og der har du også grunnen til at jeg ikke kommer til å gå igjennom C.O...men annen forsikring;) Om vi har noe her i huset som dekker da da ...Krysser fingra for det..

Endret av KennethJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...