Gå til innhold

Spillverket.no: Klaging på månedens leseromtale


Anbefalte innlegg

Månedens leseromtale fortjente ikke å vinne! Altfor mange skrivefeil og altfor teit.

"Dette er med andre ord mange våpen i dette spillet"... oi, det har jeg ikke skjønnt nå.

Greit nok å belønne 14 åringer for å ha "gjort sitt beste", men det er ikke grunn nok til å la han vinne!

 

Jeg eller noen andre fortjente å vinne. Jeg skrev selv en Gothic 3 anmeldelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mad-hatter: Skrivefeil har ganske så lite å si. Det handler ikke om å være gramatisk perfekt, men å skrive en god anmeldelse, som kort og godt summerer opp et spill. Jeg har ikke lest anmeldelsene selv, så jeg får vel gjøre det. Få gjort opp min egen mening.

 

EDIT: Hvilken leseromtale er det egentlig du prater om? Oktober-vinneren har da ingen skrivefeil i seg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Sorry mad-hatter, men sammenliknet med din omtale av gothic3 trekker nok oktobervinneren det lengste strådet.

 

 

For de som ønsker å sammenlikne, her er linkene:

 

Oktobervinneren (Bendik Rød Karlsson):

 

http://gamer.no/product.php?productId=3244...2379#userReview

 

 

Mad-hatter (Sindre Solberg Opsahl):

 

http://gamer.no/product.php?productId=2483...2374#userReview

 

La folket avgjøre... :cool:

Lenke til kommentar

Følte vinneren var litt kort, men bra skrevet. madhatter sin måtte jeg hoppe gjennom store deler av pga dårlig setningsoppbygning og klønete ordbruk. Jeg mener at du _kunne_ hatt vunnet madhatter, hvis du hadde omskrevet en del enkeltsetninger og uttrykk. Slik den står nå er nok Black-anmeldelsen en del bedre. Bra ordspill, lettlest og med en gamer.no-lik skrivestil.

Lenke til kommentar

OK, da får jeg vel begynne å trekke frem eksemplene... trodde ikke det skulle være nødvendig men...

 

"Skyting. Merk deg ordet veldig godt(Unødvendig bruk av adjektiv). Etter en runde med Black vil du trolig mene at spillnavnet er synonymt med skyting (Trolig? Og hvorfor skulle man IKKE tro at spillet har med skyting å gjøre når det står på pakken og overalt ellers at det er et action-skytespill?). Du får "æren" av å..."(Hvorfor står æren i appostrof?)

 

.."Satt på en skikkelig prøve" (her skulle han ha strøket "en skikkelig")

 

..."aldri fred å få og lange oppdrag er det en grunn til at folkene bak spillet fraråder deg i å gjemme deg i skyggene" (Ok, hva er grunnen til det?)

 

..."Noen vil kanskje mene at Black har en relativt tynn historie - jeg mener det motsatte" (du trenger ikke si at DU mener det motsatte... det er åpenbart at du mener dette, siden dette er din anmeldelse)

 

"det er noe med de sofistikerte videosnuttene som inspirerer meg til å gå ut og regelrett plafre ned all motstand" (Hvorfor er videosnuttene sofistikerte?)

 

"Veldig mye kan sprenger - og da snakker jeg ikke om noen granater som freser litt eller kinaputter" (Veldig mye kan sprenge. Granater freser ikke, de sprenger, i motsettning til kinaputter)

 

"Det meste av historien foregår i et typisk nedslitt rom med svakt lys, vifte i taket og kontinuerlig røyking. Vår mann blir grillet av en maktsyk fjott som trolig aldri har holdt et våpen i hånda. Det er tydelig at noe har gått galt et eller annet sted. Men det er først når vi begynner å snakke om fortiden du kommer inn, og det er litt av en entré du gjør. Her sparer man som du kanskje har skjønt ikke på kruttet."

(Foregår hele historien i ett rom? Med kontinuerlig røyking? Hva skal det bety? Hva mener du med at "vår mann blir grillet"? Hvorfor sparer man ikke på kruttet? Vanligvis pleier et slikt utrykk å brukes om noe spennende... du har ikke beskrevet noe spennende.

 

"Våpen er en sentral del av Black" (Det har alle skjønt nå)

 

"russiksprodusert" (Russiskprodusert)

 

"Og festen blir nok aldri den samme - for du har nemlig knappe 20 forskjellige våpen og granater å velge mellom" (Hvorfor bruke ordet knappe?)

 

"Det faktum at Black er et kort og til tider litt ensformig spill ødelegger litt av helhetsinntrykket. Men jeg har hatt det veldig gøy - det er viktig å fremheve." (Omtrent den eneste setningen i anmeldelsen som sier noe om hvorfor spillet er dårlig eller bra).

 

Alt i alt en elendig anmeldelse som ikke sier noe som helst om spillet bortsett fra at det er et skytespill.

Lenke til kommentar

mad-hatter skriver blant annet i sin omtale:

 

"Gothic 3 er logisk nok det tredje spillet i serien"

 

Dette er smør på flesk. Alle skjønner at Gothic 3 er det tredje spillet i serien. Unødvendig og selvmotsigende i forhold til din kritikk av den andre omtalen.

 

"oppdrag som blir vanskeligere etterhvert som spillet utvikler seg"

 

Leseren tar det for gitt at spillet blir vanskeligere, og i hvertfall ikke lettere.

 

"styrker følelsen av at du spiller en rolle"

 

Hallo? Det står på esken at det er et RPG-spill. Hva hadde du forventet? At man skal spille trommer eller håndball?

 

"RPG-elementene er også godt implementert"

 

Du skrøt av følelsen om å spille en rolle i forrige eksempel. Nå må du bestemme deg da mann for hva du mener? Vi har fått med oss at du mener det styrker følelsen av at du spiller en rolle. Man gjør som regel det i et RPG. Da er det totalt overflødig å gjenta deg selv ved å si at "RPG-elementene er godt implementert".

 

"Alchemy"

 

Dette ordet midt i en setning staves med liten a, ikke en stor A.

 

"RPG's,"

 

Du skriver på norsk, og i det norske språket skriver man RPGs.

 

"Gothic 3 er som nevnt ett RPG. Det vil si et "Role Playing Game"."

 

Nei, du har ikke allerede nevt akkurat det faktum. Leser du ikke hva du selv allerede har skrevet?

 

"experience"

 

Atter en gang - bestem deg for språk. "experience" er ikke et norsk ord.

 

"exp"

 

Samme som forrige punkt. Prøv nå å være konsis.

 

"level"

 

Du mener kanskje nivå?

 

""mester"

 

Hvorfor denne ekstra tegnsettingen? En mester er et helt vanlig ord.

 

Jeg stopper her mindre enn halvveis gjennom omtalen din. Skal du sable ned andre amatører som er funnet gode nok til å bli kåret til månedens omtale anbefaler jeg deg 2 ting:

 

1. Jobb med norsken din

 

2. Godta at andre er flinkere enn deg

Lenke til kommentar
"russiksprodusert" (Russiskprodusert)

7207889[/snapback]

 

"russiskprodusert" for å være korrekt :D Det er i engelsk at vi bruker store bokstaver i slike tilfeller.

 

Synes omtalen var bra jeg, skriveleif eller ei, men det hadde nok ikke skadet forfatteren av omtalen å ta fem til ti minutter ekstra for å se over rettskrivingen.

Lenke til kommentar

Denne tråden får nok en fatal slutt:p

 

Men som jeg vil påpeke, det finnes folk som aldri har prøvd feks gothic 3 eller Black.. da er det fint å kunne lese detaljert om spillet...

 

Det å få vite at det er man kan velge mellom mange våpen, at det er et skytespill etc er jo egentlig ganske viktig å få med seg... syns jeg da...

 

Lurer på hvordan en spillomtale ville vårt uten noe som helst info... hm.. et tomt A4-ark kanskje?!

Lenke til kommentar

Det med at det er det tredje spillet i serien var ment som en spøk.

Spillet kunne blitt enklere eller vært like vanskelig hele tiden (slik som Oblivion).

Mange RPG'er klarer ikke å gi deg en følelse av at du er til stede (slik som Oblivion) og dreier seg f.eks bare om dreping av monstre... skytespill dreier seg derimot ALLTID om skyting, og bryr seg sjelden om andre elementer. Når jeg sier RPG-elementer tenker jeg som de fleste andre på exp, lvl, skills og stats. Ett RPG trenger som sagt tidligere ikke ha noe med rollespill å gjøre, det kan f.eks bare dreie seg om kamp.

"Alchemy" som et fremmedord og som ett fremhevet skill kan gjerne skrives med stor bokstav. Det at jeg sier at et RPG er et Role Playing Game er også en spøk (som jeg la inn fordi jeg regnet med at alle som leste min anmeldelsen visste hva RPG betyr).

Jeg setter som du kanskje har sett anførselstegn på de fleste fremmedordene, og jeg har også lov til å si både EXP, XP, Experience eller erfaring uten at det er feil.

Jeg sa "mester" fordi de personene det er snakk om ikke ser ut som mestere og fordi det er et rart lite brukt ord.

 

Alt i alt er det fint lite å kritisere i min anmeldelse, og jeg antar at du ikke "gadd" å fortsette fordi du ikke kunne finne flere småfeil.

Sammenlignet med de GROVE skrivefeilene til den dårlige anmeldelsen som vant er dette INGENTING.

 

Min leseromtale sier noe om Gothic 3. Vinneromtalen sier nesten ingenting om Black.

 

Til sist vil jeg si at det virker som om Heales har noe imot meg som person, og at dette påvirker hans innlegg på forumet. Alle innleggene fra ham hittil har vært negative og tåpelige. Er du sur fordi jeg kritiserte Star Trek? Eler var det pga. Gothic 3?

Lenke til kommentar

Hvorfor vil dere forsvare vinneromtalen uten noen grunn? Det er åpenbart at den er dårlig skrevet og har altfor mange skrivefeil!

Hvorfor sier dere at jeg er en dårlig taper? Jeg fikk 6 på norsk-tentamen siste året på Videregående og sendte inn igjen stilen for å få dårligere karakter; jeg mente det var andre som fortjente den karakteren mer enn meg...

Endret av mad-hatter
Lenke til kommentar
Hva med å være litt glad på andres vegne? ;)

 

Når han er så heldig å vinner, så er det lite du kan forrandre på ved å klage sånn...

7208417[/snapback]

 

Yeye, man kommer lengst i verden ved å være passiv og føyelig osv.

Hvis dommerne ser denne artikkelen og innser sannheten i det jeg sier kan det hende de endrer dommen før det er for sent. Jeg tviler sterkt på at det vil skje men...

Lenke til kommentar
Hvorfor vil dere forsvare vinneromtalen uten noen grunn? Det er åpenbart at jeg den er dårlig skrevet og har altfor mange skrivefeil!

Hvorfor sier dere at jeg er en dårlig taper? Jeg fikk 6 på norsk-tentamen siste året på Videregående og sendte inn igjen stilen for å få dårligere karakter; jeg mente det var andre som fortjente den karakteren mer enn meg!

7208436[/snapback]

 

Poenget er vel at du ved å gå ut på denne måten er med på å spre dårlig stemning på forumet, er kanskje bedre å ta opp dette mer privat med den/de som har trukket ut vinneren :)

Lenke til kommentar
Det at jeg sier at et RPG er et Role Playing Game er også en spøk

7208414[/snapback]

 

Dårlig humor..

 

Alt i alt er det fint lite å kritisere i min anmeldelse

7208414[/snapback]

 

Bra humor! :thumbup:

7208459[/snapback]

 

Jaja Larsemann. Så var det deg igjen da. Hva for noe tull har du funnet på denne gangen? Kommet med usakelige fornærmelser uten å begrunne dem? Jaja, du får vel stå litt i skammekroken da.

Endret av mad-hatter
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...