Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin P5W DH nekter å innstallere win


Anbefalte innlegg

Hissan.

 

En kamerat av meg har akkurat fått sin nye maskin som er består av :

 

Asus P5W DH Deluxe

Corsair Twin2X2048-5400C4

Intel Core 2 Duo E6600

Samsung SH-W163A/BEBN (SATA)

Sapphire Radeon X1950 Pro

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Maxtor 300GB SATA

 

Det som er problemet er at under installasjon når den "innstallerer enheter" stopper den på nøyaktig samme sted vær gang. Den surrer litt med tastatur og mus dvs de forsvinner og kommer tilbake igjen deretter låser den seg helt. Alltid på samme sted når det er 34min igjen av innstallasjon. Prøvd med 2 forskjellige windows cd'er. Prøvdt å ta ut den ene minne brikka. Prøvd å koble av firewire,usb tilkoblinger. Økt kjølingen selv om prosessor ligger godt under 40 grader. Ingenting av dette hjalp. Eneste forskjellen vi oppnådde var at den ikke låste seg den bare stoppet på samme stedet, men dette var hadde ikke noe med hardware konfigurasjonen å gjøre. Eneste jeg kan skjønne er at hovedkortet har et problem et eller annet sted. Koblet forsjovet av maxtor disken også da den absolutt skulle ha C:\ selv om den var slave noe vi ikke ville ha noe av.

 

Neste steget mitt blir bios oppdatering men hvis ikke det hjelper heller vet jeg ikke. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne jo prøve med et annet OS for å sjekke at det virkelig er Windows som lager krøll her, f.eks. en linux-distro. Selv bruker jeg et Core2-system med stor suksess i FreeBSD/OpenBSD (riktignok med et hovedkort som bruker mer "Linux/UNIX-vennlige" komponenter, som f.eks. en nettverkskontroller fra Intel). Etter hva jeg forstår bruker P5W DH noe Marvell-greier som sliter litt med dårlig plattformstøtte. Likevel mener jeg at det burde fungere i GNU/Linux med drivere man laster ned fra Marvell sine sider.

 

Edit: og ja, får utnyttet begge kjernene, FreeBSD og OpenBSD støtter SMP.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hmm med linux er jeg grønn så det tror jeg er uaktuellt :p

7201660[/snapback]

Det finnes jo nybegynnervennlige linux-distroer. Dessuten har du jo f.eks. Knoppix, som er en live-cd distro. Det betyr at du booter opp med GNU/Linux, og du installerer ingen ting. Ubuntu er en annen nybegynnervennlig distro, og også denne har en live-cd.

 

Edit: først og fremst for å teste om det virkelig er Windows som skaper trøbbel her. Men skulle du finne ut at du liker det, finnes det jo et utmerket GNU/Linux-forum her som du kan poste dine spørsmål, pluss at du finner mye annen nyttig info.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Slå av alt i bios du ikke trenger for å kjøre gjennom install..

(USB-nettverk-lyd osv.) Går install greit så enable en enhet om gangen.

7201674[/snapback]

 

Høres ut som en mulighet ja. Kan skru av en og en ting for å prøve å lokalisere hva som forårsaker det. Hjelper ingenting må det jo være hovedkortet som er defekt.

Lenke til kommentar

Hmm... flash biosen til den siste i allefall. ( finn ut kva bios du har, og post det her )

Har samme hovedkort sjølv.

 

http://support.asus.com/download/download....W%20DH%20Deluxe

 

Men den 1407 biosen er eg ikkje så glad i, den gjorde at overklokkinga gjikk i dass. Eg bruker bios 13xx (husker ikkje alle talla)

 

Ellerså kan du lese "masse" om hovedkortet ditt her: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

Ser nå at dei anbefaller ein enda nyere bios, gå for den om du finner den. Eg skal i allefall teste den snart.

Eg har også noken småproblemer med pc'n. Den henger seg opp av og til men den ser ut til å fungere, bare det at du får ikkje gjort noke. F.eks så laster den ned, eg kan accesse den via delte mapper, musikken speles av i tur og orden. Såg nå at java saken lasta ned ein oppdatering som eg ikkje fikk trykka på install.

Men dette kan eg lage ein eingen post om...

 

Har du overklokka pc'n din foresten?

 

Har foresten ganske lik hw.

 

asus p5w dh

intel c2d e6600

ati x1900xtx

soundblaster x-fi

adaptec 2100s scsi kort med scsi disker.

Edit: la til litt specs

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Master disk står i sata1 og slave i sata 3 (som nå er koblet fra) samt dvd-rom i sata4. Sata2 er tydeligvis den som befinner seg bak på kortet (sammen med usb portene) sata portene er forsjovet røde mens raid portene er orangsje)

 

Har fått noen tips om at skjermkortet kan forårsake denne hengen, men det får vi ikke testet uten videre da vi ikke har en annen maskin med pci ekspres eller et annet pci-x skjermkort. Tar det forgitt at kortet skal stå i øverste pci-x spor?

 

Prøvde idag med en annen dvd-rom (IDE) ingen forskjell. Prøver med annen harddisk imorgen. Har ikke fått prøvd å deaktivere enheter via bios da jeg ikke har vært der siden onsdag og han som eier maskinen er ikke så stø i biosen.

 

Om ingenting av dette hjelper oppdaterer vi biosen på kortet. Hjelper ikke det heller så.... har vi et problem. Da er det bare 2 ting igjen å prøve. Sette inn et gammelt pci skjermkort og funker ikke det så er det bare å sende kortet i retur.

 

Maskinen er ikke overklokket å kjører på auto innstillinger for fsb,volt,minne etc

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...