Gå til innhold

Døvt spørsmål...


Anbefalte innlegg

Dette er egentlig kanskje teit, men.

 

Det har seg slik at jeg skal installere WinXP hod en kompis i jula. Han har en PII 300 MHz, og 64 MB RAM (sansynligvis PC100).

For å få dette til å gi litt mer knirkefritt skal jeg donere han en 128 MB PC133 brikke som jeg har til overs. Så er spørsmålet: Å sette en PC133 sammen med en PC100 skulle vel egentlig ikke gi oss noe trøbbel? For PC133 brikker er vel bakover kompitable, slik at de kjører på 100 MHz...? Å kjøre 100 MHz brikker på en 133 MHz buss blir vel litt verre.

 

Hvis jeg tar feil her nå vil jeg gjerne ha et konkret og greit svar.

 

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke hør på gthomass , bare tull det han sier .

Som regel går det helt greit og kjøre pc 100 og pc 133 ram i lag da pc 133 er bakoverkompatiblet.

det er kun i skjeldne tilfeller att de ikke går :smile:

Og skulle de ikke gå så har du jo uansett 128 mb.

men jeg har prøvd masse ganger og kjøre kombinasjon 100 og 133 og har aldri hatt noen problemer :smile:

desuten har jeg lest mange plasser att det ikke normalt skal være noen problemer :smile:

Lenke til kommentar

Man bør ikke kjøre 2 brikker med forskjellig hastighet sammen.

Mulig det funker, men det blir godt mulig ustabilt.

 

Riktignok er de bakoverkompatible, men det betyr ikke at man kan blande hastigheter, mer at man kan bruke pc133 brikker på et pc100 hovedkort.

 

[ Denne Melding var redigert av: enmannen på 2001-12-15 13:55 ]

Lenke til kommentar

Aurea Mediocritas=Den gylna middelvei.

 

Etter å ha putta den inn burde du kunne velge farten på minnet, 100 eller 133.

 

Velger du 133, blir 100-brikken ustabil.

Velger du 100, mister du de ekstra 33mhz'ene på minnet (drit og dra)

 

Men det burde funke finfint!!! =)

 

 

_______

B-FiSK

Lenke til kommentar

Seffølgelig går det å blande PC100 og PC133. Er jo samme som å klokke ned en prosessor til å kjøre på lavere hastighet. Jeg har en Athlon 1400 med 266 FSB. Kjørte den i ei uke på et hovedkort som ikke støtta 266 FSB. Da kjørte prosessoren på 1050 istedet for 1400. Det blir AKKURAT det samme når du blander RAM. Bare du ikke kjører PC100 brikken på 133MHz, men regner med at dette ikke skjer, siden det var snakk om en PII 300. Og såvidt jeg husker, så bruker vel denne et Intel LX hovedkort eller i beste fall Intel BX hovedkort (chipset mener jeg), og ingen av disse støtter PC133. Altså skal det gå fint å bruke PC133 på den maskina, siden PC133 brikken blir satt til å kjøre på 100MHz. Men finnes det noen PII 300 med 100MHz fsb da? Trodde det var kun PII 350, PII 400 og PII450 som støtta 100MHz FSB. Ergo har du svaret på spørsmålet ditt allerede. Siden en PII 300 skal EGENTLIG bruke PC66 SDRAM og du (kompisen din da) kjører PC100 SDRAM på det hovedkortet, skal det heller ikke være noe problem å kjøre PC133 på samme hovedkort. I de tilfellene det ikke går å blande PC100 og PC133, så er det som oftest grunnet merke PC'er som Compaq, HP og Packard Bell. For disse følger ikke vanlige standarder. Og bruker heller ikke standard RAM i en del tilfeller.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-15 16:01, MrMarbles skrev:

Seffølgelig går det å blande PC100 og PC133.


 

Men sikker kan man ikke være. Vet om flere som har blanda original RAM på 100 og 133mhz (og kjørt dem på 100 seff) på hovedkort fra Asus og Abit, altså kjente produsenter, og fått stabilitetsproblemer etterpå.

 

Det er på ingen måte det samme som bare å kjøre en CPU på lavere klokkefrekvens. Skal du sammenligne der må du sammenligne det å bruke 2 forskjellige CPUer på et dual kort.

Lenke til kommentar

Har hørt at 133 RAM også kan kjøres på 66 MHz, fordi da kjører den på halv hastighet (133 / 2 = 66). Å kjøre 133 RAM på 100 MHz blei jeg derimot frarådet på det sterkeste av typen nede i Komplett-forretningen her i byn. Han virka iallfall som en man kan stole på ... :wink:

Lenke til kommentar

Jovaa, du kan fint kjøre 100/133 mhz sammen. Det du skal tenke litt på er at du ikke burde kjøre denne kombinasjonen med forskjellig merke. Dette kan i noen sammenhenger skape litt konflikter. Dette gjelder helst merke pc. (Qompaq osv.) Meget gode maskiner , men litt sære på ikke egene produkter.

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-15 17:06, Razul skrev:

Har hørt at 133 RAM også kan kjøres på 66 MHz, fordi da kjører den på halv hastighet (133 / 2 = 66). Å kjøre 133 RAM på 100 MHz blei jeg derimot frarådet på det sterkeste av typen nede i Komplett-forretningen her i byn. Han virka iallfall som en man kan stole på ... :wink:


 

hehe jaja da må du ha truffet på en ENESTE i komplett som har _peil_ på hardware. Stort sett er det bare "ja, tja, neeei, kansje" svar på samme spørsmålet :smile: jaja... måtte bare kommentere det. Folka på Norkom derimot er en annen klasse....

 

133 er bakoverkompatibelt og kompatibelt med 66/100/133. bare så det er sagt. det er ikke noe multiplayer i minne som endrer noe ved økning av Mhz, forholdet er 1:1(SDRAM). Dvs at du kan blande i hytt og vær, men på en OEM pc er d ikke å anbefale!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: PIIIpower på 2001-12-16 01:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...