flogieboogie Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Hey! Sitter med splitter ny PC og har støtt på et par greier med skjermkortet. På både prey og heroes 5, far cry og diverse andre spill så er det horisontale linjer/bølger når jeg spiller/flytter bildet. Vanvittig irriterende! Det har seg slik at jeg er lite oppdatert når det gjelder spillinnstillinger (siste spill på gamle PC'en var Splinter cell) så jeg har ikke helt fulgt med på hva man burde stille inn for best mulig bildet. Synes jeg har en ganske bra PC og ble litt overraska når jeg oppdaga dette. Er det noe jeg kan gjøre med dette? AA eller AF?? Trenger litt tips og anbefalinger, så takker på forhånd! Endret 28. oktober 2006 av jurgeeen
patjac Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 har ikke så veldig pæil jeg heller. men har du prøvd lavere hZ (tror jeg det het) prøv 80 eller 75 hz
flogieboogie Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Skrevet 28. oktober 2006 Har Nec 20WGX2 gaming og kjører på 60 hz. Problemet er at jeg opplever de samme horisontale stripene med min 17 CRT skjerm på 75 hz så jeg tror ikke at det er det som er problemet. Det skjer feks når jeg flytter bildet med piltastene i heroes 5 og hvis jeg beveger bildet litt kjapt i prey. Er det skjermkortet som er defekt? håper ikke det. Har installert de siste driverne også.
PantZman Skrevet 28. oktober 2006 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Aktiver Vsync. Set "max fps" i spill om mulig. Prøv forskjellige oppløsninger i spillene. I battlefield 2 fikk jeg ~100fps i 1280x1024 (70Hz på skjermen), da fikk jeg samme problem som du beskriver. På 1280x960 fikk jeg ~70fps (skjermen har 70Hz) og problemet forsvant. Edit: Har ganske lik PC som deg: E6600, Gigabyte DQ6, ATI 1900XT, Corsair TWIN2XP2048-6400C4 (Mist 500W og Lian-Li ). Edit2: Har en Samsung SyncMaster 930BF 19" Endret 28. oktober 2006 av PantZman
dekar Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Du bør også sjekke temperaturen på GPU'en din, da linjene du beskriver kan minne om artifacts. Har du for høy load/idle temp burde du vurdere å skifte GPU-vifte evt. sette inn (flere) kabinettvifter.
Bertelsen Skrevet 30. oktober 2006 Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg opplever dette i spill også, det er nok ikke artifacts nei, det er utrolig tynne striper. Jeg lurer på om dette har noe med AA å gjøre. Endret 30. oktober 2006 av Bertelsen
Rookie_NO Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 PantZman har helt sikkert løsningen på OT sin post! Det høres ut som et klassisk tilfelle av "tearing". Noe som fikses med å skru på vsync. (Vertikal synkronisering). Har ihvertfall ingen tro på at dette er et temperaturrelatert problem! Jeg tror Bertelsens problem har en helt annen årsak, uten at jeg kan komme på hva grunnen til de stripene skal være...
Bertelsen Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 Der har du helt riktig Rookie, jeg har kun skumlest spørsmålet til trådstarter, og det har vært så mange spørsmål om det som skjer hos meg. Så jeg gikk utifra at det var det han lurte på. Jeg har hvertfall funnet ut at det er AA som gjør det, hvis jeg skrur av AA så kommer stripene bort.
Epik Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 aa har ingenting med tearing å gjøre så lenge du har vsync på, så har du ikke tearing slår du vsync av, så får du tearing
Bertelsen Skrevet 31. oktober 2006 Skrevet 31. oktober 2006 aa har ingenting med tearing å gjøre så lenge du har vsync på, så har du ikke tearing slår du vsync av, så får du tearing 7190484[/snapback] Jeg har et annet problem enn trådstarter, å det har ingenting med tearing å gjøre. Hvis du sikter til meg da.
flogieboogie Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Skrevet 31. oktober 2006 Hei igjen. hatt litt PC problemer så har ikke fått skrevet inn med en gang. Varme er ikke noe problem så vidt jeg kan forstå siden skjermkortet ligger på 45 grader load. Har en relativt kjølig PC ellers. Se sign. har også prøvd å slå av AA og ellers sette alle instillinger på low men problemet ligger der fremdeles. Har trua på at PantZman sin løsning burde fungere, men et litt dumt spørsmål Hvor finner jeg instillinga for VSync? Har sett i både Catalyst Control Center, egenskaper til skjermkortet osv men klarer ikke å finne instillingene. Takker for hjelp.
flogieboogie Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Skrevet 31. oktober 2006 (endret) hm, på Catalyst control Center er det noe som heter Wait for Vertical refresh. Er dette det samme som Vsync? Satte det til alltid på, men det hjalp ikke på problemet. Endret 31. oktober 2006 av jurgeeen
Thigeic Skrevet 1. november 2006 Skrevet 1. november 2006 Jeg hadde dette problemet etter jeg formaterete HDD'n min, brukte orginale drivers. Lastet ned Omega Driverene igjen, og alt virket fint igjen, pluss jeg finner det letter å fikle med innstillingene på kortet mitt http://www.omegadrivers.net/ vist du vil se om det fikser ditt problem og
Månegahl Skrevet 1. november 2006 Skrevet 1. november 2006 V-sync står som regel i innstillingene i spillet.
flogieboogie Skrevet 1. november 2006 Forfatter Skrevet 1. november 2006 Da var de horisontale stripene borte gitt! Takk for hjelpa! Omega driveren hjalp faktisk. Var litt mer oversiktlig og enklere å stille inn på. En siste ting, burde jeg slå på noen av disse valgene: Adaptive AA, High Quality AF, tripple buffering, enable AF optimization? Er litt lost når det gjelder hva de enkelte innstillingene gjør, men ved enten å slå på tripple buffering eller Adaptive AA, HQ AF, og AF optimization så forsvant stripene. Er det noe som er å foretrekke? Takk for hjelpa
Thigeic Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 (endret) Da var de horisontale stripene borte gitt! Takk for hjelpa! Omega driveren hjalp faktisk. Var litt mer oversiktlig og enklere å stille inn på. En siste ting, burde jeg slå på noen av disse valgene: Adaptive AA, High Quality AF, tripple buffering, enable AF optimization? Er litt lost når det gjelder hva de enkelte innstillingene gjør, men ved enten å slå på tripple buffering eller Adaptive AA, HQ AF, og AF optimization så forsvant stripene. Er det noe som er å foretrekke? Takk for hjelpa 7198540[/snapback] Det er ofte andre en de som er kongen som kan lage drivere Men til det andre sprøsmålet. Jeg ville lest mer om de forsjellige tingene før du slår noe på, eller av, jeg hadde en genial link til Omega Driverene, men jeg finner den ikke igjen, med masse hjelp av innstillinger ect. Søk etter Omega Driver Help på google. Jeg bruker adaptive AA, High Quality AF, tripple buffering Endret 3. november 2006 av Thigeic
flogieboogie Skrevet 2. november 2006 Forfatter Skrevet 2. november 2006 mkay, det har jeg gjort også. Merka at spillet plutselig gikk tregt, men etter en restart ordna det seg. Takk for tipsa, skal sjekke på nett etter innstillingene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå