Gå til innhold

Maleriske portretter og surrealistisk stemning


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde, men fikk det ikke til i dete hele tatt.

 

Når jeg skulle male over skygger og lyse parier så jeg f.eks ikke noe endring på bilde, selv med 15% opacity.

 

Jeg tror hovedfeilene ble når jeg skulle lage nye layers å slikt...det sto ikke presisert i beskrivelsen hvilket layer jeg skulle male på og slikt (Det ble iallefall i rette til meg)

 

Nei, hoff...har sittet med hard intervall på sykkel og, så og med dette på toppen...

 

 

*Frustrert!!*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det skal være riktig det, men du må skifte blendingen til soft light, ellers blir det feil. Hensikten er å dempe kontrastene noe, og gi mer rom for dodge&burn-jobben. Soft light eller overlay pleier å funke til dette, og bruk gjerne bittelitt gaussian blur på dette layeret for å få fram detaljer. Lav opacity funker vanligvis best.

Lenke til kommentar

b_283936.jpg

 

dette kom jeg ca fram til, det blei dodge n burn framskritten din også en god del twilight/shadow. jeg skjønte ikke helt, du lagde en ny layer der du begynner å tegne med en enkel brush. og sier man kan gjøre det samme med dodge and burn. men for å gjøre det kan man ikke ha en tom layer, da må man ha et duplicated layer av bildet, og trikse mikse med soft light for å få det bedre. noen lettere måte å tegne med dodge n burn uten å ha orginal bildet over et eksakt kopi

 

tusen takk :)

Lenke til kommentar
Det skal være riktig det, men du må skifte blendingen til soft light, ellers blir det feil. Hensikten er å dempe kontrastene noe, og gi mer rom for dodge&burn-jobben. Soft light eller overlay pleier å funke til dette, og bruk gjerne bittelitt gaussian blur på dette layeret for å få fram detaljer. Lav opacity funker vanligvis best.

7829408[/snapback]

Har du to lag her, eller 1? For slik jeg leser det, så skal jeg ha 1.

Lenke til kommentar

Marori: Det går fint å bruke et tomt layer så lenge det står på soft light. Da blir det nesten det samme som dodge & burn, bare ikke så perfekt. Dodge & burn kan f.eks. velge kun skygger, og ignorere de lyseste partiene. En fordel i mange sammenhenger, og det funker hvis man foretrekker den. Da må bakgrunnslayeret kopieres, det er sant.

 

MyBigMouth: Bare ett ja.

Lenke til kommentar

Du må ikke gjøre det med bakgrunnslayeret. La for all del det være urørt. Det nytter ikke å endre blending på det når det ikke er noe under. Kopier bakgrunnslayeret og bruk den metoden på det.

Hm... lurer på om jeg rota med forklaringen når jeg sa ett layer, for det kom kanskje fram som bare ett layer tilsammen. :blush:

Lenke til kommentar
Du må ikke gjøre det med bakgrunnslayeret. La for all del det være urørt. Det nytter ikke å endre blending på det når det ikke er noe under. Kopier bakgrunnslayeret og bruk den metoden på det.

Hm... lurer på om jeg rota med forklaringen når jeg sa ett layer, for det kom kanskje fram som bare ett layer tilsammen. :blush:

7862821[/snapback]

Det jeg og har ment en stund nå :whistle: Har sittet å banne høyt er et par ganger pga det :p Tror det har noe emd at du bruker ctrl+alt+e, og ikke ctrl+e, dvs merger to lag istedenfor alle. For å få det oppklart, skal jeg ha ett lag under jeg ikke rører, eller skal jeg kopiere et lag et sed underveis?

Lenke til kommentar
Video-tutorial hadde jo absolutt vært kjekt, mange har nok bruk for det.
Eg tenkte då å lage ein tekst-/bileteguide med forklaring på bruk av eit eller to program for skjermfilming, og nokre tips for komprimering av videoen. Men dette er litt utanfor tema. Kan sjå på det i morgon kveld kanskje, skulle ikkje ta so enormt lang tid å skrive.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
3: Nå kommer den største delen av arbeidet, altså dodge & burn. Jeg har ikke brukt dodge & burn-verktøyet, men en helt streit brush. Lag et tomt layer og sett blending mode på soft light, og mal med lav opacity (10% i mitt tilfelle) over alle detaljer. Da mener jeg alle detaljer.

Dette er vanskelig å forklare, det krever øvelse og tålmodighet. Sørg for at det forblir detaljer i skygger, men små skyggeområder som rynker og andre detaljer må males over. Vær forsiktig og ikke overdriv, mal over flere ganger. Pass på så lyse områder ikke blir utbrent, men gjør gjerne de lyseste detaljene i skyggene mye lysere.

 

Det er her jeg får problemer. jeg lager en ny layer, og setter blending mode til soft light, og maler med vanlig brush med normal blending mode, med 10 opacity. Det funker ikke. Ser nesten ikke forskjell, og får bare lyse områder. Du har svarte også i bilde ditt.

Hva gjør jeg galt? Og foresten, hvilken farge skal brushen ha?

 

EDIT: Ops, ser ut som jeg har bumpet en ganske gammel tråd. Jaja..

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...