Gå til innhold

Maleriske portretter og surrealistisk stemning


Anbefalte innlegg

Det har blitt et par spørsmål om etterbehandlingen jeg har brukt et par ganger, så jeg skal prøve å forklare noe av det grunnleggende. Det fins ingen univeraloppskrift, da det er håndlagd, og ikke kan gjøres med et filter eller en action. Ei heller er det en fast "stil", man kan bruke den samme fremgangsmåten og få et helt annet resultat.

 

Først og fremst; dette er ikke for utålmodige. Om du ikke er villig til å bruke noen timer per bilde kan du slutte å lese her. Hele bildet må males på flere layers. Jeg antar at de som prøver seg på dette har noenlunde peil på hvordan de forskjellige elementene i photoshop funker, så det blir ikke grundig forklaring på hva disse gjør. Spør om du er usikker, hvis du ikke finner det via eminente søkemotorer som Google.

 

Noe av hovedgreia er å bruke blåkanalen til å fremheve detaljer i hud, ergo det motsatte man gjør når man skal gjøre huden glatt og perfekt. Her kan hver minste detalj fremheves, så ikke gjør dette på bilder av din kjære.

Denne metoden fremhever også noe støy, så det bør være et godt eksponert bilde på lav ISO.

 

Som jeg nevnte, dette er ikke en effekt man bare legger på et hvilketsomhelst bilde, så jeg bruker det jeg la ut i kritikken, og forklarer hva jeg gjorde med det. Et annet bilde krever helt annen behandling, selv om hoved-elementene er de samme.

 

Fullstendig uredigert:

uredigertus3.jpg

 

1:Legg først på et adjustment-layer med channel mixer, med R0, G0 og B100. Kryss av monochrome og trykk ok. Kopier dette og forandre blending mode på det nederste til screen, og det andre til multiply.

Finn frem penselen (brush, som de sier i junaiten) med lav opacity og myke kanter, og mal vekk de mørkeste skyggene på multiply-layeret, selvsagt på layermasken. Gjør det samme på screen-layeret, men der skal de lyseste områdene males bort. Vær forsiktig, og juster evt. opacity om det trengs.

 

2: Mer channel mixer må brukes. Trykk ctrl+alt+shift+E for å smelte alle layers sammen til ett over de andre. Lag nytt adjustment-layer med channel mixer med verdiene R200, G100 og B-200. Det ser helt feil ut, men ikke tenk på det. Trykk ctrl+E for å smelte channel mixer-layeret sammen med det under, og ctrl+I for å invertere det. Sett blendingen på soft light. Nå er skyggene lysere, og høylysene dempet, noe som sørger for mye støy i skyggene. Juster opacity etter smak, i dette tilfellet rundt 30%. Mal vekk eventuelle områder som ikke skal påvirkes.

 

channelsvo8.jpg

 

3: Nå kommer den største delen av arbeidet, altså dodge & burn. Jeg har ikke brukt dodge & burn-verktøyet, men en helt streit brush. Lag et tomt layer og sett blending mode på soft light, og mal med lav opacity (10% i mitt tilfelle) over alle detaljer. Da mener jeg alle detaljer.

Dette er vanskelig å forklare, det krever øvelse og tålmodighet. Sørg for at det forblir detaljer i skygger, men små skyggeområder som rynker og andre detaljer må males over. Vær forsiktig og ikke overdriv, mal over flere ganger. Pass på så lyse områder ikke blir utbrent, men gjør gjerne de lyseste detaljene i skyggene mye lysere.

 

dodgeandburnyv2.jpg

 

4: Som man har lagt merke til, fargene er kraftig dempet. Bruk hue/saturation og dra opp fargen så mye du ønsker.

 

5: Eksperimenter. Jeg husker ikke alt jeg gjorde, men dette er hovedelementene. Flere selektive fargejusteringer, curves, channel mixer og levels ble brukt, men dette er smak og behag, og ikke en del av "effekten". Dodge & burn er muligens det viktigste, og selvsagt mest tidkrevende.

 

Ferdig bilde:

ferdigpq4.jpg

 

 

Vet ikke hvordan jeg får forklart det bedre, men spør gjerne. Som sagt mange ganger, det er vanskelig å forklare. Hadde jeg kunne forklart via video hadde det vært lettere.

Endret av riktig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fin tutorial, men jeg lurer på noen ting. Kanskje dumme spørsmål, men jeg har lyst til å få det til, så jeg spør :p

1. På trinn en, dette adjustment-layer'et, endrer du rett og slett på channel mixer i originalbildet, eller lager du kopi av originalen og gjør det på dette? Det fungerer ikke hos meg med et tomt layer.

2. Du sier "mal vekk de mørkeste skyggene" på det ene layeret, og omvendt på det andre. Med hvitt da, eller?

 

Mitt bilde ble liksom....ehrm.. litt annerledes :D

Lenke til kommentar

Om eg forstår deg rett:

Eit adjustmentlayer er eit eige lag som gjer dei endringane, og det finn ein ikkje i Image --> Adjustments. Nederst i Layer-paletten (det vetle vindauget der ein ser alle laga) er det ein knapp forma som ein sirkel, halvt svart, halvt kvit. Trykk på den og du får opp ein meny der du mellom anna kan velge Channel mixer. Det vert då laga eit eige layer.

 

Fordelen med å bruke adjustment layers framfor Image --> Adjustments frå menyen, er at ein kan gjere endringar i etterkant om ein ombestemmer seg, utan å gå x antal steg attende i historia. Det er berre å dobbeltklikke på layeret for å endre det.

 

Ein kan og legge til masker på adjustment layeret -- slik som her -- om ein berre vil gjere endringar på enkelte deler av biletet. Det er vel dette du spør om i spm. 2. Når adjustment layeret er aktivt, vel Layer --> Add layer mask --> Reveal all (eller trykk på knappen nederst i layerpaletten som er ein grå firkant med ein sirkel inni) for å leggje til maska. Ved å teikne med gråtonar på denne kan du i varierande grad skjule layeret det er snakk om. Ei heilt kvit maske seier at alt er synleg, ei heil svart at alt er usynleg, og ei maske i 50% grå at layeret er halvvegs gjennomsiktig. Håper det meste av det var forståeleg...

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar, da skal jeg prøve igjen i ettermiddag :)

 

Forresten sant det med at man kanskje bør la være å prøve det på sine kjære.. Jeg tok et bilde av en kamerat og testet dette på, og det lille jeg fikk til fremhevet en hittil ukjent mengde hudormer :!:

Jeg er fascinert, hoho.

 

Edit: Og nå er jeg frustrert :!:

Er det mulig å få noen printscreens fra Photoshop? Det må jo være noe jeg gjør gærent, men jeg ser det ikke selv.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Hvis noen mener jeg har gjort dette feil, så er jeg helt enig. Noen som klarer å se hva?

7378371[/snapback]

 

Skal på ingen måte gå Riktig i næringa, men jeg ville gjettet på at utgangpunktet har vært litt for lyst. Da blir det i alle fall sånn hos meg. Tegne ut Screen-layeret, eller senke opacity-verdien før du går videre?

 

Artig at alle får så dramatisk forskjellige resultater på en prosedyre som er så detaljert beskrevet. Her er mitt forsøk (som i utgangspunktet var en test på å bruke et A4-ark som softbox, synes ikke akkurat det ble så verst). Og nei, jeg er *ikke* en metrofil som prøver sminke for første gang og bruker lipgloss i hele ansiktet.

 

post-9200-1164837581_thumb.jpg

 

(There it is... THE MAGNUM!)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Artig at alle får så dramatisk forskjellige resultater på en prosedyre som er så detaljert beskrevet.

7389027[/snapback]

Hehe. Det er masse rom for tolkning og eksperimentering her, det var også meningen. Alle har sin måte å male og redigere på, så det blir nødvendigvis forskjellige resultater.

 

Det siste bildet ditt var fett. Et bevis på at blåkanalen kan fremheve detaljer.

 

Og ja, for lyse bilder gir lite detaljer å utnytte.

Lenke til kommentar
Et bevis på at blåkanalen kan fremheve detaljer.

7390199[/snapback]

 

Ja... Det gjør jo at bildene framstår som vanvittig skarpe. Nå begynner jeg å bli nærsynt med årene, men dette er nesten mer enn jeg ser i virkeligheten, i alle fall den opprinnelige resizen på 1280.

 

Forresten, jeg prøvde et alternativ for fargene her: istedenfor å dra opp saturation, kopierte jeg originalbildet opp til toppen, og satte layer mode på "Color" (og saturation ned, faktisk). Fordel: man slipper å tulle med korrigering av de stedene hvor dodge/burn forandrer fargemetningen. Resultatet ble ikke fullt så lo-fi-grått og drømmeaktig i stemningen, men fortsatt den fine overfloden av detaljer. Tjener eller taper man noe mer på en sånn omvei?

 

Og, får ikke helt til den metoden med et soft light-layer istedenfor vanlig dodge/burn. Men er det best å dodge før man burner eller omvendt? Avhenger det av om det er lyse eller mørke områder?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Ja... Det gjør jo at bildene framstår som vanvittig skarpe. Nå begynner jeg å bli nærsynt med årene, men dette er nesten mer enn jeg ser i virkeligheten, i alle fall den opprinnelige resizen på 1280.

 

Forresten, jeg prøvde et alternativ for fargene her: istedenfor å dra opp saturation, kopierte jeg originalbildet opp til toppen, og satte layer mode på "Color" (og saturation ned, faktisk). Fordel: man slipper å tulle med korrigering av de stedene hvor dodge/burn forandrer fargemetningen. Resultatet ble ikke fullt så lo-fi-grått og drømmeaktig i stemningen, men fortsatt den fine overfloden av detaljer. Tjener eller taper man noe mer på en sånn omvei?

 

Taper og taper... det er kjekt hvis man vil beholde fargene slik de er originalt. Burn har jo en tendens til å gjøre hud veldig rød, ikke bare mørk.

 

Og, får ikke helt til den metoden med et soft light-layer istedenfor vanlig dodge/burn. Men er det best å dodge før man burner eller omvendt? Avhenger det av om det er lyse eller mørke områder?

7402336[/snapback]

 

Hm.. har ikke tenkt så mye på det, da jeg bruker et tomt layer selv, men det er vel kanskje ett fett, siden det har liten hensikt å bruke først dodge, så burn (eller omvendt) på nøyaktig det samme området. Da er det like greit å ikke gjøre noe :p

Lenke til kommentar

Ja nettopp, man kan nok ikke gjøre det med soft light-layers, men dodge & burn-verktøyet kan feks dodge *highlights* og burn *shadows* om hverandre på samme område. Store kontrasteffekter, men fargene blir helt groteske. Det er da det er mer lettvint å bare stjele fargene fra originalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...