Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

forskudd på arv-/gave-avgifter


Floxer

Anbefalte innlegg

Når man mottar forskudd på arv og/eller gaver av foreldre så vet jeg at man kan motta 250.000 fra hver som er avgiftsfrie og de neste 300.000 fra hver er det 8% avgift på.

Utover dette er det 20 % avgift.

 

Hvis man da f.eks. mottar 1.100.000 (og betaler 8% på 600.000 av dem) i 2006, blir dette "nullstilt" etter noen år (eventuelt senere), slik at man da kan motta nye 500.000 avgiftsfritt og 600.000 med 8% ??

 

Eller følger denne transaksjonen en livet ut slik at når foreldrene ens går bort så må man betale 20% på alt man får, fordi en har motatt noe tidligere??

 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man mottar forskudd på arv og/eller gaver av foreldre så vet jeg at man kan motta 250.000 fra hver som er avgiftsfrie og de neste 300.000 fra hver er det 8% avgift på.

Utover dette er det 20 % avgift.

 

Hvis man da f.eks. mottar 1.100.000 (og betaler 8% på 600.000 av dem) i 2006, blir dette "nullstilt" etter noen år (eventuelt senere), slik at man da kan motta nye 500.000 avgiftsfritt og 600.000 med 8% ??

 

Eller følger denne transaksjonen en livet ut slik at når foreldrene ens går bort så må man betale 20% på alt man får, fordi en har motatt noe tidligere??

 

Håper noen kan hjelpe

7138615[/snapback]

 

Man bør tenke seg godt om før man gir beløp over frigrensen på forskudd på arv.

 

I ditt tilfelle blir det nok nye 8% og ikke 20% fordi du har motatt noe tidligere.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Hvorfor bør man tenke seg godt om før man gir over frigrensen....?

Og hvorfor blir det 8% og ikke 20% ? Har jo da allerede mottatt "fribeløpet" + beløpet som det er 8% på...... Det mest naturlige er jo at det blir 20% etter det, men det er her spørsmålet mitt kommer inn i bildet : Blir dette "nullstilt" på noe tidspunkt ?

Lenke til kommentar
Hvorfor bør man tenke seg godt om før man gir over frigrensen....?

Og hvorfor blir det 8% og ikke 20% ? Har jo da allerede mottatt "fribeløpet" + beløpet som det er 8% på...... Det mest naturlige er jo at det blir 20% etter det, men det er her spørsmålet mitt kommer inn i bildet : Blir dette "nullstilt" på noe tidspunkt ?

7138999[/snapback]

 

Det blir ikke nullstilt.

 

Noen gaver omfattes ikke av arveavgiftsplikten, se arveavgiftsloven § 4 første ledd:

 

a)  Periodiske ytelser til oppfostring eller utdannelse, underhold i yterens hjem og ytelser til nødvendig understøttelse, forsåvidt midlene er forbrukt før giverens død.

 

b)  Gaver ytet før giverens død som sedvanlig tegn på velvilje og oppmerksomhet, når de etter sin art og forholdene for øvrig ikke går ut over det som må ansees som skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Hvorfor bør man tenke seg godt om før man gir over frigrensen....?

Og hvorfor blir det 8% og ikke 20% ? Har jo da allerede mottatt "fribeløpet" + beløpet som det er 8% på...... Det mest naturlige er jo at det blir 20% etter det, men det er her spørsmålet mitt kommer inn i bildet : Blir dette "nullstilt" på noe tidspunkt ?

7138999[/snapback]

 

Man bør vel nesten tenke seg godt om i hovedsak fordi man nesten må være jurist for å skjønne alle lover og regler rundt dette.

 

Etter nærmere ettertanke har jeg kommet frem til at min forrige vurdering er feil. Det er nok mest naturlig å tro at det i ditt tilfelle vil bli snakk om 20%.

 

Beløpene blir altså lagt sammen, og selv om det er betalt arveavgift for de overskytende kronene tidligere, må avgiften betales på nytt siden det bare tas hensyn til om nåværende grense for fribeløp er overskredet. I ditt tilfelle da med de beløp du nevner antar jeg at du må betale 20%. Det blir i så måte ikke "nullstilt" på noe vis.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det er ingen nullstilling av arveavgiften. Jeg vil imidlertid oppfordre deg til å vente lengst mulig med å motta arv. Arveavgiften kan være på vei ut, da denne oppfattes, også blant politikere, som en av de mest urimelige skatteformene. I flere land på kontinentet er arveavgift nå avskaffet.

 

Det finnes tilpasninger til arveavgiften for de virkelig rike, der man kanaliserer arv gjennom ikke-børsnoterte AS eller ansvarlige selskap og gjennom eksisterende regelverk får redusert formuesberegning.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Beløpene blir altså lagt sammen, og selv om det er betalt arveavgift for de overskytende kronene tidligere, må avgiften betales på nytt siden det bare tas hensyn til om nåværende grense for fribeløp er overskredet. I ditt tilfelle da med de beløp du nevner antar jeg at du må betale 20%. Det blir i så måte ikke "nullstilt" på noe vis.

7139063[/snapback]

 

Vet jeg svarer på et ganske gammelt innlegg, men vil likevel presisere en ting her: Det du har mottatt tidligere og det du mottar nå blir lagt sammen, og så beregnet på nytt etter dagens satser, men det du har betalt i avgift tidligere blir så fratrukket, så du betaler ikke ny avgift på det du arvet den gangen! Har fribeløpet/knekkpunktene for 8/20% avgift økt siden da, så får du faktisk nytte av det også -men du får nok ikke tilbakebetalt noen avgift i slike tilfeller, det beste som kan skje er at du slipper å betale noe denne gangen..

Lenke til kommentar
Kan man ikke bare motta arven som en "bursdags gave" :p .. eller? er det en lov som sier at man må betale skatt av sine bursdags gaver? :s

jeg bare gjetta :p

8184364[/snapback]

Hvis gaven kommer fra "rette person", og er stor nok, så kan den bli regnet som arv, ja. For små og moderate summer er det dog neppe grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Kan man ikke bare motta arven som en "bursdags gave" :p .. eller? er det en lov som sier at man må betale skatt av sine bursdags gaver? :s

jeg bare gjetta :p

8184364[/snapback]

Hvis gaven kommer fra "rette person", og er stor nok, så kan den bli regnet som arv, ja. For små og moderate summer er det dog neppe grunn til bekymring.

8184489[/snapback]

 

 

Hva F... . Jeg hadde klikka om purken/staten hadde kommet å krevd noen av mine bursdagspenger :S

Skulle skyti dem.. Men det hjelper lite tenker jeg :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...