Gå til innhold

Søknad om fritak for millitærtjeneste?


Anbefalte innlegg

Forsvaret blir i dag sakte men sikkert bygd om fra å være et folkeforsvar til å bli en angrepshær.

 

Å si at pasifister kan ha kontortjeneste eller lignende er håpløst. Noen pasifister kan kanskje det, men de fleste jeg kjenner vil ikke være en del av noe som strider mot alt dei står for. Det respekterer jeg selv om jeg langt ifra er pasifist selv.

7132593[/snapback]

 

 

Angrepshær? Hvor har du dette ifra?

 

Skjønner ikke at det er så vanskelig å være en del av noen som går ut på å beskytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ordinære forsvaret blir mer og mer brukt som rekruteringssentral for utenlandstjenestene. Så kan man diskutere om det er riktig eller ikke, jeg mener det ikke er riktig at Norge skal delta i Irak og Afghanistan.

 

Hva du skjønner og ikke skjønner er ikke interessant. Om noen har et stort problem med å være en del av militæret fordi militæret i seg selv strider mot det dei står for så synes jeg det er OK. Men pasifister får ikke fritak fra førstegangstjenesten, dei må gjennomføre denne som siviltjeneste som i tillegg er en lengre tjeneste.

Lenke til kommentar

Synes det blir tullete å skrive at man er "litt pasifist" i den måte at man kun vil ty til våpen i ytterst kritiske situasjoner. Vil vel tro at alle de som gjennomgår verneplikten tilhører den gruppen der. De som tyr til våpen i ukritiske situasjoner er nok ikke ønsket i militæret uansett.

Dersom du skal juge på deg noe for å slippe unna milltærtjeneste så er det vel bare å si at du er pasifist, uten noen begrunnelse, og så la andre avgjøre i et intervju om det er grunn god nok. :shrug: (Selv om jeg ikke vil oppmuntre folk til å gjøre noe ulovlig).

Lenke til kommentar
Synes det blir tullete å skrive at man er "litt pasifist" i den måte at man kun vil ty til våpen i ytterst kritiske situasjoner. Vil vel tro at alle de som gjennomgår verneplikten tilhører den gruppen der. De som tyr til våpen i ukritiske situasjoner er nok ikke ønsket i militæret uansett.

7132812[/snapback]

Så du mener at for å være pasifist så må man være villig til å sitte å se på at sin egen mor og far blir slaktet ned? Da har du misforstått hva pasifisme er. Norsk Wikipedia har en heilt grei gjennomgang av pasifisme.

Lenke til kommentar
Ut fra det jeg leser her så virker det som det fortsatt er en almenn misoppfatning om hva militæret er og hva det gjør. Spesielt hva man lærer i førstegangstjenesten. Dette får man nesten bare skylde på forsvaret som har vært sløve når det gjelder informasjon.

 

Om dette er en almenn misoppfatning vil jeg gjerne vite hva millitæret er og gjør og hva man lærer i førstegangstjeneste?

 

Jeg er selv ikke glad i vold, men jeg vil heller være med og stoppe den enn å la den fortsette. Dersom vold avler vold så burde det ikke vært mennesker igjen på planeten, så det argumentet er pisket til døde.

 

Jeg ser ikke hvordan en stopper vold ved å drepe et annet menneske. Du hindrer kanskje det mennesket i å utføre flere handlinger men dens pårørende vil reagere. Å si at vold avler vold er et dødt argument er jeg uenig i. Vi har nok av eksempler på at det er et faktum. Jeg sier Israel - Palestina konflikten som er en av de mest kjente. Hvor lenge har denne sirkelen av galskap pågått. Hevn på hevn blir gjennomført og det tar aldri slutt fordi det alltid er noen som reagerer på en annens død. Det store gapet mellom partene vokser seg hele tiden større til det når et punkt hvor blodet flyter. Andre eskempler er Afghanistan, Irak, alle de blodige konfliktene i Afrika og på Sri Lanca osv. listen er lang.

 

Vi har nok av eksempler...!

 

Å antyde at jeg liker vold fordi jeg var i militæret ser jeg på som en fornærmelse og er helt feilaktig. At jeg på samme måte skal bli sett ned på fordi jeg gjennomførte verneplikten synes jeg også svært lite om.

 

Ingen eller ihvertfall ikke jeg har antydet at du liker vold fordi du var i tjeneste i millitæret. Om det virket slik beklager jeg dette. Du har tatt en avgjørelse som du mener er riktig og er den riktige måten å løse voldelige konflikter på. Jeg har et annet syn på saken og mener at det finnes andre metoder som for meg føles riktigere.

Lenke til kommentar
Synes det blir tullete å skrive at man er "litt pasifist" i den måte at man kun vil ty til våpen i ytterst kritiske situasjoner. Vil vel tro at alle de som gjennomgår verneplikten tilhører den gruppen der. De som tyr til våpen i ukritiske situasjoner er nok ikke ønsket i militæret uansett.

7132812[/snapback]

Så du mener at for å være pasifist så må man være villig til å sitte å se på at sin egen mor og far blir slaktet ned? Da har du misforstått hva pasifisme er. Norsk Wikipedia har en heilt grei gjennomgang av pasifisme.

7132835[/snapback]

Har ikke skrevet at det har med slakt av ens mor og far å gjøre. Det jeg sier er at sikkert 100% av vernepliktige faller inn under kategorien "litt pasifist" eller bare "pasifist" dersom du fortrekker det. Så lenge man ikke har ekstreme meninger er det mao. ingen grunn til ikke å gjennomføre en vernepliktstjeneste. Siviltjeneste er dog et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Det ordinære forsvaret blir mer og mer brukt som rekruteringssentral for utenlandstjenestene. Så kan man diskutere om det er riktig eller ikke, jeg mener det ikke er riktig at Norge skal delta i Irak og Afghanistan.

 

Hva du skjønner og ikke skjønner er ikke interessant. Om noen har et stort problem med å være en del av militæret fordi militæret i seg selv strider mot det dei står for så synes jeg det er OK. Men pasifister får ikke fritak fra førstegangstjenesten, dei må gjennomføre denne som siviltjeneste som i tillegg er en lengre tjeneste.

7132709[/snapback]

 

 

Hvorfor er det uinteressant hva jeg skjønner og ikke skjønner? Burde jo være høyst interessant? Er det ikke derfor vi har denne debatten? Da kan man nesten si at det er uinterresant hva du mener og ikke mener....

Jeg synes det er riktig at vi er i Irak og Afganistan, men so what?

 

Stort sett så har vi fredsbevarende styrker i utlandet + observatører. Dersom vi skal være med i NATO så må vi yte noe også.

Lenke til kommentar
Synes det blir tullete å skrive at man er "litt pasifist" i den måte at man kun vil ty til våpen i ytterst kritiske situasjoner. Vil vel tro at alle de som gjennomgår verneplikten tilhører den gruppen der. De som tyr til våpen i ukritiske situasjoner er nok ikke ønsket i militæret uansett.

Dersom du skal juge på deg noe for å slippe unna milltærtjeneste så er det vel bare å si  at du er pasifist, uten noen begrunnelse, og så la andre avgjøre i et intervju om det er grunn god nok. :shrug: (Selv om jeg ikke vil oppmuntre folk til å gjøre noe ulovlig).

7132812[/snapback]

 

Det jeg sier er at jeg ikke aner hva som KUNNE ha hendt i en slik situasjon.

 

Om ens nærmeste blir berørt griper galskapen en og ALT kan skje. Jeg ville ikke vært beregnelig i en slik situasjon. Jeg ville bare ikke utelate den sjansen for at jeg kunne ty til vold iogmed at alt kan skje. Akkurat nå virker det utenkelig. Men man vet aldri.

Lenke til kommentar

Gammelsko:

Hva man lærer i førstegangstjenesten.....hvor skal jeg begynne? :)

Det første de fleste lærer er å bo litt borte fra mamma, noe som er et stort pluss. Man må selv vaske, rydde og holde orden på eget rom. For noen er dette kanskje en selvfølge, men for den store majoriteten så var det absolutt på sin plass. Man lærer å ta hensyn på en annen måte enn hjemme, og man lærer om samarbeid.

Man lærer mye om hvordan man skal kle seg etter forholdene, og da særskilt i mer ekstreme forhold. Man lærer førstehjelp og man trener på dette. Militæret har også kurser som man kan ta gratis dersom man ønsker dette. Jeg tok en del kurser der gratis som eller kunne kostet meg en del privat.

Det eneste jeg ikke lærte var vel hvordan jeg skulle skade noen. Vi hadde ikke en eneste time der man underviste i noen form for nærkamp, eller lignende. At folk dør når man skyter dem visste jeg om lenge før jeg kom inn i militæret. Vi lærte å beskytte oss selv i en krigsituasjon ved f.eks gassangrep. Vi fikk vite å bruke gassmaske og fikk testet dette i praksis (Den CS'en er ikke god!).

Man får i tillegg se en del. Jeg har vært på øvelse rundt i halve Nord-Norge og det har vært utrolig artig. Har også vært på mange turer rundt i fjellheimen vår som også har vært utrolig fine.

Jeg vil si at jeg lærte og opplevde ganske mye kult egentlig. Har mange gode minner fra militæret.

 

Dersom vold avler vold så burde jo ingen kriger ta slutt? Det har jo vært drøssevis med kriger som har tatt slutt? Det er mange eksempler på dem også, hvorfor sluttet de krigene?

Selv om det er konfliktsoner som har vart i mange år så kan man ikke si at vold avler vold som et faktum.

 

Jeg gikk inn i militæret fordi jeg mente jeg hadde godt av det, og det hadde jeg rett i. Jeg fikk virkelig slite og jeg fikk virkelig mange gode venner også. Det er en slik opplevelse jeg ikke angrer på at jeg gjorde men jeg ville ikke gjort det igjen....for dårlig betalt ;)

 

 

Men som jeg sa ovenfor. Jeg selv og mange andre har virkelig hatt en fin tid i militæret. Synes derfor det er synd dersom noen har den oppfatning at det er kun drap og skyting man lærer for det stemmer ikke. Militæret har også mye bra.

Lenke til kommentar
Synes det blir tullete å skrive at man er "litt pasifist" i den måte at man kun vil ty til våpen i ytterst kritiske situasjoner. Vil vel tro at alle de som gjennomgår verneplikten tilhører den gruppen der. De som tyr til våpen i ukritiske situasjoner er nok ikke ønsket i militæret uansett.

7132812[/snapback]

Så du mener at for å være pasifist så må man være villig til å sitte å se på at sin egen mor og far blir slaktet ned? Da har du misforstått hva pasifisme er. Norsk Wikipedia har en heilt grei gjennomgang av pasifisme.

7132835[/snapback]

Har ikke skrevet at det har med slakt av ens mor og far å gjøre. Det jeg sier er at sikkert 100% av vernepliktige faller inn under kategorien "litt pasifist" eller bare "pasifist" dersom du fortrekker det. Så lenge man ikke har ekstreme meninger er det mao. ingen grunn til ikke å gjennomføre en vernepliktstjeneste. Siviltjeneste er dog et greit alternativ.

7132887[/snapback]

Du har misforstått hva pasifisme er. Les http://no.wikipedia.org/wiki/Pasifisme

 

Pasifisme betegner et tankesett som innebærer motstand mot krig og voldsbruk. Begrepet dekker et vidt spekter, fra absolutt motstand mot enhver voldsbruk uansett omstendigheter til en preferanse for bruk av fredelige midler som i ekstreme tilfeller ikke utelukker voldsbruk.
Lenke til kommentar
Du har misforstått hva pasifisme er. Les http://no.wikipedia.org/wiki/Pasifisme

 

Pasifisme betegner et tankesett som innebærer motstand mot krig og voldsbruk. Begrepet dekker et vidt spekter, fra absolutt motstand mot enhver voldsbruk uansett omstendigheter til en preferanse for bruk av fredelige midler som i ekstreme tilfeller ikke utelukker voldsbruk.

7134104[/snapback]

På hvilken måte har jeg misforstått? Hva fikk du inntrykk av at jeg trodde pasifisme var?? Min oppfatning av pasifisme stemmer ganske bra med den forklaringen som du har quotet. Jeg selv er også pasifist i henhold til den definisjonen. Jeg kan likevel ikke se hva som hindrer en person fra å gjennomføre verneplikten av den grunn? Og siviltjeneste er det jo hvertfall ingen grunn til å slippe!!

Og for moro skyld hadde det vært interessant om faktisk noen her (som har gjennomført verneplikten)mener at de ikke passer inn i den gitte pasifistdefinisjonen. Selv yrkesmilitære har en motstand mot krig og voldsbruk.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...