Gå til innhold

Firefox tråden (Spørsmål, råd, nyheter o.l.)


Gaston

Anbefalte innlegg

Andre som har merket at google ikke kan klikkes inn tomt lenger?

 

Må hvertfall fylle noe inn for å få den fram. Viser hvor sånn at man vet hvor

jeg mener:

 

attachicon.gifgosok.jpg

 

Ble et lite tilbakeskritt, fordi man kunne bare klikke inn å skrive inn noe på inndata verktøyet.

Nå må man lene seg fram å taste noe manuelt for å komme inn, eventuelt lime noe inn først.

Hvis jeg ikke bare missing something da..?

Usikker på hva du mener her? Mener du for å komme inn på Google.no(com)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Når du klikker på det "forstørrelseglasset" i søkefeltet der, så kommer den rullegardinen ned, der "google" står øverst som du ser.
Det er fordi den er standard søkemotor.

Før, når jeg klikket på der det står "google søk" da, så kom jeg rett inn på google siden. Det skjer ikke nå lenger. Skjer ingenting når jeg klikker på den.
Jeg må skrive noe inni feltet, slik at en pil dukker opp til høyre. Da kommer man inn, når man klikker den pila.

Syns bare det var litt hending å vippe fram menyen, og gå rett inn på googlesiden uten å måtte skrive noe inn først.
Da får du som sagt det inndata-verktøyet (et lite tastatur) så du kan klikke ordet du vil søke også, og slipper bruke tastatur(det fysiske) i det hele tatt. (Sånn når du sitter tilbakelent  bare med musa, som jeg ofte gjør)
 

Det var det jeg lurte på om andre også har merket, eller om det bare er noe hos meg?

En (midlertidig..eller muligens permanent ) løsning, var å skifte standard søkemotor til en av de andre slik

at google kommer ned på den lista under "søk med". Du kommer du rett inn, når du klikker på de.

En bagatell greit, men bare lurte på det.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fant visst forklaringen på problemet, (se innlegget nedenfor det siterte).

Det med google søk, kunne løses ved å legge google søk inn på topp hos de andre under "søk med".
Sånn:
post-12139-0-50606000-1488524178_thumb.jpg

 

Passordlagring med autofill er sikrere i Firefox enn hos Chrome og IE, fordi du kan bruke et masterpassord. 
Da er den veldig grei, det er en og annen side den ikke tar da men ikke mange. Man kan legge inn Lastpass som hendig programtillegg, men den er skybasert og det liker jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har en litt merkelig bug som dukket opp for en måneds tid siden. Alt fungerte på youtube da jeg brukte Firefox, men plutselig nektet nettleseren å spille av Live-innhold. Midlertidig har jeg da åpnet Live-innhold i Chrome, men jeg ønsker nå å finne en løsning på dette.

Jeg har prøvd å Google litt, men finner ingenting spesifikt til dette - kun vanlig problemløsning relatert til Youtube.

Jeg bruker forøvrig Youtube Plus, AdBlocker for Youtube og jeg har lastet ned Adobe Flash fordi min nettleser fungerer best med den løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg slettet absolutt alt som det stod enten Google eller Youtube på, uten hell. Det som dog fungerte var å skru av AdBlocker for Youtube. Merkelig at den skal tulle det til kun på Live-innhold. Skal forske litt videre for å se om jeg kan få lagt inn en unntaksregel eller noe slikt, så jeg kan ha den på til en hver tid.

Lenke til kommentar

Jeg installerte den nye Quantum beta versjon 57.0 for et par dager siden. For en utrolig forbedring! Bruker vesentlig mindre ram og er mye kjappere på alle måter. Ver. 56 som jeg hadde før ble ganske treg og hakkete/ubrukelig etter at den hadde vært åpen et par døgn med mange faner. Bruker ikke å slå av pc, den står på i opptil ukesvis i strekk, og gammel firefox var rett og slett ikke kababel til å håndtere slik bruk i det hele tatt.

 

Jeg bruker også Lastpass og Xmarks. Disse ble deaktivert når jeg installerte Quantum, men i går så hadde Xmarks installert seg selv, vet ikke hvordan det gikk til. Og i dag så fant jeg en beta til Lastpass. Så nå er alt oppe å går igjen. Og som sagt, en utrolig ytelsesforbedring på alle måter :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg oppdaterte til nyeste Firefox Quantum i går, og dette var en direkte oppdatering og innhenting av filer osv fra forrige versjon. Der ble det mye krøll, så jeg valgte å slette hele Firefox, renske alt av filer etter sync, også add-ons osv. Saken er den at Firefox lagrer ingen innstillinger eller endringer lenger, om Malwarebytes Anti-Ransomware står på. Jeg har til og med lagt inn et unntak for mappen hvor profilene til firefox ligger, men selv dette hjelper ikke. Det kommer heller ingenting opp i Quarantine listen. Det samme gjelder i Malwarebytes Anti-Malware, ingenting i Quarantine.

Jeg har også Malwarebytes Anti-Exploit, men det skjer kun endringer om jeg skrur av eller på Anti-Ransomware.

Er det noen som vet hva dette kan være? Det burde jo ha dukket opp noen informasjon om hva som var blokkert, men absolutt ingenting. Jeg ønsker fortsatt å benytte programmet forøvrig.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at Firefox ble auto-oppgradert. Jeg var ikke interessert i Quantum før alle add-on-ene jeg bruker ble oppgradert til den nye versjonen. Prøvde ut noen erstatninger, men de jeg fant var ikke like enkle, så da ble det downgrade igjen.

 

For ikke å snakke om kaoset på jobb i går da en haug med IT-inkompetente mennesker plutselig hadde fått en "ny" nettleser og ikke forsto noe, siden designet var endret.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at Firefox ble auto-oppgradert. Jeg var ikke interessert i Quantum før alle add-on-ene jeg bruker ble oppgradert til den nye versjonen. Prøvde ut noen erstatninger, men de jeg fant var ikke like enkle, så da ble det downgrade igjen.

 

For ikke å snakke om kaoset på jobb i går da en haug med IT-inkompetente mennesker plutselig hadde fått en "ny" nettleser og ikke forsto noe, siden designet var endret.

Jeg kan aldri anbefale å kalle seg selv for inkompetent. Vi har alle gjort våre blemmer, og som beskrevet av Delvis er det faktisk et valg i innstillingene. Personlig lar jeg absolutt ingenting skje automatisk når det kommer til pc. Jeg liker å gjøre alt selv, for da vet jeg at det er jeg selv som har gjort valget, og det er mye enklere å feilsøke om noe skulle feile. Og alt som ikke trenger å kjøre blir skrudd av fullstendig. Jeg følger bare dette prinsippet: https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Lenke til kommentar

Irriterer meg at Firefox ble auto-oppgradert. Jeg var ikke interessert i Quantum før alle add-on-ene jeg bruker ble oppgradert til den nye versjonen. Prøvde ut noen erstatninger, men de jeg fant var ikke like enkle, så da ble det downgrade igjen.

 

For ikke å snakke om kaoset på jobb i går da en haug med IT-inkompetente mennesker plutselig hadde fått en "ny" nettleser og ikke forsto noe, siden designet var endret.

Firefox 57 retter en rekke kjente sårbarheter en vil være vidåpen utsatt for dersom en nedgraderer fra Firefox 57 til 56, dette bør du derfor ikke velge å gjøre!

 

Om du behøver utvidelser som ikke finnes som WebExtension enda, så bør du heller installere Firefox 52 ESR. Denne versjonen av Firefox har støtte for utvidelser av det gamle formatet og vil fortsette å motta sikkerhetsfikser frem til juni 2018. Eventuelt andre alternativer er f.eks. Pale Moon eller SeaMonkey hvor de gamle utvidelsene trolig vil fortsette å fungere.

 

Om det er snakk om flere utvidelser så kan dette dog by på nye problemer for når en utvidelse får støtte for Firefox 57 (WebExtension) så vil den ikke fungere i en pre-quantum nettleser, dette med mindre utvikler velger å vedlikeholde to versjoner av utvidelsen.

Du nevner ikke hvilke utvidelser du avhenger av, men det kan være verdt å undersøke årsaken til hvorfor disse ikke støtter Firefox 57. Er det fordi utvikler behøver noe mer tid på seg? Om det er fordi det er snakk om forlatte utvidelser så kan de utgjøre en risiko i seg selv og bør erstattes.

Lenke til kommentar

 

Irriterer meg at Firefox ble auto-oppgradert. Jeg var ikke interessert i Quantum før alle add-on-ene jeg bruker ble oppgradert til den nye versjonen. Prøvde ut noen erstatninger, men de jeg fant var ikke like enkle, så da ble det downgrade igjen.

 

For ikke å snakke om kaoset på jobb i går da en haug med IT-inkompetente mennesker plutselig hadde fått en "ny" nettleser og ikke forsto noe, siden designet var endret.

Firefox 57 retter en rekke kjente sårbarheter en vil være vidåpen utsatt for dersom en nedgraderer fra Firefox 57 til 56, dette bør du derfor ikke velge å gjøre!

 

Om du behøver utvidelser som ikke finnes som WebExtension enda, så bør du heller installere Firefox 52 ESR. Denne versjonen av Firefox har støtte for utvidelser av det gamle formatet og vil fortsette å motta sikkerhetsfikser frem til juni 2018. Eventuelt andre alternativer er f.eks. Pale Moon eller SeaMonkey hvor de gamle utvidelsene trolig vil fortsette å fungere.

 

Om det er snakk om flere utvidelser så kan dette dog by på nye problemer for når en utvidelse får støtte for Firefox 57 (WebExtension) så vil den ikke fungere i en pre-quantum nettleser, dette med mindre utvikler velger å vedlikeholde to versjoner av utvidelsen.

Du nevner ikke hvilke utvidelser du avhenger av, men det kan være verdt å undersøke årsaken til hvorfor disse ikke støtter Firefox 57. Er det fordi utvikler behøver noe mer tid på seg? Om det er fordi det er snakk om forlatte utvidelser så kan de utgjøre en risiko i seg selv og bør erstattes.

 

For to av dem er det fordi utvikler trenger mer tid på seg. Jeg vil anta det gjelder for den tredje, også, uten at vedkommende hadde noe nettside eller har skrevet noe særlig på add-on-siden. Risikoen bryr jeg meg ikke særlig mye om. Jeg satser på at antivirus, brannmur, anti-dritt og anti-datt holder maskina mi fri for bakdører, trojanere, og annet rusk jeg ikke vil ha innpå her.

Fuck it, jeg bruker jo fortsatt Flash fordi det er noe vi er avhengig av på jobb, akkurat som vi er avhengige av IE for visse ting, og RAM-slukende java-applikasjoner.

Utvidelsene det er snakk om er: DownThemAll! (venter på utvikler), NoScript (venter på utvikler), WebToPDF (de eneste erstatningene jeg fant, fungerte ikke med pluss-saker for aviser, og gir bare feilmeldinger, og er med andre ord ikke av interesse).

 

 

Irriterer meg at Firefox ble auto-oppgradert. Jeg var ikke interessert i Quantum før alle add-on-ene jeg bruker ble oppgradert til den nye versjonen. Prøvde ut noen erstatninger, men de jeg fant var ikke like enkle, så da ble det downgrade igjen.

 

For ikke å snakke om kaoset på jobb i går da en haug med IT-inkompetente mennesker plutselig hadde fått en "ny" nettleser og ikke forsto noe, siden designet var endret.

Jeg kan aldri anbefale å kalle seg selv for inkompetent. Vi har alle gjort våre blemmer, og som beskrevet av Delvis er det faktisk et valg i innstillingene. Personlig lar jeg absolutt ingenting skje automatisk når det kommer til pc. Jeg liker å gjøre alt selv, for da vet jeg at det er jeg selv som har gjort valget, og det er mye enklere å feilsøke om noe skulle feile. Og alt som ikke trenger å kjøre blir skrudd av fullstendig. Jeg følger bare dette prinsippet: https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

 

 

Når jeg sier at jeg jobber med IT-inkompetente mennesker, så er det fordi jeg snakker om folk som aldri husker hvordan de tar en print screen, eller vet hvordan de skal få film og bilder over fra mobilen til PC-en, og som lagrer absolutt ALT på skrivebordet, selv om de har eksterne disker og nettverksstasjoner som de oppfordres å bruke fra IT. Et par av dem kan mye om hest, da, og jeg vet jo at ikke alle kan være like flinke til alt. Jeg kan for eksempel veldig lite om hest, og er sånn sett heste-inkompetent.

 

Delvis: Jeg trodde jeg hadde skrudd det av, men så viste det seg at da jeg nedgraderte til 56, så kom det på igjen, og før jeg visste ordet av det, var jeg tilbake på Quantum, så nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kan ha både 56 og 57 installert samtidig, sammen med Chrome, Vivaldi, og Edge. Burde holde med nettlesere, egentlig.

 

Jeg kan heller ikke si meg fornøyd med det nye biblioteket, eller hva søren jeg skal kalle det. Jeg vil ha flere "Mest besøkte sider", og jeg vil ha det større. Ikke 12 "thumbnails". Det synes jeg fungerte mye bedre på 56.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...