Gå til innhold

Test: Sony Ericsson W710


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet denne telefonen litt, og er enig at den er absolutt en grei og brukbar telefon.

 

Det jeg opplevde som dårlig med den er først og fremst byggekvaliteten. Jeg synes det er i overkant mye billig plastikk og den føles ikke så solid som de fleste mobiler fra Sony Ericsson. I tillegg er de medfølgende hodetelefonene krøkkete og langt dårligere enn de vanlige Walkman-proppene.

 

Når dette er sagt, er det en flott telefon, lett å bruke og sporty. Jeg synes anmeldelsen er bra og er for det meste enig, selv om jeg mener den bare vil få en femmer under tvil. Heller nok mer mot en firer hos meg, men det er vel en individuell vurdering :)

Lenke til kommentar
Størrelse: 8,8 x 4,8 x 2,5 cm

Det er litt rart at dere ikke kommenterer tykkelsen på denne mobilen. Dere pleier da det, og denne er ganske så tykk.

 

Under trening bør det jo nevnes at en skritteller ikke er særlig nøyaktig, også etter erfaringer lest på forumet. Med GPS tilkoblet blir det helt nøyaktig, som 5500 støtter.

 

Må si jeg ikke helt skjønner 5'ern her om man sammenligner med 5500 Sport som faktisk er noen hundrelapper billigere, med Symbian og mer.. Dere nevner lettbetjenthet, hvor man bare trenger å dunke på siden av 5500 Sport for å styre mp3-spiller f.eks., og at den selvfølgelig har mye mer potensiale for underholdning via programvare for Symbian. I tillegg tåler vel 5500 Sport en del mer og.

 

Det som imponerer meg mest med denne mobilen er den ytre skjermen. Bra at de bruker monokrom skjerm, noe annet er ganske unødvendig. Bra løsning.

Lenke til kommentar

I faktarubrikken er prisklassen feil, og det mangler flere snarveistaster på lista (internett og aktivitetsmeny).

 

Når vi ser på Java-ytelsen så lever W710i viser W710i seg også her som en sprek telefon.
Leif?

 

Med tanke på at dette er en Walkman-telefon er det vel på sin plass at blåtann-funksjonen også støtter bruk av stereo blåtannsett.
Den har dessverre ikke A2DP, men du har helt rett i at den burde hatt det. :)

 

Kjernen i [treningsprogramet] er den innebygde bevegelsessensoren, eller skrittelleren om du vil.
Har dere testet denne? Flere på forumet har fortalt den ikke måler helt riktig, hadde vært fint om dere kunne fortelle om den faktisk holder mål.

 

[Nokia 5500] har også skritteller, er røffere og Symbian operativsystem.
Og har Symbian OS?

 

 

Ble litt overrasket over at taletiden var halvparten av hva Sony Ericsson oppgir på sine nettsider. :ohmy:

Lenke til kommentar
Størrelse: 8,8 x 4,8 x 2,5 cm

Det er litt rart at dere ikke kommenterer tykkelsen på denne mobilen. Dere pleier da det, og denne er ganske så tykk.

 

Under trening bør det jo nevnes at en skritteller ikke er særlig nøyaktig, også etter erfaringer lest på forumet. Med GPS tilkoblet blir det helt nøyaktig, som 5500 støtter.

 

Må si jeg ikke helt skjønner 5'ern her om man sammenligner med 5500 Sport som faktisk er noen hundrelapper billigere, med Symbian og mer.. Dere nevner lettbetjenthet, hvor man bare trenger å dunke på siden av 5500 Sport for å styre mp3-spiller f.eks., og at den selvfølgelig har mye mer potensiale for underholdning via programvare for Symbian. I tillegg tåler vel 5500 Sport en del mer og.

 

Det som imponerer meg mest med denne mobilen er den ytre skjermen. Bra at de bruker monokrom skjerm, noe annet er ganske unødvendig. Bra løsning.

7129896[/snapback]

 

5500 er jo ment for å være mer robust og, blir uansett ikke helt sammenlignbart da den ene er candybar og den andre er klapp. Jeg skjønner godt 5eren sammenlignet med 5500 tatt i betrakning at det følger med 512 minne, den har a2dp, er mye kjappere enn 5500 (si hva du vil men symbian er og blir tregt), RDS-radio, mulighet for å laste ned ny FW (kan hende 550 får det etterhvert), i motsetning til med symbian følger det jo med bra programvare for musikkavspilling, stoppeklokke, nedteller og andre elementære funksjoner som du må laste ned/kjøpe gjennom symbian.

 

5500 har og sine fordeler med bedre skjerm, GPS-støtte, mer robust og litt lavere pris :)

 

De blir ikke helt sammenlignbare spør du meg, selv ville jeg valgt 5500 tror jeg, 5500 blir mer for menn, W710i mer for kvinner (pga kaloriteller, fint design osv.)

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Har også fått med de interne snarveisknappene nå.

Når det gjelder tykkelsen, så opplever ikke jeg W710i som plagsomt tykk, størrelsen har faktisk ikke vært noe problem med denne telefonen. Hvis du sammenligner med en tynn Razr-telefon, er det klar stor forskjell, men jeg synes som sagt ikke W710i var klumpete selv om kanskje de tekniske data kan antyde dette.

Skrittelleren er grundig testet, jeg har også gått en runde og telt antall skritt for å sjekke at telefonen kom til samme resultat som meg. Det som man må være obs på er at skrittelleren bruker en stund på å oppdatere seg etter at lyset i skjermen har vært på. Den får imidlertid med seg alle skritt i mellomtiden.

Når det gjelder nøyaktigheten på tilbakelagt distanse så har W710i en kalibreringsfunksjon. Det vil si at du går en distanse du vet hvor lang er slik at W710i finner din nøyaktige skrittlengde. For de fleste vil jeg tro dette er mer enn nøyaktig nok. Jeg tipper at det heller er teknofrikene og ikke treningsfrikene som gidder å ha en GPS-modul slengende i lomma på joggetur :-)

Når det gjelder A2DP så var jeg selv noe usikker på dette og sjekket litt rundt omkring uten å bli helt klok. Jeg ringte derfor Sony Ericsson som kunne fortelle at W710i har denne funksjonen. Jeg har ikke hatt et stereo blåtann hodesett for hånden, så jeg har ikke fått testet det selv.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Skrittelleren er grundig testet, jeg har også gått en runde og telt antall skritt for å sjekke at telefonen kom til samme resultat som meg. Det som man må være obs på er at skrittelleren bruker en stund på å oppdatere seg etter at lyset i skjermen har vært på. Den får imidlertid med seg alle skritt i mellomtiden.

Når det gjelder nøyaktigheten på tilbakelagt distanse så har W710i en kalibreringsfunksjon. Det vil si at du går en distanse du vet hvor lang er slik at W710i finner din nøyaktige skrittlengde. For de fleste vil jeg tro dette er mer enn nøyaktig nok. Jeg tipper at det heller er teknofrikene og ikke treningsfrikene som gidder å ha en GPS-modul slengende i lomma på joggetur :-)

Når det gjelder A2DP så var jeg selv noe usikker på dette og sjekket litt rundt omkring uten å bli helt klok. Jeg ringte derfor Sony Ericsson som kunne fortelle at W710i har denne funksjonen. Jeg har ikke hatt et stereo blåtann hodesett for hånden, så jeg har ikke fått testet det selv.

7131440[/snapback]

Og folk sier Amobil ikke tester grundig nok?

 

Forresten flott at du som testansvarlig tar deg tid til å lese tilbakemelding og svare. :)

Lenke til kommentar

Hvordan blir denne telefonen opp mot Nokia 5500 Music Edition? For meg er batterikapasitet og byggekvalitet viktig. Ser jo at testen sier at byggekvaliteten er bra. Og synes ikke en taletid på litt i overkant av 5 timer er så ille.

Men i testen av 5500 så står det ikke noe om dette, der står det bare lading hver 2,5 døgn.

 

Ellers en fin og nyttig test som hjelper oss (meg) som er på utkikk etter en ny telefon :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvordan blir denne telefonen opp mot Nokia 5500 Music Edition?

7131572[/snapback]

Eneste forskjellen mellom 5500 og 5500ME er vel den saken du kan feste mobilen til sykkelen med og to-tre ekstra programmer. Minnekort er i hvert fall like stort (512MB). 5500ME har altså ingen taster dedikert til musikkavspilleren (start, play/paused, forrige/neste spor).

 

Når det gjelder byggekvalitet, tastematten på 5500 Sport er "limt fast" med et ikke-vannfast lim. :ermm:

Lenke til kommentar

det jeg har funnet ut av forskjeller mellom W710 og Z710 (kommer nok til å kjøpe sistnevnte) er:

 

-mangel av AD2P i Z710.

-mangel av flash menyer i Z710.

-musikkavspiller i Z710 ser ut til til å være av samme type som i K serien.

-64MB minnekort i boksen til Z710, W710 får 512MB.

 

for å si det slik så er Z710 en billigere lillebror av W710.

Lenke til kommentar
det jeg har funnet ut av forskjeller mellom W710 og Z710 (kommer nok til å kjøpe sistnevnte) er:

 

-mangel av AD2P i Z710.

-mangel av flash menyer i Z710.

-musikkavspiller i Z710 ser ut til til å være av samme type som i K serien.

-64MB minnekort i boksen til Z710, W710 får 512MB.

 

for å si det slik så er Z710 en billigere lillebror av W710.

7132385[/snapback]

Så du velger Z710 foran W710?? Ser prisforskjellen er på ca 500 (Lefdal nett). Er ikke så ille forskjell med tanke på hva man får med ekstra på W710. Men dette kommer jo an på hva man har behov for da.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt 5eren sammenlignet med 5500 tatt i betrakning at det følger med 512 minne, den har a2dp, er mye kjappere enn 5500 (si hva du vil men symbian er og blir tregt), RDS-radio, mulighet for å laste ned ny FW (kan hende 550 får det etterhvert), i motsetning til med symbian følger det jo med bra programvare for musikkavspilling, stoppeklokke, nedteller og andre elementære funksjoner som du må laste ned/kjøpe gjennom symbian.

512 mb minne er forsåvidt et argument. Dette koster dog mindre enn 200 kr å kjøpe i butikken, og etter det blir fortsatt 5500 Sport billigere. I 5500 Sport ME følger 512 mb kort med.

 

RDS-radio er forsåvidt et greit argument ja :)

 

FW-nedlasting kommer med tiden ja, programvare for musikkavspilling har selvfølgelig 5500 også (du kan jo også laste ned ditt eget program om du ikke liker det som følger med), samt selvfølgelig stoppeklokke.

 

De blir ikke helt sammenlignbare spør du meg, selv ville jeg valgt 5500 tror jeg, 5500 blir mer for menn, W710i mer for kvinner (pga kaloriteller, fint design osv.)

Kaloriteller har også 5500, dog mer nøyaktig med tanke på at GPS kan kobles til treningsprogrammet.

 

5500 er jo ment for å være mer robust og, blir uansett ikke helt sammenlignbart da den ene er candybar og den andre er klapp.

At den er robust er da bare et pluss, disse mobilene er jo uten tvil i samme kategori. Amobil vurderer også telefoner ut ifra pris, ikke mobilenes formål.

 

Når det gjelder tykkelsen, så opplever ikke jeg W710i som plagsomt tykk, størrelsen har faktisk ikke vært noe problem med denne telefonen. Hvis du sammenligner med en tynn Razr-telefon, er det klar stor forskjell, men jeg synes som sagt ikke W710i var klumpete selv om kanskje de tekniske data kan antyde dette.

25 mm tykk, var det det? Ser på andre klapptelefoner med tykkelse over 2cm, og på samtlige har dere kommentert tykkelsen, spesielt negativt. Synes fortsatt det er merkelig at det ikke tas med her. Dere viser ofte til N80 som verstingen når det kommer til tykkhet, og den er imponerende 1 mm tykkere.

 

Forresten flott at du som testansvarlig tar deg tid til å lese tilbakemelding og svare.

Helt enig. Selv om Amobil var langt langt bedre til dette før når de ikke var så store som nå er det bra de fortsatt til en viss grad svarer oss lesere i tråder som dette.

Lenke til kommentar
FW-nedlasting kommer med tiden ja, programvare for musikkavspilling har selvfølgelig 5500 også (du kan jo også laste ned ditt eget program om du ikke liker det som følger med), samt selvfølgelig stoppeklokke.

 

De blir ikke helt sammenlignbare spør du meg, selv ville jeg valgt 5500 tror jeg, 5500 blir mer for menn, W710i mer for kvinner (pga kaloriteller, fint design osv.)

Kaloriteller har også 5500, dog mer nøyaktig med tanke på at GPS kan kobles til treningsprogrammet.

 

5500 er jo ment for å være mer robust og, blir uansett ikke helt sammenlignbart da den ene er candybar og den andre er klapp.

At den er robust er da bare et pluss, disse mobilene er jo uten tvil i samme kategori. Amobil vurderer også telefoner ut ifra pris, ikke mobilenes formål.

7132780[/snapback]

 

Ok, bare tenkte ut ifra min egen N73 som og har symbian hvor ikke stoppeklokke fulgte med, flott at det følger med på 5500.

 

Designmessig så er jo W710i ifølge de fleste en mye stiligere tlf å se på (4 hukjønn jeg kjenner synes 5500 er stygg, W710i synes de ser stilig ut, men nå har jo aldri robuste mobiler vært kjent for å se vakre ut heller) Ift design er jo W710i myntet på kvinner mer enn oss menn. Om du skal ha like musikkmuligheter må du jo regne med å kjøpe headsett til flere hundre til 5500 for her er W710i ganske overlegen på lyd, og jeg og mange andre synes symbians musikkspiller er mye mer tungvindt å bruke enn SE sin. Har du noen linker til bedre musikk-spillere? (Vil gjerne ha det til min N73 for den som følger med suger for å si det mildt.)

 

Nei, de blir ikke helt i samme segment da 5xxx-serien til nokia er ment for å være robuste, noe W-serien til SE ikke er. Om musikk er viktigst så velger du W710i, om du vil ha en robust mobil med mange av de samme funksjonene er 5500 det beste valget :)

Lenke til kommentar
det jeg har funnet ut av forskjeller mellom W710 og Z710 (kommer nok til å kjøpe sistnevnte) er:

 

-mangel av AD2P i Z710.

-mangel av flash menyer i Z710.

-musikkavspiller i Z710 ser ut til til å være av samme type som i K serien.

-64MB minnekort i boksen til Z710, W710 får 512MB.

 

for å si det slik så er Z710 en billigere lillebror av W710.

7132385[/snapback]

Så du velger Z710 foran W710?? Ser prisforskjellen er på ca 500 (Lefdal nett). Er ikke så ille forskjell med tanke på hva man får med ekstra på W710. Men dette kommer jo an på hva man har behov for da.

7132737[/snapback]

 

trimfunksjonene kommer jeg garantert aldri til å bruke.

 

AD2P og flash menyer er kjipt men ikke noe jeg jeg tror jeg kommer til å savne på en lang stund enda, siden saken uansett kommer med stereo handsfree (etter bildene å dømme samme design som W710 sine).

 

greit nok at musikk-kvaliteten vistnok kommer til å være dårligere pga mangel på ting som megabass, men jeg er ikke noen audiofil ;) så lenge saken har musikk og radio så klarer jeg meg.

 

eneste som er surt er den begrensede minnebrikken, men jeg kommer nok til å bla opp noen lapper for 1-2GB uansett hvilken mobil jeg kjøper meg.

 

alt i alt så er det lite i W710 som jeg "trenger". og designet har jeg ikke helt sansen for. også var det den morsomme fargen på Z710 sin ytterskjerm da. får meg til å tenke gode gamle commodore 64 :dribble:

 

alt i alt så gir de 500 ekstra for W710 meg lite, så hvorfor da bruke dem?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
det jeg har funnet ut av forskjeller mellom W710 og Z710 (kommer nok til å kjøpe sistnevnte) er:

 

-mangel av AD2P i Z710.

-mangel av flash menyer i Z710.

-musikkavspiller i Z710 ser ut til til å være av samme type som i K serien.

-64MB minnekort i boksen til Z710, W710 får 512MB.

 

for å si det slik så er Z710 en billigere lillebror av W710.

7132385[/snapback]

Så du velger Z710 foran W710?? Ser prisforskjellen er på ca 500 (Lefdal nett). Er ikke så ille forskjell med tanke på hva man får med ekstra på W710. Men dette kommer jo an på hva man har behov for da.

7132737[/snapback]

 

trimfunksjonene kommer jeg garantert aldri til å bruke.

Burde hvert skrevet på en annen måte.

 

AD2P og flash menyer er kjipt men ikke noe jeg jeg tror jeg kommer til å savne på en lang stund enda, siden saken uansett kommer med stereo handsfree (etter bildene å dømme samme design som W710 sine).

 

greit nok at musikk-kvaliteten vistnok kommer til å være dårligere pga mangel på ting som megabass, men jeg er ikke noen audiofil ;) så lenge saken har musikk og radio så klarer jeg meg.

 

eneste som er surt er den begrensede minnebrikken, men jeg kommer nok til å bla opp noen lapper for 1-2GB uansett hvilken mobil jeg kjøper meg.

 

alt i alt så er det lite i W710 som jeg "trenger". og designet har jeg ikke helt sansen for. også var det den morsomme fargen på Z710 sin ytterskjerm da. får meg til å tenke gode gamle commodore 64 :dribble:

 

alt i alt så gir de 500 ekstra for W710 meg lite, så hvorfor da bruke dem?

7133047[/snapback]

 

W710 har da ikke støtte for AD2P.

 

Veldig difust skrevet i testen...

 

Med tanke på at dette er en Walkman-telefon er det vel på sin plass at blåtann-funksjonen også støtter bruk av stereo blåtannsett.

 

Bør skrives om da det blir misforstått..

Endret av taz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...