Gå til innhold

Hvordan skaffe seg jobb?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger meg jobb. Dvs, jeg har en jobb, men den er bare 1 time og 30min vær uke, jeg går med VG :blush: Tjener 250 vær gang tho :p

 

Men men. Hvordan skaffer jeg meg jobb? Hva skal jeg gjøre? Hvilke jobber bør jeg se etter?

Har tenkt å ta meg en tur til bedrifter/plaser jeg vil jobbe neste uke, men hva skal jeg si og spørre om? Hva skal jeg ta med meg? Kansje jeg burde ringe?

 

Har nemlig aldrig søkt jobb og jeg er dritt redd for å gjøre det :ermm:

 

Bor i ålesund, en by med masse fiskejobbeplasser, så kansje jeg kan få vasket kaier elns? Bør jeg spørr etter det nå jeg kommer? Er bare 15år, så kansje det blir vansklig å få seg jobb?

 

Takker meget for hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør satse på dagligvarebutikker, selv om de som regel vil ha personer over 18, noe du må være for å selge øl og tobakk i kassen, samt bruke evt maskieri på lager.

 

Avisbud er også et alternativ, men der er det egentlig ikke så mye penger å hente, men absolutt en fin jobb når du er 15 år.

 

Hvis du er aktiv innenfor en relativt liten sport, så kan du høre om noen trenerjobber. En kompis av meg var svømmetrener 2 ganger i uka, fikk vel 200 pr trening (2 timer).

 

Ellers tror jeg du har størst sjangse hos venner/familie. Plenklipping, snømåking, maling av hus etc.

 

Når du søker er det veldig viktig at du møter opp selv i person. Aldri tro at du får noen jobb ved å kun sende en søknad i posten. Når du søker kan det være lurt å vise til karakterutskrifter, gjerne hvis du har lite fravær. Hvis du har jobbet hos noen andre igjennom OD eller "arbeidsuka" (noe jeg hadde på ungdomsskolen) så kan du spørre de du jobba hos om en attest. Hva du skal si er vel noe ala "hei, jeg heter blabla, er 15 år og lurer på om dere har noe ledig arbeid til meg? jeg kan jobbe i helgene evt kveldene etter skoletid" - noe sånn.

 

Lykke til, og husk: Møt opp personlig! :)

Lenke til kommentar

Tenk på hva du kunne tenke deg å drive med, hva som helst. Finn ut hvilke bedrifter som er interresante og gå og snakk med de. Vis at du er genuint interresert og vær ærlig med deg selv. Glem hva alle sier, de som lar livet sitt styre av andres meninger kommer sjelden dit de vil, ha tro på deg selv, i mennesket ligger det uendelig potensiale. Også viktig at du har et mål med det du gjør, da er del lettere å finne motivasjon i det du gjør. Det kan være alt fra å skaffe penger til en fetere pc, til å bli det første mennesket på Mars.

Ha tro på deg selv og lykke til!!

Lenke til kommentar

* Ikke vær redd for å spørre etter jobb hos bedrifter. Det værste som kan skje er at du får et nei.

 

* I og med at du kun er 15 kan det være lurt å møte opp personlig. Mange arbeidsgivere tenker nok at 15-åringer flest er late datanerder som henger utenfor butikken og drikker seg dritings hver helg. Møt opp personlig og vis dem at du kan gjøre en god jobb selv om du er 15. Det var slik jeg fikk min første jobb hos en elektronikkforhandler (jeg var også kun 15). Har jobbet der noen år nå :)

 

* I stedet for å spørre dem som står bak kassen kan du spørre om daglig leder er til stede. Hvis han/hun ikke er der kan du be dem bak kassen om å gi han en CV med en kort presentasjon av deg selv.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg trenger meg jobb. Dvs, jeg har en jobb, men den er bare 1 time og 30min vær uke, jeg går med VG  :blush:  Tjener 250 vær gang tho  :p 

 

Men men. Hvordan skaffer jeg meg jobb? Hva skal jeg gjøre? Hvilke jobber bør jeg se etter?

Har tenkt å ta meg en tur til bedrifter/plaser jeg vil jobbe neste uke, men hva skal jeg si og spørre om? Hva skal jeg ta med meg? Kansje jeg burde ringe?

 

Har nemlig aldrig søkt jobb og jeg er dritt redd for å gjøre det  :ermm: 

 

Bor i ålesund, en by med masse fiskejobbeplasser, så kansje jeg kan få vasket kaier elns? Bør jeg spørr etter det nå jeg kommer? Er bare 15år, så kansje det blir vansklig å få seg jobb?

 

Takker meget for hjelp...

7117275[/snapback]

 

Da jeg var på din alder var det aldri problemer å få jobb på det lokale fiskebruket. Det var bare å gå ned på kaia, spørre etter kaiformann og så hadde jeg jobb på dagen. Det var skikkelig hardt kroppsarbeid men gode penger å tjene. Og så var det jo som regel bare for noen måneder for å legge seg opp litt penger.

 

Nå var dette i Nord-Norge for fryktelig lenge siden. Noe sånt er nærmest umulig å gjøre der oppe nå pga elendige tider i fiskerinæringen. Kanskje det er bedre kår i Ålesund?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Er ikke i så veldig god form, men hvordan tungt arbeid er det? Og hva gjør man egentlig i butikker?

 

Føler det sann at det ikke er vits i få meg jobb, siden jeg må gå og spørre folkene og sann... Er så driiit redd. Og når på dagen bør jeg gjøre det?

7132926[/snapback]

 

Jeg gjør litt av hvert i den butikken jeg jobber. Dette er en butikk som selger tv'er, dvd-spillere, kjøleskap osv. så det blir kanskje litt annerledes enn en jobb på Rimi, men mye er likt også.

 

* Selger produkter og veileder kunder. Forklarer dem litt om forskjellige tekniske begrep og demonstrerer forskjellige produkter for dem.

 

* Rydder og passer på at butikken ser presentabel ut (alle varer skal ha pris, glassbord skal være fri for fingermerker og eskene skal ikke stå på halv 8).

 

* Lagerarbeid. Cruiser rundt med en jekktralle og passer på at ting står på sin plass og at det er orden i galskapen. Hender jeg hjelper kunder ut i bilen med varer hvis det blir hektisk.

 

* Tar meg av servicer og reklamasjoner.

 

* Monterer opp produkter i butikken.

Lenke til kommentar
Er ikke i så veldig god form, men hvordan tungt arbeid er det? Og hva gjør man egentlig i butikker?

 

Føler det sann at det ikke er vits i få meg jobb, siden jeg må gå og spørre folkene og sann... Er så driiit redd. Og når på dagen bør jeg gjøre det?

7132926[/snapback]

 

Jeg gjør litt av hvert i den butikken jeg jobber. Dette er en butikk som selger tv'er, dvd-spillere, kjøleskap osv. så det blir kanskje litt annerledes enn en jobb på Rimi, men mye er likt også.

 

* Selger produkter og veileder kunder. Forklarer dem litt om forskjellige tekniske begrep og demonstrerer forskjellige produkter for dem.

 

* Rydder og passer på at butikken ser presentabel ut (alle varer skal ha pris, glassbord skal være fri for fingermerker og eskene skal ikke stå på halv 8).

 

* Lagerarbeid. Cruiser rundt med en jekktralle og passer på at ting står på sin plass og at det er orden i galskapen. Hender jeg hjelper kunder ut i bilen med varer hvis det blir hektisk.

 

* Tar meg av servicer og reklamasjoner.

 

* Monterer opp produkter i butikken.

7137125[/snapback]

 

og du er hvor gammel?

Lenke til kommentar
Er ikke i så veldig god form, men hvordan tungt arbeid er det? Og hva gjør man egentlig i butikker?

 

Føler det sann at det ikke er vits i få meg jobb, siden jeg må gå og spørre folkene og sann... Er så driiit redd. Og når på dagen bør jeg gjøre det?

7132926[/snapback]

 

Jeg gjør litt av hvert i den butikken jeg jobber. Dette er en butikk som selger tv'er, dvd-spillere, kjøleskap osv. så det blir kanskje litt annerledes enn en jobb på Rimi, men mye er likt også.

 

* Selger produkter og veileder kunder. Forklarer dem litt om forskjellige tekniske begrep og demonstrerer forskjellige produkter for dem.

 

* Rydder og passer på at butikken ser presentabel ut (alle varer skal ha pris, glassbord skal være fri for fingermerker og eskene skal ikke stå på halv 8).

 

* Lagerarbeid. Cruiser rundt med en jekktralle og passer på at ting står på sin plass og at det er orden i galskapen. Hender jeg hjelper kunder ut i bilen med varer hvis det blir hektisk.

 

* Tar meg av servicer og reklamasjoner.

 

* Monterer opp produkter i butikken.

7137125[/snapback]

 

og du er hvor gammel?

7140578[/snapback]

 

 

En måned yngre enn deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...