Gå til innhold

Finner ikke all RAM!


dfortune

Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Har et sapphire hovedkort: PC-A9RD580Adv CrossFire Xpress 3200

Har kjørt det en stund nå med 2gb ram (se link for hvordan type)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314879

 

I går satt jeg inn 2GB til av samme type, men maskina registrerte ikke mere enn 2,5 gb. Jeg skal jo egentlig ha 4GB! :ohmy:

Har testet brikkene hver for seg, alt ok.

 

Kjører på win XP x64 så det skal ikke være noe problem.

 

Har sjekka BIOS og prøvd å lete etter HW/SW memory mapping, men kom ingen vei med dette. Hvilke instillinger må jeg gjøre og hvor hen? Noen som har et bilde og vise til?

 

Bruker BIOS 1-4M ver: 7.2.12 og det virker som det bare støtter 2,5GB, men i manualen står det at HK skal takle 4GB.

 

Må jeg flashe BIOS??

 

Noen andre som har samme problem?

 

Takk

Endret av dfortune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at begge minne settene virker hver for seg? Det KAN jo hende at det er en feil på en av de nye minnemodulene. Ta ut den gamle rammen, sett inn den nye. Funker de nye minnemodulene da, se om de teller opp riktig? Sett deretter inn de gamle og se om du får samme feil da.

 

Likte ikke sidene til hk produsenten din, fant ikke noen manual eller noe om bios oppdateringer. Har du kanskje link til noe slikt?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar
Litt OT: Hva bruker/skal du bruke 4gb ram til? Ikke spydig ment eller noe sånt, men hvordan og til hva får du utnyttet så mye?

7122205[/snapback]

 

gothic 3 bruker fort 1.5GB og kan settes til å bruke mer for bedre 'performance' Sleng så på noen hundre MB til windows og andre ting. Da går man fort over 2GB, og jeg kan tenke meg at noen tenker. "Nå er det ikke nok med 2GB... Pcen takler 4GB... Da kan jeg like gjerne slenge inn det så jeg slipper tilsvarende tull med det første" :)

 

EDIT:

evt kan man lage noen greie ramdisker slik at man kan jobbe med video og slikt uten så mye venting på hdd :)

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Ehem....nå synes jeg vi rodde oss litt bort fra problemet....

 

Ok, om det er viktig for meg å ha 4 GB ram?

nei, men jeg fikk de så billig fordi en kompis bytta ut sine brikker.

Jeg var også nyskjerrig på hvordan maskina ville oppføre seg.

 

Svar nok?

 

Nå har jeg brikkene og vil veldig gjerne ha de til å fungere!

Men, her var det ikke mye hjelp å få...... :no:

Endret av dfortune
Lenke til kommentar
Men, her var det ikke mye hjelp å få...... :no:

7124344[/snapback]

Har du prøvd å slå av swapfilen?

7124677[/snapback]

 

Ikke for å hakke på folk som prøver å gi hjelp, men dfortune sier jo at maskinen ikke teller opp mer en 2,5gb minne i oppstarten. Da er det uinteressant hvor mye samle minne(swap+faktisk minne) windows xp takler?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

det står følgende i BIOS:

 

Base Memory 640K

 

Extended Memory 260096K

 

Total Memory 261120K

 

Dvs at BIOS ikke finner mere en 2,5 GB ram

altså ligger feilen i BIOS.

 

Her er en link til siden hvor det er litt info om HK

 

http://www.sapphiretech.com/nw/products/pr...?gpid=142&grp=7

 

Her er en link til manualen i pdf format

 

http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/142manual.pdf

 

Om noen ser noe som jeg overser så hadde det vært veldig fint om jeg fikk vite det :D

Lenke til kommentar

Du sier at du vet at brikkene fungerer, men er du virkelig helt, HELT sikker på dette? Har du testet en og en brikke, evt et og et sett. Er man litt uheldig/uforsiktig med minnebrikker (da helst grunnet statisk elektrisitet), kan man for drepe eller skade slik fin elektronikk.

 

Ser ikke noe samsvar mellom bios-version du oppgir (BIOS 1-4M ver: 7.2.12) og det som står på sidene til produsenten. I følge sapphiretech.com så er siste biosversion 2K060425A (eller sikker bare 25A). Hvis du bruker 14M og siste er 25A, så har jeg en knapp på at problemet forsvinner om du oppdaterer bios..

 

Ikke bruk linken jeg gav ovenfor for å oppdatere bios. Gå via sidene til produsenten din. Dobbelsjekk at det hovedkortet du har oppgitt i starten av tråden, faktisk er det hovedkoret du har. (Har ikke særlig lyst til å være syndbukk for at du legger inn bios til feil hovedkort, selv om det i disse dager som OFTEST lett kan fikses)

Lenke til kommentar
Extended Memory      260096K

Total Memory            261120K

7125110[/snapback]

Dette er faktisk ikke mer enn 256 MiB.

7125146[/snapback]

 

K står for kilo. kilo er 1000?

tror jeg da..... :hmm:

 

Setta brikkene i brodern sin maskin...de er helt i orden...men tror jeg fant ut av det.

Mine brikker er på 500Mhz

Hk takler bare 4gb ram når brikkene er på 400 Mhz.

 

Så da må jeg justere litt :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...