Gå til innhold

Lys-styrt bryter, LED eller laser.


Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke på et lite prosjekt jeg skal lage. Trenger å bygge en bryter som blir styrt av en balansevekt, uten å være i direkte kontakt med denne. Så det jeg tenkte var at jeg kunne sette opp en lysfølsom motstand på ene siden av vektarmen, og en lyskilde av et eller anna slag på andre siden. Men det store spørsmålet er da hvor mye lys må til for at en slags fotomotstand skal kunne reagere? Grunnet nøyaktighet så vil ikke lysstrålen kunne være mere enn maks 1mm bred.

Håper dere skjønner hva jeg mener, og at noen kan fortelle meg hva slags fotomotstand jeg trenger++

 

Takker for alle svar som måtte komme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysmengden som trengs for å minke motstanden i en LDR varierer vel med hvilken LDR du har. Men for å gi deg et eksempel;

 

Da jeg gikk GK elektro lagde alle i klassen hver sin "kakeboks alarm", som i praksis var en lysfølsom alarm. LDR-en vi benyttet der hadde fortsatt så lav resistans at alarmen kunne gå når vi la en finger oppå den siden som skal ta i mot lys.

 

Jeg tror nok det er bedre hvis du bruker en fototransistor eller en fotodiode (tror det var fotodiode det het, det er iallefall en diode som leder når den tilført lys), da disse ikke har noen nevneverdig motstand. Dermed egner de seg litt bedre til bruk som bryter, siden de er mere eller mindre av-på, i motsettning til en LDR som kan variere spenningen, og dermed fungere som en dimmer istedet for en bryter.

 

Det kan jo også nevnes at LDR og slikt ikke tåler spesielt høye effekter. Derfor burde du bruke f.eks. en fototransistor som får en effekttransistor til å lede.

Lenke til kommentar

Er nok noe slikt jeg trenger ja, men det beste hadde vel kanskje vært en som reagerer på laserdiode eller lign. så er jeg sikker på at det ikke blir feilsignaler fra lamper og anna vanlig lys? Har tenkt å koble dette opp mot noen AND brikker, pga at ting skal skje i rett rekkefølge, og når en del andre parametre er tilstede.

Lenke til kommentar

Dette er den optiske bryteren du bør bruke: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011610.htm Den har egen driverkrets for lyskilden (LED) og reagerer kun på den tilkoblede lysdiodens lys, da strømmen til lysdioden er modulert. Videre kjøper du en lysdiode med rett bølgelengde avhengig av sort eller klar utførelse av den optiske bryteren.

 

F.eks Art.nr.: 75-012-81 hos Elfa som er en 3mm rød lysdiode med grei lysstyrke (550mcd) og ±8° strålingsvinkel. (Krever en klar utgave av den optiske bryteren, art.nr.: 75-222-61)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...