Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på bare en pc?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg ny PC, og bredbånd ble installert for ikke så lenge siden. Derfor skulle søstra mi får den gmale PCen etter meg, og få nett på rommet hun også. Når jeg skulle sette sammen ny PC og konfigurere den, hadde jeg begge PCene på rommet, med en kabel fra uttaket i veggen til bredbåndsmodem, og derifra en kabel for hver PC. Da funket nettet fint på begge to, og fildeling og slikt gikk smertefritt.

 

Men når jeg flyttet den gamle PCen opp på søstra mi sitt rom, oppstod det et lite problem: Jeg finner hennes PC, og hun finner min på nettverket. Men hun kommer seg ikke på nett!

Har prøvd å sett på det meste av innstillinger, og når jeg feilsøker (via WLM) får jeg beskjed om at Gatewayen er stengt, eller noe i den dur, husker ikke helt.

 

Kan noen hjelpe meg, vær så snill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, mente faktisk bredbåndsmodem ja, er visst det det heter. Og nei, ingenting trådløst her i gården, hatt nok problemer med det før. :roll:

 

Oppsettet er vist i vedlegg. Problemet er at PC1 - min PC - finner den andre på LAN, og kommer seg på nett uten problemer. PC2 finner min på LAN, men av en eller annen grunn kommer den seg ikke på nett.

 

Har snakket med læreren min nå, og han foreslo at det kunne være noen innstillinger på modemet som er feil, eller det kunne være en eller flere porter som er ødelagt.post-108625-1161169573_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Enkle ting for å eliminere hardware feil:

- Bytt om pluggene i rutermodemet.

- Prøv med en annen kabel.

 

Men hvis dere kan dele filer mellom de to PC'ene tyder jo alt på at det ikke er fullstendig kommunikasjonssvikt heller ...

 

Har du sammenlignet nettverksparametrene på de to maskinene og sett om det er noen avvik der? Jeg tenker på:

- IP-adresse

- Subnet mask

- Gateway-adresse

- Adressetype: (Assigned by DHCP. for eks.)

 

Kan søster-PC'en ha fått en adresse som av en eller annen grunn er sperret i rutermodemet?

Når begge PC'ene er på, kan du se det i en logg e.l. i rutermodemet?

Kan du gå inn på rutermodemets konfig.websider fra begge PC'ene?

osv.

Lenke til kommentar

Kjører du fast ip (f.eks. 10.0.0.xxx) eller blir det tildelt hver gang?

 

HVis det siste er tilfelle. kan du prøve å deaktivere og aktivere i Local Area Connection slik at den får tildelt riktig ip.

 

Huff det var dårlig forklart men jeg håper du forstår :)

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare :)

 

Har du sammenlignet nettverksparametrene på de to maskinene og sett om det er noen avvik der? Jeg tenker på:

- IP-adresse

- Subnet mask

- Gateway-adresse

- Adressetype: (Assigned by DHCP. for eks.)

 

Kan søster-PC'en ha fått en adresse som av en eller annen grunn er sperret i rutermodemet?

Når begge PC'ene er på, kan du se det i en logg e.l. i rutermodemet?

Kan du gå inn på rutermodemets konfig.websider fra begge PC'ene?

osv.

 

Ska se på dette nå, og samtidig sjekke tilkoblingen, altså kablene. Poster senere hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...