Gå til innhold

Hvordan virker angreretten?


xerxess

Anbefalte innlegg

Vel.. Jeg har bare returnert et produkt som kom ødelagt. For meg er det likegyldig om de repareren den eller spiller tennis med den så lenge de erstatter den.. Syns det er urimelig at hvis du får et produkt som er ødelagt fra starten av, at du må vente flere måneder på å kunne bruke det. Skulle tro at pc produsenten erstatter den da, men hvem vet..

7181333[/snapback]

 

Vel da måtte du tatt det under angreretten når du sendte den inn i stedet som reklamasjonssak som det nå har blitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angreretten gir deg rett til å angre på at du kjøpte ett fullt fungerende produkt innen en viss tid etter kjøpet. I ditt tilfelle er det reklamasjonsretten som innvirker, som gir deg rett/krav på å få feil og mangler ved varen utbedret på selgers regning (så lenge reklamasjonsfristen gjelder, den har ved rettspraksis blitt fastsatt til fem år for bærbare pc'er). I noen tilfeller KAN reklamasjonsretten gi deg mulighet til å heve kjøpet, men ettersom dette er en tråd som omhandler angreretten, anbefaler jeg deg å starte en ny tråd for å få belyst dette temaet nærmere...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte

 

Avhenger av hvordan du tolker denne setningen fra angrerettsloven. Med mindre du kan vise til en dom der en domstol har fastslått at det er det du sier som gjelder, er varen ifølge det jeg har lært å regne som mottatt når postverket varsler at den kan hentes (Ingen lover kan taes bokstavelig før man ved rettspraksis kan vise hvordan de skal tolkes).

Lenke til kommentar

Det er flere tolkningsmomenter å legge vekt på enn rettskraftig avgjørelse fra en domstol.

 

Men siden jeg ikke gidder å kverulere om tolking av enkelt ord, siterer jeg heller fra lovens forarbeid:

 

Med vilkåret om at varen skal være mottatt menes her at forbrukeren har fått tingen fysisk i hende. Dette betyr at varer som sendes i posten ikke anses som mottatt idet forbrukeren mottar henteseddel i postkassen, men først når varen faktisk er hentet av forbrukeren. Dersom selgeren ikke oppfyller vilkårene, løper fristen uansett ut etter 3 måneder, eller etter ett år dersom det er opplysninger om angreretten som ikke er gitt.
Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Acer fra Elprice.no, fant ut at 15' var for stor for meg, ville ha en med 14' skjerm isteden. Så jeg fylte ut angreskjemaet (som fulgte med), sendte alt jeg fikk fra Elprice, måtte betale frakten selv. Alt gikk fint, fikk tilbake pengene etter to-tre uker. Nå sitter jeg her med en Zepto Znote 6124W som jeg er knall fornøyd med ;)

 

EDIT:

 

Fikk tilbake pengene, d.v.s det bærbaren kostet. Pengene jeg brukte for å sende tilbake fikk jeg ikke igjen.

Endret av namhp
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Acer fra Elprice.no, fant ut at 15' var for stor for meg, ville ha en med 14' skjerm isteden. Så jeg fylte ut angreskjemaet (som fulgte med), sendte alt jeg fikk fra Elprice, måtte betale frakten selv. Alt gikk fint, fikk tilbake pengene etter to-tre uker. Nå sitter jeg her med en Zepto Znote 6124W som jeg er knall fornøyd med ;)

 

EDIT:

 

Fikk tilbake pengene, d.v.s det bærbaren kostet. Pengene jeg brukte for å sende tilbake fikk jeg ikke igjen.

7747066[/snapback]

 

Da har du fått det du har krav på. Du har krav å få tilbake hele kjøpesummen, inkl frakt og andre gebyrer. Frakt for retur må inn må dekkes av kjøper. I tillegg kan som nevnt tidligere selger kreve kompensasjon i visse tilfeller, som f.eks. dersom pc'n er spesialbygd etter dine ""spesifikasjoner".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...