Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dette er Hvorfor vi ikke kjøper lettsykkel!

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv lett, men misunner ofte folk med moped. De har råd til bil!

Nå betalte jeg ikke sykkel selv (var flink og hold meg unna røyk :p), men bare lappen kom opp i 16-17000 siden jeg strøk en gang :cry:

Kameratene mine som kjøpte seg billige MT'er til 4-5000 kjøper seg nå flotte biler, mens jeg kjører rundt i ei gammal kjærre :dontgetit:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det er frekt når folk sier : herregud så kjøp deg lettsykkel da ! mener jeg vertfall  :)

7122826[/snapback]

På en moped i 100++ har man ikke kjørekomfort.

7122852[/snapback]

Har du prøvd KTM, Husky osv ? 110-130km/t med de er LITE komfortabelt, er jo nesten mer komfortabelt og kjøre moppe da jo..

7124624[/snapback]

På hvilket grunnlag kan du si det? :)

Jeg har husky, den er ikke ubehagelig, bortsett fra at det er høyt turtall.

Dessuten, fart er bare halvparten så morsomt som akselerasjon.

Skrevet (endret)

Jeg synes uansett MC er mye kulere enn bil, og vil heller ha go-sykkel en bil med bass :p

For noen er moped/lett et alternativ til bil når man ikke kan ha bil enda

For andre er det inngangen til sykkelverdenen.

Endret av Snobjorn
Skrevet
Jeg må få si en liten ting her. JEG liker ikke formen og sittestilingen på en scooter, synst dog at noen scootere er bene som Derbi GP1. Men Scooter er ikke homsete i det heletatt ! en ting skal vere sikkert og det er at jeg hadde kjøpt scooter vist jeg ikke skulle trimme Mopeden, grøsser på tanken å gire 6 gir for å komme opp i 45  :dontgetit:  så scooter er for de som ikke er glade i å skru og bare skal komme seg fra A til Å enkelt å greit uten giring og skruing  :)

mvh Jan-Ove

7179736[/snapback]

Du liker ikke sittestillingen på scootere? Du er kanskje stor nok til å skjønne at du oppfører deg akkurat som de du anklager her nå?

Kan godt hende noen scooter-førere ikke liker å bli kalt homser, nesten akkurat som du ikke liker å bli kalt fattig (siden du nevner at alle med 125cc sykkel er rike sosser og at du ikke har råd)?. Tenk litt før du poster neste gang, vær så snill.

Håper du er klar over at du også bryter loven med mopeden din, er faktisk en grunn til at mopeder skal gå i 45; dere har ikke en dritt opplæring. Dere kan svare i blinde på teoriprøven og kjøre i feil kjørebane på oppkjøringen uten å stryke på noe.

Både folk og trafikkskoler er forskjellige. Hvis du tar 125cc-opplæring, vil du få mer enn to turer i trafikken for å si det sånn. Du får en teoriprøve som er den samme man tar med tung mc, kriteriene du må oppnå på oppkjøringen med. Selv hadde jeg problemer med teorien, men klarte oppkjøringen ganske lett. Man kjører ikke som et skolekorps i tog etter en sensor forresten.

Skrevet (endret)
Jeg må få si en liten ting her. JEG liker ikke formen og sittestilingen på en scooter, synst dog at noen scootere er bene som Derbi GP1. Men Scooter er ikke homsete i det heletatt ! en ting skal vere sikkert og det er at jeg hadde kjøpt scooter vist jeg ikke skulle trimme Mopeden, grøsser på tanken å gire 6 gir for å komme opp i 45  :dontgetit:  så scooter er for de som ikke er glade i å skru og bare skal komme seg fra A til Å enkelt å greit uten giring og skruing  :)

mvh Jan-Ove

7179736[/snapback]

Du liker ikke sittestillingen på scootere? Du er kanskje stor nok til å skjønne at du oppfører deg akkurat som de du anklager her nå?

Kan godt hende noen scooter-førere ikke liker å bli kalt homser, nesten akkurat som du ikke liker å bli kalt fattig (siden du nevner at alle med 125cc sykkel er rike sosser og at du ikke har råd)?. Tenk litt før du poster neste gang, vær så snill.

Håper du er klar over at du også bryter loven med mopeden din, er faktisk en grunn til at mopeder skal gå i 45; dere har ikke en dritt opplæring. Dere kan svare i blinde på teoriprøven og kjøre i feil kjørebane på oppkjøringen uten å stryke på noe.

Både folk og trafikkskoler er forskjellige. Hvis du tar 125cc-opplæring, vil du få mer enn to turer i trafikken for å si det sånn. Du får en teoriprøve som er den samme man tar med tung mc, kriteriene du må oppnå på oppkjøringen med. Selv hadde jeg problemer med teorien, men klarte oppkjøringen ganske lett. Man kjører ikke som et skolekorps i tog etter en sensor forresten.

7198149[/snapback]

som du ser så vart JEG skrevet med store bokstaver som betyr det at :JEG: ikke liker sittestillingen, og jeg sa heller ikke at alle 125cc folk er rike sosser heller men det er nemelig helst de som er rike sosser som oppfører seg på den måten og kaste skit på folk med moped. og dette du sier om opplæringen er så som så der jeg tar den er det ganske strengt og vi har 2 timer teori hver uke fra sommerferien sluttet og fram til jul og vi har da 8 timer plass kjøring og vi har langkjøring og vi kjører ikke etter kjørelæreren btw han kjører faktisk bakerst og vi bytter på å vere fremst

Utal deg om noe du vet en annen gang og ikke noe du har funnet på i farten. Ok? ;)

Edit: Vi stryker vist vi bryter 1 liten regel faktisk så kan neppe kjøre i feil kjørebane nei

Endret av Evil-Duck
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+19283741
Skrevet
det er frekt når folk sier : herregud så kjøp deg lettsykkel da ! mener jeg vertfall  :)

7122826[/snapback]

Om de sagt de ikke har råd, så er det lite vits i å si det. Det er jeg enig i.

Men når folk spør om moped som skal minst skal gå i 130 km/t, bra med trimmuligheter osv. er det ikke rart folk nevner lett-sykkel.

På en moped i 100++ har man ikke kjørekomfort.

7122852[/snapback]

Jo har vel ganske god kjørekomfort på en Derbi GPR50 vil jeg tro siden denne er helt lik 125 bare at 125 har 2 mm tykkere ramme :p men på andre mopeder har du vel rett.

de fleste som trimmer at den går så fort er vanligvis de som trimmer Pidde til hobby.

7122897[/snapback]

Husker ikke om det var en Derbi GPR eller bare GP, hvis det er noe som heter bare GP, men denne var det iallefall elendig kjørekomfort så da syns jeg synd på de som har 125 utgaven av denne, med komfort som 50cc :p

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)
Jeg har selv lett, men misunner ofte folk med moped. De har råd til bil!

Nå betalte jeg ikke sykkel selv (var flink og hold meg unna røyk :p), men bare lappen kom opp i 16-17000 siden jeg strøk en gang :cry:

Kameratene mine som kjøpte seg billige MT'er til 4-5000 kjøper seg nå flotte biler, mens jeg kjører rundt i ei gammal kjærre :dontgetit:

7182616[/snapback]

Handler om prioritering av andre ting også ;) Jeg f.eks hadde en lett-mc, men har også en ganske bra bil nå.. For alt du vet kan jo de vennene dine med flotte biler ha et flott lån på den også :roll:

De som påstar at moped har kjørekomfort har ikke prøvd større sykkler..

Endret av Slettet+19283741
Skrevet

milleniam

når det kommer til kjøre komforten på en GPR er den bedre en mange andre lettsykler eneste er at sete kan virke litt hardt. Å for å si det san tviler jeg på at du har prøvd så mange andre sykler når du kommer med tåpelige påstander som det at 50cc ikke har kjøre komfort. Mange 50cc som har bedre kjørekomfort en lettsykkler ;)

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)
milleniam

når det kommer til kjøre komforten på en GPR er den bedre en mange andre lettsykler eneste er at sete kan virke litt hardt. Å for å si det san tviler jeg på at du har prøvd så mange andre sykler når du kommer med tåpelige påstander som det at 50cc ikke har kjøre komfort. Mange 50cc som har bedre kjørekomfort en lettsykkler  ;)

7253713[/snapback]

Vel, som jeg kan huske:

Aprilia RS 50

Suzuki RMX

Derbi Zenda

Honda MT5

Derbi GP eller GPR (husker ikke)

Også en til som jeg ikke husker hva heter i farta, men den har samme motor som Furia, bare at det er en racing mod.

Lett sykkler:

Suzuki DR

Honda Varadero

Honda NSR

Tung sykkel:

Yamaha Thundercat 600

Honda CBR 600

Syns jeg har prøvd en god del ;) og jeg kan med hånda på hjertet si at moped er noe helt annet enn lett mc og kjørekomforten kan ikke sammenlignes.

Lett mc er det litt bedre kjørekomfort. Derbien kan ikke sammenlignes i det hele tatt på komfort vs. en honda nsr 125 syns nå jeg..

Gjest Slettet+19283741
Skrevet
Jeg må få si en liten ting her. JEG liker ikke formen og sittestilingen på en scooter, synst dog at noen scootere er bene som Derbi GP1. Men Scooter er ikke homsete i det heletatt ! en ting skal vere sikkert og det er at jeg hadde kjøpt scooter vist jeg ikke skulle trimme Mopeden, grøsser på tanken å gire 6 gir for å komme opp i 45  :dontgetit:   så scooter er for de som ikke er glade i å skru og bare skal komme seg fra A til Å enkelt å greit uten giring og skruing  :)

mvh Jan-Ove

7179736[/snapback]

7198149[/snapback]

som du ser så vart JEG skrevet med store bokstaver som betyr det at :JEG: ikke liker sittestillingen, og jeg sa heller ikke at alle 125cc folk er rike sosser heller men det er nemelig helst de som er rike sosser som oppfører seg på den måten og kaste skit på folk med moped. og dette du sier om opplæringen er så som så der jeg tar den er det ganske strengt og vi har 2 timer teori hver uke fra sommerferien sluttet og fram til jul og vi har da 8 timer plass kjøring og vi har langkjøring og vi kjører ikke etter kjørelæreren btw han kjører faktisk bakerst og vi bytter på å vere fremst

Utal deg om noe du vet en annen gang og ikke noe du har funnet på i farten. Ok? ;)

Edit: Vi stryker vist vi bryter 1 liten regel faktisk så kan neppe kjøre i feil kjørebane nei

7198650[/snapback]

Grunnen til at de kan kjøre i 45 er fordi Norge er Verdens største drittland å bo i når det gjelder fartsregler og regler angående biler, avgifter etc.

Moped opplæringen er lettere enn mc (det samme gjelder teorien), det er ikke noe å legge skjul på. Teorien er også lettere. Mulig det har blitt litt strengere på moped i det siste også, men det var langt ifra det for et par år siden. Når det koster over 10 000 for mc lappen og bare det halve for moped sier det seg selv hvem som får mest opplæring.

Scooter er ikke homsete, det er utrolig kjekt ;) Spes i byer.

Gjest Slettet+19283741
Skrevet
Jeg regner med at det kansje er gamle GPRen du har kjørt for den nye GPRen har vertfall kjøre komfort til tusen

22930_0_1_2_gpr%2050%20racing_Image%20credits%20-%20Derbi.jpg

7253912[/snapback]

Det var nok den gammle jeg har prøvd ja :blush:

Komforten blir vel sikkert bare bedre og bedre på moppeder også, men jeg tviler på at den kan måle seg med 125 uansett. Komfort er ikke bare at man skal sitte bra, det er også at man skal slippe å gi full pinne i 3 giret hvis det kommer en motbakke. Kanskje en liten overdrivelse, men du skjønner poenget mitt? 4 hk vs 15. En annen ting er jo dekk dimmen på moppeder. Den er jo mindre enn på lett, noe som igjen går utover komforten. Bremser etc. En lett mc er bygd for høyere hastigheter enn en moped på 4hk. Sier seg selv at de også har bedre komfort pga produsenten har i bakhodet at det trengs bedre utstyr på den.

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)

Det var denne jeg hadde prøvd. Den var absolutt ikke noe god å kjøre :no:

Den nyere mod trengs ja, den så mye bedre ut :)

For all del, jeg mener ikke at moped er noe som det ikke finnes kjørekomfort på, bare at man får mye mere på en 125 ;)

Det blir jo det samme fra 125 til 600. Det er jo en forskjell som det ikke går ann å sammenligne med..

Skrevet

Kommentar til den røde GPR'en der. Prøvde den selv i går, er ganske god å kjøre i forhold til risting osv, men jeg gled ned mot tanken og knuste ballene der når jeg bremset. Setet virket veldig glatt og "fake" :hm: .

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)
Kommentar til den røde GPR'en der. Prøvde den selv i går, er ganske god å kjøre i forhold til risting osv, men jeg gled ned mot tanken og knuste ballene der når jeg bremset. Setet virket veldig glatt og "fake" :hm: .

7254107[/snapback]

Jeg syns iallefall ikke det :whistle: Uansett så tror jeg du også syns det er bedre komfort på en nsr 125 ;)

Btw, synd for ballene dine :p Syns den føltes stiv og ekkel på en måte. Var ikke så lettkjørt som nsr'en. Selv om det er en 2 takter kjente jeg ikke at den dro bedre på 10 000 rpm i forhold til 5000 rpm. Noe jeg gjorde på min Aprilia RS 50 til og med.

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)
milleniam; Hvilken Derbi Har du prøvd?

Og der du fikk ballene din most marti, var det i dummytanken?

7254151[/snapback]

Det finnes vel to versjoner av den tror jeg..? En med "cross" dekk og en med racing dekk. Var den med "cross" dekk jeg har prøvd *lete etter bilde*

Fant bilde, samme som den, bare at den var rød. Var full trim på den, gikk noe synsykt til å være moped :)

Skrevet

7254107[/snapback]

Jeg syns iallefall ikke det :whistle: Uansett så tror jeg du også syns det er bedre komfort på en nsr 125 ;)

Btw, synd for ballene dine :p Syns den føltes stiv og ekkel på en måte. Var ikke så lettkjørt som nsr'en. Selv om det er en 2 takter kjente jeg ikke at den dro bedre på 10 000 rpm i forhold til 5000 rpm. Noe jeg gjorde på min Aprilia RS 50 til og med.

7254127[/snapback]

Vel, den GPR'en jeg prøvde fikk jeg ikke lov til å dra på med, var visst ny sylinder og forgasser på den, så fikk ikke testet det :p. Har en NSR selv, som jeg selv synes er veldig behagelig å kjøre. Det virker som om GPR'en hadde mye å gå på, jeg får spørre om jeg kan prøve den igjen en annen gang, blir vel litt annerledes hvis man kan dra på litt :). Får tvinge han til å fikse effektanlegg osv, så komme med litt feedback her :p.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...