Gå til innhold

Gothic 3 vs Oblivion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til nå heller jeg mot Gothic 3. Er stor Morrowind fan og er vel det spillet jeg har brukt mest tid på av det jeg har spilt. For meg ble Oblivion en stor skuffelse. De første 100 timene hadde jeg det kjempegøy og gjorde alle quest jeg kunne finne som ikke hadde noen sammenheng med mainquest. Når jeg til slutt ikke fant noe mer å gjøre prøvde jeg meg på mainquest, men gav meg etter første Oblivion-gate. Var jo rett og slett grisekjedelig! Syns og leveling systemet i Oblivion fungerer meget dårlig. I Morrowind besøkte jeg alle steder i håp om å finne heftige items som kunne gjøre helten min mektig. I Oblivion fins ikke dette. Jeg gidder rett og slett ikke utforske fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å få noen "Wohoo, dødsbra item!" følelse.

Har til nå sikkert ikke spillt G3 mer enn 10 timer og har ikke opplevd noen bugs ennå bortsett fra at jeg må avslutte spillet med ctr + alt + del. Questene fenger og man for veldig lyst til å hjelpe personene man får quest av og man føler virkelig at man er en del av verdenen. Får bare Piranha fiksa alle bugsa og stunlocken så stemmer jeg på dette spillet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avinstalerte G3 etter 30 minutters spill. Nåke teitare dialoga å ELENDIG voiceacting skal du leita lenge etter. Trudde da var ein spøk når eg hørte folk snakka! Å at INGEN beta testera har fått med seg at i starten seie to npc'a tre setninga om å om igjen om å om igjen e rett å slett fantastisk. Seie litt om kvallitetssikringen her. Illusjonen om at ein er i ein annen "verden" forsvant allerede etter 3 minutt.

Kampsystemet var og ein vits, og menysystemet suge faktisk meir enn oblivion sitt! Da var heller ikkje nåke X som viser kor personen din ser(bug?), slik at å plukka opp ting blir rein "virre gjetting"... Å kontrolera typen i first person va nett som å navigera ein sekk poteter.

Spillbarhet er et fint ord som utviklerane burde sjekka opp i.

Grafikken trekke mangen frem som ett pluss her... Synst oblivion sin var bedre.

Oblivion blei kjedelig å spilla etter 100 tima, G3 etter 10 minutt.

:thumbdown:

Skrevet

Stemmeskodespelet slo meg som svært dårleg med ein gong...men av ein eller annan grunn har eg ingen problem med det lenger. Har vel blitt vant med dei nye stemmene.

Novel, 30 minutt var ikkje mykje tid å dømme det nord og ned på, men det får vere ditt tap. Du får vel levere det attende til butikken då. :)

Kay

Skrevet
Grafikken trekke mangen frem som ett pluss her... Synst oblivion sin var bedre.

7139360[/snapback]

Buhuu. Synd på deg, som ikke får verdens beste grafikk med hvert spill som kommer. Oblivion har vel egentlig omtrent best grafikk av alle spill man finner ute på markedet i dag. Skulle det da være en selvfølge at et tysk utviklerselskap på 20 utviklere, med omtrent 1% av det samme budsjettet som Bethesda, skulle klare det samme? Prøv å få litt mer insikt før du sier slike ting. Ja, Oblivion-grafikken er mye bedre, men så sier det ingen ting, fordi det er ingen spill som har så bra grafikk som Oblivion.

Skuespillet kan jeg ikke skjønne at folk kalger over. Jeg synes det absolutt er tilfredsstillende, jeg. Synes det var mye tammere i Oblivion. I tillegg så var det i det minste ikke to personer som har stemmene til alle karakterene i Gothic 3 da, slik det er i Oblivion.

Skrevet
Buhuu. Synd på deg, som ikke får verdens beste grafikk med hvert spill som kommer. Oblivion har vel egentlig omtrent best grafikk av alle spill man finner ute på markedet i dag. Skulle det da være en selvfølge at et tysk utviklerselskap på 20 utviklere, med omtrent 1% av det samme budsjettet som Bethesda, skulle klare det samme? Prøv å få litt mer insikt før du sier slike ting. Ja, Oblivion-grafikken er mye bedre, men så sier det ingen ting, fordi det er ingen spill som har så bra grafikk som Oblivion.

Eh...Eg for min del drite vel i om da e 1000 eller 2 persona som står bak da grafiska når eg spille et spill? Eg påpeikte at eindel synst G3 har bedre grafikk en Oblivion, nåke er uenig i. Da e jo forsåvidt du og, så eg ser ikkje heilt problemet ditt? :hmm:

At ein person som var 3 år når eg spillte mine første spill ber meg om mer innsikt synst er forøvrig bare er søtt. :roll:

Skrevet

For mange er oblivion er veldig kjedelig spill i starten pga loading tiden og den sykelige grafikken som spiser pcen din.

Setter du deg inn i oblivion litt, merker du at spillet er enormt mye større en de fleste forventer. Veldig mange blir lei spillet så fort dem ikke vet hva dem skal gjøre.

Nå har ikke jeg prøvd gothic 3 enda, men har det mest sannsynlig iløpet av kvelden hvis jeg orker å stikke innom butikken.

Btw, jeg har 1gb minne, geforce 7800gt og 2.0ghz, får jeg kjørt gothic 3 sånn nogenlunde greit da ?

Skrevet (endret)
Eh...Eg for min del drite vel i om da e 1000 eller 2 persona som står bak da grafiska når eg spille et spill?

Det er fortsatt ganske så snålt at du nærmest forlanger at et spill som kommer noen få måneder etter Oblivion, og kan sammenlignes med det, skal ha bedre grafikk.

Grafikk skal forsåvidt ikke ha noe spesielt å si i rollespill. Det er bare Oblivion som har innført dette tullet. Bethesda bruker grafikk som "unnskyldning" for å få folk til å kjøpe spillet. Når du studerer innholdet i spillet ellers, er det umenneskelig overfladisk, ensformig og "1D".

Eg påpeikte at eindel synst G3 har bedre grafikk en Oblivion, nåke er uenig i. Da e jo forsåvidt du og, så eg ser ikkje heilt problemet ditt?  :hmm:

Hvem her har sagt at grafikken er bedre i G3 enn Oblivion? Det har ikke noe med det subjektive å gjøre engang. Oblivion har mye bedre grafikk, pr. pixel.

Likevel synes nå jeg at Gothic har en mye mer atmosfærisk grafikk. Alt føles uendelig mye mer levende ut enn i Oblivion, hvor alt er generisk. Det føles ut som at alle objektene i Oblivion kom ut på samleband, som en maskin hadde laget utifra èn blåkopi. Hele verdenen ser prikk lik ut fra den ene siden til den andre siden. At de har puttet snø på trærne i nord hjelper lite for variasjonen. Likevel, som du sier, så er grafikken, pr. pixel, mye bedre i Oblivion.

At ein person som var 3 år når eg spillte mine første spill ber meg om mer innsikt synst er forøvrig bare er søtt.  :roll:

7140268[/snapback]

Ja, for alder har definitivt alt å si. Du har uansett ganske lite innsikt, utifra det du skriver.

At du ikke gir et spill en større sjanse enn 10 minutters gameplay... det beviser bare hvor lite du har spilt tidligere Gothic-spill... eller forsåvidt noen ordentlige rollespill. De fleste rollespill blir ikke skikkelig spennende før du begynner å komme ut i større oppdrag, hvor det kreves mer styrke, HP, Mana, etc. Starten er til for å lade opp, siden man er liten og svak da.

EDIT:

For mange er oblivion er veldig kjedelig spill i starten pga loading tiden og den sykelige grafikken som spiser pcen din.

Setter du deg inn i oblivion litt, merker du at spillet er enormt mye større en de fleste forventer. Veldig mange blir lei spillet så fort dem ikke vet hva dem skal gjøre.

Jeg vil påstå det stikk motsatte. Alle sammen elsker Oblivion i starten, mye på grunn av den vakre grafikken (at grafikken "spiser PC'en" har ingen ting å si - folk vil oppleve vakker grafikk uansett). Men, etter hvert som de gir spillet mer tid, og etter hvert som de kommer over den vakre grafikken, begynner de å oppdage alle hullene spillet har, og hvor overfladisk det faktisk er. Du kan av og til gjøre små valg, men disse har over hodet ingen konsekvenser, så valgene blir bare meningsløse. Resultatet av "valgene" dine er alltid de samme. Oppdragene blir også etter hvert utrolig ensformige. Disse Oblivion-portene ga jeg en sjanse. Jeg tok ut en god del av dem, helt til jeg begynte å tenke "Hvorfor i helvete gjør jeg egentlig dette? Jeg oppnår ikke en dritt!". Jeg spurte meg selv det samme spørsmålet igjen da jeg oppdaget at lvl-systemet er slik at alle fiendene går opp i lvl med deg, og at du dermed ikke oppnår en dritt ved å gå opp i level. Du blir aldri mektigere. Fiendene er alltid like vanskelige. Dermed blir det også meningsløst å gå opp i level. Landskapene i Oblivion er også utrolig matte og ensformige. Uansett hvor du går, ser du de samme slettene, de samme trærne, og de samme steinene. Du møter på de samme fiendene uansett hvor du går også. I Oblivion er ingen ting stedsbestemt. Du finner alt uansett hvor du går. Du trenger ikke å "gå dit for å finne det". Da blir det altså meningsløst å gå noe sted også, da.

Så, det blir meningsløst å lukke portene, gjøre oppdrag, gå opp i level, drepe fiender, og dra noe sted. Alt er det samme uansett hvor du er. Til slutt gikk det opp for meg at spillet bare ble meningsløst å spille. Dessuten fikk jeg et CTD-problem også, så jeg hadde egentlig ingen mulighet til å gå gjennom spillet, uansett om jeg hadde hatt lyst.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

Nå har ikke jeg prøvd gothic 3 enda, men har det mest sannsynlig iløpet av kvelden hvis jeg orker å stikke innom butikken.

Btw, jeg har 1gb minne, geforce 7800gt og 2.0ghz, får jeg kjørt gothic 3 sånn nogenlunde greit da ?

7140296[/snapback]

du kommer til å slite endel, har samme oppsett, må ha alt på low, og det lagger en del enda, men lar seg spille

Skrevet

Ja, Gothic 3 krever usaklig mye. Sjekk ut mine specs i profilen min. Jeg har en mye kraftigere PC enn deg, jhj, men jeg kan ikke spille spillet på max. Må nøye meg med 1152-oppløsning og "high" på noen instillinger, mens "medium" på andre.

Skrevet

No synest eg eigentleg ikkje Oblivion har so mykje betre grafikk, eg...han er glattare, men grafikken i Gothic 3 er meir handlaga og spennande.

Kay

Skrevet
Det er fortsatt ganske så snålt at du nærmest forlanger at et spill som kommer noen få måneder etter Oblivion, og kan sammenlignes med det, skal ha bedre grafikk.

Eh, me er i Gothic 3 vs Oblivion tråden her Mr Einstein. Eg sammenligne vel SELVFØLGELIG grafikken då??!

Likevel synes nå jeg at Gothic har en mye mer atmosfærisk grafikk. Alt føles uendelig mye mer levende ut enn i Oblivion, hvor alt er generisk. Det føles ut som at alle objektene i Oblivion kom ut på samleband, som en maskin hadde laget utifra èn blåkopi. Hele verdenen ser prikk lik ut fra den ene siden til den andre siden. At de har puttet snø på trærne i nord hjelper lite for variasjonen. Likevel, som du sier, så er grafikken, pr. pixel, mye bedre i Oblivion.

Flott! Da synst du. Eg e totalt uenig. Ferdig med den. "Grafikk pr pixel" er forresten ett nytt utrykk for meg...

At du ikke gir et spill en større sjanse enn 10 minutters gameplay... det beviser bare hvor lite du har spilt tidligere Gothic-spill... eller forsåvidt noen ordentlige rollespill. De fleste rollespill blir ikke skikkelig spennende før du begynner å komme ut i større oppdrag, hvor det kreves mer styrke, HP, Mana, etc. Starten er til for å lade opp, siden man er liten og svak da.

Om du lese posten min står da 30 minutt der. Fenge ikkje ett spill meg etter ein halv time er da nåke feil. (Om da e med meg eller spillet skal eg la væra usagt...)

Ka du betegne som ordentlige rollespill ane eg ikkje men eg har spillt ein GOD del. Første var vel når du gikk med bleie faktisk. Så ikkje ta den. (Jada... alder e et latterlig poeng, men men.)

Føle vel egentlig at da e umulig å diskutera med deg då du fremstår som ein forutintatt besserwisser.

Eg hadde virkelig gleda meg te å testa Gothic serien for første gang, og blei VELDIG skuffa.

Skrevet
Var jo det jeg sa. :dontgetit:

Hmm...ja, det var det. :) Sorry, hadde ikkje sett det siste innlegget ditt når eg skreiv svaret (vart distrahert medan eg skreiv, gløymte det, oppdaga det att, og trykte "Legg til svar"). Eg svarte eigentleg på innlegg nr. 44. :blush:

...Men det kan ikke benektes at Oblivion sin grafikk er bedre, når man tenker "per pixel", som sagt.

7140667[/snapback]

Nei, det kan nok stemme. Eg fyrte opp att Oblivion igjen for ei tid sidan, i håp om at eg skulle orke å spele vidare. Det første som slo meg var at det var endå penare enn eg hugsa. Det andre som slo meg var at eg fortsatt var møkk lei. :(

Kay

Skrevet (endret)

Kaptein_S: Ja, å sammenligne grafikken i Oblivion og Gothic er greit nok. Selvsagt skal man gjøre det, som du sier. Likevel høres det ut som at du slakter spillet fordi det har dårligere grafikk enn Oblivion. Det er "dritdårlig" fordi grafikken er dårligere enn Oblivion, noe som bare er absurd.

Når jeg sier "grafikk pr. pixel", så mener jeg på det objektive. Oblivion har en mye bedre grafikk når en skal se på klarheten i teksturene, antall pixler som blir brukt på hvert gress-strå, osv. Likevel, jeg synes i allefall at Gothic 3, på et subjektivt nivå, har en penere grafikk, uten at den nødvendigvis er bedre.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

Eg vil seie det slik at grafikken i Oblivion har høgare teknisk kvalitet, medan grafikken i Gothic 3 har høgare artistisk kvalitet. No er ikkje den tekniske kvaliteten på grafikken i Gothic 3 direkte dårleg, den heller, so totalt sett synest eg Gothic 3 har "best" grafikk. Altso at eg likar betre å sjå på det.

Når det gjeld sjølve spelet, er det ikkje nokon tvil i mine auge om at Gothic 3 er betre. Spelverda er betre, karakterutviklinga er betre, NPC-ane er betre, questane er betre (dei har faktisk konsekvensar for spelverda), osb. Kampsystemet er ikkje so verst, men den svake AI-en skadar det ein god del. For magi og bogeskyting fungerar det greit, for sverfekting blir det altfor enkelt. Men alt i alt, synast eg at Gothic 3 er minst ein divisjon eller to over Oblivion. Det eg er meir usikker på, er kor bra det er i høve til Gothic 2...har ikkje klart å gjere meg opp ei meining enno. Nokon ting er klart betre, andre er det ikkje.

Men dette er definitivt den beste RPG-en so langt i år :). Det blir spennande å sjå korleis NWN2 vil klare å hevde seg om nokre veker.

Kay

Skrevet
Kampsystemet var og ein vits, og menysystemet suge faktisk meir enn oblivion sitt! Da var heller ikkje nåke X som viser kor personen din ser(bug?), slik at å plukka opp ting blir rein "virre gjetting"... Å kontrolera typen i first person va nett som å navigera ein sekk poteter.

7139360[/snapback]

Prøv tredje-person, det er nok det det først og fremst er designa for. Når eg snur meg mot noko som kan plukkast opp, kjem det opp ein tekst over gjenstanden som fortel meg kva det er, so er det berre å trykke på venstre musknapp.

Kay

Skrevet
No synest eg eigentleg ikkje Oblivion har so mykje betre grafikk, eg...han er glattare, men grafikken i Gothic 3 er meir handlaga og spennande.

Kay

7140655[/snapback]

Enig her - syns det er mer "liv" i grafikken i G3... Det er tross alt ikke bare oppløsning på teksturer og HDR som betyr noe.

Nå heller helhetsfølelsen min mot Oblivion likevel, grunnet alle grafikkbugsene som jeg opplever på min maskin, og ja jeg har prøvd mange forskjellige drivere, samt at det gikk mye mer smooth i Oblivion.

Stemningen derimot, syns jeg er mye bedre i G3 - mye finere inne i skoger og landskap.

Skrevet (endret)

Flott spill bortsett fra noen saker som:

Synes NPCene sin voiceacting er grei, men hovedpersonen sin virker falsk og har null innlevelse. De burde ha kunne funnet noen bedre.

Oblivion har mye bedre innlevelse selv om de har færre voiceactors.

Questloggen synes jeg også at suger. de kunne godt skrevet et sammendrag eller noe av hva man skulle gjøre og ikke bare det drite NPCene sa.

Også bedre i Oblivion

Men når spillet funker som det skal er det en sann glede å spille=)

Endret av Hawkn
Skrevet

7139360[/snapback]

Prøv tredje-person, det er nok det det først og fremst er designa for. Når eg snur meg mot noko som kan plukkast opp, kjem det opp ein tekst over gjenstanden som fortel meg kva det er, so er det berre å trykke på venstre musknapp.

Kay

7141218[/snapback]

Jeg vil også tro at 1 person er mer freelook-ting. En litt alternativ viewmåte som egentlig det ikke skal spilles i. Slik som 3. person i morrowind =)

Skrevet

Questloggen synes jeg også at suger. de kunne godt skrevet et sammendrag eller noe av hva man skulle gjøre og ikke bare det drite NPCene sa.

Også bedre i Oblivion

7147261[/snapback]

Der er jeg totalt uenig. I Oblivion ble jo questene nærmest løst for deg i questloggen. Du trengte jo bare å gå dælje ned noe tilfeldig spawna folk\monster etter å ha fulgt pila dit.

Mens i Gothic må man jo faktisk lete og av og til tenke selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...