Gå til innhold

Er lydkort nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis jeg har dette hovekortet med: Lydutgang Lydkort - Intel HD Audio - 7.1 surround , trenger jeg da et lydkort hvis jeg skal ha et 5.1 surrond anlegg? Eller bare anbefales det?

7074913[/snapback]

Du spør om du trenger et annet lydkort til å få 5.1 surround? Du får jo surround med 7.1 lydkort, hvorfor skulle det da være 7.1 lydkort hvis du ikke fikk 5.1 da? :hmm:

 

Men kvaliteten er jo ett annet spørsmål da..

Lenke til kommentar
hvis jeg har dette hovekortet med: Lydutgang Lydkort - Intel HD Audio - 7.1 surround , trenger jeg da et lydkort hvis jeg skal ha et 5.1 surrond anlegg? Eller bare anbefales det?

7074913[/snapback]

Du spør om du trenger et annet lydkort til å få 5.1 surround? Du får jo surround med 7.1 lydkort, hvorfor skulle det da være 7.1 lydkort hvis du ikke fikk 5.1 da? :hmm:

 

Men kvaliteten er jo ett annet spørsmål da..

7074991[/snapback]

Ja det var mere kvaliteten jeg lurte på egentlig.. funker det greit uten lydkort?

Lenke til kommentar

Det spørs litt hva du skal bruke det til. Skal du bruke kortet til å høre på MP3, se på film (også med sorround-lyd) og slike ting så funker dette kortet helt greit. Da vil du neppe høre noen forskjell mot andre kort. Lydkvaliteten på innebygde kort har blitt veldig bra de siste årene i motsetning til før.

 

Men hvis du skal bruke det til spilling så bør du absolutt vurdere et annet kort. Grunnen til det er at i innebygde lydkort så er det som regel prosessoren som må ta seg av miksingen av alle lydene, og det kan kreve uhorvelig mye kraft, på bekostning av grafikken. Og driver du og leker deg med Cubase eller andre musikkprogram så kan du glemme innebygde kort.

Lenke til kommentar

Ser på Abit sine sider at det har "Dolby Digital Live". Det betyr at Intel lyd-chipen har Dolby digital encoding, som gjør at du kan sende DD signaler digitalt til surroundforsterkeren din med optisk toslink kabel.

Dolby Digital Live kan kode all lyd på maskinen din om til Dolby Digital lyd (4.1 - 7.1 surround).

Så på lydinstillingene på maskina, velger du bare 5.1.

Lenke til kommentar

Okei ble litt i tvil nå.

 

Problemet?

 

Problemet er at jeg skal kjøpe et 5.1 surround annlegg og lurer på om jeg bør legge penger i et lydkort oxo, problemet da er at pcen blir veldig dyr, men det må jeg leve med;) Derfor lurer jeg på om hovedkortet holder, jeg skal bruke den til litt forskjellig - Musikk filmer.. og egentlig mest spill..

 

 

Men si så at jeg skal bruke det på spilling og skal spille på full graffik, hvor mye penger burde jeg legge i et lydkort for at spille ikke skal lagge og ikke få får dårlig lydkvalitet?

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Som sagt før, du kan alltids kjøpe et nytt lydkort senere, men skal settes brukes til spilling og til et greit surroundsett så er det absolutt ikke anbefalt å bruke integrert!

 

Jeg er det jeg ville kalt en "vanlig" gamer/multimedia fyr, som har prøvd flere forskjellige lydkort.

Hvis surroundsettet har Digiotal inngang, burde problemet være løst, du kan sende surroundlyd digitalt fra hovedkortet, og da blir kvaliteten den samme.

Ulempen er att du ikke får surround i alle tilfeller.

:)

Delvis feil.

 

For det er kun filmer med dobly digital/DTS som sender i digitale signaler, og i spill eller musikk/multimedia (eller brente filmer osv.. uten DD eller DTS) så vil du ta KUN få 2.1 surround med digital lydutgang (coax/optisk)

 

Ser på Abit sine sider at det har "Dolby Digital Live". Det betyr at Intel lyd-chipen har Dolby digital encoding, som gjør at du kan sende DD signaler digitalt til surroundforsterkeren din med optisk toslink kabel.

Dolby Digital Live kan kode all lyd på maskinen din om til Dolby Digital lyd (4.1 - 7.1 surround).

Så på lydinstillingene på maskina, velger du bare 5.1.

Ja, men tviler sterkt på at du ikke mister en del lydkvalitet på dette, ettersom det faktisk er snakk om decoding, og når dette gjøres av lite egnet maskinvare, så blir resultatet slik også.

 

Husk også på at selve lydkvaliteten er langt ifra lt som et dedikert lydkort gjør.!

(les mini anbefalningen min)

 

En liten Mini-anmeldelse ifra min side:

(da med X-FI som eksempel, ettersom det er det lydkortet som har best kvalitet, og gir mye for pengene)

 

Hvis noen har prøvd intergret skjermkort på et hovedkort så vet de at dette er kort som er ekstremt dårlige og duger så vidt til kontoroppgaver, det samme gjelder intergrete lydkort, bare karnskje ikke i like stor grad.

 

Men i spill så kan man kan prøve å si så mye positivt man bare kan om intergrete, men i spill duger de rett og slett ikke. I nyere spill som BF2 og nyere, så vil du måtte ha på lav lydkvalitet, mer eller mindre ingen EAX HD osv.. Altså mange instillinger du faktisk ikke kan aktivere engang.

Det er her X-FI kommer inn, da du faktisk MÅ ha X-FI for å få alle funksjonene.

 

Hva er da forksjellen på alle disse funksjonene?:

Du vil kunne høre ting som f.eks ekko, og lyden vil bli annderledes med hvilket rom du står i. (forskjell ifra om du står i et åpent område, eller i en katedral)

 

Du vil også høre mange flere lyder (eventuelt høre lydene mye bedre, klarere), som f.eks småplasking i gjørma når man løper, regn som treffer forskjellige ting og mye mye mer.....

 

Og du vil selvfølgelig også få rett og slett bedre lyd. Det blir MYE mer punsh i bassen, og det blir som å ta av et teppe ifra høytalerne.

Mer klarere og skarpere lyd.

Har du surroundanlegg blir forskjellen enda større, da dedikerte lydkort som f.eks X-FI VIL gi mye bedre surround, da bakhøytalerne til intergrete rett og slett aldri blir prioritert. Det er så vidt man kan høre lyder ifra dem, og lyden er heller aldri bra.

 

Har du headsett, så vil f.eks X-Fi blåse nytt liv til dem med sin programvare, som gjør at du faktisk vil få en ganske god følelse av surround i et vanlig stereo headsett. (dette kan du ikke få med intergret)

Dette fungerer også med stereo høytalere, men synes selv det ikke fungerer like bra da.

Til surroundheadsett er det enda bedre. :)

 

Et dedikert lydkort vil faktisk også forbedre ytelsen, og du vil få en programvare som er titals ganger bedre. (mange flere instillinger osv..)

Som f.eks å kalibrere høytalerne dine osv..

 

Som sagt blir også lyden klarere og spesielt bassen blir MYE bedre under musikk og spill. (selv sitter jeg nå på laptoppen med intergret, og bassen er rett og slett elendig i forhold)

 

Hvis planen bare er å høre på musikk (som f.eks MP3), og du har noen elendige høytalere, så vil nok intregret fungerer ok, men skal du spille så ville jeg nok brukt 750kr på et X-FI kort. (uansett høytalere)

Har du et godt surroundanlegg og skal spille, så ville jeg ikke nølt engang.

 

BTW: Selv brukte jeg det intergrete lydkortet til A8N SLI deluxe (AC97)

Og en dag prøvde jeg "Creative SB Live!" som da er over 6 år gammelt lydkort, som da var mye bedre enn det dedikerte på bla: Bass og i spill.

Hørte nye lyder jeg ikke hadde hørt før, skrudde opp instillingene i spillene litt høyere (fortsatt ikke fult, ettersom det er faktisk er svært gammelt) og det ble til at jeg brukte det istedenfor det intergrete!

 

Deretter kjøper jeg meg X-FI og spillopplevelsen og lydkvaliteten økte med store hakk.

 

Også prøvd audigy 2, forskjellen var noe mellom Live! og X-FI, men den praktiske forskjellen var ikke like stor som ifra audigy2 - Extrememusic

 

Det har min varmeste anbefalning ivhertfall!

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Merkelig spørsmål egentlig: DU spør om DITT kort er bra nok for DEG??

 

Hør etter da for f......?

 

Noen integrerte lydmoduler er bra, noen er ikke så bra.

Om ditt er bra nok for deg kan bare du avgjøre.

7076279[/snapback]

Husk at ting alltid er bra nok, når man aldri har hørt bedre. Så kan jo godt hende at trådstarter ikke har hørt på andre bedre lydkort og om vi tror han hører forskjell.

 

*ville ivhertfall jeg tolket det som*

Lenke til kommentar

Altså pcen min er en gammel 2002 modell. Vet egentlig ikke åssen lyden er i dag, jeg har et creative soundblaster live 5.1 subwoofer lydkort på denne pcen (fulgte med på pcen), lyden er grei. Kan hende at en lyden er like bra som lyden på en pc i dag uten lydkort. Tror jeg bare kjøper pcen og ser om jeg er fornøyd, også kjøper jeg lydkort etterpå. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
For det er kun filmer med dobly digital/DTS som sender i digitale signaler, og i spill eller musikk/multimedia (eller brente filmer osv.. uten DD eller DTS) så vil du ta KUN få 2.1 surround med digital lydutgang (coax/optisk)

Nå har det seg slik at noen nyere lyd-chiper har støtte for Dolby Digital Live, (og eventuelt DTS Connect), som betyr att man kan få 5.1 - 7.1 lyd ut digitalt fra lydkortet/onboard lyd, selv fra ett vanlig stereosignal!

 

Hvis det er et Abit AB9 Pro hovedkort trådstarter har, så har det støtte for DD Live, og dermed er det ingen grunn til å kjøpe ett eget lydkort, bruk onboard lyden! :thumbup:

Og kjøp en surround reciver/forsterker med digitalinngang.

 

(Du kan egentlig bare avinnstallere det soundblaster live lydkortet og.)

 

Ja, men tviler sterkt på at du ikke mister en del lydkvalitet på dette, ettersom det faktisk er snakk om decoding, og når dette gjøres av lite egnet maskinvare, så blir resultatet slik også

Decodingen skjer i surroundforsterkeren av meget godt egnet maskinvare. Encodingen skjer i lyd-chipen av meget godt egnet maskinvare. (det er snakk om hardware-encoding.)

Lenke til kommentar
For det er kun filmer med dobly digital/DTS som sender i digitale signaler, og i spill eller musikk/multimedia (eller brente filmer osv.. uten DD eller DTS) så vil du ta KUN få 2.1 surround med digital lydutgang (coax/optisk)

Nå har det seg slik at noen nyere lyd-chiper har støtte for Dolby Digital Live, (og eventuelt DTS Connect), som betyr att man kan få 5.1 - 7.1 lyd ut digitalt fra lydkortet/onboard lyd, selv fra ett vanlig stereosignal!

 

Hvis det er et Abit AB9 Pro hovedkort trådstarter har, så har det støtte for DD Live, og dermed er det ingen grunn til å kjøpe ett eget lydkort, bruk onboard lyden! :thumbup:

Og kjøp en surround reciver/forsterker med digitalinngang.

 

(Du kan egentlig bare avinnstallere det soundblaster live lydkortet og.)

 

Ja, men tviler sterkt på at du ikke mister en del lydkvalitet på dette, ettersom det faktisk er snakk om decoding, og når dette gjøres av lite egnet maskinvare, så blir resultatet slik også

Decodingen skjer i surroundforsterkeren av meget godt egnet maskinvare. Encodingen skjer i lyd-chipen av meget godt egnet maskinvare. (det er snakk om hardware-encoding.)

7078161[/snapback]

 

Ja, men lydkortet gjør allikevell noe...ettersom lydkvaliteten vil bli mye lavere uansett, ettersom du mister alt som heter Lyd-instillinger i spill....(EAX osv..)

:roll:

Og kjøp en surround reciver/forsterker med digitalinngang.

Hvis han ikke har dette ifra før av, så er det ivhertfall MYE billigere og BEDRE å kjøpe et kraftig og bra lydkort, som har langt flere instillingsmuligheter enn en reciever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...