Gå til innhold

Dagens spill er bare søl...


Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om det er jeg som eldes, eller om det bare er dagens spill som bare blir dårligere som tiden flyr, men èn ting er sikkert. Jeg får ikke samme glede av dagens spill.

 

Dagens spill er etter min mening bare preget av bugs, dårlige omtaler og spill som bare virker halvferdige. Det var helt andre tider da spill i 2D som f. eks Monkey Island, Doom II, osv kom ut. Da var ikke spill preget av alt tull.. Noen som er enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er usikker på om det er jeg som eldes, eller om det bare er dagens spill som bare blir dårligere som tiden flyr, men èn ting er sikkert. Jeg får ikke samme glede av dagens spill.

 

Dagens spill er etter min mening bare preget av bugs, dårlige omtaler og spill som bare virker halvferdige. Det var helt andre tider da spill i 2D som f. eks Monkey Island, Doom II, osv kom ut. Da var ikke spill preget av alt tull.. Noen som er enig?

7060126[/snapback]

 

Doom II var jo nesten blottet for en historie men jeg må nok si meg enig at det meste av dagens spill er no drit i forhold til gamle dager. Det er veldig mye som virker halvferdig. Dette tror jeg nok er en stor del på grunn av utgivere. Et godt eksempel her er EA games. Jeg synes spill som har blitt gitt ut av EA har hatt en veldig stor tendens til å virke mer og mer uferdige. Et prima eksempel på uferdig og full av bugs er jo Boiling Point: Road to Hell. OMG!

 

Mye av problemet tror jeg også ligger i at spillindustrien har blitt for opptatt av grafikk. De glemmer helt historie og spillbarhet. Elderscrolls IV: Oblivion er et godt eksempel på dette... ooooooooh! så vakkert!! men akk så kjedelig...

 

Men det blir fortsatt gitt ut en del perler i dette havet av møkk som skyller over oss også, for all del.

Lenke til kommentar

Før i tiden lagde de morsome spill, nå lager de "coole" spill. Lei av at alt skal være så pent og kult som mulig for å trekke til seg kjøpere. Jeg gir da faen i om spillet er pent eller om nægra snakke coolt så lenge spillet er dørgandes kjedelig.

 

Takke seg til Tim Schafer og de få andre som tør å kjøre sitt eget løp og heller satser på underholdningsverdien.

 

Edit: Dessuten er jeg lei av at de fleste spill nå til dags er så uengesjerende. Får rett og slett ikke lyst til å spille videre, føler at jeg må spille, ikke at jeg vil. Håper bare Wii kan hjelpe meg å leve meg mer inn i spillene igjen, som før i tiden.

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar

Jeg er lei av at spillmarkedet skal avgjøres av fjortisser, og at monotone skytegallerier som f.eks. UT2007 hypes opp til det ekstreme i media.

 

Jeg mener at flere av spillene fra PC-spillenes gullalder la mer vekt på musikk, historie, stemning, og at grafikken var god artistisk sett. At disse spillene var banebrytende teknisk sett i sin tid, var selvfølgelig ikke negativt heller. :)

 

Edit: Dessuten er det for mye fokus på multiplayer i dag.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

Det finnes hundre tråder om dette på forumet.

 

Kort konkludert: alle synes spill var bedre før, fordi det var de første opplevelsene de hadde med spill, og alt var nytt og spennende.

 

Når årene går og du blir eldre ønsker du å gjenskape den gamle følelsen av å oppdage noe nytt, og det blir vanskeligere og vanskeligere.

 

Altså: spillene var ikke bedre før, det var bare du som opplevde ting for første gang.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Dette faller vel inn under "alt var mye bedre før" kategorien :p

 

 

jeg må si jeg koser meg med en god del av spillene som lages nå også, og jeg er enig i at det er historie, stemning, musikk og "feel" som gjør disse bra.

Lucas Art spillene er typiske eksempler, men fra dagens spillhylle vil jeg trekke frem Broken Sword IV (selv om jeg ikke fatter at de har "that is not quite right" som komentar når jeg forsøker å kombinere en sigarett og en lighter :no: )

 

Tror mye av årsaken ligger i at det nå er mye mer penger i spillbransjen, og at det derfor lages flere spill. Og når det kommer penger inn, kommer blårussen diltende etter. Så nå styres vel mange nyutgivelser av "minste felles multiplum" eller fjortissene.

 

Men hvis man trekker parallellen til andre deler av underholdningsbransjen så er det en god del kiosklitteratur og straight to video affærer der også.

 

[edit]

ting er ikke så dårlig nå.

WoW, Eve, BF2, RO:Ostfront,RTS har tatt skrittet laaaangt vekk fra Dune2 osv.

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Ooo... en "alt var så mye bedre før"-tråd. :D

 

Her tror jeg det er litt selektiv hukommelse ute og går. Jeg for min del har gamet siden midten av 80-tallet. Absolutt, det var noen riktig gode perler i svunne tider, men det var da også utrolig mye skit, akkurat som i 2006.

 

Hva angår bugs er det ikke så rart at det er mer av det i dag. For det første så er spillene blitt mye mer komplekse, det er et mye bredere utvalg av hardware der ute (på slutten av åttitallet var du kongen på haugen om du hadde et VGA-kort og en SoundBlaster). For det andre, før i tiden kunne man ikke satse på å slippe bugfixer etter release av et spill (slik utviklerene av Gothic 3 har gjort, et av de mest ekstreme eksemplene til nå). Dessuten er det blitt mye viktigere å få spillene ut i salg, spillbransjen er blitt mye tøffere enn den en gang var, mye mer penger i omløp i disse dager, så presset er mye høyere.

 

Jeg for min del synes det fortsatt kommer mye bra, og jeg har like mye glede av spill nå som jeg er 33 år som da jeg var 15. Jeg har riktignok ikke like mye tid til å spille nå som den gang, men en gang i blant dukker det til og med opp et spill som får meg til å sitte langt ut i de små timene... selv om jeg vet at smårollingene ubønnhørlig våkner mellom seks og syv om morgenen...

 

@petterpann: Doom II var vel et 3D-spill?

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om det er jeg som eldes, eller om det bare er dagens spill som bare blir dårligere som tiden flyr, men èn ting er sikkert. Jeg får ikke samme glede av dagens spill.

 

Dagens spill er etter min mening bare preget av bugs, dårlige omtaler og spill som bare virker halvferdige. Det var helt andre tider da spill i 2D som f. eks Monkey Island, Doom II, osv kom ut. Da var ikke spill preget av alt tull.. Noen som er enig?

7060126[/snapback]

 

Vel, tiden forandrer seg og med tiden forandrer spillene seg. Produksjonskostnadene og antall personer som måtte til for å lage et spill for la oss si 10 år siden var noe helt annet enn i dag. Det koster, er tidkrevende og mye ressurser må til for å lage en moderne spill tittel i dag. Markedet har vokst seg stort og da må selvfølgelig spillene gjøre det samme.

 

Det må også siest at nostalgi følelsen har mye å si. Det er velkjent at når årene går og en blir eldre så lengter vi tilbake til det som var.

 

Såklart er det mye dårlige spill der ute. Mange er ikke engang ferdige før de blir sluppet på markedet. Og de som er "ferdige" er som oftest preget av bugs. Og utviklingsprosessen fortsetter månder etter at spillet er sluppet med patcher.

 

Og så kan man spørre seg hvem sin feil det er. Er det utgiveren som presser utvikleren med tidsfrister? Er det latskap fra utviklernes side? Er det vi som forbrukere som stadig forlanger å få spillene i et økende tempo. Det er mange grunner til hvorfor det er slik og jeg kan bare gjette et fåtall av dem.

 

Personlig så er jeg veldig fornøyd med hva som skjer. Dette er en spennende tid. Utviklerne sitter med mer ressurser og mer avansert teknologi enn før og spill har blitt anerkjent som et stort medium på linje med film og musikk.

 

Men jeg er også litt bekymret. Blandtannet for den store satsingen på mainstream spill som skal kunne passe for alle og ikke bare bestemte grupper av spill entusiaster. Det økende presset for å få et spill ferdig og tjene mer penger er bekymringverdig. Og den stadige melkingen av bransjen som vi ser igjen i alle oppfølgerne og ekspansjonspakkene som blir sluppet. Ideen om at det lønner seg å satse på det som er velutprøvd og sikkert har slått ann.

 

Derfor setter jeg kortene mine på de små uavhengige utviklerene. De som ikke er underlagt en stor utgiver. Det er viktig mener jeg å støtte opp om de som går nye veier. Det er mange nok av dem også. Og jeg kan si at jeg ser positivt på tiden som kommer. Vi har mye spennende i vente.

 

Og til deg trådstarter så tror jeg nok at du er inne på noe. Men forsøk å se på bransjen med nye øyne, støtt opp under de du mener har noe nyskapendes å komme med. Og såklart boikott de store slemme som bare vil melke og gå i de samme trygge sporene. Sil ut all dritten og let etter perlene.

 

:)

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar

Løsningen er enkel: Unngå AAA titler og gå løs på de mer obskure titlene fra små utgivere. Det finnes horder av spill som er annerledes, nyskapende, artige og [sett inn valgfritt adjektiv her] bare du er villig til å gå utenom de store utviklerselskapene.

 

Det betyr naturligvis at du må gjøre valg mellom AAA grafikk og produksjonsverdi, og reinspikket spillglede. Kostnadene ved utvikling av AAA spill nå er såpass skyhøye at det er galskap av utviklere og utgivere å ikke ha en hovedfokus mot produkter som ikke er garantert et stort nedslagsfelt. Selvfølgelig finnes det (en god del) unntak, men det virker i alle fall som om det er en trend.

 

Edit: Akk, for sent. Les heller hva Gammelsko sier. Han har uttrykt dette bedre enn meg :)

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Spilla var artigere før. Nå er liksom grafikk bra grafikk og gameplayer er som oftest crappy. Husker før da doom kom, dæven til fet grafikk:P  Får liksom ikke samme aha opplevelsen lengre, greit at grafikken er uber, men so what.......

 

Gimme warcraft 4 og starcraft 2:D

7060461[/snapback]

 

Vet ikke helt Warcraft 4, men definitivt Starcraft 2 :D

Lenke til kommentar

He he, men jeg skyter meg selv i foten. Crysis er et spill jeg ser stort frem til. Jeg er ja en teknologifrik og grafikkhore. Men såklart håper jeg at det følger med en bra historie, gamplay, lyd osv.

 

Men det er nok grafikken som trekker meg der ja :blush: Bam!, auuu!

 

Skulle ikke forundre meg at det er EA som står bak Crysis som utgiver. Var det ikke snakk om et oppkjøp for litt siden? FarCry 2 må jeg vel egentlig bare le av.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om det er jeg som eldes, eller om det bare er dagens spill som bare blir dårligere som tiden flyr, men èn ting er sikkert. Jeg får ikke samme glede av dagens spill.

 

Dagens spill er etter min mening bare preget av bugs, dårlige omtaler og spill som bare virker halvferdige. Det var helt andre tider da spill i 2D som f. eks Monkey Island, Doom II, osv kom ut. Da var ikke spill preget av alt tull.. Noen som er enig?

7060126[/snapback]

 

Du som har blitt eldre. Jeg mener nemlig å huske at spill hadde flere bugs før... :ermm:

Lenke til kommentar

[sarkasme]Uff... Alt var mye bedre før. Alt var mye mer morsomt når man var barn. Vi lekte med småbiler, og klosser. Sier du at de ikke lager bra småbiler og klosser lenger. Det mange av dere har opplevd er rett og slett å vokse opp. Dere skjønner det sikkert ikke selv, men det har dere[/sarkasme]

 

Å trekke fram Doom-serien som et av de spillene som var bra før, er egentlig bare dumt. Kan ikke sammenlignes med dagens spill. Ikke i spillbarhet, ikke i grafikk, ikke i historie, ikke i noe.

Lenke til kommentar
[sarkasme]Uff... Alt var mye bedre før. Alt var mye mer morsomt når man var barn. Vi lekte med småbiler, og klosser. Sier du at de ikke lager bra småbiler og klosser lenger. Det mange av dere har opplevd er rett og slett å vokse opp. Dere skjønner det sikkert ikke selv, men det har dere[/sarkasme]

 

Å trekke fram Doom-serien som et av de spillene som var bra før, er egentlig bare dumt. Kan ikke sammenlignes med dagens spill. Ikke i spillbarhet, ikke i grafikk, ikke i historie, ikke i noe.

7061174[/snapback]

 

Det kan faktisk sammenlignes litt med Serious Sam... hvert fall 1ern. :) Hysterisk underholdende!

Lenke til kommentar
[sarkasme]Uff... Alt var mye bedre før. Alt var mye mer morsomt når man var barn. Vi lekte med småbiler, og klosser. Sier du at de ikke lager bra småbiler og klosser lenger. Det mange av dere har opplevd er rett og slett å vokse opp. Dere skjønner det sikkert ikke selv, men det har dere[/sarkasme]

 

Å trekke fram Doom-serien som et av de spillene som var bra før, er egentlig bare dumt. Kan ikke sammenlignes med dagens spill. Ikke i spillbarhet, ikke i grafikk, ikke i historie, ikke i noe.

7061174[/snapback]

 

Doom kan da vitterlig sammeliknes med dagens fps sjanger. Færre features og dårligere grafikk ja, men essensielt samme type spill. Spillbarheten var topp når den kom, senere spill ser bedre ut men de bringer ikke nok nytt til bordet....blir bare reproduksjoner av gamle suksessoppskrifter.

 

Satt noe på spissen selvsagt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...