Gå til innhold

Den Store 7900GTO Tråden


Din_Laban

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å få noe mer poeng med skjærmkortene mine. Den andre som jeg ikke har prøvd å voltmodde har jeg voltmoddet nå og klarte å klokke den til 750/860. Fikk over 7K med bare denne. Det andre skjermkortet som jeg voltmoddet før klarte jeg ikke å voltmodde nå, loddetinet ville absolut ikke sette seg fast. Men jeg klarte å få litt mer poeng likevel, klokket CPU og voltmod på minnet +++, men var fremdeles ikke nokk til å komme meg over 11K.

 

P.S. Optyen har makset seg ut på 3122MHz (1,57V) med Zalman luftkjøler og romtemp på 0 grader.

post-58106-1165176151_thumb.jpg

post-58106-1165176182_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er 5348 i 3dmark06 med min pc?

Hva bør jeg klare å presse den til?

 

Kjører cpu'en på 2750, mulig å få den oppi 3ghz?

 

Kjører skjermkortet på 700/1500, må jeg flashe biosen på det for å klokke lengre? Står i rivatuner at kortet ikke takler mer, er det på grunn av biosen (er den kjipe Msi biosen som det henvises til i begynnelsen av tråden..) eller er jeg helt på jordet?

 

Om nvidia BIOS versjoner:

 

Noen nyere BIOS'er på 7900GTO har dukket opp, som etter sigende skal være vanskelig/umulig å klokke opp med Rivatuner. GPU'en er det ikke større problemer å klokke opp, men det er minnet som ikke liker seg over 750Mhz (1500Mhz effektivt). Jeg har prøvd disse to BIOS versjonen på mitt MSI 7900GTO og kan bekrefte at den er "umulig" å få opp på GTX hastigheter på minnet. 

 

Disse BIOS versjoner er:

 

- 05.71.22.39.13 (denne er KUN kjent fra Evga 7900GTO)

- 05.71.22.39.15 (kjent fra nyere MSI 7900GTO)*********** Denne har jeg*****

 

Om du har disse BIOS versjoner:

 

- 05.71.22.39.08 (kjent fra Evga 7900GTO) eller

- 05.71.22.39.09 (BIOS på mitt MSI 7900GTO)

 

...så går det helt flott med Rivatuner eller NvTweak. Jeg har testet BIOS til Evga 7900GTO på mitt eget MSI 7900GTO, BIOS version 05.71.22.39.08 på mitt eget MSI 7900GTO, og det gikk helt fint!! -dog syntes jeg selv at den var 1-2 grader varmere. Den klokket IKKE bedre, men det samme som min egen BIOS. Litt hårete av meg å ta sjansen på dette, men da kan vi i felleskap anta at BIOSene passer alle kortene. 

Lenke til kommentar
Hvordan er 5348 i 3dmark06 med min pc?

Hva bør jeg klare å presse den til?

 

Kjører cpu'en på 2750, mulig å få den oppi 3ghz?

 

Kjører skjermkortet på 700/1500, må jeg flashe biosen på det for å klokke lengre? Står i rivatuner at kortet ikke takler mer, er det på grunn av biosen (er den kjipe Msi biosen som det henvises til i begynnelsen av tråden..) eller er jeg helt på jordet?

 

Om nvidia BIOS versjoner:

 

Noen nyere BIOS'er på 7900GTO har dukket opp, som etter sigende skal være vanskelig/umulig å klokke opp med Rivatuner. GPU'en er det ikke større problemer å klokke opp, men det er minnet som ikke liker seg over 750Mhz (1500Mhz effektivt). Jeg har prøvd disse to BIOS versjonen på mitt MSI 7900GTO og kan bekrefte at den er "umulig" å få opp på GTX hastigheter på minnet. 

 

Disse BIOS versjoner er:

 

- 05.71.22.39.13 (denne er KUN kjent fra Evga 7900GTO)

- 05.71.22.39.15 (kjent fra nyere MSI 7900GTO)*********** Denne har jeg*****

 

Om du har disse BIOS versjoner:

 

- 05.71.22.39.08 (kjent fra Evga 7900GTO) eller

- 05.71.22.39.09 (BIOS på mitt MSI 7900GTO)

 

...så går det helt flott med Rivatuner eller NvTweak. Jeg har testet BIOS til Evga 7900GTO på mitt eget MSI 7900GTO, BIOS version 05.71.22.39.08 på mitt eget MSI 7900GTO, og det gikk helt fint!! -dog syntes jeg selv at den var 1-2 grader varmere. Den klokket IKKE bedre, men det samme som min egen BIOS. Litt hårete av meg å ta sjansen på dette, men da kan vi i felleskap anta at BIOSene passer alle kortene. 

7416980[/snapback]

Synes det er ok score med kun et GTO og singel kjerne CPU. Klarer du ikke å klokke mer på minnet til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Nei, minnet stopper på 750 (1500), har ikke prøvd å kjøre gpu'en noe mer men den tåler vel litt til regner jeg med, er det forresten noe vits å kjøre gpu'en hardere hvis minnet ikke følger med?

 

Hva tror du forresten om cpu'en, må jeg kjøre volten opp for å få den stabil? Den takler 2750 men ikke 2800 ennå.. volten styres forresten automatisk, tør ikke kødde med den uten at jeg vet hva jeg gjør... 250*11multipl. er rimelig ny i dette, er det bedre å kjøre opp fsb og ikke multipl. så mye?

Lenke til kommentar
Prøvde å få noe mer poeng med skjærmkortene mine. Den andre som jeg ikke har prøvd å voltmodde har jeg voltmoddet nå og klarte å klokke den til 750/860. Fikk over 7K med bare denne. Det andre skjermkortet som jeg voltmoddet før klarte jeg ikke å voltmodde nå, loddetinet ville absolut ikke sette seg fast. Men jeg klarte å få litt mer poeng likevel, klokket CPU og voltmod på minnet +++, men var fremdeles ikke nokk til å komme meg over 11K.

 

P.S. Optyen har makset seg ut på 3122MHz (1,57V) med Zalman luftkjøler og romtemp på 0 grader.

7416962[/snapback]

 

Hiv inn ein av mine modda bioser så tipper eg at du skal klare 30+ mhz ekstra på core og 200+ poeng ekstra i 06 :thumbup:

Finner dei på post nr 3

Nice cpu klokk btw :yes:

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Prøvde å få noe mer poeng med skjærmkortene mine. Den andre som jeg ikke har prøvd å voltmodde har jeg voltmoddet nå og klarte å klokke den til 750/860. Fikk over 7K med bare denne. Det andre skjermkortet som jeg voltmoddet før klarte jeg ikke å voltmodde nå, loddetinet ville absolut ikke sette seg fast. Men jeg klarte å få litt mer poeng likevel, klokket CPU og voltmod på minnet +++, men var fremdeles ikke nokk til å komme meg over 11K.

 

P.S. Optyen har makset seg ut på 3122MHz (1,57V) med Zalman luftkjøler og romtemp på 0 grader.

7416962[/snapback]

 

Hiv inn ein av mine modda bioser så tipper eg at du skal klare 30+ mhz ekstra på core og 200+ poeng ekstra i 06 :thumbup:

Finner dei på post nr 3

Nice cpu klokk btw :yes:

7418010[/snapback]

CPU klokk? Å ja, thanks. Er helt enig, den er nice. Men hva er det som er annerledes med den moddet BIOSen? At den gir 30+ ekstra MHz må jo gå utover noe? Kan du forklare?

LIKMARK: Jeg tror at de første to første testene er glad når du gir mer MHz på core, så du må bare prøve og se :)

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
Hvordan er 5348 i 3dmark06 med min pc?

Hva bør jeg klare å presse den til?

 

Kjører cpu'en på 2750, mulig å få den oppi 3ghz?

 

Kjører skjermkortet på 700/1500, må jeg flashe biosen på det for å klokke lengre? Står i rivatuner at kortet ikke takler mer, er det på grunn av biosen (er den kjipe Msi biosen som det henvises til i begynnelsen av tråden..) eller er jeg helt på jordet?

 

[

7416980[/snapback]

 

5348 poeng passer bra det, samme som jeg fikk på mitt opsett ca med 3700+ @ 2.8.

Posta score litt lengre bak i tråden. Tror ikke du klarer å få så mye mere poeng ut av opsettet, men kan jo hende. Oplevde her at score i 06 gikk nedover jo mere jeg klokket gfx merkelig nok, få nå med X2 cpu litt mere i 06.

 

Klokka min 3700+ til 2.8 1.45v, 39'c load, meget god stepping da, gjør nok en del mere.

Lenke til kommentar
CPU klokk? Å ja, thanks. Er helt enig, den er nice. Men hva er det som er annerledes med den moddet BIOSen? At den gir 30+ ekstra MHz må jo gå utover noe? Kan du forklare?

LIKMARK: Jeg tror at de første to første testene er glad når du gir mer MHz på core, så du må bare prøve og se :)

7418629[/snapback]

 

Ok la meg prøve å forklare, G71 og G70 bruker ein såkalt delta i biosene som pumper opp geometry delen av kjærnen eit vist antal mhz over resten av kjærnen.

 

Eksempel:

 

7900GTO har ein defoult delta i biosene på 50 og ein core klokk på 650.

 

Det vil si at dette er dei ulike delene i kjærnen klokket til

 

ROP 648

Shader 648

Geometry 698

 

Vist eg endrer deltaen til 0 som det er på den eine moddede biosen vil klokkene vere slik

 

ROP 648

Shader 648

Geometry 648

 

Som dere ser vil dette gi lavere ytelse på default...

Men når du klokker opp og treffer maks klokk på core, foreksempel 700mhz vil verdiene vere slik om du har delta på 50

 

ROP 702

Shader 702

Geometry 752

 

Når du har truffet din "maks" klokk på 700 vil det som oftest vere Geometry klokken som har "truffet veggen", mens resten av kjærnen har meir å gå på.

Det optimale her for dei som vil presse dei siste mhz'ene av kjærnen er at ROP/Shader og Geometry makses ut ca likt.

Derfor anbefaler eg at folk tester ut litt forskjellige delta'er for å finne den opptimale settingen for ditt kort og kjøling.

 

Du kan foreskempel flashe til ein bios med delta 0 og klokke opp og se kor langt du kommer. Så prøv å flash til ein bios med delta 10 og se om du kommer like langt, kommer du like langt prøver du med ein bios med delta 20.

Går maksklokken ned 5-10 mhz med delta 10 beholder du delta 0.

Går maksklokken ikkje ned noko serlig med delta 10, men gjør det med delta 20 beholder du delta 10 biosen.

 

Som du kanskje har forstått er tingen det å ha høgest mulig ROP/shader så øke delta'en til du også får høgst mulig Geometry klokk på samme høge ROP/Shader klokk.

 

Foreksempel du har funnet ut at:

ROP/Shader makser ut på 750mhz

Geometry makser ut på 750mhz

 

Då funker det best med ein bios med delta 0

 

Eller om du har funnet ut at:

ROP/Shader makser ut på 750mhz

Geometry makser ut på 760mhz

 

Då vil ein bios med delta 10 funke best ;)

 

Du lurer kanskje på kvifor at eg har sagt at kjerne klokken er 650 på dei første eksemplene og faktisk skrivd 648.

Det er fordi at det virker som at kjerne klokken går i trappetrin, dette er noko som eg har sett både på det gamle 7800GT kortet mitt og 7900GTO.

På 7900GTO for eksempel vil den virkelige kjerneklokken når eg setter 650mhz faktisk vere 648mhz. Setter eg hastigheten til 655mhz vil den virkelige hastigheten faktisk vere 657mhz :hmm:

Dette er noko eg skal undersøke nærmere, må kanskje lage ein graf og se om eg får litt oversikt...

 

I tilleg til endra delta er det også modda minnetimings på biosene mine, dette gjer ein veldig fin ytelses boost uten at det går noko serlig ut over kor høgt du kan klokke minnet. BTW disse minnetimingsene er killer for 7900GTX korta, her er det MANGE poeng å hente!

 

Legger ved bioser med delta 0, delta 10 og delta 20

Test dei ut då, kan nesten garantere at dere blir fornøyd :thumbup:

Samme bios som aspstein og oysfaerg har brukt på mange av sine GTO rekorder btw :)

delta_0_jon_t__s_modbios.zip

delta_10_jon_t__s_modbios.zip

delta_20_jon_t__s_modbios.zip

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Du lurer kanskje på kvifor at eg har sagt at kjerne klokken er 650 på dei første eksemplene og faktisk skrivd 648.

Det er fordi at det virker som at kjerne klokken går i trappetrin, dette er noko som eg har sett både på det gamle 7800GT kortet mitt og 7900GTO.

På 7900GTO for eksempel vil den virkelige kjerneklokken når eg setter 650mhz faktisk vere 648mhz. Setter eg hastigheten til 655mhz vil den virkelige hastigheten faktisk vere 657mhz :hmm:

Dette er noko eg skal undersøke nærmere, må kanskje lage ein graf og se om eg får litt oversikt...

7424879[/snapback]

 

Det der gjelder i hvert fall for alle skjermkort jeg noen gang har hatt, både Nvidia og ATI...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...