Gå til innhold

En Komplett konspirasjon.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en stund siden kjøpte jeg en Duron 1300 hos komplett.no. Denne virket ikke på mitt Chaintech AJA/100 KT133-baserte hovedkort. Min teori på dette er at nyeste Bios er for gammel! ( http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model....asp?model=7AJA0 ). MEN det kunne være CPU som var død. Derfor oppsøkte jeg Komplett data i Trondheim og fikk den testet der. Selv om de ikke er forpliktet til å ta seg av slike Komplett.no-henvendelser, testet de CPU, og fant ut at den var død. Personen bak disken sa: "Send inn, så får du en ny!" Jeg sa: "Takk!", og gikk.

 

CPU ble returnert på vanlig måte, med "defekt ved amkomst" som årsak. Etter en uke fikk jeg en sjokkmail fra Komplett.no. "Retur-ikke defekt vare - vare testet OK". Det viste seg at CPU ikke var død. Den ble nå sent tilbake til meg med et postoppkrav a kr 262 (150 testgebyr + 112 porto).

 

Så kommer poenget: Komplett data i Trondheim gir meg et råd (CPU død), dette fører til at jeg må betale 150 kr inn på konto til Komplett.no. Det er alltså her konspirasjonsteorien kommer inn i bilde. Når jeg konfronterer Komplett.no med dette er svaret:

 

"Butikken i tr.heim har ikke no med oss og

gjøre og vi har heller ikke noe med de å gjøre, vi er to forskjellige AS."

 

Nå har jeg hentet CPUen på posten, og den lever, men ikke på mitt hovedkort. Dette kjøpet vil jeg selvsagt angre, og jeg får tilbake de 492 kronene den kostet da jeg bestillte første gang.

 

Hva mener dere om denne saken? Jeg er klar over at Komplett har alt på det rene juridisk sett, men jeg mener at dette er dårlig service. Komplett.no og Komplett.ikke.no har både samme navn, hovedlager og webside, så jeg mener at de har noe med hverandre å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har noe med hverandre å gjøre, men butikkene er selvstendige butikker. Problemet for Komplett ville jo vært at alle hadde kjøpt på nettet og butikkene måtte ha ordnet alle klager o.l.

 

Du kan sammenligne konseptet med kjeden McDonalds. Det er samme "merkevaren" som blir solgt over alt i verden, men de aller fleste butikkene er selvstendig økonomisk sett. Dersom en butikk går dårlig, får den ikke hjelp av McDonalds-kontorene i USA.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 00:35, skrev Snekker`n:

Ser ut som en enkel måte å fraskrive seg ansvar på .



 

Det er det nok, men likevel forstår jeg hvorfor de har gjort det. Hadde ikke vært morro å drove en butikk der det bare kom inn folk for å klage og aldri for å kjøpe! :wink:

 

I starten var Komplett.no og butikkene sammensluttet. Jeg husker da jeg bestilte et Voodoo 3dFx Add-on kort og kunne hente det i butikken. :roll: Det var tider det. Men etterhvert som de vokste måtte de sikkert finne på en løsning som gjorde at butikkene kunne bruke et merkenavn for å unngå konkurs men fremdeles være selvstendige.....

Lenke til kommentar

Komplett.no er en del av Norkom ASA. I tillegg til nettbutikken http://www.komplett.no eier de også 5-6 Komplett Data butikker rundt omkring i Norge(to i Oslo). Nettbutikken og de tradisjonelle butikkene drives uavhengige av hverandre. Derfor kan du ikke handle på nettet og deretter søke service i den tradisjonelle butikken, eller omvendt. Av samme grunn kan ikke nettbutikken ta ansvar for en diagnose du har fått av den tradisjonelle butikken.

 

Det var en som sammenlignet McDonalds med Komplett. Det blir feil. McDonalds er et franchise, noe Komplett Data og http://www.komplett.no ikke er. McDonalds eier bare merkenavnet McDonalds. Norkom ASA eier Komplett Data butikkene og http://www.komplett.no, rubbel og bit. Eller rettere sagt aksjonærene i Norkom ASA eier.

 

Her har nok http://www.komplett.no rett i sin sak. Det hjelper ikke å skylde på Komplett Data i Trondheim. At ordningen kanskje burde vært annerledes med felles logistikksystem m.m. er annen diskusjon :smile:

 

SakaZulu77

 

[ Denne Melding var redigert av: ShakaZulu77 på 2002-11-05 01:39 ]

Lenke til kommentar

Rent juridisk har nok komplett.no alt på det rene. Men du bør vurdere å ta kontakt med komplett data i Trondheim som presterte å finne ut at en fullt fungerende CPU ikke fungerte. Det er direkte amatørmessig og det er pga råd fra dem at du sendte CPU'en i retur. Man kan derfor stille seg spørsmålet om Komplett Data i Trondheim har et vist (om ikke annet, ihvertfall moralskt) ansvar for din situasjon.

 

komplett.no gjorde bare jobben sin, det gjorde ikke Komplett Data i Trondheim.

Lenke til kommentar

Mener dette er en amatørmessig feil av den PERSONEN som testet cpuen og tror ikke han hadde i bakhodet at.. aha.. nå kan kunden sende inn cpuen også får han den i retur også tjener komplett.no 150,- :smile: tror han driter i det... så tror han oppriktig testet den og mente den var feil... Menneskeligsvikt altså...

 

Men ville absolutt gått tilbake til trondheim butikken og snakket med vedkommende og sagt det, men mener at du ikke kan kreve noe.. han var jo snill å testet den for deg bare..

 

men, men

Lenke til kommentar

Men nå må dere tenke på at karen på Komplett Data i Trondheim bare testet den for å være snill. Han opptredde nok heller ikke profesjonelt når han testet det, ergo må hans "bedømmelse" bare sees på som om en privatpersjon hadde testet den. Går ut ifra at du ikke betalte denne mannen noe for å teste telefonen hans. Hadde han måtte stå økonomisk ansvarlig, så ville han med 110% sannsynlighet nektet.

 

Han gjorde deg en tjeneste, det blei feil ... og da syns jeg det er frekt av folk å begynne å dra han videre inn i saken. Skulle jeg som privatperson stått økonomisk ansvarlig for pcene til de jeg hjelper, så hadde jeg slutta på flekken. Å evt. kreve erstatning for en tjeneste blir bare feil... SYNS JEG !

 

Btw : Hva om faktisk mannen på Komplett i Trondheim faktisk ikke fikk den til å funke på de hovedkortene han prøvde. Han kan vel neppe lastes for å ikke ha prøvd cpuen din på alle mulige hovedkort :roll:

 

Dette er bare en av de gangene alt går til helsikke.. surt men sant.

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende opplevelse hos Komplett Data i Trondheim.

 

Jeg hadde kjøpt et harddisk-kabinett med firewire-grensesnitt til min Mac. Dette ble kjøpt hos Komplett Data i Trondheim. Det fungerte flott første dagen, men dag nummer to fant ikke maskinen enheten. Jeg dro tilbake til Komplett og personen bak disken tok med seg kabinettet til testing. Etter flere minutter kom han ut og sa at denne varen måtte til service.

 

En uke senere dro jeg til Komplett for å hente varen. Da fikk jeg beskjed om at varen var helt i orden og måtte betale 140 kroner for 20 min service. De hadde testet kabinettet med både Win98 og XP. Jeg betalte for å få tilbake varen, det stod tross alt en 10 Gb hd i kabinettet.

 

Kabinettet fungerte fortsatt ikke på min Mac, så jeg fikk testet det på en kamerats pc med firewire og win2000. Det tok 3-7 sekunder å finne ut at alt var i skjønneste orden.

 

Jeg sendte en mail til Komplett Data i Trondheim for over 2 uker siden og adresserte mailen til butikksjefen. Jeg har ennå ikke fått svar. De pleier normalt å være raske på å svare på henvendelser om varebeholdning og kompabilitet med Mac, noe jeg selvfølgelig fikk bekreftet av dem før jeg gikk til innkjøp av varen.

Jeg har òg kontaktet Forbrukerrådet.

 

Sure penger, dårlig service!

Lenke til kommentar

Quote:


sls skrev (2002-11-06 12:47):

Jeg sendte en mail til Komplett Data i Trondheim for over 2 uker siden og adresserte mailen til butikksjefen. Jeg har ennå ikke fått svar.


 

Nå vet jeg ikke hva innholdet i mailen var, men var det support spørsmål så burde det ikke vært til butikksjefen, men var det angående dårlig support så var det jo greit.

 

Men en liten anbefaling.. Isteden for å kontakte forbrukerrådet med en gang så kan man vel prøvd å ringe eventuelt ta en tur ned ditt personlig..

mulig du har prøvd alt dette.

bare en tanke =)

Lenke til kommentar

Her har det kommet mange gode og seriøse svar, bra jobbet folkens!

 

Først vil jeg si at jeg har full forståelse for at komplett butikkene skal slippe komplett.no reklamasjoner. Da kunne de heller skiftet navn til "Komplett.no support", og gitt opp å drive butikk.

 

Utgangspunktet for denne saken er jo at en person hos komplett Trondheim gav meg gratis ekstraservice. Derfor er jeg ikke så sint på denne personen. :smile: Irritasjonen min ble rettet mot komplett.no, siden det var de som ville ha penger av meg.

 

Dette testgebyret, som flere nettbutikker har, irriterer meg. Jeg gjorde det jeg kunne for å finne ut hva som var feil, slik at saken skulle bli lettest mulig for komplett.no. Jeg følte derfor at jeg ble straffet når jeg måtte betale. Hvis jeg hadde vært kynisk, kunne jeg gitt CPUen en omgang med statisk elektrisitet, så hadde det vært 100% sikkert at jeg hadde fått en ny. Mens ærlige kunder må betale hvis deres antagelser om at varen er defekt er feil. En annen type helgardering, er å angre kjøpet. Siden nettbutikkene også tester angrevarer. Da slipper en testgebyr, og en vil sansynligvis få beskjed hvis varen er defekt, eller pengene tilbake, dersom varen virker. Som sagt gjelder dette flere enn komplett.no.

 

Tilbake til saken: I går sendte jeg en mail til komplett Trondheim, der jeg kort fortalte hva som hadde skjedd, og i dag fikk jeg svar fra selveste butikksjefen! :smile:

 

" Vi beklager på det sterkeste at dette har skjedd.

 

Som kompensasjon kan du komme ned til oss og få ut varer for beløpet du fikk i merkostnad ifm med reklamasjonen på din CPU.

 

For å benytte deg av denne må du be selgeren du henvender deg til om å slå opp på ditt kundenummer hos oss.

 

Velkommen !

 

Vennligst hilsen

Arnstein

Butikksjef "

 

Dette er god service! Så nå ser det ut som jeg har fått det som jeg ville. Takk til Komplett data Trondheim! Det beste hadde nok vært å henvende seg til Trondheim med en gang, men det føltes frekt å angripe dem.

 

Når det gjelde sls sin sak, mener jeg at han står sterkere enn meg. Siden han bare hadde med Komplett Trondheim å gjøre. Ser ut som butikksjefen er villig til å ordne opp i slike småtabber. Kanskje han ikke har fått første mail eller noe sånt. Prøv en gang til med en saklig og høflig tone! :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-11-06 15:52, skrev milkwood:


Nå vet jeg ikke hva innholdet i mailen var, men var det support spørsmål så burde det ikke vært til butikksjefen, men var det angående dårlig support så var det jo greit.


Men en liten anbefaling.. Isteden for å kontakte forbrukerrådet med en gang så kan man vel prøvd å ringe eventuelt ta en tur ned ditt personlig..

mulig du har prøvd alt dette.

bare en tanke =)


 

Nå er det gått et par måneder siden første mail. Jeg sendte en ny mail til komplett i trondheim tre uker etter første mailen, har ennå ikke hørt noe. Selfølgelig gjaldt innholdet (i begge mailer) klage på supporten.

Men for min del så er de 140 kronene jeg betalte for support på et ikke-defekt produkt en liten utgift, det hele gjelder heller prinsippet om at man ikke skal ha en utgift for en feil av "kassadamene" på komplett. Jeg orker ikke alt bryet med å ringe for 60 øre minuttet eller å stå i 30 minutter kø omgitt av fjortiser for så å snakke/krangle med en butikksjef eller en butikkansatt som ikke har noen autoritet. En forbrukers rett må da være å få rettet opp i alle feil, mangler etc så "smertefritt" som mulig. (?)

Dessuten ønsker/ønsket jeg at saken skulle løses skriftlig - raskt, effektiv (ikke i dette tilfellet..) og man har noe å vise til. Useriøsitet er dessverre et vanlig fenomen blant de store mengder it-rekvesitta-forretninger som kom da it-boblen var i ferd med å blåse seg stor. Komplett taper nok ikke store summene på at jeg i fremtiden vil gå til forretninger med mer ekspertise - ikke bare gutterom/hobby-lærdom. De gangene jeg har vært innom kompletts butikk i trondheim, har jeg ikke måttet vente under et kvarter i kø.

Lenke til kommentar

At man må betale for retur / frakt, synes jeg er helt akseptabelt. Det ble sendt inn en prosessor som fungerte - ergo var reklamasjonen grunnløs. Dessuten bør dere tenke på at det koster Komplett litt mer enn bare frakt - personen som tester varer som kommer i retur skal ha lønn. I tillegg løper andre kostnader (sosiale utgifter, materiell, strøm til testingen osv.)

 

Komplett.no forholdt seg korrekt her. I alle fall i forhold til den "defekte" CPU'en.

Lenke til kommentar

Må si jeg ble litt imponert over butikken i Trondheim som tok ansvar for noe de nok ikke hadde plikt til.

 

Dette er et klart eksempel på folk som har skjønt poenget. Regner med at de 150 kronene det er snakk om vil gi god valuta i form av PR for butikken, og helt klart bedre enn dårlig omtale selv om det ikke var tilfelle i denne saken.

 

Videre skal man huske at 150,- i varer er verdt samme beløp for en kunde, mens det koster butikken noe mindre i og med at innkjøpsprisen er lavere enn utsalgsprisen.

Lenke til kommentar

Nå ja.., de tar ansvar ovenfor en som starter en diskusjon på forumet her, og det gir selvfølgelig god pr. Å gjøre noe annet i denne situasjonen ville vært dumt med tanke på antall brukere av hw's forum. Komplett/norek er store og har svært trofaste kunder, det er tydelig.

Lenke til kommentar

Poenget er at selv om dette ble tatt opp på forumet, tyder svarene på at det er tvilsomt at noen hadde moralsk plikt til å dekke de 150.

 

Av dette tviler jeg noe på om det ville resultert i særlig negativ PR om Komplett Trondheim ikke hadde tatt tak i saken.

 

At butikksjefen ser sitt snitt til å få litt god reklame her, er da vel ikke negativt. Butikker med godt omdømme har lettere for å få bra økonomi, og butikker med god økonomi er en fordel for oss som kunder. En vel situert forretning tar gjerne på seg en garantisak for mye enn en for lite...

Lenke til kommentar

Død CPU er ikke noe nytt ifra komplett (komplott). Jeg har i alt bestilt tre CPU`r, alle har vært defekt. Når jeg imidlertid har bestilt fra andre, f.eks. MPX har det fungert med en gang.

 

Ergo jeg bestiller aldri mer CPU`r ifra komplett, hva dere andre velger å gjøre og synes om komplett byr jeg meg ikke om. For meg er komplett en sjappe med dårlig kompetanse, særlig på support sida.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 00:23, skrev Tjafsen:

Hei.


For en stund siden kjøpte jeg en Duron 1300 hos komplett.no. Denne virket ikke på mitt Chaintech AJA/100 KT133-baserte hovedkort. Min teori på dette er at nyeste Bios er for gammel! (
). MEN det kunne være CPU som var død. Derfor oppsøkte jeg Komplett data i Trondheim og fikk den testet der. Selv om de ikke er forpliktet til å ta seg av slike Komplett.no-henvendelser, testet de CPU, og fant ut at den var død. Personen bak disken sa: "Send inn, så får du en ny!" Jeg sa: "Takk!", og gikk.


CPU ble returnert på vanlig måte, med "defekt ved amkomst" som årsak. Etter en uke fikk jeg en sjokkmail fra Komplett.no. "Retur-ikke defekt vare - vare testet OK". Det viste seg at CPU ikke var død. Den ble nå sent tilbake til meg med et postoppkrav a kr 262 (150 testgebyr + 112 porto).


Så kommer poenget: Komplett data i Trondheim gir meg et råd (CPU død), dette fører til at jeg må betale 150 kr inn på konto til Komplett.no. Det er alltså her konspirasjonsteorien kommer inn i bilde. Når jeg konfronterer Komplett.no med dette er svaret:


"Butikken i tr.heim har ikke no med oss og

gjøre og vi har heller ikke noe med de å gjøre, vi er to forskjellige AS."


Nå har jeg hentet CPUen på posten, og den lever, men ikke på mitt hovedkort. Dette kjøpet vil jeg selvsagt angre, og jeg får tilbake de 492 kronene den kostet da jeg bestillte første gang.


Hva mener dere om denne saken? Jeg er klar over at Komplett har alt på det rene juridisk sett, men jeg mener at dette er dårlig service. Komplett.no og Komplett.ikke.no har både samme navn, hovedlager og webside, så jeg mener at de har noe med hverandre å gjøre!


 

ta kontakt med Forbruker Inspektørene eller hva dem heter... noe fler faktisk burde gjøre... ikke være redde for melde noe du synes er galt

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 05:08, skrev yummy:

At man må betale for retur / frakt, synes jeg er helt akseptabelt. Det ble sendt inn en prosessor som fungerte - ergo var reklamasjonen grunnløs. Dessuten bør dere tenke på at det koster Komplett litt mer enn bare frakt - personen som tester varer som kommer i retur skal ha lønn. I tillegg løper andre kostnader (sosiale utgifter, materiell, strøm til testingen osv.)


Komplett.no forholdt seg korrekt her. I alle fall i forhold til den "defekte" CPU'en.



 

Hvorfor synes du det er ok at kunden skal bruke tid og penger på noe som skulle fungert i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...