Gå til innhold

RAID please


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på om jeg kan koble sammen to IBM Desktar

disker (75GXP og 120GXP) med forskjellig størrelse i RAID 0? Den ene disken er på 75Gb og den andre på 80Gb. Hvis dette er mulig vil jeg miste alle partisjonene og dataene på 75Gb disken? Vil jeg få en merkbar ytelses økning med RAID?

PS. IBM Desktar 80Gb's disken er ny!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du.

Verdt å merke seg hvis du gjør dette:

 

- Total plass på arrayet blir (for 2 disker) det dobbelte av den minste disken.

 

- Sannsynligheten for diskfeil øker med antallet disker, og i RAID0 er innholdet på den andre disken ubrukelig om en av dem tryner. (Og 75GXP er jo ikke akkurat kjent for laaang MTBF...)

 

- RAID0 er det eneste RAID-level som har lik eller bedre ytelse på alle punkter sammenlignet med en enkel disk:

Sequential read: raskere

Sequential write: raskere

Random read: raskere (med vettug stripe size*)

Random write: raskere (ditto*)

Access time: omtrent uforandret

* 32-64 kB stripe size (egl. block size, siden det er hver disks andel av stripen det er snakk om) gir best ytelse for de fleste bruksområder.

 

- Når du oppretter et RAID0-array, vil du miste det som måtte finnes på diskene fra før (i motsetning til RAID1, hvor du kan speile en disk med eksisterende data).

 

(Edit: tyrkkfiel)

 

[ Denne Melding var redigert av: brickhead på 2002-11-04 23:59 ]

Lenke til kommentar

Dette høres fint ut, men vil diskene funke bra sammen? De har like cache, søketid og RPM , bare bitte små variasjoner i spesifikasjonene. Vet at RAID funker best med identiske disker i samme array, men jeg vil nå prøve 75GXP og 120GXP sammen før jeg bytter ut 75'en.

Hvis noen har erfaringer rundt dette evnet så vær snill å svare!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...