Gå til innhold

shoutcast mp3 og lisens?

rikardo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

(til moderatorer: fryktelig usikker på hvor denne posten skulle plasseres.. :hmm: )

Jeg går her og funderer på hvordan lovverket er i Norge når det kommer til nettradio i denne "shoutcast"-tiden. Kan hvem som helst sette opp sin egen nettradio og streame ut mp3 til hvem-som-helst?

Det har jo vært så mye frem og tilbake den siste tiden, om hva som er lov og ikke lov når det kommer til mp3. Er det noen her som sitter på denne kunnskapen?

Etter hva jeg i min kjappe surfing kom over, datt jeg innom en programvareleverandør for broadcasting (husker ikke hvilken eller hvilket program). Men jeg forsto det slik at i USA var det ulovelig å spre mp3 man ikke hadde lisens på. Dette kan jo fort bli en innvikla sak om lovverket ikke er likt globalt, noe det neppe er:)

Innspill mottas med takk!

Edit: "Leif has left the buildning"

Endret av rikardo
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vil spørre litt videre på denne her.

Hvis en shoutcast server må betale penger for å spille musikk ? Hvorfor er da Itunes lovlig ? Det er jo samme opplegget bare at man streamer mellom hverandre

Skrevet

Men hva er forskjellen på at det er i husstanden når man er på et større nettverk ? F.eks som her i tromsø. Hvor alle studenthjemmene er koblet sammen. Hvor går grensa liksom ? Internett ? Eller er samme type deling like greit på f.eks the gathering ?

Og det er jo like public med webradio som med itunes... ?

Skrevet

du trenger ikke betale avgift når du spiller av musikk på rommet ditt, evntuelt for noen i familien. (altså husstanden)

Du må betale avgift hvis du spiller av musikk for "andre", altså for folk flest. F.eks. må butikker på kjøpesentre betale avgift til Tono. Det samme gjelder selvfølgelig alle ulike former for radiostasjoner som hvermansen kan høre på.

Men ang. musikk over nett: jeg vil sterkt anbefale en tjeneste som heter pandora. Eneste negative er at man "må" bo i USA for å registrere seg. Grunnen til at jeg skriver må i hermetegn, er at de krever kun postnummer for å verifisere at du er amerikansk..

Men nei, jeg ville aldri i verden oppfordret noen til å registrere seg med et fake postnummer (ala 00000)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...