Gå til innhold

Windows Vista og DRM, en dyster fremtid


Anbefalte innlegg

Edit: skjønner ikke hvorfor du har trøbbel med SATA-disker.. det funker generisk i linux (i motsetning til windows), og har det på min jobbmaskin.

7052676[/snapback]

Vel jeg prøvde en installasjon av Ubuntu etter jeg fikk min Raptor-disk, og fikk en error-beskjed ved boot, noterte desverre ikke ned meldingen, men blir sikkert en ny runde med Ubuntu på nyåret før semesteret starter, evt Debian eller Gentoo. Har brukt det før på min IDE-drive men altså ikke etter jeg fikk min Raptor :) Gentoo fungerer dog meget fint på min server.

 

EDIT: Uansett er det OT, vi får fortsette debatten rundt den store trusselen som er DRM.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er her de aller fleste dessverre tar så grundig feil. På jobb bruker jeg den til internett, e-post, skriving, administrasjon av nettet gjennom web og rdp. Hjemme brukes den til musikk, film, gitar (tuxguitar), spill (gjennom wine) osv. Har du eksempler på hva som ikke funker? Det eneste som ikke funker helt 100% er spill, og det skyldes selvfølgelig at spillprodusentene ikke lager spill som kjører under Linux. Desto flere som går over til Linux, desto større sjans er der det for at spillprodusentene følger etter.

 

7052676[/snapback]

 

Mine tre mest brukte programmer er ubrukelige som Linuxalternativer eller i crossover. Photoshop (Ikke nevn GIMP engang), Illustrator og InDesign. Disse bruker jeg ca hver eneste dag, og er avhengig av.

Lenke til kommentar

Ok, nok om det. Jeg jobber på Linux, og ser ikke Windows som et akutelt alternativ av diverse grunner. Noen ting egner seg best på Windows. Noen ting egner seg best på Linux. Å krangle om hva som egner seg best til mest er morsomt nok det, men det er nok desverre off topic i denne tråden... ;)

Lenke til kommentar
Den forklaringen baserer seg på at den som skal lese det krypterte innholdet har dekrypteringsnøkkelen. I Vista-systemet er ikke det tilfelle, da programvaren ikke vil motta denne nøkkelen før programvaren har identifisert seg selv. (Følgende er spekulasjon:) Denne identifiseringen kan være basert på en digital signatur kombinert med en IP-adresse (eller sett av adresser). Og ikke minst, denne signaturen kan endres fra gang til gang. Så selv om den er knekt én gang, så vil den være ugyldig neste gang. Et system som i praksis er umulig å knekke.

7038220[/snapback]

Dette fungerer omtrent tilsvarende .wmv rental-downloads; Videofiler som kan lastes ned, men kun spilles av x antall ganger eller i x antall dager. Hver gang filmen skal spilles av, må WMP koble til lisens-serveren og identifisere seg, før engangsnøkkelen sendes. Problemet er, som det fremgår av foredraget premium linker til, at dersom man gir noen både kodenøkkelen, koden og innholdet, kan de enkelt frigjøre innholdet. FairUse4WM kan jo f.eks brukes på rentals, i tillegg til musikk man har kjøpt for å eie.

 

Adobes .pdf-filer kan ha begrensninger på utskrift/kopiering/redigering osv, det er ikke noe jeg vi ha implementert i et operativsystem. Spill til linux! nå!

Lenke til kommentar
Problemet er, som det fremgår av foredraget premium linker til, at dersom man gir noen både kodenøkkelen, koden og innholdet, kan de enkelt frigjøre innholdet. FairUse4WM kan jo f.eks brukes på rentals, i tillegg til musikk man har kjøpt for å eie.

7059232[/snapback]

 

Med det nye systemet får du ikke tilgang til innholdet. Du som bruker er avskåret fra tilgang til selve filen. Filen lastes ned i kryptert versjon direkte til programmet hver gang.

 

Og som påpekt, det er ikke relevant. Firmaer kan uansett ikke benytte seg av programversjoner som bryter en sperre på den måten allikevel.

 

Denne tråden sporet desverre totalt av. Ingen ser ut til å være interessert i selve temaet, hvem som kontrollerer standardene og hvilken makt det gir. :(

Lenke til kommentar
Denne tråden sporet desverre totalt av. Ingen ser ut til å være interessert i selve temaet, hvem som kontrollerer standardene og hvilken makt det gir.  :(

7063982[/snapback]

 

Jo, vi bryr oss. Men vi er tross alt PRS-folk, og off topic er ekstremt fristende. ;)

 

 

Jeg er helt ærlig veldig bekymret for denne utviklingen. Det såkalte programmet "Trusted Computing" MS startet for en tid tilbake, betyr det stikk motsatte. Vi stoler faen ikke på deg. Man mister retten til å bruker sitt eget kjøpte produkt på den måten man vil. Jeg siterer meg selv fra tråden om et mulig norsk Piratparti:

 

Det er viktig at en eventuell slik norsk interesseorganisasjon ikke stiller seg ut mot offentligheten som en gruppe mennesker som piratkopierer ulovlig materiale, men en gruppe som kjemper for et rettferdig marked for små filmskapere og flere rettigheter for sluttbrukeren.

 

Det er klart at i dagens situasjon er sluttbrukerens rettigheter blitt ekstremt begrenset. Jeg gir noen eksempler:

 

- Mange CDer (vanlige musikkCDer) kan ikke spilles av i alle spillere. Dette gjelder særlig ofte PC-drev og DVD-spillere.

 

- DRM (og ligendende teknologier) gjør at sluttbrukeren ikke kan bruke musikken han/hun har kjøpt og betalt for på hva slags medium personen måtte ville. Hvis utviklingen fortsetter i denne retninger ender det opp med at man ofte må kjøpe et album tre ganger. En gang for CD-spilleren, en gang for MP3-spilleren, og en som man kan legge i musikkbiblioteket på PCen.

 

- Nå som nye DVD-teknologier er på vei (BluRay og HD-DVD), vil sluttbrukerens rettigheter og muligheter bli begrenset i enda større grad enn nå. Man må snart ha to DVD-spillere for å kunne kjøpe hva slags film man vil.

 

 

Jeg anerkjenner totalt arbeidet musikere og filmskapere legger ned i skape noe, men for at vi skal kunne gi dem den generelle anerkjennelsen må vi faktisk være i stand til å bruke og spille av produktene de har skapt.

 

Løsningen på dette blir jo piratkopiering for mange, noe som er negativt. Det er ikke, og har aldri vært, positivt å "ta" noe andre har skapt og utviklet uten å betale for det. Men i bunn og grunn er det vi sluttbrukere som har størst innvirkning på film- og musikkselskapene. Det er vi som kjøper musikken og filmene de skaper. Hadde det ikke vært for musikk- og filmelskere ville mange artister og ressigører ikke hatt muligheten for å spille sin musikk og lage sine filmer.

6781600[/snapback]

 

 

Her ser du at jeg tok opp en del av problematikken rundt DRM, som nå Windows kommer til å få fullstendig støtte for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...