Gå til innhold

Windows Vista og DRM, en dyster fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den eneste måten vi kan være med på å forhindre dette på er å bytte operativsystem _i dag_. Last ned Ubuntu Linux eller et annet linux/unix-basert operativsystem :)

 

www.ubuntu.com

7037841[/snapback]

Det hadde jo vært fint det, men det hadde holdt i massevis om folk bare hadde latt være å bruke tjenester som forutsetter DRM.

Lenke til kommentar
DRM er ikke en håpløs idé. Det er nyttig for mange bedrifter som vil presentere dokumenter, men samtidig vil ha kontroll over dem slik at de ikke kommer på avveie. Dette kan være foretningskritiske data til egne ansatte, som ikke må komme på hendene til utenforstående.

 

Dette er altså en nyttig sak mange bedrifter vil trenge og ønske sterkt.

 

Det er jo ganske selvsagt at man ikke kan la noen lese en ting og deretter hindre dem i å kopiere dette. Det er en teknisk umulighet.

7036631[/snapback]

Nei, det er det ikke (når vi ser bort fra avfotografering av selve skjermen).

 

Det er operativsystemet som bestemmer hva du skal få lov til å gjøre på din egen maskin. Og dersom OS'et ikke lar deg få lov til å lagre data på HD'en, så kan du holde pusten til du besvimer... det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Den eneste måten vi kan være med på å forhindre dette på er å bytte operativsystem _i dag_. Last ned Ubuntu Linux eller et annet linux/unix-basert operativsystem :)

 

www.ubuntu.com

7037841[/snapback]

Det hadde jo vært fint det, men det hadde holdt i massevis om folk bare hadde latt være å bruke tjenester som forutsetter DRM.

7037871[/snapback]

Problemet er, som sagt, at dette er nyttig funksjonalitet mange vil ønske å benytte seg av. Man vil snevre inn sin egen verden og gå glipp av mye informasjon om man skal forsøke å unngå dette. Les hva jeg har skrevet tidligere.

Lenke til kommentar
Nei, det er det ikke (når vi ser bort fra avfotografering av selve skjermen).

 

Det er operativsystemet som bestemmer hva du skal få lov til å gjøre på din egen maskin. Og dersom OS'et ikke lar deg få lov til å lagre data på HD'en, så kan du holde pusten til du besvimer... det hjelper ikke.

7037906[/snapback]

Det har vist seg opp gjennom tidene at operativsystemer kan man manipulere og endre på.

 

Problemet er, som sagt, at dette er nyttig funksjonalitet mange vil ønske å benytte seg av. Man vil snevre inn sin egen verden og gå glipp av mye informasjon om man skal forsøke å unngå dette. Les hva jeg har skrevet tidligere.

 

Som du sikkert har forstått har jeg liten tiltro til DRM. Man kan ikke sende en kryptert fil og en nøkkel for å lese denne filen og samtidig forvente seg at denne filen skal kun være mulig å lese en eller et visst antall ganger, ikke kunne kopieres og så videre.

Lenke til kommentar

Hvilket tidligere operativsystem har hatt denne formen for DRM innebygd?

Og i stedet for å påstå så mye, fortell heller hvordan systemet skal brytes...

 

Eller aller helst, innse at dette kommer. Og at selv om det kan knekkes, så vil ikke bedrifter kunne benytte seg av software som benytter seg av knekt fostware allikevel. Og så diskutere temaet, bør man gjøre noe med det, eller bare la det flyte og gå seg til (noe jeg ikke tror det gjør denne gangen.)?

Lenke til kommentar
Hvilket tidligere operativsystem har hatt denne formen for DRM innebygd?

Og i stedet for å påstå så mye, fortell heller hvordan systemet skal brytes...

 

Eller aller helst, innse at dette kommer. Og at selv om det kan knekkes, så vil ikke bedrifter kunne benytte seg av software som benytter seg av knekt fostware allikevel. Og så diskutere temaet, bør man gjøre noe med det, eller bare la det flyte og gå seg til (noe jeg ikke tror det gjør denne gangen.)?

7038019[/snapback]

Her er en god beskrivelse av hvorfor DRM ikke er sikkert:

http://www.piratgruppen.net/artikler/innte...-fungerer-ikke/

Noe detaljert beskrivelse av hvordan det skal knekkes kan jeg ikke gi deg da mine datakunnskaper ikke strekker til.

Lenke til kommentar

Den forklaringen baserer seg på at den som skal lese det krypterte innholdet har dekrypteringsnøkkelen. I Vista-systemet er ikke det tilfelle, da programvaren ikke vil motta denne nøkkelen før programvaren har identifisert seg selv. (Følgende er spekulasjon:) Denne identifiseringen kan være basert på en digital signatur kombinert med en IP-adresse (eller sett av adresser). Og ikke minst, denne signaturen kan endres fra gang til gang. Så selv om den er knekt én gang, så vil den være ugyldig neste gang. Et system som i praksis er umulig å knekke.

 

Forskjellen på dette DRM-systemet og DVD-eksempelet er at DVD-avspilleren er off line og ikke trenger å identifisere seg hver gang. Dermed må all nødvendig informasjon finnes fast i DVD-avspilleren. Softwaren som skal lese det DRM-beskyttedet materialet må være on line og identifisere seg selv korrekt vær gang. Og da har vi en annen situasjon enn den som ble beskrevet.

 

Jeg sier ikke at det er helt umulig å hacke systemet. Det har jeg ikke forutsetning for å si, og det er dessuten umulig å bevise. Men situasjonen er ikke så enkel som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
Hva skal man gjøre på Offline-PCer i forhold til all denne DRMen?

7038259[/snapback]

Man får ikke tilgang til dokumentene det er snakk om.

 

Man får ikke lastet ned filene permanent. Filene sendes over nett i kryptert versjon (sansynligvis ny nøkkel hver gang) til et programvare som har identifisert seg selv som et kjent program (sansynligvis på en registret maskin og på en registrert IP).

 

 

--------

Litt mer om mulig teknologi.

Anta at hver gang man laster ned et dokument så får programmet også overført en engangsnøkkel. Denne engangsnøkkelen trenger programmet neste gang det skal identifisere seg.

 

Så selv om en hacker klarer å hente ut nødvendige data fra en harddisk, slik at han kan lage et program som utgir seg for å være det sikre programmet, så vil han ikke kunne få tak i engangsnøkkelen som gjelder i øyeblikket. Og selv om han klarer det, så vil denne engangsnøkkelen bli oppbrukt ved neste tilkobling. Så det betyr at for hver lisens finnes det kun en nøkkel. Så i beste tilfellet så kan man bruke et alternativt progam til å lese informasjonen. Men man må allikevel betale for en lisensen til MS per brukte program. Så selv om man kan bruke et annet program så må man likevel kjøpe MS-programmet. Man er fortsatt i lomma på MS økonomisk. Og skulle MS komme med en oppdatering, så er det full stopp igjen.

 

Så lenge man har et system der man må bekrefte sin identitet online, så er det vanskelig for utenforstående å hacke.

Lenke til kommentar

Om det er realistisk for Microsoft å få til en så stor makt vet jeg ikke, men la oss håpe på en digital revolusjon før den tid. En eller annen må reise seg og rope stopp for å få slutt på galskapen. Microsofts popularitet burde synke kontinuerlig. Kanskje blir Microsoft et statlig selskap med flere tvungne begrensninger.

Lenke til kommentar

HVorfor ønsker Microsoft å gjøre livet surest mulig for den vanlige bruker, mens de som har litt mer oversikt, og får tak i nødvendige 'modifikasjoner' slipper unna alt styret?

 

Dette irriterer meg mer og mer, og det eneste Microsoft-programmet jeg fortsatt bruker er WindowsXP. Kommer nok dessverre til å hoppe på Vista også.. :hrm:

 

På den andre siden forstår jeg at selskapene ønsker å beskytte seg mot potensiell vill-vest-kopiering, men jeg er skeptisk til metoden.

Lenke til kommentar
Dette irriterer meg mer og mer, og det eneste Microsoft-programmet jeg fortsatt bruker er WindowsXP. Kommer nok dessverre til å hoppe på Vista også..  :hrm:

Hvorfor? Nyere linux-distroer er skremmende enkle å bruke. Hvorfor ikke prøve det ut?

Her i gården går det kun i Ubuntu Linux :) Og det er mye hjelp å få på forumet om du får problemer.

Lenke til kommentar
Dette irriterer meg mer og mer, og det eneste Microsoft-programmet jeg fortsatt bruker er WindowsXP. Kommer nok dessverre til å hoppe på Vista også..  :hrm:

Hvorfor? Nyere linux-distroer er skremmende enkle å bruke. Hvorfor ikke prøve det ut?

Her i gården går det kun i Ubuntu Linux :) Og det er mye hjelp å få på forumet om du får problemer.

7047046[/snapback]

Har prøvd, men finner meg liksom ikke helt til rette. :(

 

Edit: Men ikke la debatten skli ut, la oss holde oss til DRM så langt det er mulig. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

DRM er tull. Det kommer for eksempel ikke til å stanse piratkopiering, fordi de fleste kopiene som folk får ifra andre er laget av andre personer enn den opprinnelige utgiveren.

 

Virker mer som et støt Microsoft gjør for å sikre seg mer kontroll ja. Og også dette kommer til å bli cracket etter kort tid... for ikke å nevne at jeg tviler på at mange land, blandt annet EU, vil tillate det.

 

Nei, til helvete med kontrollfrikene, de angriper som vanlig kundebasen istedet for å spørre hva de gjør feil.

Lenke til kommentar
Dette irriterer meg mer og mer, og det eneste Microsoft-programmet jeg fortsatt bruker er WindowsXP. Kommer nok dessverre til å hoppe på Vista også..  :hrm:

Hvorfor? Nyere linux-distroer er skremmende enkle å bruke. Hvorfor ikke prøve det ut?

Her i gården går det kun i Ubuntu Linux :) Og det er mye hjelp å få på forumet om du får problemer.

7047046[/snapback]

 

Desverre har ikke Linux sjangs for mange mot Windows. Om man ikke gjør noe annet enn å skrive og surfe, funker Ubuntu fett. Med en gang man skal gjøre noe mer, må man ha Mac eller Windows.

 

Det vi altså må er å bekjempe Microsofts voksende galskap, og hindre DRM.

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Hva som vil hindre galskapen fra min synsvinkel er konkurranse. Bruk av programmer og operativsystemer av åpenkildekode er derfor elimentært i den delen.

 

Du kan vel gi eksempler på områder som du synes Linux mangler støtte og valgmuligheter, så vil nok en hel del brukere komme med forslag til produkter og løsninger :)

 

Apple og Microsoft er begge tilhengere av DRM for å være på godsiden til bla. underholdningsindustrien, og å skifte fra et onde til et annet vil neppe gi dem tegn om at det er DRM en er imot.

 

For min del ville jeg gjerne brukt Ubuntu, men har problemer med SATA-diskene mine på den stasjonære og ACPI på min bærbare, og har desverre ikke tid til å tulle rundt med slike problemer i periode med semesteroppgaver og løpende forelesninger.

Lenke til kommentar
Desverre har ikke Linux sjangs for mange mot Windows. Om man ikke gjør noe annet enn å skrive og surfe, funker Ubuntu fett. Med en gang man skal gjøre noe mer, må man ha Mac eller Windows.

Det er her de aller fleste dessverre tar så grundig feil. På jobb bruker jeg den til internett, e-post, skriving, administrasjon av nettet gjennom web og rdp. Hjemme brukes den til musikk, film, gitar (tuxguitar), spill (gjennom wine) osv. Har du eksempler på hva som ikke funker? Det eneste som ikke funker helt 100% er spill, og det skyldes selvfølgelig at spillprodusentene ikke lager spill som kjører under Linux. Desto flere som går over til Linux, desto større sjans er der det for at spillprodusentene følger etter.

 

Trynemjoel: skjønner godt at du ikke orker midt i semesteroppgaven. Men du er velkommen til Linux-delen av forumet når du er ferdig :p

 

Sorry hvis dere føler jeg sporer av med dette, men jeg føler at å velge alternative operativsystemer og programvare er den beste måten å bekjempe DRM på.

 

Edit: skjønner ikke hvorfor du har trøbbel med SATA-disker.. det funker generisk i linux (i motsetning til windows), og har det på min jobbmaskin.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...