Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimme og små style volvo 240 GL.


Radi

Anbefalte innlegg

Jess, det stemmer. Volvo 240 GL ;)

Så det er ikke noe problem å bytte motor, og det koster ikke flesk heller?

Hvor mye er det for en god motor med turbo koster ca.?

Hvordan type felg er kantfelg? Bilde eksemel? Ca pris?

7034249[/snapback]

 

 

du kan seff putte i ein turbo... men vis du skal over 1bar i trykk må du ha smid stemel og veiv... i ein 240 æ d jo evig med plass da så hvorfor ikke sette i ein v6 eller v8?.. d er lit arbeid men er verdt d :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jess, det stemmer. Volvo 240 GL ;)

Så det er ikke noe problem å bytte motor, og det koster ikke flesk heller?

Hvor mye er det for en god motor med turbo koster ca.?

Hvordan type felg er kantfelg? Bilde eksemel? Ca pris?

7034249[/snapback]

 

 

du kan seff putte i ein turbo... men vis du skal over 1bar i trykk må du ha smid stemel og veiv... i ein 240 æ d jo evig med plass da så hvorfor ikke sette i ein v6 eller v8?.. d er lit arbeid men er verdt d :thumbup::thumbup:

7055994[/snapback]

 

Dette er feil. Du kan lade over 1 bar uten å forsterke noenting i B230FT/FK. Du burde ha større turbo og intercooler, men blokka er god som gull. Samme med toppen.

 

V6 eller V8 hører ikke hjemme i 240. Aldri gjort, kommer aldri til å gjøre. Gå for en turbomotor. Hvis du putter V8 i 240 må du bytte ut motoren før hver eu-godkjenning da 240 ikke blir godkjent med V8 lenger. Noen har også opplevd at karroseriet vrir seg pga det ekstreme dreiemomentet i en V8.

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
V6 eller V8 hører ikke hjemme i 240. Aldri gjort, kommer aldri til å gjøre. Gå for en turbomotor. Hvis du putter V8 i 240 må du bytte ut motoren før hver eu-godkjenning da 240 ikke blir godkjent med V8 lenger. Noen har også opplevd at karroseriet vrir seg pga det ekstreme dreiemomentet i en V8.

7057668[/snapback]

Dette vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Lastet ned godkjenningspapirer fra Biltilsynet for ikke så lenge siden, og der står det at V8 i 240 er godkjent så lenge man har dieselfjærer framme og effekten ikke er over 220hk hvis man har ventilerte skiver fremme. :hmm:

Lenke til kommentar
Jess, det stemmer. Volvo 240 GL ;)

Så det er ikke noe problem å bytte motor, og det koster ikke flesk heller?

Hvor mye er det for en god motor med turbo koster ca.?

Hvordan type felg er kantfelg? Bilde eksemel? Ca pris?

7034249[/snapback]

 

 

du kan seff putte i ein turbo... men vis du skal over 1bar i trykk må du ha smid stemel og veiv... i ein 240 æ d jo evig med plass da så hvorfor ikke sette i ein v6 eller v8?.. d er lit arbeid men er verdt d :thumbup::thumbup:

7055994[/snapback]

 

Dette er feil. Du kan lade over 1 bar uten å forsterke noenting i B230FT/FK. Du burde ha større turbo og intercooler, men blokka er god som gull. Samme med toppen.

 

V6 eller V8 hører ikke hjemme i 240. Aldri gjort, kommer aldri til å gjøre. Gå for en turbomotor. Hvis du putter V8 i 240 må du bytte ut motoren før hver eu-godkjenning da 240 ikke blir godkjent med V8 lenger. Noen har også opplevd at karroseriet vrir seg pga det ekstreme dreiemomentet i en V8.

7057668[/snapback]

jeg å vet at du kan over 1bar uten å forsterken noe... men du skal ikke presse den mye før noe takker for seg... å når belastningen øker, øker også trykke på turbon... desuten kan du få tenningsbank å da må du til å gji bilen mer bensin å d er stress å kan fort bli mye arbeid, hvertfall for en anminlig person

Lenke til kommentar
Jess, det stemmer. Volvo 240 GL ;)

Så det er ikke noe problem å bytte motor, og det koster ikke flesk heller?

Hvor mye er det for en god motor med turbo koster ca.?

Hvordan type felg er kantfelg? Bilde eksemel? Ca pris?

7034249[/snapback]

 

 

du kan seff putte i ein turbo... men vis du skal over 1bar i trykk må du ha smid stemel og veiv... i ein 240 æ d jo evig med plass da så hvorfor ikke sette i ein v6 eller v8?.. d er lit arbeid men er verdt d :thumbup::thumbup:

7055994[/snapback]

 

Dette er feil. Du kan lade over 1 bar uten å forsterke noenting i B230FT/FK. Du burde ha større turbo og intercooler, men blokka er god som gull. Samme med toppen.

 

V6 eller V8 hører ikke hjemme i 240. Aldri gjort, kommer aldri til å gjøre. Gå for en turbomotor. Hvis du putter V8 i 240 må du bytte ut motoren før hver eu-godkjenning da 240 ikke blir godkjent med V8 lenger. Noen har også opplevd at karroseriet vrir seg pga det ekstreme dreiemomentet i en V8.

7057668[/snapback]

jeg å vet at du kan over 1bar uten å forsterken noe... men du skal ikke presse den mye før noe takker for seg... å når belastningen øker, øker også trykke på turbon... desuten kan du få tenningsbank å da må du til å gji bilen mer bensin å d er stress å kan fort bli mye arbeid, hvertfall for en anminlig person

7058684[/snapback]

 

Ja, men på den måten du formulerte det på så fikk du frem at motoren måtte ha smidde stempler og sterkere veiv. Det er jo ikke riktig.

Det med bensin kan så godt som hvem som helst klare.

Kjøp en vanlig chip som monteres i hjernen, så får bilen mer bensin. Ikke vanskeligere enn det.

Dessuten så har B21et og b23et smidde stempler og råder originalt.

B230ET liker seg ikke over 1 bar pga svake råder, men derimot på B230FT og FK er det over hodet ingen problemer for motoren å kjøre på 1 bar.

Original turbo på B230FT og FK anbefales å bytte til en større hvis du skal lade over 1 bar.

 

PS: Hvis trykket på turbo'n skrues opp, så blir det større belastning på motor og ikke omvendt som du sa.

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en 240 GL b230 ståanes som jeg bruker som jordebil innimellom, forgassermotor. Noen tips om hvor jeg skaffer meg noe turbo-konvertering eller noe slikt for å få litt mer krefter ut av den? Bilen har gått ca 3100000, tar den snart kvelden? Den har kokt et par ganger da senterbolten på veiva har løsna så radiatorvifta har stoppa.. Vil dette bli noe problem for konvertering? Eventuelt v8, noen tips om hva jeg kan putte i? Vurderer å få den godkjent og bruke den som russebil til vårn..

 

Noen tips?

 

Mvh Ole!

Lenke til kommentar
Har en 240 GL b230 ståanes som jeg bruker som jordebil innimellom, forgassermotor. Noen tips om hvor jeg skaffer meg noe turbo-konvertering eller noe slikt for å få litt mer krefter ut av den? Bilen har gått ca 3100000, tar den snart kvelden? Den har kokt et par ganger da senterbolten på veiva har løsna så radiatorvifta har stoppa.. Vil dette bli noe problem for konvertering? Eventuelt v8, noen tips om hva jeg kan putte i? Vurderer å få den godkjent og bruke den som russebil til vårn..

 

Noen tips?

 

Mvh Ole!

7177351[/snapback]

 

Hvilken b230 motor er det?

 

240 får du ikke lenger godkjent med V8, så det hadde jeg nok lagt fra meg med en gang:)

 

Du får kjøpt turbokit til b230 motor hos Volvo, men lønner seg nok kanskje heller å kjøpe en brukt turbomotor som f.eks. b230et som har 182 hk originalt. Den tåler ikke å trimmes noe særlig, så hvis planen er å trimme så burde du kjøpe deg en brukt b230ft/fk eller b21et/b23et.

Lenke til kommentar
240 får du ikke lenger godkjent med V8, så det hadde jeg nok lagt fra meg med en gang:)

Dette vil jeg gjerne se bevis på. I de papirene jeg har fra Volvos hjemmesider står det at bilen er godkjent med V8, så lenge du har dieselfjærer fremme, støttestag mellom torpedo og tårn, og bremsene ombygges. :hmm:

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
240 får du ikke lenger godkjent med V8, så det hadde jeg nok lagt fra meg med en gang:)

Dette vil jeg gjerne se bevis på. I de papirene jeg har fra Volvos hjemmesider står det at bilen er godkjent med V8, så lenge du har dieselfjærer fremme, støttestag mellom torpedo og tårn, og bremsene ombygges. :hmm:

7190954[/snapback]

 

Har ingen bevis, jeg bare siterte det en annen fikk høre når han skulle godkjenne sin 240 med V8.

 

Spar meg hvis jeg tar feil.

 

Uansett, noen har også vært uheldige med å montere V8 i 240 også da karroseriet faktisk kan vri seg pga dreiemomentet.

Lenke til kommentar
240 får du ikke lenger godkjent med V8, så det hadde jeg nok lagt fra meg med en gang:)

Dette vil jeg gjerne se bevis på. I de papirene jeg har fra Volvos hjemmesider står det at bilen er godkjent med V8, så lenge du har dieselfjærer fremme, støttestag mellom torpedo og tårn, og bremsene ombygges. :hmm:

7190954[/snapback]

Har ingen bevis, jeg bare siterte det en annen fikk høre når han skulle godkjenne sin 240 med V8.

7210863[/snapback]

Nettopp dette man gjerne vil unngå. "Kompisen til broren til naboens hund og dens bestefar hørte at blablabla", greit at man kan hinte frempå om dette, men å fremstille det som fakta uten å kunne indikere at det faktisk stemmer, det blir feil spør du meg... :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Jeg beklager hvis det virket støtende på deg, det var så absolutt ikke meningen :cool: 

Men man skulle jo tro det var fakta når en på Biltilsynet sa at det ikke gikk ann lenger, det skjønner vel jammen du også.

7218250[/snapback]

Neida, er bare det at man gjerne velger å tro på håndfaste bevis, i stedet for noe en ukjent på et forum har hørt, det skjønner nok du også. Dessuten kan det jo hende at grunnen til at den bilen du har hørt om ikke ble godkjent, ligger andre steder enn at det var nettopp en V8-er. Mange skumle bygg der ute også, vet du. :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Neida, er bare det at man gjerne velger å tro på håndfaste bevis, i stedet for noe en ukjent på et forum har hørt, det skjønner nok du også. Dessuten kan det jo hende at grunnen til at den bilen du har hørt om ikke ble godkjent, ligger andre steder enn at det var nettopp en V8-er. Mange skumle bygg der ute også, vet du. :)

7219283[/snapback]

 

Jada, det finnes mange skumle bygg der ute.

Vel vel, det er jo uansett bare å ta en kjapp tlf eller evt en mail til Volvo for å få svar på dette. V8 i 200-serien hører ikke hjemme uansett så.. :)

Endret av 240b230ft
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En lett og billig metode å "trimme" på er å shimse opp ventilfjærene slik at ventilflyt blir flyttet 500-1000 o/min lenger opp på skalaen. Er egentlig alt annet enn trimming men du får mere kraft etter girskifte siden turtallet er høyere. Har troa på at du bør finne deg en annen bil å legge pengene dine i. Volvo 240 er en fin bil å kjøre skrot rally med. Tåler mye juling. En lett bil å trimme er Opel rekord 2,2i. bruk veiva og råder til en rekord 2,3 diesel, og stempler fra 2,2i. og kjør justerings skruen på luftmengde måleren i bånn. Nå er slagvolumet øket til ca. 2,6 liter og mye høyere kompresjon. Dette fungerer bra! har en slik motor i en kadett med veltebur vi kjører skrot rally med. Men husk å kjøre på minst 98 oktan..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...