ken8 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Har aldri vært borti podcast sider før, bare så det er sagt Prøvde Vista her om dagen og der har jo IE7 mulighet til å gå på podcast sider uten å legge inn noe software. Gikk inn på nrk.no/podcast og fant jo fort ut at pocast siden til Radio respesjonen. Der dukket jo sendingene opp som mp3 filer på rekke nedover og liknet for meg som en helt vanlig webside. Hvorfor kan de ikke legge ut mp3 filene som linker på en vanlig webside, hvorfor må man ha et program som støtter podcast? Det er det jeg ikke helt har skjønt enda, man kan jo oppdatere en vanlig hjemme side daglig også uten for mye hokuspokus. Hilsen: Vil lære.
qualbeen Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 det som kalles "podcast" er egentlig ikke noe mer enn en helt vanlig rss-feed. Jeg vet ikke om du er kjent med rss-feeds, men poenget er at det sendes ut små meldinger til de som abbonerer med jevne mellomrom. F.eks kan du melde deg på en rss-feed her på hw.no, da vil du få en melding hver gang det har blitt skrevet en artikkel på hw.no. Podcastene til nrk følger samme prinsippet, etter at et radioprogram er ferdig (og folkene i studioet har fått opprettet mp3-fila) sendes det ut en melding til alle som abbonerer på den podcasten. Og for at folk skal få noen nytte av podcasten, ligger det en link til mp3-fila. Selvfølgelig kunne de ha opprettet en webside med masse linker, men da måtte man selv gått inn hvert kvarter for å sjekke etter oppdateringer. Med en rss-feed trenger man ikke sjekke etter endringer selv Det smarte med podcast, i forhold til vanlig rss, er at de har støtte for iTunes. Så de som bruker dette programmet kan få iTunes til å sjekke etter nye mp3-filer. Og med en gang en oppdatering har blitt sluppet begynner iTunes å laste ned fila av seg selv. Sjøl er jeg ingen tilhenger av iTunes, jeg synes ikke programmet er noe bra. Men om man allerede bruker det, kan det være smart å lukte litt på podcast-støtten. Til slutt: man trenger altså et eget program til å lese rss-feeds. Det finnes tusenvis av enkeltstående programmer på webben, og en del nettlesere har det innebygd. I Opera klikker du på en rss-feed, så blir den automatisk lagt til i programmet. Bruker man FireFox trenger man en plug-in før man kan laste ned rss/podcast, og IE7 skal også ha støtte for rss...
Simen1 Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg sliter også med å få lastet ned podcast. Liker ikke å bli tvunget til å høre på filene med en gang, siden jeg foretrekker å legge de på mp3-spilleren og høre på det på vei til og fra butikken eller noe sånt. Hvordan kan jeg få til det? Er det noen som har et godt program for nedlasting av filene som linkes fra podcasten til NRK?
Dy§no Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå