Majoren Skrevet 3. november 2002 Skrevet 3. november 2002 Har endel gamle spill fra ungdommen som det hadde vært moro å spille på min nye PC.... Ta for eksempel Betrayal at Krondor, funka i 95, mista Sound Blaster lyd i 98 og nekter å starte i det hele tatt i XP,ME... Tilogmed i kompabilitetsmodus.. Går det ann å dualboote med DOS ? Eventuel laste ned noe Dos.Emulator-f*skap eller noe ??
runeb Skrevet 3. november 2002 Skrevet 3. november 2002 Dualboot med DOS burde gå fint. Men det er enklest hvis du installerer DOS før Windows. Det er flere måter å ordne det på, men det enkleste er vel en god gammel bootdisk (men du må ha en FAT-partisjon til å ha spillene på). GAG funker også bra til dualbooting. Ellers går det visstnok an å kjøre en del gamle DOS-spill med NT/2k/XP hvis en bruker VDMSound
Majoren Skrevet 3. november 2002 Forfatter Skrevet 3. november 2002 Veel..... Noen måte å gjøre det på uten å installere xp på nytt..... Har alerede vært igjennom driver h*lvete en gang i dag...
Majoren Skrevet 3. november 2002 Forfatter Skrevet 3. november 2002 Ikke noe problem.... har bare en HD for tiden som kjøres på FAT 32....... Har lite peil på dualboot.... Hadde vært fint med en gjennomgang dersom noen har tid... :smile: [ Denne Melding var redigert av: Majoren på 2002-11-04 00:58 ]
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Tror ikke DOS funker med FAT32, men jeg er ikke helt sikker. Det greieste for deg er nok å kjøre DOS fra en bootdisk, men problemet er om DOS får tak i ting som ligger på en FAT32-partisjon. Et annet problem med å spille i DOS er at så og si ingen nyere lydkort har DOS drivere.
Majoren Skrevet 4. november 2002 Forfatter Skrevet 4. november 2002 hmmm.... mener da at jeg kjørte dos på en fat32 maskin........
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Mulig jeg tar feil. Enkelt å teste: Sett i DOS-installasjonsdisketten og reboot maskinen. Avslutt innstallasjonsprogrammet, og prøv å gå inn på C:. Går det greit er alt i orden. Å installere DOS på samme disk som andre windows'er kan lage litt trøbbel. Hvilke andre operativsystemer har du på samme disk?
Majoren Skrevet 4. november 2002 Forfatter Skrevet 4. november 2002 ingen... DVS opgraderte fra 98 til XP.... men jeg regner med at 98 "forsvant" inn i XP....
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Så du har en enkelt FAT32-partisjon med Windows XP på? Stemmer det? Hvis du installerer DOS på den vil du nok ikke komme inn i XP etterpå, og jeg er ikke sikker på hvordan en ordner det, men det er nok ikke store saken.
Kheperu Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 DOS bruker dessverre FAT16 og er ikke kompatibelt med FAT32. (Gjelder selvsagt kun de eldre stand-alone DOS-versjonene før Win95. DOS som en del av Win95/98 kjører på FAT32.) Det beste hadde nok vært og kjøre dual-boot med Win98 og XP. Med litt job klarer man som oftest å få lyd og sånn i DOS-mode med 98. Litt flikking i config.sys og autoexec.bat bare :wink: Har fungert bra for meg på tidligere maskinoppsett. Et problem du bør være klar over er at mange av dagens maskiner er ALTFOR raske for gamle DOS-spill, og du må derfor kjøre et PC-slowdown-program i tillegg. Dette fungerer ikke alltid brilliant... [ Denne Melding var redigert av: Kheperu på 2002-11-04 01:34 ]
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Når jeg tenker meg om er det vel bare å boote fra XP-CDen, og velge Reparer e.l., men jeg er ikke helt sikker, da.
covah Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Last ned VDMSound så funker lyden i de aller fleste DOS spill.
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Jepp. Som sagt tidligere er nok VDMSound et godt alternativ. Problemet er vel at en del spill ikke vil kjøre XP i det hele tatt.
Majoren Skrevet 4. november 2002 Forfatter Skrevet 4. november 2002 Ingen av programma funka.... Lyd Prog kommer med ei feilmld som sier ett eller annet om c++ mens boot proget nekter å installere seg på en diskett :sad:
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Så lenge du ikke får installert DOS på FAT32disken din har du ikke bruk for en boot manager. VDMSound har jeg ikke prøvd, så det kan jeg ikke hjelpe med.
Majoren Skrevet 4. november 2002 Forfatter Skrevet 4. november 2002 Fant ut av det... Hadde bare lastet ned GUI... ikke selve programet.... Her har man igjen for å sitte å knote med PC'n klokka 2 om natta...
runeb Skrevet 4. november 2002 Skrevet 4. november 2002 Fins det noe bedre tidspunkt å knote med PCen på? (bortsett fra klokka 3 da) :wink:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå