Gå til innhold

Medfølgende operativsystem til bærbar


dup

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bestilt en Asus F3Ja som kommer i morgen. Dette er en maskin med ferdig installert windows xp pro. Men jeg lurer litt på om jeg skal formatere maskinen med en gang, slik at jeg kan starte på blanke ark.

 

Men har hørt at det ikke følger med egen windows cd, men en "recovery cd" ? Og med denne så vil all den ekstra asus-softwaren også bli installert etter en formatering, stemmer dette?

 

Kan man i så fall legge inn windows fra et annet sted og bruke en cd-key som man forhåpentligvis får med?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ved formatering av denne så vil den bli akkurat som den er når du motar den...

 

Skal du ha en clean Xp verson så må du ha egen Xp cd med lisens uten at jeg skjønner meg på menneske som absolut "MÅ" gjøre dette.

 

PS- Prøv å leve med det oppsettet som kommer og slett og tilfør programmer du trenger.... "du blir helt sikkert fornøyd"

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Du kan lovlig bruke en clean win xp install cd så lenge du har gyldig lisens.

 

Skjønner godt at folk ikke vil ha masse unødvendig programvare på en bærbar. Første jeg gjorde når jeg kjøpte HPen for to år siden var å formatere den for dual boot av clean xp og GNU/ Linux.

 

I dag kjører jeg kun MacOSX som var clean når jeg fikk den. Utrolig deilig egentlig.

Lenke til kommentar
Du kan lovlig bruke en clean win xp install cd så lenge du har gyldig lisens.

 

Skjønner godt at folk ikke vil ha masse unødvendig programvare på en bærbar. Første jeg gjorde når jeg kjøpte HPen for to år siden var å formatere den for dual boot av clean xp og GNU/ Linux.

 

I dag kjører jeg kun MacOSX som var clean når jeg fikk den. Utrolig deilig egentlig.

6994075[/snapback]

 

Det er bare å slette den programvaren man ikke ønsker, man trenger faktisk ikke formatere hele hardisken...

 

Jeg også gjorde dette noen år men fant til slutt ut at det egentlig bare var tull...

 

NB-Maskinen fungerer like bra uansett....

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg ser det jo selvfølgelig ann, hvis det bare er litt småtterier så tar jeg meg ikke bryet. Men kjøpte en dell for en del år siden, og der var det stappa med "dell ting". Håper ikke det er så ille, for jeg vil jo helst slippe.

 

Men dere snakker om gyldig lisens, har jeg ikke gyldig lisens når jeg kjøper bærbar med windows da? Og i så fall, går det da ann å laste ned en iso fil med windows og bruke denne (blir vel ikke ulovlig når jeg har lisens? ) ?

 

Og så er det en ting til. Har hørt at en del maskiner ikke blir levert med NTFS filsystem. Dette har ikke jeg så mye greie på, men mener å ha hørt at dette er det raskeste. Husker ikke hva det andre systemet het. Men stemmer dette? For hvis jeg skal ha NTFS så må jeg vel strengt tatt formatere?

 

Mye spørsmål her nå men... :innocent:

Lenke til kommentar
Du kan konvertere fra FAT32 til NTFS uten å formatere, men ikke andre veien (NTFS->FAT32)

6994749[/snapback]

Dette er korrekt. Det ligger en snarvei på skrivebordet for å konveretere til NTFS hvis du ønsker dette. Årsaken til at filsystemet er FAT32 er visstnok at recovery-funksjonen Asus bruker er avhengig av å bruke FAT32. Verdt å merke seg er at ved å konvertere via denne snarveien, vil clusterstørrelsen i NTFS bli 512 og ikke 4096 som går for å være best ved bruk av NTFS. Jeg bruker Partition Magic til konverteringen, fordi det gir meg muligheten til å sette clusterstørrelsen manuelt.

 

Forøvrig følger det med mye bra i installasjonen fra Asus, og jeg har i alle fall ikke fjernet mange programmer siden jeg fikk maskina. Jeg har imidlertid hindret mange av disse å starte opp automatisk med Windows, da de fleste av disse heller kan startes manuelt de gangene jeg trenger dem.

 

Er ellers strålende fornøyd med min F3JA-AK035P etter 3 uker i drift.

 

Edit: Glemte å si at det er en lang installasjonsprossess første gang du starter maskina. Tok vel nesten 2 timer hos meg før jeg var ferdig med installasjonen. Til info.

Endret av froebe
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at man kan konvertere uten en formatering. Men jeg hørte da også at dette ikke ble det samme, for disken ville bli vesentlig tregere enn ved å konvertere under en formatering? Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

 

Men sånn i bunn og grunn, vil jeg i det hele tatt merke om det er NTFS eller FAT32? Trenger jeg i det hele tatt å bekymre meg over dette?

 

 

Edit: Glemte å si at det er en lang installasjonsprossess første gang du starter maskina. Tok vel nesten 2 timer hos meg før jeg var ferdig med installasjonen. Til info.

6994926[/snapback]

 

Hehe. Hørte rykter om dette, så jeg har tatt meg en fridag fra studiene i dag! ;)

 

Godt å høre at du er fornøyd med maskina!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For dere som har det litt travlere kan jeg på det sterkeste anbefale en reinstallasjon av windows hvorpå windows strippes og tilrettelegges med eksempelvis - det geniale gratis programmet nLite. Spesielt til dere som sliter med bare 256mb minne på laptopen. Du slanker fort windows fra 600 til ca 250mb, men viktigere er at avinstallering av en rekke services som sluker minne og treger ned pc'en (f.eks. indexing, og system restore osv). Mange bærbare maskiner leveres også med norton som ikke akkurat er det minst ressurskrevende. Det er fort gjort å redusere oppstarttiden med over minuttet på denne måten.

Lenke til kommentar

Jeg partisjonerte harddisken på min nåv maskin med Wind2000. Og har en del til data, en til programmer.

Er det vanlig/behøvelig å partisjonere harddisken, når jeg nå kjøper maskin med XP. Og kan jeg evt bruke min 3 år gamle versjon av Partition Magic, eller er slikt program innebygd i xp.

Lenke til kommentar

Siden tråden er oppe igjen, så kan jeg nevne at jeg fikk løst problemet mitt. Jeg konverterte til NTFS, for så å defragmentere med PerfectDisk 8.0 (denne har en såkalt offline funksjon som gjør at man får defragmentert MFT (MFT er det som gjør maskinen treg når man konverterer fra FAT32 til NTFS))! Dette funket utmerket, og maskinen er rask og fin igjen! Anbefales for de som fortsatt har asus maskiner med FAT32!

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp skaffet meg en asus f3ja også.

Søkte rundt omkring og fant denne posten som passet perfekt.

Jeg vil nemlig konvertere stasjonen fra fat32 til ntfs, men var litt usikker om det kunne få problemer senere.

Skal gjøre det dup har gjort, får håpe det funker hos meg også.

Det er denne: Raxco PerfectDisk 8.0.35 Workstation Edition du brukte ikke sant?

Er det noen instillinger jeg må gjøre i tillegg når jeg skal defragmentere stasjonen (MFT for eks. eller er det automatisk gjort?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har nettopp skaffet meg en asus f3ja også.

Søkte rundt omkring og fant denne posten som passet perfekt.

Jeg vil nemlig konvertere stasjonen fra fat32 til ntfs, men var litt usikker om det kunne få problemer senere.

Skal gjøre det dup har gjort, får håpe det funker hos meg også.

Det er denne:  Raxco PerfectDisk 8.0.35 Workstation Edition du brukte ikke sant?

Er det noen instillinger jeg må gjøre i tillegg når jeg skal defragmentere stasjonen (MFT for eks. eller er det automatisk gjort?)

7451771[/snapback]

 

Beklager, jeg har ikke kikket på denne posten siden jeg skrev sist! :)

 

Ja det er riktig porgram du henviser til. Alt blir gjort automatisk. Du kan kjøre en analyze først, og du blir sannsynlig spurt om å ta en offline defrag. Du svarer bare "ja" til alt, og maskinen booter og starter defrag offline. Etterpå kan du godt ta en vanlig defrag (og analyze for å sjekke at alt er ok)! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...