Gå til innhold

God middagsmat (rask og enkel å lage)


vargaz

Anbefalte innlegg

Genial tråd dette. Noen som nevnte snurring tidligere også, takk for det, kom nettopp på at jeg har en boks i skapet (den hadde jeg helt glemt!). Det er jammen meg ikke alltid lett å finne på hva man skal lage til middag. Hos meg blir det ofte ensformig grunnet det faktum at jeg simpelthen ikke er så kreativ og vågal når det kommer til mat.

 

Ett middagstips har jeg dog:

 

Du trenger: Kjøttdeig (400g eller mer), makaroni, revet ost, gulrøtter samt noen tomater.

 

Instrukser: Varm opp ovnen til 200c. Brun kjøttdeigen i panna mens du koker makaroni ved siden av. Når både kjøttdeigen og makaronien er ferdig heller du begge i en ildfast form (som er smurt inn). Legg noen gulrotterninger og tomatskiver oppi forma også. Rør litt rundt slik at hele greia blir jevnt fordelt. Ha gjerne litt aromakrydder i forma også. Til slutt har du revet ost på toppen og setter hele herligheta i ovnen i ca. 20-25 eventuelt til osten er gyldenbrun.

 

Dette smaker meget godt og koster ikke all verden. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Grandiosa.

Sett ovnen på 225 grader.

Ta av plasten på pizza. - VIKTIG! **

Sett pizzen på en rist mitt i ovnen.

Vent 10-12 min.

 

Ferdig på under en halvtime

7011441[/snapback]

 

** - Men smaken var jo mye det samme....

 

 

 

 

 

 

 

Ja, jeg leser pondus. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har en god en!

 

Skjær opp to tjukke skiver, helst hvite men mellomgrovt funker helt greit.

 

Stek to karbonader i masse feit smør! Legg så to skiver ost på hver av karbonadene, så de smelter (mens du steker, helst).

 

Stek to speilegg. Ta gjerne med bønner i tomatsaus!

 

Stapp det oppå skivene. God kraftkost som gjør deg mett! Funker som frokost, middag eller kvelds!

 

(TIPS!) Spar gårsdagens poteter, stek dem lett med krydder, og legg dem ved siden av. :dribble:

Lenke til kommentar
Noen som har tips til middagsmat som er rask og enkel å lage?

må selvsagt være noe som er godt. Greit om du kommer med framgangsmåten på hvordan du lager det, visst det er noe særegent :)

6988853[/snapback]

 

Sett ovnen på 200 grader

 

Spagetti - kokes som vanlig

Pølser ( bruker vanligvis middagspølser) - Skjæres i biter

Posepotetmos - lages i henhold til oppskrift på posen.

Revet ost

Posesaus - Brun saus m/løk - lages i henhold til oppskrift

 

Smør en ildfast form. Ha pølsene i formen. Ha kokt spagetti over. Dekk med potetmos og strø revet ost på toppen. Gratineres i ovnen i 20 min til osten er gyllen. Serveres med brun saus til.

 

Høres sært ut, men det er DIGG! Pleier å lage dette av 4-500 gram pølse, 1 pakke spagetti ( 500g) og 2 pakker potetmos. Det holder i massevis til 2, tilogmed i 2 dager hvis du ikke har en som sniker rester i kjøleskapet om kvelden. :w00t:

 

God fornøyelse.

Lenke til kommentar

En enkel indisk rett smaker jo alltid godt, enkel chicken curry f.eks.

 

Bare ta å kutte opp en løk, paprika og et par hvitløksbåter og kanskje noe chilli eller anet sterkt hvis du liker det, for pleier å smake bedre hvis du får litt styrke i det og det blir litt hett. så skjær opp litt kyllingfilet(2 stk f.eks) etter hvor mye du trenger.

 

Deretter steik løk, paprika, hvitløk og f.eks chilli over svak varme i noen min(ikke så de blir brune) så putt oppi kyllingfileten og steiker det videre i 5min eller noe til kyllingfileten blir ferdig så tilsett litt gurkemeje, karve(malt), korianderpulver, og litt garam masala sammen med en ss med tomatpure(eller harissa"saus" det er en type chillisaus eller chillipure lignende ting og fåes i hermetiske bokser den kan være veldig sterk så ikke bruk det hvis du ikke er så glad i det, fås på butikker med stort utvalg av asiatiske matvarer som f.eks innvandrerbutikker som noen kaller det..) Etter det blander du alt bare godt sammen og tilsetter en halv dl fløte ca og der har du det en perfekt og enkel rett! Gjort på 10-15min, lager du ris ved siden av så er nok retten ferdig før risen.

 

Garam masala fåes også på "innvandrerbutikker" som noen kaller det ellers kan du lage det selv som kanskje gir litt mer sjarm over retten ved å lage alt fra bunn, finner isåfall oppskrifter på garam masala på nettet i forskjellige vanskelighetsgrader(eller hvor mye du trenger for å lage det) og finnes alltid noen lette, jeg har laget det selv og er veldig fornøyd med det holdet er par mnd også vil jeg tro. Naan brød smaker også utrolig godt til denne retten, enten du lager det selv eller kjøper ferdige pakker.

 

Edit: med litt krydder mener jeg ca en halv teskje av hver

Endret av santaxx
Lenke til kommentar

Enkel og bra sommermat (oppskriften er for det meste tyvegods, men den er ganske sånn jeg er vant til):

 

Kok et blomkålhode så vidt mørt i lettsaltet vann. Lag hvit saus ved å smelte smør, røre inn mel og spe med melk. Kok opp og smak til med salt og pepper og rør til slutt inn revet ost og evt. hakket kruspersille og gressløk. Stek baconstrimlene. Legg blomkålhodet på et fat. Hell over rykende varm saus og dryss på bacon eller reker og kruspersille. Tomater, fersk basilikum, kokte eller raspede gulrøtter og godt brød funker bra til.

 

Har du dårlig tid, eller bare er slækk, så ditcher du selvfølgelig å lage saus. Kjøp en sånn sausboks fra Fjordland eller hva det er, og varm opp i mikroen.

Lenke til kommentar

- Halvristet skive sandwich-brød

Dandèr med:

- Fersk Mozarella (sånn i i pose med væske), skivet

- Skivet tomat, eventuelt hakkede tomater.

- Krydre det med ditt favorittkrydder + Oregano

 

Smell så på en skive til med halvristet sandwich-brød.

 

Et par/tre sånne er en fin middag for meg.

 

Herlig!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Har en RÅ digg lørdagsmiddag som jeg bare må dele med dere. Lettvint, men litt tidkrevende kanskje?

 

Handleliste: (4.pers)

 

4 koteletter/ eller annet svinekjøtt

1 pose coop fløtegratinerte poteter

Hjemmelaget tzaziki eller ferdigboks

1 paprika

5-6 sopp

2-3 tomater

1 løk

Oliven

Hvitløksbaguetter

Fremgangsmåte:

 

Stek kotelettene på sterk varme i 5-6 min på hver side. Etterstek på svak vame i 3-4 min. Legg potetene i en smurt ilfast form og stek de i på 225 grader i 30-40 min. Stek paprika, løk og sopp.

 

Server med baguetter

 

 

NYT!

Lenke til kommentar

Hjemmelaget hamburger! :love:

 

400 gram kjøttdeig

1 egg

ca 80gram bacon

 

Bland kjøttdeig, finhakket bacon og egg sammens med salt og pepper. Ta litt vann på hendene og på et bakepapir. Form så store hamburgere. Stekes sammens med rødløk og serveres i hamburgerbrød sammens med rødløk, tomat, bacon salatblad

og en god dressing! :thumbup:

 

Knuser enehver butikkburger.

 

Disse er utmerket å fryse i rå tilstand, om man får en burger for mye. Legg dem mellom noe bakepapir før du hiver dem i fryseren.

Lenke til kommentar

Du trenger:

 

Kyllingvinger (Du velger hvor mye)

1 pose paprikapotetgull

 

Sleng Kyllingvingene i ovnen, husker ikke hvor lenge, men til de er ferdige :p

Ta en skål og kast oppi paprika potetgullet og spis det som tilbehør. Litt grisete, men smaker nydelig + at det er lettvint ;) går også ann å bruke strimlet kjøtt og frese i pannen :thumbup:

Lenke til kommentar

"Eilertsens Klokkepasta"

 

Du trenger:

- Bunt med spagetti like stor som klokka di

- En neve raspet ost

- well.. that was just about it

 

Du gjør:

1. Fosskok pastaen i ca. 12 min

2. Hell av i dørslag

3. Peis raspet ost oppå og la smelte

 

Tips:

Har du en liten klokke, jo da spiser du lite pasta. Har du en stor klokke, du skjønner greia. Umulig å ta feil av.

Lenke til kommentar

Bakte poteter.

Kjøp Store poteter og pakk de in i aluminiums folie, å ha de inni stekeovnen.

lag en salat av salat, tomat, mais og andre ting du liker.

Dressing av Sitron, salt og olivenolje (evt annen matolje) og kanskje noe mynte eller lignende for å spice opp litt.

Del 1 tomat per pers, del de i 2 og ta ut innmaten. kjøttdeig bland det med salt, pepper, litt grillkryder(husk at det ofte er salt så spar litt på saltet), litt bacon og halve inmaten av tomaten. Bland dette i en mixmaster.

Fyll nå de 2 hule delene av tomatene med denne massen og topper massen med mais.

Sett de inni stekeovnen når potenene er litt over halveis ferdig(kan sjekke med et grillspyd e.l.)

Så kapper du bacon i firkanter og steker de i endel fett.

Når allt dette er ferdig tar du alt på et fat og åpner potetene og tømmer litt bacon + fett nedi potetene.

Bruke resten av maisen du hadde i salaten/tomatene oppi potetene

Og da er alt ferdig :p og kan velfortjent nytes:)

 

Fesk

Skrell potet (vist nypotet la det være) sett de i en ildfast form og ha en klatt margarin på dem, så dryss oregano og grillkrydder på de.

Settes i stekeovnen.

 

Råkost salat.

Rasp 2-3 guleroter og ha de i en skål med vann, sukker, og eddikk smak til før du har i gulerøttene.

 

Løk.

så kapper du løk å steker de i margarin i pannen, ikke la de bli brune.

Men bare nesten gyldne.

Hell løken over på den samme ildfaste formen som potetene.

men ikke oppå potetene

 

Fisken.

Kapp en fiskepudding i skiver, og stekk de i samme panna som løken.

sett de oppå et serveringsfat og ha aluminiumsfolie over for å beholde varmen.

når alle er ferdig stekt tar du løken og tømmer de over fisken og potetene og plasserer vesiden av.

 

Serveres gjerne med remulade for å dyppe fisken i.

 

Stuff

 

Grillsmør.

Bland smørpakke med hvitløk og grillkrydder i en mixmaster og vips du har deilig grillsmør du kan smøre på kjøtt eller ha det i bakte poteter.

 

Tzatziki.

kapp en agurk på tvers og fjern den myke delen(kjernen) med en teskje.

Kapp de så opp i mellom tynne skiver.

Bland matyoghurt, hvitløk, sukker og pittelitt presset sitronsaft vist du har i en mixmaster og bland så agurken å dette i en skål.

Voila en gresk salat.

Endret av samebob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...