Gå til innhold

få ekstern harddisk til å fungere i linux.


Anbefalte innlegg

Hei.

Nå fyrer jeg løs med nok et spørsmål..

jeg har en usb - ide konverter og en 13gb harddisk som jeg brukte som ekstern harddisk for å få ut filene jeg ville ha, før jeg formaterte windows og la inn linux.

Men så var det å få den til å fungere i linux, sånn jeg får filene inn på dataen igjenn :p

I windows popper det opp som en ekstern harddisk og namnet på hardisken.

det kom ingen ting når jeg plugga den i usb porten på pc'n etter jeg instalerte linux :p

Noen som vet løsningen på dette?

Jeg er helt fersk med linux så jeg spørr kanskje dumt :p

 

Mvh Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik omformer selv. Når jeg plugger den inn popper det opp en ny disk på desktopen, eller under Steder -> Datamaskin (husker ikke helt hvor).

 

Om disken din er formatert som FAT32 så skal det fungere av seg selv, men om den er formatert som NTFS kan det hende du må styre litt for å få til ting:

 

https://help.ubuntu.com/community/MountingW...9e1aed8adb02971

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Hvis disken er plugget i, plugg den ut.

Plugg den inn, åpne en terminal(hvilken distro kjører du? Kubuntu? Se i menyene), og kjør dette:

cd
dmesg | tail -n 15 > dmesgoutput
tail -f /var/log/syslog | tail -n 15 > syslogoutput

 

Så kommer du tilbake hit og legger ved filene "dmesgoutput" og "syslogoutput" som skal ha dukket opp i hjemmekatalogen din.

Lenke til kommentar

kan vel hende du må mounte disken.

er ikke alltid dette skjer av seg selv.

 

i terminalen skriver du:

sudo mount /Stien til hardisken fks /dev/sda1 /og mappa du vil mounte i, antaglivis /mnt/

 

 

Er ikke sikkert det er slik jeg skrev, kan hende du må bytte ut /dev/sda1 med fks /dev/sda4 eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...